Miksi kissoja pidetään vapaana?

turvaa kissallekin

Järkytyin kun katsoin netistä listaa ja kuvia omistajiltaan hävinneistä kissoista. Kadonneiden tai karanneiden kissojen määrä oli valtava! Miksi jotkut kissojen omistajat automaattisesti olettavat että kissa pärjää yksin tuolla ulkona kylmässä, jossa vaarana ovat liikenteen lisäksi julmat ihmiset, jotka nauttivat eläinten kiusaamisesta? Varsinkin pääkaupunkiseudulla.

Ymmärrän että maaseudulla kissaa pidetään vapaana, se on hyvä, ja suhteellisen turvallista kissallekin. Mutta miksi joku luulee että rotukissa, esim. itämainen kissa pärjää tuolla ulkona yksin? Kissoja voi ulkoiluttaa valjaissakin ja jos valjaat eivät kissalle kelpaa, miksi kissaa ei vahdita sen ulkoillessa pihalla? Ja lakikin kieltää kissan vapaana pitämisen taajama-alueilla. Kuulin viikonloppuna sukulaiseltani, että heidän tuttunsa oli ottanut kesäkissan, lähteneet talveksi kaupunkiin ja kissa yrittää pärjätä jotenkuten ulkosalla. Yritämme saada kissan kiinni ja viedä se Hesyyn.

Rakastan kissoja ja minun käy sääliksi noita kissoja jotka ulkona yrittävät löytää lämpöä, turvaa ja ruokaa.

8

289

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jotkut kissojen omistajat eivät ole perehtyneet kissojn hoitoon ollenkaan, ovat vain päättäneet ottaa kissan. Sitten huomataan että kissa ei olekaan niin mukava kuin esim. koira. Sitten iskee laiskuus, eikä omistaja jaksa myydä/antaa kissaa pois. Sitten kissa jää yksin ja ZÄDÄM!!!! Kissa on jo joutunut auton alle kun omistaja on päästänyt kissan ulos ''vapauteen/etsimään uutta kotia''.

Mutta mitä ulkoiluun tulee, maaseudulla kissan on paljon parempi olla kuin kaupungeissa. Jotkut omistajat ovat vain turhan laiskoja ulkoiluttamaan lemmikkejään...

• siirilydia

En nyt sanoisi niinkään, että maalla on parempi olla. Siis jos lähtökohtana on se, että ulkokissana pitäminen on iso ei, jota se on ainakin minulle. Jos kissaa veisi valjaissa ulos suunnilleen päivittäin, niin en näe siinä mitään eroa, että viettääkö kissa lopun aikaansa kerrostalossa vaiko maalaistalossa. En nyt tarkoita mitään kerrostaloyksiötä jossa kissa on lukittuna vessaan kun muuten tuhoaa kaikki, tai muita tällaisia tapauksia, mutta jos kissalla olisi maalla vaikkapa 80 neliötä käytettävänä, ja kerrostalossa 50 neliötä, olisivat samalla hoidolla, samalla ulkoilutusmäärällä. Niin itse en ainakaan henk. koht. ajattelisi että kerrostalokissalla on kurjempi elämä. Jos itse näet siinä jonkin merkittävän eron jota minä en ymmärrä, niin kerro ihmeessä.

Useinhan nimenomaan näissä maalaistaloissa ajatellaan että ulkokissat on ok, kun taas kaupungissa niistä pidetään parempaa huolta kun tiedetään että on autoja lähellä, ja eihän kissa esimerkiksi itse osaa tulla kerrostalossa ovea pimpottamaan. Siinä mielessä ajateltuna, voisin sanoa että maalaistaloissa olevalla ulkokissalla on jopa mahdollisesti huonommat olot, kuin kerrostalossa asuvalla sisäkissalla.

• mummu ja kissa

Minulla kissa nyt 16v. ja ollut luovutus iästä asti. Enkä ole päästänyt kissaani irti koskaan vaan käydään joka päivä ulkoilemassa valjaissa. Kesällä useita tunteja päivässä ja minusta on kiva talutella sitä ja seurata hiiren pyytämistä. Toivottavasti saan pitää vielä monta vuotta parasta kaveria. Ikävä on suunnaton kun joudun milloin viemään sen hautaan.

• 7+8

Siksi koska kissan nauttivat suunnattomasti saadessaan olla vapaana.

• 3490peordsfkvxohlklc

Väärin. Se vain näyttää uskontoonsa fakkiutuneesta omistajasta siltä.

Mutta ei voi kauhalla vaatia, jos on lusikalla annettu.

• 5768905653
        3490peordsfkvxohlklc kirjoitti:

Väärin. Se vain näyttää uskontoonsa fakkiutuneesta omistajasta siltä.

Mutta ei voi kauhalla vaatia, jos on lusikalla annettu.

Voi pikkuista. Eikö sinun kanssasi jaksa kukaan vängätä vaikka laitoit tuon pyhän linkkisi taas esille. :D

• w94erpsofdjpfwiep9rf
        5768905653 kirjoitti:

Voi pikkuista. Eikö sinun kanssasi jaksa kukaan vängätä vaikka laitoit tuon pyhän linkkisi taas esille. :D

Eikös vaan olekin hyvä linkki?

Kannattaa sinunkin siihen tutustua.

Ja huolellisesti.

• Anonyymi

Kissat saavat olla vapaana, mutta ei ilman valvontaa.
        Ilman valvontaa kissat saavat olla vapaana ainoastaan omalla pihallaan ja siellä on pysyttävä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4629
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3195
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      271
      2361
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2237
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2079
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1632
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1289
    Aihe