Nettipalstoja selaillessa olen törmännyt moneen erilaiseen sperma-analyysiin, joissa siis viitearvot ovat aivan erilaisia. Jossain laboratoriossa normaalimuotoisia pitää olla 30%, toisessa taas 15% ja esim teillä väestöliitossa vain 4%. Samoin kokonaismäärällä ja liikkuvuudella on melko isoja eroja. Mistä tämä johtuu? Käyttävätkö toiset laboratoriot löyhempää järjestelmää ja jos käyttävät niin miksi? Tuntuu oudolta, että voi olla noin paljon heittoja. Meille sanottiin, että näyte on ok, kun ensimmäisessa oli 2% ja toisessa 3% normaalimuotoisia (väestöliitossa, viitearvo 4%), kun taas jollekin oli sanottu suoraan raskauden ennusteen olevan huonontunut kun näytteessä oli vain 9% normaaleita viitearvon ollessa 15%. Meidän tapaus tuntuu aivan epätoivoiselta, jos jollekin on sanottu 9% olevan huono.
Spema-analyysin viitearvot?
1
244
Vastaukset
Hei,
Kysyt aiheellisesti asiasta, joka aiheuttaa hyvin paljon hämmennystä ja väärinkäsityksiä. Serma-analyysin tulkinta riippuu hyvin paljon kussakin laboratoriossa käytettävistä menetelmistä ja muista käytänteistä. Erot laboratorioiden ilmoittamissa viitearvoissa johtuvat siitä, että siittiöiden rakenteen arvioimiseen on olemassa hyvin monia 'systeemejä' . Yhdessä laboratoriossa viitealueen alaraja on 15% ja toisessa 4%. Molemmat ovat yhtä normaaleja. Eri laboratorioissa tehtyjä analyysejä ei kannata verata toisiinsa jos niissä ei käytetä samaa kriteeristöä.
WHO on laatinut uuden ohjeistuksen sperman tutkimisesta. Manuaali löytyy täältä http://www.who.int/reproductivehealth/publications/infertility/9789241547789/en/index.html tai
http://whqlibdoc.who.int/publications/2010/9789241547789_eng.pdf.
Viitealueen alarajat on esitetty taulukossa A1.1 sivulla 224 ja aiheeseen liittyvää sanastoa löytyy taulukosta A1.3 sivulta 226.
Väestöliiton klinikoilla on käytössä tämä viimeisin ohjeistus.
Ja sitten vielä teidän tilanteestanne. Kun siittiöiden hedelmöityskykyä arvioidaan, tärkeintä on siittiöiden määrä ja liikkuvuus. Siittiöiden rakenteen merkitys raskauden alkamiseen on vähäisempi. Luottakaa lääkärinne antamaan arvioon!
Valoisaa alkanutta vuotta!
Anne-Maria / Väestöliiton klinikat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654180
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463959Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363462Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162863Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342709En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102114IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121206Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006