Saako lentokoneessa syödä omia eväitä?

Sekaisin päästä

En ole ikinä eväitä mukaan ottanut. Ja toki nesteitä ei saa, ne on pakko ostaa vasta lentokentältä, turvatarkastuksen jälkeen, mutta sitten saa viedä koneeseen.
Mutta entäs eväät, jos ei halua ostaa niitä esim lentokentältä turvatarkastuksen jälkeen, lentokentällä ne maksavat törkyisesti.
Ja junttia tai ei, tarkoitan nyt vaikka ruisleipää jonka välissä juustoa ja makkaraa ja banaania ja vaikka karkkia ja suolapähkinöitä. Ja nämä olisi ostettu siis ihan tyyliin Citymarketista ja tehty kotona.
Yhäkin osa väittää, ei saa viedä, ne pyssäävät kuten nesteet turvatarkastukseen ja osa sanoo että siitä vaan, kyllä ruokaa saa ihan rauhassa viedä koneeseen, sitten vaan tulee ne syödä koneessa ennenkuin on taas maan kamaralla, Usassa, koska hedelmiä lihaa tai muutakaan EI saa viedä yhtäkään palaa Usaan...?
Siis mikä on totuus?

14

2930

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koneeseen voit viedä ruokia rauhassa, monet vaan tuppaavat yrittää mukaan veistä levitettä varten tai muuta kiellettyä kuten jogurttia (joka sekin on neste riippumatta siitä kuinka kankeaa se on...).

      Ruoka-ainekset menevät myös turvatarkastuksen läpi nesteitä lukuunottamatta. Se osa joka väittää muuta ei varmastikaan ole tutustunut Finavian ohjeistukseen, joka on varsin selkeä näiltä osin.

    • uunilenkkimies

      Ei ongelmia. Itse valmistin New Yorkin lennolle kotona uunilenkin.
      Laitoin juustot kotona lenkin sisälle ja koneessa pyysin nätisti lentoemoja lämmittämään aterian, eikä panneet pahaksi laisinkaan.
      Kyllä siinä vierellä istuvien alahuulet väpättivät, kun söivät vierellä kanapastaa ja meikäpoika hotki HK:n sinistä juustolla.

    • eväsretkeläinen

      Kyllä ruokaa ja omat eväät saa viedä koneeseen. Ulkomaalaisilla on toisinaan kunnon eväsboksit mukanaan, koska he eivät välttämättä luota koneessa tarjottavaan ruokaan, he syövät vain omaa etnistä ruokaansa tai heillä voi olla sellaisia harvinaisempia allergioita tai rajoitteita, joita lentoyhtiö ei osaa ottaa huomioon. Hedelmät ovat myös tavallisia välipaloja, joita monet tuovat mukanaan koneeseen. Ne on tärkeää syödä ennen määränpäätä, varsinkin USA:n tapauksessa, sillä niitä ei saa viedä maahan.

      Nestemäinen ruoka ei mene turvatarkastuksesta läpi, mutta kaikki muu menee. Juomat ostat sitten turvatarkastuksen jälkeen tai viet turvatarkastuksen läpi tyhjän pullon, jonka täytät turvatarkastuksen jälkeen vedellä kentällä vessan hanasta. Kannattaa myös pohtia tarkkaan mitä aikoo viedä, sillä kotoa lähdön ja koneeseen pääsyn välissä voi kulua paljon aikaa. Valitse siis ruokalajeja ja aineksia, jotka eivät pilaannu helpolla ja jotka eivät vaadi aukotonta kylmäketjua.

      Kerran Helsinkiin palatessani koneessa oli ulkomaalainen nainen, joka kaivoi laukustaan omat eväät. Omiensa lisäksi hän söi kaiken koneessa tarjotun ruoan. Hänen omissa eväissään oli se huono puoli, että ne haisivat aivan hirveälle. Kaikki monen metrin säteellä nyrpistelivät nenäänsä. En tiedä oliko ruoka pilaantunut lämpimässä vai oliko se vain jotain etnistä erikoisuutta, mutta kanssamatkustajat olivat nyreissään. Jos siis on ihan pakko syödä esimerkiksi surströmmingiä matkalle lähtiessä, niin kannattaa tehdä se jo kotona.

      Parhaat omat eväät mitä olen itse nähnyt Helsingistä lähtiessä oli se, kun eräs nuoripari toi mukanaan pitseriasta hankitut pizzat. Siihen vain pizzalaatikot hihnalle turvatarkastuksessa, eikä siitä tullut mitään ongelmia. Sattumalta he tulivat samaan koneeseen kanssani ja katselin vain kateellisena kuinka he herkuttelivat pizzalla. Sillä kertaa koneessa tarjottu ruoka oli vieläpä aika heikko esitys, joten hyvä valinta heiltä. Joskus vielä teen itsekin saman.

    • for real

      Ootteko tosissaan? En ikinä ole nähnyt kenelläkään eväitä, eikä ole tullut mieleenkään ottaa niitä mukaan! Lapsille kuulemma voi ottaa pilttiä tai vastaavaa, mutta omat eväät aikuisillekin... kuulostaa oudolta. En ihan hevillä usko että menee turvatarkastuksen läpi laukku, jonka sisällä on eväsleivät valmiina.

