Mikä koira on sopivin aloittelijalle?

t5y5

Elikkä joku pienehkö koirarotu kuten terrierit ja pystykorvat. Olen itse ajatellut Norfolkinterrieriä Japaninpystykorvaa Schipperkeä Maltankoiraa Pihakoiraa jne. mutta mikä olisi suht helppo kouluttaa eikä niinkään itsepäinen ja tulisi toimeen muiden koirien ja lasten sekä ihmisten kanssa. Kiitos vastauksista :)

16

555

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koira_kirjat

      Sehän riippuu koiran kouluttamisesta miten tulee toimeen muiden koirien, lazten yms. kanssa. koira pitää koulutttaa sellaiseksi, ei mikään rotu ole itsestään tuollainen.
      Lukemalla lisää koirakirjoja osaat kyllä tehdä päätöksen.

      • käyvastaalkajalle

        pitbull


    • Sssss

      Se riipuu paljolti siitä, mitä olet valmis tekemään koiran kanssa. Agi, toko yms.

    • yeth6t

      mitä tarkottaa aloittelija?

      riippuu mitä aiot tehdä koiran kanssa, tarjoatko sille virikkeitä, paljonko pääsee liikkumaan? huom koirapuisto ja hihnalenkki ei ole liikuntaa koiralle.

      • turpakiinnijo

        Mitäs tää tarkottaa?? Että meidänkin olis pakko viedä koira johonki vitun agilityhumputukseen?? Eikö ne vitun lenkit ja muut peuhaamiset riitä? Vituttaa tollaset ihmiset jotka tekee koiristaan jotain harrastusvälineitä. Ei mulla ole mitään agilitya vastaan, mutta tollanen suhtautuminen, että kaikki ketkä ei käy agilityssä on paskoja koiranomistajia.


      • Agikentillä

        yeth6t varmaan tarkoitti, että koiran pitäisi päästä juoksemaan vapaana. Ah´gilityä ei ole mainittukaan, ja harvalle se koira on harrastusväline. Suurin osa harrastaa koiran kanssa, pitää hauskaa.


    • Eikö liikuntaa?

      Yeth6t, vai ei muka hihnalenkki ja koirapuisto ole liikuntaa koiralle? Hän? Totta hitossa se on liikuntaa! Miten oikein käsität liikunnan? Kyllä koiran pitää saada juosta vapaanakin, mutta esim. oma yli 50kg koirani kyllä väsyy, kun vedetään 60min hikilenkki hihnassa, joten täytyyhän sen silloin liikuntaa olla!

      • nimenomaan

        Olen kuullu tällä palstalla tän jo monta kertaa, että ainoaa oikeaa liikuntaa koiralle on vapaana juokseminen, hihnassa juokseminen tarkoittaa näille ihmisille kai kevyttä viiden minuutin kävelyä korttelin ympäri. En tajua. Eikö ihminenkään saa samaa liikuntaa jos juoksee juoksumatolla vaan aina pitäisi lähtä metsälenkille? Olen kuullut, että voi tulla ihan hiki siinä matollakin...


    • Norfcotton

      Ehdotan norfolkkia, meillä on se ja oli eka koiramme. Hyvin sopii kaikkien kanssa. Tosin se ei haluakkaan ulkoilla niin paljon kuin rotuinfo ja kasvattajat antoivat ymmärtää. Otin sille kaveriksi toisen pienen koiran. Nyt leikkii ja ulkoilee enemmän. Vien niitä n.4 kertaa viikossa metsään, siellä juoksee mielellään. Päivisin liikutaan 2x0,5h ja 2x1h.

    • kaogkjpoajorjg

      itse otin ensimmäiseksi koiraksi schapendoesin (paimenkoirarotu, pienehkö/keskikokoinen) ja ainakin tämä minun veijari on niin yltiö ystävällinen kaikille, niinkuin rotumääritelmän mukaan kuuluukin :D Hyvin tulee toimeen niin muiden koirien kuin lastenkin kanssa, tosin olen myös aika hyvin sosiaalistanut tämän joten kaipa silläkin on vaikutusta oli rotu mikä hyvänsä.
      Välillä jopa tuntuu että saisi ollla vähän varautuneempi vieraisiin kun täälläkin päin kulkee vähän hämäriä tyyppejä...

      Tosi älykäs rotu niinkuin paimenkoirat yleensä, oppii helposti (ainakin omani on oppinut), eloisa ja leikkisä. Aika viikari pentuna mutta sekin luonnekohtaista.

      Voi harrastaa agia, tokoa yms. mitä nyt keksiikään mutta menee ihan perus lenkityksetkin, kunhan sitä liikuntaa saa.

      Terve ja pitkäikäinen rotu, suosittelen! =)

      Mutta onnea sen rodun kanssa mihin nyt päädyttekään, tulee varmasti olemaan ottamisen arvoinen!

    • 32

      Rodusta en sano mitään, mutta narttu on yleensä lempeämpi ja uros itsepäisempi. Joten kannattaisin nartun hankkimista ensimmäiseksi koiraksi.

    • sasha 84

      mietin itsekkin ensimmäistä koiraa itselleni ja olen myös aloittelija. tyttö on minunkin mielestäni helpmpi kun uros. aloittelijalle sopisi cockerspanieli, tiibetinspanieli, schipperke, japaninpystykorva.

    • Satudamdim

      Musta toi Japaninpystykorvat ovat hyviä aloittelioille. Niistä ei lähde kauheesti karvaa. Ja ne ovat leikkisiä ja pehmeitä koiria. Niistä löytyy iloista ja villiä luonnetta. Leikkiä se ei nopeasti lopeta ja rakastaa ulkoilmaa, pitkillä lenkeillä. Se myös tykkää olla sylissä, ja omistajan perässä. Se sopeutuu hyvin kotiinsa ja perheeseen. Ja oppii helposti uutta. Ja ne ovat pienkokoisia sylikoiria! :)

    • Lue suosikki roduistasi paljon ja etsi vaikka kasvattajia ja kysy heidän kokemuksiaan. Itse tiedät parhaiten rodun kun mietit mihin tarkoitukseen tulee. Haluatko seuraksi, pitkille lenkeille,tokoa,agia,metsästystä,luola,pelastu jne. Itse valitsin mäykkyni luonteen perusteella ja koon takia :D

    • tässähänsuosittelen

      jos etsit pientä rotua niin bostoninterrieri on hyvä valinta ja nartut ovat helppo hoitoisempia kuin urokset mutta jos et etsi ihan rotan kokoista niin suosittelen Shetlanninlammaskoiraa!

      • Karjalankarhukoira

        Varmaan ostanu jo sen koiransa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe