Vauva 5kk + ummetus?

Ennemmin/myöhemmin?

Nyt on ollut kohta kaksi lähemmäs viikkoa kakkaamatta. Vauva syö rintamaitoa sormiruokaa, eli siis käytännössä maitoa ja viikko sitten 1tl kurkkua eli sitä kiinteää ei vielä mene.

Olen kokeillut auttaa kuumemittarilla, ei tulosta. Levolacia sai yhden annoksen, mutta ei vaikutusta. Mallasuute pitäisi sekoittaa maitoon tai veteen, ja omaa maitoa en saa lypsettyä, korvikemaidon pulauttaa ja desi vettä kuulostaa aika isolta määrältä? Luumusosetta oon kokeillu tarjota, mutta ei ainakaan ensi hätään suostunut syömään.

Onko muita keinoja? Jos ei, niin kohtahan se on vaan laitettava joku noista toimimaan (Levolac/mallasuute/luumusose), mutta aina kannattaa kysyä. Vauva ei ole kyllä mitenkään kipeän oloinen ja pierut tulee pihalle asti, mutta kyllä kai se kakka joskus joutaisi tulla...

12

3355

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ......

Jos vauva ei ole kipeä, niin älä hermoile. Kakka tulee sitten kun tulee, ei se vakavaa ole, eikä kaksi viikkoa edes ole mitenkään kauhean poikkeuksellisen kauan. Mutta mallasuutetta voi antaa myös lusikalla suuhun sellaisenaan pikkuisen, niin minulle neuvolassa sanottiin (ei sillä että olisi auttanut). Oletko kokeillut syödä itse paljon luumua, lakua tai jotain muuta vastaavaa? Se saattaa auttaa rintamaidon kauttakin. Meillä toimii lakut.

• Ap

Omaa ruokavaliota en ole hoksannut muuttaa, kiitos!

• ======

Meillä on vauveli ollut n. 2 kuukauden iästä oikea kakan panttaaja. Nyt ikää on 4 kk, ja keskimäärin kakka tulee 1-2 viikon välein. Pisin väli on ollut tasan 3 viikkoa!! Ei ole tuskainen, mutta pumppailee pahan hajuisia pumppia. Lääkärillä on käyty, eikä mitään oikein voi tehdä. Enää en edes stressaa asiasta, kun ei tuo ole siis mitenkään tuskainen. Meillä ei tosin kiinteitä vielä syödä. Toivon että kiinteät auttaisivat kakan tuloon... Ajattelin aloittaa sillä luumulla tässä piakkoin, jos se auttaisi.
      Me annettiin lääkärin ohjeen mukaan Levolacia, mutta kun 5 päivää sitä ei auttanut, lopetin. Mäkään en saa enää pumpattua maitoa, joten pullosta ei voida antaa, kun se korvike ei täälläkään maistu. Ja kerran kun sitä suostui n. 20 milliä juomaan, pulautteli loppupäivän ihan hirveästi ja oli mahakipuisen oloinen.
      En siis osaa neuvoa sinua, mutta meillä on näin. :)

• zaidu

Kokeilkaa laittaa kuivattu luumuu likoomaan kuumaan veteen ja jäähdyttyään viivilöi luumu pois ja syötä pullosta tai lusikalla esim 10ml!

• Ap

Kiitos vinkistä!

• Hzkfi
        Ap kirjoitti:

Kiitos vinkistä!

Meillä toimi vyöhyketerapia. Jos et halua käydä ihan paikan päällä, kokeile itse kotona hieroa kantapäiden pehmeää osaa hellästi painellen ja jalkaterän sisäsivua. Kumma juttu mutta auttaa suolentoimintaan, ainakin meillä. Tosin mallasuute on myös meillä käytössä mut huomasin vasta viikon käytön jälkeen että rupes toimimaan. Meillä tyttö oli kyllä hirveen tuskissaan ku ei saanu kakkaa tulemaan ja oli tosi kiukkunen koko ajan. Nyt kyllä sit vatsa toimii oikein kunnolla, melkeinpä joka ruoan jälkeen saa olla kakkavaippaa vaihtamassa:D

• ölöö

Osta apteekista peräruiske ja tuikkaa persus tyhjenee sen saman tien.Kiitos.

• ed

aloita antamaan kaurapuuroa,aamuin illoin. meillä oli samaa kans kauan aikaa,kunnes 5kk iäs aloitin kans perus-kaurapuurolla, ja johan on kakka luistanu siitä asti. ehkä ainut järkevä neuvo mitä oon neuvolas ikinä saanu. murskaa hiutaleet alkuun esim sauvaseikoittimella pienemmäksi,hedelmäsosetta kylkeen.

• kysyn vaan?

Miksi hiutaleet pitää murskata pienemmäksi? Jos alkuperäisen vauva sormiruokailee, niin puuronkaan tuskin tarvitsee olla silkkisen sileää...

• ed
        kysyn vaan? kirjoitti:

Miksi hiutaleet pitää murskata pienemmäksi? Jos alkuperäisen vauva sormiruokailee, niin puuronkaan tuskin tarvitsee olla silkkisen sileää...

no ei pakko oo. kunhan nyt tarkotin sitä,että jos ei meinaa puuro mennä alas,niin murskata pienemmäksi. kun ei kerta kiinteitä vielä mene, alkuperäinenhän kirjotti, että maitoa pääasias juo. meillä ainaki alkuun yökkäili,jos ei murskannu,mutta miten vaan.

• Äitee?..

Kaikki hedelmät joissa on kivi sisällä ovat ns. laksaavia. Eli luumun lisäksi persikka, aprikoosi ja mango auttavat jos vatsa on kovalla. Meillä tyttö syö kyllä luumuakin mutta myös esim mangosose auttaa jos vatsa on joskuskovalla. Levolac ei välttämättä aina auta heti vaan sitä joutuu yleensä antamaan muutamana päivänä. Annostuskin on aika yksilöllinen ja kokeilemalla sopiva annostus löytyy. Puurot saattavat aiheuttaa ummetusta koska ne ovat niin kuitupitoisia ja imevät nestettä.

• Ap.

Ongelma ratkesi 2,5 viikon odottelun jälkeen. Mitään tarjottua outoa (Levolac, luumu, päärynä) ei niellyt, mutta maito maistui tavalliseen tapaan. Pitäis vaan malttaa luottaa lapsen oloihin, vaikka kalenterista katsottuna jokin olisikin vialla :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7515
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      96
      5424
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      262
      4683
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      48
      4582
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      64
      3312
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2728
    7. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2378
    8. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      51
      2372
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2352
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2214
    Aihe