TOS-maksua pukkasi taasen

Maksaako vai ei?

En ole MTK:n jäsen ja hieman kummastuttaa tämä TOS-maksu, kun sen ovat siemenkauppiaat ja MTK neuvotelleet keskenään, että miten minä olen kuvioissa mukana? Eihän MTK voi minun osaltani neuvotella mitään?

Eihän tuo maksu nyt niin kauhean suuri ole, mutta olen kuullut joiltakin lajitovereilta, että he EIVÄT maksa ko. maksua lainkaan. Viilaavatko he vain iirikseen, vai eivätkö he todellakaan maksa TOS-maksua sillä verukkeella, että eivät ole MTK:n jäseniä.

37

938

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vapaa eläjä

      En ole koskaan maksanut kyseistä laskua. Enkä ole MTK jäsenkään ollut koskaan. En myynyt karjaporttiin enkä lomaillut kelohuvilalla lapissa. Eipä jäänyt osuusmaksuja sisään niinkui naapurilta melkein 20000 €.

      • Maksaako vai ei?

        Niin, onko sulta karhuttu sitä maksua, vai etkö ole saannut laskua ollenkaan?
        Itse pistin tänään postissa sen takaisin, kun en ole jäsen MTK:n tai SLC:n puljuun.


      • Ei maksa
        Maksaako vai ei? kirjoitti:

        Niin, onko sulta karhuttu sitä maksua, vai etkö ole saannut laskua ollenkaan?
        Itse pistin tänään postissa sen takaisin, kun en ole jäsen MTK:n tai SLC:n puljuun.

        Kerran karhuttiin mutta takaisin laitoin ja sille tielle jäi. Nyt olen paperilla viljellyt vanhoja lajikkeita varmuuden vuoksi. Vähä " Kreikkalaisittai "Vai oliko se Italialaisittai?


    • ,,,,,,,,,,,,l

      En ole myöskään kyseistä maksua koskaan maKsanut, olen viljellyt periaatteen vuoksi vanhoja lajikkeita ja rypsiä, kesantoa yms.. Kertovat ettei kyseinen maksu olisi ulosvetokelpoinen , onko kenelläkään parempaa tietoa.

      • ei maksuja

        Sama täällä, en ole ikinä tossia maksanut, vanhoja lajikkeita periaatteessa viljellyt. Jolloinkin serti veli-kauraa uusin ja vierelle tein verokkilohkon omalla vahalla velillä. Eipä sadossa eroa silmämääräisesti silloin havainnut. Joten se siitä serti-tavaran paremmuudesta.


    • niinpäniin

      Kaikki laskut on ulosottokelpoisia. Jos et halua maksaa: lasku täytyy riitauttaa jonka jälkeen laskun lähettäjän täytyy oikeusteitse hakea maksua. Tietää käräjiä ja sieltä tulee päätös laskun oikeuden mukaisuudesta sitten hoviin ja.......

      • Maksaako vai ei?

        Onko mahdollisesti joku päässyt riitauttaman TOS-maksun, eli vetänyt ennakkotapaukseen asti?
        Meinaan, kun näitä juttuja on kuullut, että eivät kaikki maksa ko. maksua, onko vaan läppää, vaiko vaan, että viljellään "Veli-kauraa" taikka jotain muuta iän ikuista lajiketta, mitä on "löytynyt" vaarin jäljiltä aitan nurkasta ja sepä vielä sattui itämäänkin...
        Tää ei nyt minullakaan ole rahasta kiinni, maksan laskuni ajallaan, mutta jos homma on, että kaikki ei sitten kuitenkaan maksa, niin... Tämä nyt kuitenkin tuntuu hieman rahastukselta koko homma, kun ihmettelee, että miten tämä homma toimi vuosikymmenet ilman tätä TOS-maksua.

        Aatellaanpa ihan jotain muuta, vaikka niin yksinkertaista kun kesämökin paskahuussi. Kirvesmies tekee sellasen ihan omien mittojen mukaan (niitä on sellaisia kirvureita, jotka osaa tehdä just, eikä melkein huussin reiän), niin alkaako tälle kirvesmiehelle juoksemaan rojaltit, jos tuota kesämökkiä aletaan vuokraamaan paskahuussin kera? Eikö se kirvesmies ole jo palkkansa kuitannut, kun urakka on valmistunut?


      • jees äks poks
        Maksaako vai ei? kirjoitti:

        Onko mahdollisesti joku päässyt riitauttaman TOS-maksun, eli vetänyt ennakkotapaukseen asti?
        Meinaan, kun näitä juttuja on kuullut, että eivät kaikki maksa ko. maksua, onko vaan läppää, vaiko vaan, että viljellään "Veli-kauraa" taikka jotain muuta iän ikuista lajiketta, mitä on "löytynyt" vaarin jäljiltä aitan nurkasta ja sepä vielä sattui itämäänkin...
        Tää ei nyt minullakaan ole rahasta kiinni, maksan laskuni ajallaan, mutta jos homma on, että kaikki ei sitten kuitenkaan maksa, niin... Tämä nyt kuitenkin tuntuu hieman rahastukselta koko homma, kun ihmettelee, että miten tämä homma toimi vuosikymmenet ilman tätä TOS-maksua.

        Aatellaanpa ihan jotain muuta, vaikka niin yksinkertaista kun kesämökin paskahuussi. Kirvesmies tekee sellasen ihan omien mittojen mukaan (niitä on sellaisia kirvureita, jotka osaa tehdä just, eikä melkein huussin reiän), niin alkaako tälle kirvesmiehelle juoksemaan rojaltit, jos tuota kesämökkiä aletaan vuokraamaan paskahuussin kera? Eikö se kirvesmies ole jo palkkansa kuitannut, kun urakka on valmistunut?

        Tos maksulla ei ole mitään tekemistä mtk jäsenyyden kanssa. Kannattaa käydä lukemassa jostain muualta mitä tos maksu oikeesti tarkoittaa.


      • vastakarvaan
        Maksaako vai ei? kirjoitti:

        Onko mahdollisesti joku päässyt riitauttaman TOS-maksun, eli vetänyt ennakkotapaukseen asti?
        Meinaan, kun näitä juttuja on kuullut, että eivät kaikki maksa ko. maksua, onko vaan läppää, vaiko vaan, että viljellään "Veli-kauraa" taikka jotain muuta iän ikuista lajiketta, mitä on "löytynyt" vaarin jäljiltä aitan nurkasta ja sepä vielä sattui itämäänkin...
        Tää ei nyt minullakaan ole rahasta kiinni, maksan laskuni ajallaan, mutta jos homma on, että kaikki ei sitten kuitenkaan maksa, niin... Tämä nyt kuitenkin tuntuu hieman rahastukselta koko homma, kun ihmettelee, että miten tämä homma toimi vuosikymmenet ilman tätä TOS-maksua.

        Aatellaanpa ihan jotain muuta, vaikka niin yksinkertaista kun kesämökin paskahuussi. Kirvesmies tekee sellasen ihan omien mittojen mukaan (niitä on sellaisia kirvureita, jotka osaa tehdä just, eikä melkein huussin reiän), niin alkaako tälle kirvesmiehelle juoksemaan rojaltit, jos tuota kesämökkiä aletaan vuokraamaan paskahuussin kera? Eikö se kirvesmies ole jo palkkansa kuitannut, kun urakka on valmistunut?

        En tiedä juridiikan lopputulosta asian riitatapauksessa ,mutta kuulin erään viljelijän peränneen laskuttajalta dokumetteja laskutusoikeudesta ja alkuperäisen jalostajan valtakirjaa laskutukseen. Asia oli puheen mukaan jäänyt siihen, dokumetteja ei löytynyt.

        Olisi muuten mukava tietää paljonko kerätystä rahasta jää kerääjäyhdistyksen byrökratialle ja paljonko lopulta alkuperäinen jalostaja saa summasta.


      • Maksaako vai ei?
        jees äks poks kirjoitti:

        Tos maksulla ei ole mitään tekemistä mtk jäsenyyden kanssa. Kannattaa käydä lukemassa jostain muualta mitä tos maksu oikeesti tarkoittaa.

        Siinäpä tämä juttu nyt onkin, kun kävin lukemassa toisaalla ja oli laskelmia, että TOS-maksua peritään paljon enempi, mitä jalostaja vaatisi. Toisaalta taasen perustuslaki takaa meille kansalaisille sopimusvapauden, joten aika kummalta tuntuu, että MTK ja SLC sopii sellaistenkin puolesta, jotka ei ole ko. puljujen jäseniä. Sen vuoksi olis ihan kiva saada tietää, että onko joku vetänyt ton TOS-maksun perinnän ihan viimeseen tappiin ja katsonut jutun pohjamutia myöten.


      • ilman tukia ei
        vastakarvaan kirjoitti:

        En tiedä juridiikan lopputulosta asian riitatapauksessa ,mutta kuulin erään viljelijän peränneen laskuttajalta dokumetteja laskutusoikeudesta ja alkuperäisen jalostajan valtakirjaa laskutukseen. Asia oli puheen mukaan jäänyt siihen, dokumetteja ei löytynyt.

        Olisi muuten mukava tietää paljonko kerätystä rahasta jää kerääjäyhdistyksen byrökratialle ja paljonko lopulta alkuperäinen jalostaja saa summasta.

        TOS-maksu perustuu tukihakemuksessa (lomakkeessa 102B) ilmoittamiin tietoihin, (jos ei hae tukia, ei tule myös TOS-maksua), harva jättää hakematta, lisäksi pienet alle ? 3ha tilat eivät maksa myöskään TOS-maksua.


      • Tjalve vehnää jatkos
        ilman tukia ei kirjoitti:

        TOS-maksu perustuu tukihakemuksessa (lomakkeessa 102B) ilmoittamiin tietoihin, (jos ei hae tukia, ei tule myös TOS-maksua), harva jättää hakematta, lisäksi pienet alle ? 3ha tilat eivät maksa myöskään TOS-maksua.

        Mä ainaakin perustelin perintätoimistolle, että en oo MTK:n jäsen ja sanoin reklamoineeni tätä jyväpoolia samoin perustein, siihen loppu perintä sillä erää. Taas tuli uusi lappu tältä vuodelta tänää postissa ja meinaan tehdä saman, kun en oo MTK:n jäsen vieläkää. Ensi vuonna viljelen tos-maksusta vapaita lajikkeita, viitti alkaa enää kattelee tätä touhua. V1ttu puolet jäi peltoon puimatta ja vielä pitäs maksaa jotai tos-maksuja. Tätä maksaa vaa pöljät, viksummat viljelee varmempia hyväksi koettuja lajikkeita, ittekin alan viisastumaan tässä... pimeydessä olen kulkenut tähän asti.


      • Aksel Cardal
        Tjalve vehnää jatkos kirjoitti:

        Mä ainaakin perustelin perintätoimistolle, että en oo MTK:n jäsen ja sanoin reklamoineeni tätä jyväpoolia samoin perustein, siihen loppu perintä sillä erää. Taas tuli uusi lappu tältä vuodelta tänää postissa ja meinaan tehdä saman, kun en oo MTK:n jäsen vieläkää. Ensi vuonna viljelen tos-maksusta vapaita lajikkeita, viitti alkaa enää kattelee tätä touhua. V1ttu puolet jäi peltoon puimatta ja vielä pitäs maksaa jotai tos-maksuja. Tätä maksaa vaa pöljät, viksummat viljelee varmempia hyväksi koettuja lajikkeita, ittekin alan viisastumaan tässä... pimeydessä olen kulkenut tähän asti.

        Laskun saatetiedotteessa samanlainen lauseke , kuin yksityisessä pysäköinnin valvonnassa.
        "Kylväessään TOS-siementä viljelijä hyväksyy sopimuksen (MTK.n ja Siemenkauppiaitten yhdistyksen välisen ) ja sitoutuu sen ehtoihin riippumatta siitä onko hän tuottajajärjestön jäsen"
        Päteneekö oikeudessa tuo sanamuoto


      • Tjalve vehnää jatkos
        Aksel Cardal kirjoitti:

        Laskun saatetiedotteessa samanlainen lauseke , kuin yksityisessä pysäköinnin valvonnassa.
        "Kylväessään TOS-siementä viljelijä hyväksyy sopimuksen (MTK.n ja Siemenkauppiaitten yhdistyksen välisen ) ja sitoutuu sen ehtoihin riippumatta siitä onko hän tuottajajärjestön jäsen"
        Päteneekö oikeudessa tuo sanamuoto

        No mä yritin, että olis menny pidemmälle tuo laskun perintä, mutta perintätoimisto ilmoitti lopettavansa perinnän, kun selvitin tilanteen, etten oo kummankaa puljun , siis MTK/SLC jäsen.


    • Saihan ne myytyä meille viljojen ym. viljelyoppaatkin, joku sai niistä hyvät rahat, tää tos maksu ihan samalla linjalla, ei mitään tekemistä siemenien lajikehityksen kans.
      Vai mitäpä luulette suomalaisten kasvinjalostajien tehneen ulkomailta tuotavien uusien lajikkeiden hyväksi? Ehkä sen että hakevat luvan saadakseen niitä täällä myydä ja kerätä typerää tos maksua!
      On tää suomen maatalous ja maatalouspolitiikka niin syvältä.....

      • Tjalve vehnää jatkos

        Tämä viljelyopas-farssi oliki juttu. Mun yks kaveri oli mukana kirjottamassa näitä oppaita ja sanoutu irti koko rahastuksesta, koska hälle oli syötetty, että nää oppaat jaetaan viljelijöille ilmatteeks. Sitte kaveri joutu ostaa vielä oman kirjottaman oppaan...


    • Ei mtklainen

      Eipä tarvitse TOS maksua maksaa jos ei ole MTK:n jäsen. Toki moni maksaa näin loppuvuonna saadakseen poistoja. Itse en olen jäsen ja viiteen vuoteen en ole enää maksanut.

      • Villi ja vapaa

        Tää on aika erikoinen juttu koko tossi-maksu, kukaan ei ole vissiin saannut vedetyksi mitään ennakkotapausta missään oikeusprosessissa?? Jos olen oikein käsittänyt, tos-maksun perintä katkeaa reklamointiin, sillä perusteella ettei olla Mtk:n taikka Slc:n jäseniä ja homma jää siihen. En ainakaan ole löytänyt mistään ennakkotapausta, johon tää siemenpooli vois vedota.

        Tota, että maksaa tossimaksun loppuvuodesta pelkästään poistojen takia pidän kyllä aika tyhmänä hommana, kun samalla rahalla voi ostaa vaikka öljyä varastoon taikka jotain muuta tarviketta, josta saa kertapoiston ja vähentää alvit. Se ei turhaan maksettu tossilappu paljoa tunnu käytännössä kevään töissä, mutta öljyt on mukava vaihtaa traktoreihin.


      • Bunkkala1
        Villi ja vapaa kirjoitti:

        Tää on aika erikoinen juttu koko tossi-maksu, kukaan ei ole vissiin saannut vedetyksi mitään ennakkotapausta missään oikeusprosessissa?? Jos olen oikein käsittänyt, tos-maksun perintä katkeaa reklamointiin, sillä perusteella ettei olla Mtk:n taikka Slc:n jäseniä ja homma jää siihen. En ainakaan ole löytänyt mistään ennakkotapausta, johon tää siemenpooli vois vedota.

        Tota, että maksaa tossimaksun loppuvuodesta pelkästään poistojen takia pidän kyllä aika tyhmänä hommana, kun samalla rahalla voi ostaa vaikka öljyä varastoon taikka jotain muuta tarviketta, josta saa kertapoiston ja vähentää alvit. Se ei turhaan maksettu tossilappu paljoa tunnu käytännössä kevään töissä, mutta öljyt on mukava vaihtaa traktoreihin.

        Mitenkähän tuon tos maksun kerääjällä on oikeus mennä katseleen valtion ja viljelijän välisiä hakemuksia? Ja eikös siellä ole vielä kruksin paikkakin eli ei saa antaa tietoja mihinkään? Olisi kiva tietää millaise sukulaisuussuhteet tällä johannes hahlilla on näihin päätäjiin...


      • Villi ja vapaa
        Bunkkala1 kirjoitti:

        Mitenkähän tuon tos maksun kerääjällä on oikeus mennä katseleen valtion ja viljelijän välisiä hakemuksia? Ja eikös siellä ole vielä kruksin paikkakin eli ei saa antaa tietoja mihinkään? Olisi kiva tietää millaise sukulaisuussuhteet tällä johannes hahlilla on näihin päätäjiin...

        Tää tossimaksu on tosiaan aika outo juttu, kun aattelee just tuota puolta, et kenelle tietoja luovutetaa niistä tukipapruista. Sitten toinen juttu on tää sopimusvapaus, joka on kirjattu meidän perustulakiin. Aika erikoinen juttu, että Mtk taikka tuo Slc voi mennä tekee muittenki, kuin jäsenten puolesta sopimuksia.
        Noista sukulaissuhteista, katsoin sen verran, ettei oo ainakaa mulle mitää sukua...

        Sitte tää homma vielä, kun täälläkin palstalla on esitetty, että saksalainen viljelijä ei maksa tos-maksuja, pitääkö paikkansa? Meidänhän pitäs olla tasavertasia täällä EU:ssa?


      • kulakki2
        Villi ja vapaa kirjoitti:

        Tää tossimaksu on tosiaan aika outo juttu, kun aattelee just tuota puolta, et kenelle tietoja luovutetaa niistä tukipapruista. Sitten toinen juttu on tää sopimusvapaus, joka on kirjattu meidän perustulakiin. Aika erikoinen juttu, että Mtk taikka tuo Slc voi mennä tekee muittenki, kuin jäsenten puolesta sopimuksia.
        Noista sukulaissuhteista, katsoin sen verran, ettei oo ainakaa mulle mitää sukua...

        Sitte tää homma vielä, kun täälläkin palstalla on esitetty, että saksalainen viljelijä ei maksa tos-maksuja, pitääkö paikkansa? Meidänhän pitäs olla tasavertasia täällä EU:ssa?

        Tämä MTK on melkoinen tekijä jolle ei hyvät tavat toimintaan kuulu, kyykyttää ja kusettaa ei jäseniä.

        Sitten nämä tukipaprut ja toimistojen toiminta, mtk on saanut käsiinsä mun s-posti osoitteen joka ei ole missään muualla kuin tukihakemuksessa, siis vuotaako meidän tiedot tukipapreista jonku vi tun mtk:n haltuun?


    • --------------------

      Minulle ei ole koskaan edes tullut kyseistä TOS maksua vaikka kylvelen ostosiemenillä ja osittain omalla.En tosin kyllä maksa kummankaan puljun jäsenmaksuakaan.Tuo kyseinen lasku ei ole edes lainvoimainen kun ilmeisesti kukaan ei ole allekirjoittanut kyseistä maksusopimusta.Tuolla periaatteella kuka tahansa voisi laskuttaa ilman perusteita,kun keksisi vaan jonkin tyhmän syyn.Tuonkin laskun tarkoitus on vaan rahastaa isäntiä ja rahat menee MTK herrojen ja koneiston taskuun.On hyvä etujärjestö pitää varmasti huolen siitä,että omakoneisto elää herroiksi ja maajussit maksaa.Ensiksi peritään jäsenmaksu mikä ei ole miltään osin kohtuullinen ja sitten laskutetaan tossin muodossa lisää.

    • En maksa minäkään

      Miten lie moni maksaa?

