Hei! Saisinko vinkkejä kiinteiden aloitukseen. Eli vauva on nyt 3kk ja 1vko ja ajattelin aloittaa maistelemaan hedelmäsoseita. Perunalla en halua aloittaa koska vajaa kuukausi sitten vasta selvitty vatsavaivoista.. Ja en tarvitse kommentteja tänne että miksi aloitan kiinteät jo nyt, sillä minulla on omat syyni. Vauva on korvikkeella ja korviketta menee jo niin hurjia määriä!
Haluaisinkin tietää että kuinka olette aloittaneet maistelut? Aluksi ilmeisesti yhtä lusikallista kerralla? Oletteko antaneet kerran päivässä, mihin aikaan? Koska olette siirtyneet esim. perunaan, kasvissoseisiin, puuroon ym.? Kuinka pitkän ajan päästä kiinteiden aloituksesta olette antaneet enemmän kuin yhden kerran kiinteitä päivässä? Ja annetaanko maitoa aina ruuan jälkeen?
Kiitos jos joku viitsii antaa vinkkejä :)
kiinteiden aloitus
9
622
Vastaukset
- Linkkivinkki....
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=140&Itemid=133
Minusta aika hyviä vinkkejä.
(Ja se maha kyllä reagoi kiinteisiin annoit sitten mitä tahansa....) - kuitenkin nyt...
Joo, et halua näitä kommentteja, mutta haluaisin kuitenkin tietää oletko varmistanut neuvolasta/lääkäriltä, että voit aloittaa kiinteät noin pienen kanssa? Katsos kun ei se suolisto sinun lapsellasi ole sen kehittyneempi kuin muillakaan ja liian aikaisin aloittaminen voi joka tapauksessa hallaa tehdä.
- ehm
Et halua näitä kommentteja, mutta minä odottaisin vähintään 4 kk ikään.. Meillä oli sama hinku 3 kk:n iässä, poika söi ihan hulluna maitoa ja tuntui ettei mikään riittänyt. Silloin olisin mielelläni antanut ruokaa, mutta neuvolan ohjeistuksesta odotettiin kärsivällisesti kuitenkin 4 kk:n ikään. Sen jälkeen pieniä määriä ensin, lusikallinen päivässä -tyyliin. Ja maito on se pääruoka kuitenkin, muu vasta harjoittelua ja maistelua. Kannattaa siis ensin antaa maitoa ja sitten muuta ruokaa.
- Meilleppä
Neuvottiin näin. 3kk neuvolassa paino tullut alemmas käyrillä joten neuvolassa sanottiin, että kahden viikon päästä voisin aloittaa kiinteät. Suositteli aloittamaan perunalla ja sitten porkkanaa ja viikon parin päästä hedelmä ja marjasoseita. Siksi tämä järjestys koska lapsi ei välttämättä huoli perunaa yms jos aloittaa "makeilla" soseilla, jotka ovat varmasti vauvan mieleen. :) Ennenhän kiinteiden suositus aloitusikä oli 3kk, joten ikä tuskin on ongelma.
Määristä sanoi, että ensin kaksi teelusikallista ja joka päivä voi tuplata annoksen, mutta ei meidän pikkunen ole huolinut läheskään niin paljoa kerralla kun saisi antaa. :) Olen siis syöttänyt sen verran mikä hyvin menee alas ja se on aika pikkuinen määrä näin ekalla viikolla.
Ensin tarjotaan kiinteää ruokaa koska silloin vauva saattaa sitä paremmin syödä kun on oikeasti nälkä ja maitoa päälle :)
Minä olen antanut kerran päivässä sosetta aamupäivällä ensimmäisten päiväunien jälkeen. Jos vauva huutaa oikein nälkäänsä niin olen ensin antanut tissiä ensihätään ja sitten jatkanut soseella ja viimeiseksi vielä maitoa.
Puurot ja muut viljatuotteet on suositeltavaa aloittaa vasta 5kk iässä.
Näin meillä ja vauva on hyvin tyytyväinen ollut tähän. :)- no jaapa jaa
Ennen suositeltiin odottaville äideille myös konjakkiryyppyjä. Koko ajan tulee uutta tutkimustietoa asioista ja se on ihan hyvä, että suositukset muuttuvat. Nyt on todettu, että kolmekuukautisen suolisto ei ole vielä valmis kiinteille ja sen takia suosituksia on muutettu, ei mitenkään muuten vaan.
Erikoista, että teille on suositeltu, että kiinteitä ensin ja päälle maitoa. Yleensä sekin suositus on nykyään päinvastoin, koska se maito tosiaan on pääruoka ja aluksi kiinteiden maistelun on tarkoitus olla nimenomaan sitä maistelua. Lisäksi lapsi ei välttämättä kovin nälissään huoli kiinteitä, kun juttu on muutenkin hänelle uusi. Sitten tulee vain itkua ja ekat kokeilut ovat inhottavia seka vauvalle, että äidille.
Ja tuosta, että vauva ei muka myöhemmin huolisi perunaa: se on neuvolan vanha ohje, jota edelleen jaellaan. Äidinmaito on paljon makeampaa kuin hedelmäsoseet, joten se on ihan sama aloittaako kiinteät jollain makealla vai ei-makealla. Jossain vaiheessa lapsi kyllä huolii myös niitä vähemmän makeita vaihtoehtoja. - Outoo hommoo
no jaapa jaa kirjoitti:
Ennen suositeltiin odottaville äideille myös konjakkiryyppyjä. Koko ajan tulee uutta tutkimustietoa asioista ja se on ihan hyvä, että suositukset muuttuvat. Nyt on todettu, että kolmekuukautisen suolisto ei ole vielä valmis kiinteille ja sen takia suosituksia on muutettu, ei mitenkään muuten vaan.
Erikoista, että teille on suositeltu, että kiinteitä ensin ja päälle maitoa. Yleensä sekin suositus on nykyään päinvastoin, koska se maito tosiaan on pääruoka ja aluksi kiinteiden maistelun on tarkoitus olla nimenomaan sitä maistelua. Lisäksi lapsi ei välttämättä kovin nälissään huoli kiinteitä, kun juttu on muutenkin hänelle uusi. Sitten tulee vain itkua ja ekat kokeilut ovat inhottavia seka vauvalle, että äidille.
Ja tuosta, että vauva ei muka myöhemmin huolisi perunaa: se on neuvolan vanha ohje, jota edelleen jaellaan. Äidinmaito on paljon makeampaa kuin hedelmäsoseet, joten se on ihan sama aloittaako kiinteät jollain makealla vai ei-makealla. Jossain vaiheessa lapsi kyllä huolii myös niitä vähemmän makeita vaihtoehtoja.Joo, jos ajatellaan että porkkanassa on jotain 30kcal/100g ja äidinmaidossa/korvikkeessa 70kcal/100g niin miten se porkkana ratkaisee kasvupulmat maitoa paremmin? Paitsi jos korviketta menee todella niin paljon että sen määrän kasvattaminen rasittaisi munuaisia, ja sen vuoksi energianlähdevalikoimaa on laajennettava. Tämä on kyllä harvinaista, ja on muistettava sekin, etä vauvan paino ei kehity kuin viivottimella vetäen vaikka mitä tekisi, eikä ole tarkoituskaan.
Ja eeeerittäin outo myös tosiaan tuo kiinteät eka -ohje. Jos noin outoja ohjeita oot neuvolasta saanut, niin kannattaa kysyä sieltä myös ne käytännönvinkit, kun tilanteenne on sitten selvästi jotain normaalista poikkeavaa. Tai... olisiko mahdollista... että siellä ollaan vähän jäljessä...?
- BLW-linjalla
Et kaipaa kommentteja joten kerron vain sen mitä kysyt :)
Aloitettiin maistelut 5kk iässä kun lapsi itse alkoi osoittaa kiinnostusta ruokaa kohtaan. Aloitettiin ottamalla lapsi sylissä tuettuna istuen yhteisille päivällisille, vauvan käsien ulottuville sopivia käsiteltäviä ruokapaloja, ekalla aterialla kurkkuatikkuja ja höyrytettyjä parsakaalinkukintoja. Tuolloin ekalla aterialla yllätti ja söi ehkä 1-2tl kurkun sisustaa. Toistaiseksi (pari viikkoa) on tarjottu ruokaa vain kerran päivään päivällisellä, mutta kunhan syöttötuolissa istuminen alkaa sujua niin saa osallistua kaikille aterioille.
Nyt parin viikon aikana tyttö on "syönyt" (näplännyt, nuollut, imenyt, heittänyt lattialle, jyystänyt ja joskus hieman niellytkin) kurkkua, parsakaalia, jääsalaattia, banaania, omenaa, ananasta, spagettia ja kanaa. Ainakin. Imetän aina ennen kuin tarjoan kiinteitä, vesitilkkaa olen tarjonnut ruoan päätteeksi mutta se ei ole vielä saanut kannatusta. - Kunhan kertoilen :)
Mä olen varmaan monen mielestä sellainen "huono äiti". Meillä aloitettiin soseet 3kk iässä, kun meillä oli sama homma eli meni ihan hirveästi maitoa. Vellitkin aloitettiin jo 2kk iässä, neuvolasta kysyin velleistä ja sanoivat, että ok. Vellit aloitin varovasti maitoon sekoittaen ja nostamalla määrää pikkuhiljaa. Kun aloitettiin soseet, aloitin hedelmällä. Annoin pojalleni juuri sen verran kuin tahtoi. Ensimmäisellä kerralla meni puoli purkkia. Hedelmillä mentiin aluksi, parin viikon päästä lisäsin mukaan kasvikset. Kyllä kelpasi. Puhuin neuvolassa, että soseet on jo aloitettu ja terkka vastasi, että on hyvä vaan, sillä poika tarvitsee paljon energiaa, kun kasvaa niin hurjaa vauhtia. :) Nyt 5kk 1vko ikäinen ja mitään ongelmaa ei ole ollut missään vaiheessa. Ei vatsavaivoja, ei mitään. Kaurapuuro aloitettiin 4kk ja liha/kana-kasvissoseet 4,5kk iässä.
- Meijänpäivä
Täällä kans yks "huono äiti" joka aloitti soseet 3kk iässä ja meillä ei menty ihan "etiketin" mukaan. Lusikallisia eka pari päivää ja sitten kun alko paremmin maistuun mentiin vajaa viikko puolella sosepurkilla ja sen jälkeen saikin syödä koko purkillisen jos jakso tai halus. Eli siis poika sai tosi nopeesti syödä just niin paljon kun huvitti. Kerran tosiaan maistettiin päivässä. Aikaa en nyt sitten kyllä kirveelläkään muista kun nekin on jo muuttunut. Vatsavaivoja ei tullut eikä muutakaan. Aino "ongelma" oli ettei pojalle maistunut kasvissoseet sitten lainkaan, halus herkutella vaan hedelmällä. Ehkä olis kuitenkin pitäny alottaa vaan perunalla, tiedä häntä :D
5kk otettiin puuro ja lihasoseet mukaan. Lihasoseitten kans oli vaikeeta mut nekin alkanut nyt maistuun. Ja 6kk iässä otettiin kaks ateriaa päivään.
Eli meillä menee päivä näin.
07-09 maito
11 lämmin ruoka hedelmä
14 maito (tämä muuttuu jossain vaiheessa välipala-ajaksi)
17 lämmin ruoka hedelmä
n.19 juo maitoa
21 puuro
juo sängyssä vielä maitoa nukkumaan mennessä.
Meillä vähenee tolla rytmillä tosi paljon maidon määrä mutta neuvolassa sano et on ihan ok et vähenee. Tällä hetkellä maitoa menee ehkä n. 600ml/pv. Itse asiassa vähän reilummin kun puuron teen maitoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624392Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551833Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141553Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !401331Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681093- 58939
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.170855Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791