Täytyykö olla joku huippumatemaatikko et pääse esim. jonkin IBM zSeries Mainframen ylläpitäjäks/ohjelmoijaksi? Ilmeisesti Cobolitaidot on kysyttyjä? Mitä muuta osaamista tällaiset tehtävät vaativat? Millaiset ovat palkat?
Miten mainframe-töihin pääsee?
16
1270
Vastaukset
- anonymous......
ainakin tarviit systeemiohjelmointitaitoja.. esimerkiksi assembler, bliss ymv. matalan tason kieli, joilla yksinkertaistenkin juttujen tekeminen vie 100-1000 riviä koodia.
käsittääkseni kuitenkaan näitä osaajia ei ole pilvin pimein ja tärkeintä on oma harrastuneisuus ja oppineisuus. sun pitää opiskella itse helvetisti ja helvetin syvällisesti näitä asioita, koska niitä ei Suomessa oikein missään opeteta eikä kursseilla ehdi näin vaikeita juttuja edes oppia.
paperit on hyvä olla esim. amk:sta, josta ne saa aika nopeesti mut tärkeintä on oma osaaminen ja perehtyneisyys asiaan.- 33
Assembleria ei kyllä tarvita mainframe hommissa, ja ei blissiäkään kukaan ole käyttänyt sitten 70-luvun. Cobol, java, dotnet ja SQL noiden kaikkien kera on se sillisalaatti mitä sitten parsitaan ristiin rastiin eri shellipurkan kanssa.
Linja nykyään on kehityksessä muutenkin poispäin isoista ja kalliista mainframe ratkaisuista kohti soa/cloud ratkaisuja. - VanhanajanKoodari
33 kirjoitti:
Assembleria ei kyllä tarvita mainframe hommissa, ja ei blissiäkään kukaan ole käyttänyt sitten 70-luvun. Cobol, java, dotnet ja SQL noiden kaikkien kera on se sillisalaatti mitä sitten parsitaan ristiin rastiin eri shellipurkan kanssa.
Linja nykyään on kehityksessä muutenkin poispäin isoista ja kalliista mainframe ratkaisuista kohti soa/cloud ratkaisuja.Siinä taas on yksi esimerkki tyypistä, joka ei tiedä mistä puhuu. Voin kyllä 35 vuoden työkokemuksella kertoa, ettei vielä tänäkään päivänä isoimmat yritykset ja laitoksen pyri siirtymään mainframe-ympäristöstä pois, kun siihen on kymmenien vuosien aikana pistetty satojamiljoonia euroja rahaa. Ei yrityksillä todellakaan ole varaa alkaa porttaamaan ohjelmistojaan uusiin ympäristöihin varsinkin, kun kaiken maailman pilvet on vielä aika hypeä mainframeen verrattuna. Ja kyllä vain tuota assemblytäkin mainframe-ympäristössä käytetään, kun täytyy saada aikaiseksi jotain todella tehokasta. Sitäpaitsi, valtaosalla nuo mainframet on vuokrattu IBM:ltä ja niiden käytöstä maksetaan yleensä käytettyjen CPU-sekuntien mukaisesti, joten kyllä noissa softissa pyritään mahdollisimman suureen tehokkuuteen, jotta säästetään vuokrakustannuksissa...
- Sisäpiirin-tietäjä
VanhanajanKoodari kirjoitti:
Siinä taas on yksi esimerkki tyypistä, joka ei tiedä mistä puhuu. Voin kyllä 35 vuoden työkokemuksella kertoa, ettei vielä tänäkään päivänä isoimmat yritykset ja laitoksen pyri siirtymään mainframe-ympäristöstä pois, kun siihen on kymmenien vuosien aikana pistetty satojamiljoonia euroja rahaa. Ei yrityksillä todellakaan ole varaa alkaa porttaamaan ohjelmistojaan uusiin ympäristöihin varsinkin, kun kaiken maailman pilvet on vielä aika hypeä mainframeen verrattuna. Ja kyllä vain tuota assemblytäkin mainframe-ympäristössä käytetään, kun täytyy saada aikaiseksi jotain todella tehokasta. Sitäpaitsi, valtaosalla nuo mainframet on vuokrattu IBM:ltä ja niiden käytöstä maksetaan yleensä käytettyjen CPU-sekuntien mukaisesti, joten kyllä noissa softissa pyritään mahdollisimman suureen tehokkuuteen, jotta säästetään vuokrakustannuksissa...
No miten Keskon SAP-projektit eräässä tytäryhtiössä ?
Varmasti yritetään päästä eroon z/Os:stä.
Kortistoon muutaman vuoden päästä.
Vain on mainframe osaajilla kysyntää.
Onko muualla kuin työvoimaa vuokraavissa softaputkissa ja niissäkin hyvin vähän? - kodari2
VanhanajanKoodari kirjoitti:
Siinä taas on yksi esimerkki tyypistä, joka ei tiedä mistä puhuu. Voin kyllä 35 vuoden työkokemuksella kertoa, ettei vielä tänäkään päivänä isoimmat yritykset ja laitoksen pyri siirtymään mainframe-ympäristöstä pois, kun siihen on kymmenien vuosien aikana pistetty satojamiljoonia euroja rahaa. Ei yrityksillä todellakaan ole varaa alkaa porttaamaan ohjelmistojaan uusiin ympäristöihin varsinkin, kun kaiken maailman pilvet on vielä aika hypeä mainframeen verrattuna. Ja kyllä vain tuota assemblytäkin mainframe-ympäristössä käytetään, kun täytyy saada aikaiseksi jotain todella tehokasta. Sitäpaitsi, valtaosalla nuo mainframet on vuokrattu IBM:ltä ja niiden käytöstä maksetaan yleensä käytettyjen CPU-sekuntien mukaisesti, joten kyllä noissa softissa pyritään mahdollisimman suureen tehokkuuteen, jotta säästetään vuokrakustannuksissa...
Paitsi Kesko tekee mitä tykkää, maksoi mitä maksoi.
- -Mixal-
VanhanajanKoodari kirjoitti:
Siinä taas on yksi esimerkki tyypistä, joka ei tiedä mistä puhuu. Voin kyllä 35 vuoden työkokemuksella kertoa, ettei vielä tänäkään päivänä isoimmat yritykset ja laitoksen pyri siirtymään mainframe-ympäristöstä pois, kun siihen on kymmenien vuosien aikana pistetty satojamiljoonia euroja rahaa. Ei yrityksillä todellakaan ole varaa alkaa porttaamaan ohjelmistojaan uusiin ympäristöihin varsinkin, kun kaiken maailman pilvet on vielä aika hypeä mainframeen verrattuna. Ja kyllä vain tuota assemblytäkin mainframe-ympäristössä käytetään, kun täytyy saada aikaiseksi jotain todella tehokasta. Sitäpaitsi, valtaosalla nuo mainframet on vuokrattu IBM:ltä ja niiden käytöstä maksetaan yleensä käytettyjen CPU-sekuntien mukaisesti, joten kyllä noissa softissa pyritään mahdollisimman suureen tehokkuuteen, jotta säästetään vuokrakustannuksissa...
"Ja kyllä vain tuota assemblytäkin mainframe-ympäristössä käytetään, kun täytyy saada aikaiseksi jotain todella tehokasta."
Hyvä C-kääntäjä tuottaa konekoodia joka vastaa varsin hyvää assembly-ohjelmoijaa. Mutta jos oikein supertehokasta koodia kaivataan, niin superhyvä assembly-koodari hakkaa kääntäjän. Olen joskus joutunut laskemaan jopa koodin pisimmän haaran konejaksot että ehtiikö tehdä kaiken riittävän nopeasti.
Terveiset meiltä Haaga-Heliasta. On mukava huomata se, että suurkoneetkin vielä nousevat keskustelussa esiin. Meillä tehtiin opinnäytetyönä v. 2010 selvitys mainframien käytöstä Suomessa. Se löytyy Theseuksesta http://www.theseus.fi ja työ on
Tuuli Nummela :Suurkoneet, miksi yhä täällä
Mainframe opetusta meillä on järjestetty epäsäännöllisin väliajoin yhteistyössä IBM:n ja ohjelmistotalojen kanssa. Opintojaksot ovat olleet 1-2 viikon mittaisia intensiivijaksoja ja niihin on päässyt myös avoimen ammattikorkeakoulun kautta.- Cobolii-ja-kauan
No näyttäkää missä 50 v täyttäneille tarjotaan Cobol-koodarin hommia. Koemusta yhteensä alalla 30 v.
Nuorille on ammatillinen itsemurha lähteä mainframe-hommiiin, jos niitä jostain saisikin. Työt ovat varmasti nykyään työvoiman välitysfirmojen kautta olevia orjahommia. Itse olen suoraan mainframe sovelluksia käyttävän ison yrityksen palkkalistoilla. Tämä taitaa nykyään olla hyvin harvinaista.
Nuoret älyävät, että ainakaan ei kannata mainframe-puolelle siirtyä.
Mielestäni ei kannata koko IT-alallekaan lähteä, jos on vain teknistä osaamista. Sitä ei arvosteta.
- Tervetuloa
Ylläpitoon, systeemiohjelmoijaksi tarvitset innostusta uusiin asioihin. Joudut käyttämään erilaisia IBM:n ja muiden toimittajien työkaluja ja ohjelmistoja. Töitä riittää, varaudu viikonlopputöihin, muutoksia tehdään asiakkaiden aikataulujen mukaan. Työkaluina on jo Eclipse -pohjaisia, mutta suurin osa systeemiohjelmoijan työstä z/Serieksessä tehdään yhä 3270 -arkkitehtuuriin perustuvilla emulaattoreilla.
Palkat ovat hyvät.- Cobol-mies1956
No miten kohta 56 v täyttävä pääsee teille ?
Kokemusta sovellusohjelmoinnista 30 vuotta, josta viimeiset 24 v IBM:n keskuskoneella. Tutkinto matematiikasta Helsingin yliopistossa joskus aikanaan.
---
Ikäni on tosi juttu mutta kyselyni on vitsi koska varmaan sait halvauksen kun tämänikäinen kyselee töitä. - 14
Cobol-mies1956 kirjoitti:
No miten kohta 56 v täyttävä pääsee teille ?
Kokemusta sovellusohjelmoinnista 30 vuotta, josta viimeiset 24 v IBM:n keskuskoneella. Tutkinto matematiikasta Helsingin yliopistossa joskus aikanaan.
---
Ikäni on tosi juttu mutta kyselyni on vitsi koska varmaan sait halvauksen kun tämänikäinen kyselee töitä.Oletko edelleen hommissa vai etsimsässä uusi haasteita...
- Cobol-mies1956
14 kirjoitti:
Oletko edelleen hommissa vai etsimsässä uusi haasteita...
Meille on suullisesti luvattu siirtoa vähän erilaisiin hommiin. Luulen että näitä mainframe sovellusylläpitoja riittää n. 3 vuotta. Viimeistään silloin pitäisi löytyä talon sisältä muita IT-hommia.
Palkoissa ei ole tällä toimialalla (kauppa) kehumista.
- -Mixal-
Voi juku. Minä olen sinuakin vanhempi ja katsastelen mitä hommia on tarjolla. Hämmästyin suunnattomasti että jotain cobolilla ohjelmoituja mainframe koneita on yhä käytössä. Mielenkiintoista. Ekat softani lävistin reikäkorteille ja kieli oli Algol.
- Cobol-mies1956
Algol ja Mixal oli minullakin kursseina n. 1975 - 1976.
Minäkin muistan ainakin Mixal-harjoitustyön tehneeni niin, että lävistin sen reikäkorteille ensin Töölönkatu 11:ssa Helsingissä.
Tietokone oli Burroughs B-6700 jossa oli ohjelmointikilenä Extended Algol. Ohjelmoinnin kurssimoniste oli Algol-60:ä.
- -Mixal-
Tuttu paikka ja tuttu opus. Töölönkadulla minäkin pakersin. Siinä Burroughissa taisi pyöriä Mixal-simulaattori, ja luennoitsija ei ollut oikein tyytyväinen siihen. Sen takia hän kirjoitti koko simulaattorisoftan uusiksi Algolilla.
- coboldances
Iso osa yhteiskunnasta pyörii mainframe-koneiden varassa. Systeemit ovat pyörineet vuosikymmeniä, ja nyt ylläpitäjät ovat jäämässä eläkkeelle. Itse valitsin nuo kaksi asiaa silmälläpitäen mainframe-maailman omaksi tavoitteekseni vajaa kymmenisen vuotta sitten, ja nyt olen nuoremman pään rutinoitunut osaaja.
Alan ei tarvitse olla huippuseksikäs tai suosittu, minulle riittää että töitä riittää minulle ja palkka on parempi kuin peruskoodareilla, jotka joutuvat joka vuosi kilpailemaan satojen koulusta tulevien uusien innokkaiden kanssa paikastaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1351402
- 1041103
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede26983Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89954Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat310845- 99813
- 38702
- 109666
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.56648Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet144624