      • Iisakki Tapio

        Eipä kannata maksaa jos ei ole MTK:n jäsen. Perintä loppuu kun kysyy laskutuksen perusteita. MTK:n jäsenet ovat eri asemassa koska jäsenyydellään ovat hyväksyneet TOS maksunkin. En ole jäsen ja en ole koskaan ko. maksua suorittanut. Vuosittain käymme vaimon kanssa ulkomailla ja säästyneellä TOS maksulla maksaa toisen matkan. Mutta jokainen tavallaan......


    • En maksa en en...

      Tuli maksumuistutus postissa tänään tos maksusta. En kyllä meinaa maksaa tätäkään, kun en ole maksanut aiemminkaan. En ole vielä(kään) liittynyt Mtk:n jäseneksi.

      Voisiko joku viisaampi kertoa, kuinka esim. saksalaiset viljelijät maksaa tätä tos-maksua? Onko tää tos-maksu vaan meillä Suomessa täälänen kuppauskonsti, vai maksaako viljelijät muissakin EU:n jäsenvaltioissa tos-maksua?

    • laitontaryöväystä

      Kylvä ulkomaisella siemenellä, ei tarvi kys, maksua

      • Vipuvoimaa...

        Minä ainakin kylvän tos-maksusta vapailla lajikkeilla, Veli kauraa, Kalle ohraa, Tjalve vehnää, Anna ruista jne. Viitsi alkaa säätämään näiden maksujen kanssa!


    • Myöskin ihmeissään

      erikoinen juttuhan tämä tos-maksu on, ei sillä etteikö siemenjalostaja olisi oikeutettu korvaukseen, mutta tämä systeemi ihmetyttää, että miten asiat on hoidettu. asiaa ilmeisesti koetellaan oikeudessa, koska ennakkotapausta ei löydy oikeudesta. itse olen yrittänyt hoitaa maksujani muuta kautta, mutta se on mahdotonta, kun tietoja maksun suorittamiseen ei anneta.

      • tossion

        Saa ne korvauksen siemenen hinnassa, tos-maksuilla varmaan muutama mtk:n siipien suojissa oleva agronominrenttu elättää itsensä tekemättä mitään.
        Mtk alkaa olla kuin pahanlaatiunen syöpä.


    • niiimpäniiin

      TOS maksu menee sille, joka siemenlajin on jalostanut, eli se on samanlainen tekijänoikeus korvaus kun on joku laulujen teosto-maksu ja teollisuudessa keksintöjen rojaltit.

      Muualla maailmassa nämä jalostajat jotenki saavat korvaukset jalostuksistaan, mikäli Suomessa ei samanlaista järjestelmää ole, niin jalostajat myyvät jalostamiensa siementen oikeudet ulkomaille.

      Mikä olisi se oikea korvausjärjestelmä, jos tämä ei käy ????

      Näitä nassutuksia kuulee jatkuvasti, mutta kukeen ei esitä mitään järkevää vaihtoehtoa.

    • Asiat asioina.

      Itse asiassa, meillä on olemassa vanhoja tiloija joissa on vielä 1900 luvun alusta olevaa viljaa ja johon ei koskaan ole lisätty jalostettuja lajikkeita. Heiltä ostamalla saa lajikkeita joissa ei ole lisenssimaksuja ja jotka kasvavat ilman lannotteita.

      -70 luvulla ruvettiin puhumaan lajikkeista joilla olisi lyhyt korsi ja iso tähkä. No, kas kummaa. Silloin kehitettiin vain lajikkeita jotka tarvitsevat lannoitteita. Vanhoilla lajikkeilla tähkä on suurempi kuin nykyisillä. Ja kyllä niitä löytyy kun vähän kyselee.

      Mitä sitten tulee näihin siemenviljoihin, niin ostakaa Virosta tai keski-euroopasta. Siellä ei ole lisenssi- eikä muita ylimääräisiä maksuja. Se on kertaostos. Ja paljon halvempi kuin kotimainen siemenvilja. Luomu-tiloilta ostettuna saa kunnon tavaraa.

      Ja mikä parsta, niin jos haluaa kaikista maksuista eroon, ei täytä tukiaislappuja. Sen jälkeen valvonta menettää otteensa sinuun. Saat viljellä mitä haluat eikä kukaan puutu siiten millä hinnalla myyt tai mitä myyt. Ei tule myöskään turhia lisenssimaksuja.