      • pläääplää

        Turha sinun on spekuloida näillä, voit lukea ihan itse samat asiat täältä:

        http://www.mitamukaanlennolle.fi

        jenkeissä on vieläpä yleistä että lennoilta on alettu karsia eväiden tarjoamisia ja on itseasiassa normaalia että porukka tuo omat eväät.


      • for real
        pläääplää kirjoitti:

        Turha sinun on spekuloida näillä, voit lukea ihan itse samat asiat täältä:

        http://www.mitamukaanlennolle.fi

        jenkeissä on vieläpä yleistä että lennoilta on alettu karsia eväiden tarjoamisia ja on itseasiassa normaalia että porukka tuo omat eväät.

        No, kai se on pakko sitten uskoa. Nyt ottaa päähän, sillä viimeksi omalla matkalla oli meinaan järkyttävä nälkä ja lennolta loppui tarjottava ruoka. Olisi siinä kyllä omat eväsleivät maistuneet.

        Olen jokseenkin järkyttynyt, mutta kai tämä on ihan positiivista! Nyt vain odotellaan milloin tämäkin kielletään.


      • 159
        for real kirjoitti:

        No, kai se on pakko sitten uskoa. Nyt ottaa päähän, sillä viimeksi omalla matkalla oli meinaan järkyttävä nälkä ja lennolta loppui tarjottava ruoka. Olisi siinä kyllä omat eväsleivät maistuneet.

        Olen jokseenkin järkyttynyt, mutta kai tämä on ihan positiivista! Nyt vain odotellaan milloin tämäkin kielletään.

        Vahastapa jarkytyt, "for real". USAssa ei ole ruokatarjoilua alle neljan tunnin lennoilla. Lisaksi koko ajan saa olla varuillaan ilmojen suhteen, reittimuutoksia tulee helposti.
        Meilla on aina kentalta ostetut ateriat mukana ja laukussa keksi/juusto naposteltavaa.


      • pikku myy
        for real kirjoitti:

        No, kai se on pakko sitten uskoa. Nyt ottaa päähän, sillä viimeksi omalla matkalla oli meinaan järkyttävä nälkä ja lennolta loppui tarjottava ruoka. Olisi siinä kyllä omat eväsleivät maistuneet.

        Olen jokseenkin järkyttynyt, mutta kai tämä on ihan positiivista! Nyt vain odotellaan milloin tämäkin kielletään.

        Lentoa tilatessa voi valita myös ateriattoman matkan. Kyllä siinä omat eväät silloin maistuvat ainakin loppumatkasta. Viimeksi lennettiin Pukhettiin ja jotkut eivät olleet tilanneet ruokaa lennolle. Olivat 13 tuntia ilman ruokaa, mitä nyt jotain pähkinöitä ostivat.


    • lomalle

      saako koneeeseen ottaa mukaan sipsiä ja karkkia??

      • luonnollisesti saa

        Tietenkin saa. Niitä myydään myös lentokentällä, esim. tax freessä ja kioskeissa.


    • turisti, puristi, ne

      Pakasteita ei saa viedä kabiiniin, eikä nesteitä. Muuten siis vaikka sitä pizzaa, uunilenkkiä tai mitä vaan. Pitkillä lennoilla kaipaisin enemmän kahvia, kun matkustan turistiluokassa. Bisneksessähän sitä saa aina, ku vaan jaksaa nappia painaa.

      • turisti, puristi

        Korjaan edellistä viestiäni: Siis turvatarkastuksen jälkeen ostetut nesteet voi viedä. Vesissä on se ongelma joillain kentillä, että vessassa on automaattihanat, joissa tulee lämmintä/haaleaa vettä. Loungeista saa myös kylmää. Tällä viikolla näin, kun amerikkalainen mies täytti termspulloa kylmällä vedellä loungessa JFK:n kentällä.


      • 187
        turisti, puristi kirjoitti:

        Korjaan edellistä viestiäni: Siis turvatarkastuksen jälkeen ostetut nesteet voi viedä. Vesissä on se ongelma joillain kentillä, että vessassa on automaattihanat, joissa tulee lämmintä/haaleaa vettä. Loungeista saa myös kylmää. Tällä viikolla näin, kun amerikkalainen mies täytti termspulloa kylmällä vedellä loungessa JFK:n kentällä.

        USAssa saa tuoda koneeseen turvatarkastuksen jalkeen ostetut syotavat mutta ei omia kotona tehtyja evaita, ne menee roskiin.


      • ma'am
        187 kirjoitti:

        USAssa saa tuoda koneeseen turvatarkastuksen jalkeen ostetut syotavat mutta ei omia kotona tehtyja evaita, ne menee roskiin.

        Aina kun olen lentänyt USAssa, niin olen ottanut kotoa eväitä mukaan koneeseen.
        Ei ole tarvinnut koskaan heittää mitään roskikseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1428
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      962
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      34
      682
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      677
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      634
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      624
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      598
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe