Yli joka kymmenes työmarkkinoilla oleva suomalainen työskentelee ilmaiseksi, kertoo Välisuomen median Sunnuntaisuomalainen. Työharjoitteluiden työllistävä vaikutus on kuitenkin kyseenalainen. Työnantajat käyttävät harjoittelijoita hyväkseen, katsoo harjoittelijoiden asiaa ajava järjestö.
Työ- ja elinkeinoministeriön raportin mukaan kaikkein heikoimmin työllistytään työmarkkinatuen työharjoittelusta.
Laki vaatii, että tukityöskentely vie kohti vakituista työsuhdetta. Tasavallan harjoittelijat ja työllistetyt ry:n puheenjohtajan Kari Laurilan mukaan näin ei ole.
Räikeimmissä tapauksissa yritykset pyörittävät toimintaansa pelkästään ilmaisen harjoittelijatyövoiman varassa, Laurila sanoo. Harjoittelijoita käytetään hyväksi erityisesti palvelualalla.
Harjoittelijoina ja tukityöllistettyinä työskentelee ainakin 115 000. Kun mukaan lasketaan myös toisen asteen opintoihin kuuluva pakollinen harjoittelu, luku on lähes 400 000 suomalaista. Tämä on noin 13 prosenttia kokonaistyövoimasta.
YLE Uutiset
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/12/sunnuntaisuomalainen_joka_kymmenes_tyoskentelee
Tokmanni/Tarjoustalo/Prisma/Stockmann Ilmaista työv. NÄLÄSSÄ
Oikeudenmukaisuus???
1
338
Vastaukset
- aiaisentään
Näin on. On kivaa kun saadaan työvoimakustannuksia alas kun varsinkin kesällä otetaan harjottelijoita, työharjottelijoita,Tienaa 200 -koululaisia...niilähän pieni market tahkoo rahaa. No eihän niitä tietenkään syksyllä tarvita! Sillon tulee jo vakkarit lomilta. Ja pomot on tyytyväisiä kun taas saa uuden marketin Pietariin rakentaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059