      • jhushhxhs

        Voi olla konkurssi eessä noilla nerouksilla, ja hukka kauraa on jo riittävästi suomessa ilmankin keski-euroopan puhtaita eriä.


    • Asiat asioina

      Eipäs nyt ammuta viestintuojaa. Tässä naapurikin on ihmetellyt että millä sitä meikäläinen oikein selviää. Hän myy 160 kuutiota perunaa tukkuun ja saa vähemmän nettotuloa kuin minä kahdesta kuutiosta. Argumenttina hän käyttää "mutta kun tukkuun ei tarvitse myydä pieniä eriä". Silti, oman perunani hinta on halvempi kuin kaupan perunan, eli sitä ei juuri tarvitse kaupitella. Se menee ihan itsestään.

      Mitä tulee hukkakauraan, niin sitähän täällä Suomessa kasvaa ihan itsestään. Tuolta euroopasta kun ostaa TÜV hyväksyttyä siementä niin siinä ei ole mitään ylimääräistä. Ei sen enempää olkia kuin kuivuneita/vihreitä siemeniäkään. Ne on todella perattu puhtaiksi. Ja kun tekee idätyskokeen, niin ensimmäinen numero on aina 9 ja toinen melko lähellä yhdeksikköä.

      Se mikä ero minulla ja naapureilla on, on se että minä teen töitä koko kesän. He vain keväällä ja syksyllä. Ja loppukesä laiskotellaan. Sitä tuottoa ei saa millään muulla tavalla kuin omalla työllä. Siitä se tulotalous tulee. En toki sano että kaikki olisivat kölliäisiä, mutta eri mittaiset ovat päivät naapureihin verrattuna.

      Ja sitten, yksi suuri asia: koneiden ja laitteiden huollot. Ne pitää pystyä tekemään itse. Jos aina tilaa pihalle keskusliikkeen huollon niinn jo alkaa maksamaan. Onneksi pumppuja ja letkuja saa tilattua netistä jolloin hinnat pysyvät kohtuullisina. Ja kun käväsee euroopan konemarkkinoilla sekä ajamalla tuo koneet tänne, niin säästää Suomalaisiin konemyyjiin nähden selvän hinnan. Saa kunnon tuntipalkan joka ei ole menopuolella.

      Kaiken kaikkiaan, palkkatyöstä maatalouteen pompanneena voin sanoa, että paljon helpommalla pääsee. Samaan elintasoon pääsee jo 14 viikon työllä. Kaikki sen päälle on lisää. Palkkatyössä elin kädestä suuhun, eli kaikki mitä tuli, meni elämiseen. Nyt joka kuukausi jää 300e säästöön. Tietysti, jos siitä laskee tuntipalkkaa on se pieni. Mutta se on 300e enemmän kuin palkkatöissä. Ja tunteja vuodessa on paljon vähemmän. Ei tarvi lähteä pakkas aamuina sorvin ääreen eikä sateella pirtistä ulos jos ei huvita. Etunsa niissäkin.

    • Siinäpäse

      Maaseutuelinkeinorekisteristä annettuun lakiin, kasvinjalostajanoikeudesta annettuun lakiin tai niiden nojalla annettuihin säädöksiin ei kuitenkaan sisälly säännöstä, jonka mukaan maaseutuelinkeinorekisterissä olevia tietoja voitaisiin luovuttaa TOS-maksujen perintää varten.

    • Johannes h

      Kyllä tuo TOS kannattaa maksaa meneehän se lyhennettynä uusien lajikkeiden kehittämiseen.

      • elitinryyppymaksu

        Aivan, lyhennettynä :)


    • viljulija

      kyllä siellä on kommervenkkiä ja ihme firmoja!!! laskuttamassa välissä.

      HAISEE KOKO TOS TOUHU!!!

      Lukekaas agronetistä, mitä kusetusta koko homma on!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      71
      1388
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1175
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      74
      1099
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      967
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      722
    8. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      373
      713
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe