Olen kohta saanut sairauspäivärahaa maksimiajan eli 300 päivää. Sain Kelalta hakemuksen määräaikaista kuntoutustukea varten, koska en ole vielä työkykyinen. Olisin täyttänyt kuntoutustukihakemuksen verkossa Kelan asiointipalvelussa, mutta en löytänyt kohtaa, jossa olisin voinut hakea sitä verkossa. Voiko siis kuntoutustukea hakea vain "vanhanaikaisesti" toimittamalla paperisen hakemuksen Kelaan?
Kauanko kuntoutustuen ensimmäisen päätöksen teko yleensä kestää?
Olen ammattiliiton ja työttömyyskassan jäsen. Pitääkö minun hakea työttömyyskassalta jotakin rahaa esim. ennenkuin alan saamaan Kelalta kuntoutustukea, tai jos Kela ei myönnä kuntoutustukea ollenkaan? Jos Kelan päätöksen saaminen kestää, lähetänkö sitten vain suoraan työttömyyskassalle jonkin hakemuksen, vai miten minun tulee toimia?
Kuinka pitkältä ajanjaksolta kuntoutustuki maksetaan kerralla? Onko sillä jokin tietty maksupäivä?
Kuntoutustuen alkaminen
7
655
Vastaukset
- kunt.tukilainen
Kuntoutustukihakemukseen pitää olla liitteenä se lääkärin kirjoittama B- todistus, eli mieluummin kirjepostina.
Päätös voi kestää 2-3 kuukauttakin, eli mene työkkäriin ilmoittautumaan vajaakuntoiseksi työnhakijaksi niin saat liiton päivärahan siihen asti kunnes kuntoutustukirahat tulevat.
Kuntoutustuen saanti ei ole varmaa, eli silloin saat edes liiton päivärahan.
Minulle kuntoutustuen maksaa Keva ja Kela ja molemmat tekee päätöksen erikseen.
Jos sinulle myönnetään kuntoutustuki, niin siinä päätöksessä kerrotaan mihin asti, yleensä siihen asti kun lääkäri on B- todistuksessa sinut työkyvyttömäksi todennut. Ainakin mulle kuntoutustuki maksetaan alkukuusta, 1. ja 3. päivä.
Jos olen unohtanut jotain tai väärin neuvonut, oikaiskaa!!! - fd4678978
Miksi pitää olla puoli vuotta tai vuoden sairauspäivärahalla eli "sairaslomalla" ennenkun saa hakea kuntoutustukea ?
Tyhmältä tuntuu pitkäaikaistyöttömänä jäädä lisäksi vuoden sairauslomalle, sitten vasta pääsee kuntoutukseen.
kun kuitenkin tilanne on se että tiedän että mitkään lisä"lomat" eivät minua työkuntoiseksi tee, vaan ammatillinen kuntoutus voisi auttaa.
tämän vuoden sairasloman aikana luulenpa meneväni vielä huonompaan kuntoon.
mutta onpahan sitten sen jälkeen kuntouttajilla enempi tekemistä. - kunt.tukilainen
Sairauslomahan on sitä varten, että kuntoudutaan takaisin työhön ja jos se ei riitä, niin kuntoutustuki on jatkoa sille. Minä ainakin pyysin ja sain fysikaalista hoitoa sairauslomani aikana, se ei valitettavasti riittänyt vaan jouduin uudelleen leikattavaksi. Nyt olen ollut 1,5v kuntoutustuella ja vielä ainakin puoli vuotta.
Sen jälkeen työkykykartoitus ja ammatillinen uudelleenkoulutus, jos vielä kykenen jotain tekemään. - dddddfdfsdfsdfsdafsd
just, mutta jos työttömyys itsessään on tehnyt sairaaksi.
onhan noita fysikaalisia hoitoja sun muita mahdollisuus pyytää ennen sairaslomaakin. on työterveyshoidot onnekkaille työläisille ja työttömällekin tarjolla sitä sun tätä.- 34
Niin, sairauslomapäivät (300) tuli jo täyteen viime helmikuussa. Siitä lähtien ei mitään tuloja.Kela käski mennä työkkäriin jotta saisin peruspäivärahaa, mutta ei sieltä mitään saanut. Nyt sairauslomaa kirjoitettu toistaiseksi, ja b-lausunnossa lääkäri kirjoitti "... en missään tapauksessa voi suositua siihen, että potilas palaa entisiin töihinsä."
Olin jo aiemmin alku kesästä Synapsiassa kuntoutustutkimuksessa, sieltä samallainen lausunto kuin aiemmalta neurologilta ja neuropsykologilta, toistaiseksi täysin työkyvytön.
Nyt uusissa tutkimuksissa on tullut ilmi 2xniskanikaman siirtyminen ja yläristisiteiden molemmin puolinen repeäminen.
Aiemmin todettu keskivaikea aivovamma ja lukuisia neurologisia ongelmia.
Niin, olen siis yrittäjä, mutta yritystoimintaa en voi lopettaa, ennen kuin saa päätöksen tulevasta toimentulosta. Yritystoiminnasta minulle ei ole tulut tuloa kahteen vuoteen. Viisastelijoile ja kysymyksiin, miksi et luovu yrityksestä -> eihän kukaan palkkatöissäkään sano itseään irti vakituisesta työpaikasta, ennen kuin tuleva toimentulo on turvattu. - näin tulkitsen
34 kirjoitti:
Niin, sairauslomapäivät (300) tuli jo täyteen viime helmikuussa. Siitä lähtien ei mitään tuloja.Kela käski mennä työkkäriin jotta saisin peruspäivärahaa, mutta ei sieltä mitään saanut. Nyt sairauslomaa kirjoitettu toistaiseksi, ja b-lausunnossa lääkäri kirjoitti "... en missään tapauksessa voi suositua siihen, että potilas palaa entisiin töihinsä."
Olin jo aiemmin alku kesästä Synapsiassa kuntoutustutkimuksessa, sieltä samallainen lausunto kuin aiemmalta neurologilta ja neuropsykologilta, toistaiseksi täysin työkyvytön.
Nyt uusissa tutkimuksissa on tullut ilmi 2xniskanikaman siirtyminen ja yläristisiteiden molemmin puolinen repeäminen.
Aiemmin todettu keskivaikea aivovamma ja lukuisia neurologisia ongelmia.
Niin, olen siis yrittäjä, mutta yritystoimintaa en voi lopettaa, ennen kuin saa päätöksen tulevasta toimentulosta. Yritystoiminnasta minulle ei ole tulut tuloa kahteen vuoteen. Viisastelijoile ja kysymyksiin, miksi et luovu yrityksestä -> eihän kukaan palkkatöissäkään sano itseään irti vakituisesta työpaikasta, ennen kuin tuleva toimentulo on turvattu.Ihmettelen vaan, että kuinka tämä yritys turvaisi jatkossakaan toimeentuloasi, jos et pysty tekemään ko. alan työtä? Noidankehä? Kannattaisiko lopettaa yrittäjyys toistaiseksi, jotta pääsisit tukien piiriin? Niin kauan kun olet yrittäjänä, niin yhteiskunnan rahahanat taitavat olla kiinni, koska ilmeisesti yrittäjän oletetaan maksavan omat juttunsa itse.
- 23
näin tulkitsen kirjoitti:
Ihmettelen vaan, että kuinka tämä yritys turvaisi jatkossakaan toimeentuloasi, jos et pysty tekemään ko. alan työtä? Noidankehä? Kannattaisiko lopettaa yrittäjyys toistaiseksi, jotta pääsisit tukien piiriin? Niin kauan kun olet yrittäjänä, niin yhteiskunnan rahahanat taitavat olla kiinni, koska ilmeisesti yrittäjän oletetaan maksavan omat juttunsa itse.
Toki asia on näinkin. Mutta toistaiseksi lopettaminen täysin mahdötön ajatus.
Kotieläinten kasvatusta ( maa-ja metsätalous).
Lopetus kyllä harkinnassa, mutta veroteknisesti lähes mahdotonta. Investoinnit niin tuoreita, että takaisin perittävät alv:t ovat niin suuri summa että niiden takaisin maksu mahdoton ajatus. Alv takaisin maksu onnistuisi kyllä, jos olisin työkuntoinen ja menisin vieraan palvelukseen. Mutta jos olisin työkuntoinen tätä kirjoittelua ei käytäisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517113Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414874HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3002748- 1482052
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321607- 171547
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3981534Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki251474Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101313mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111263