Vasemman käden polun käsite on tälläkin keskustelupalstalla nostettu ajoittain esiin. Tosin sen merkitykseen ei ole liiemmin puututtu.
Vasemman käden polku käsitteenä juontaa juurensa Intian tantrismista. Alunperin vasemman käden polku (sanskritiksi vamacara tai vamamarga) on tarkoittanut lihallisuuden/kehollisuuden ja tabujen rikkomisen tietä viisauteen ja oikean käden polku (sanskritiksi daksinacara tai daksinamarga) meditatiivista hengen ja mielen tietä, jossa lihallisia haluja pyritään tukahduttamaan eikä antinomistisia, tabuja rikkovia metodeja, hyödynnetä.
Setin Temppeli, jota herra Kotkavuorikin edustaa, kuvailee itseään vasemman käden polun liikkeeksi, vaikka se tämän alkuperäisen intialaisen tulkinnan mukaan olisi filosofialtaan ja metodeiltaan enimmäkseen oikean käden polun liike, jos sekään. Intiassa nimittäin vasemman käden polku ja oikean käden polku nähdään vain kahtena eri tienä samaan päämäärään, eli valaistumiseen. Länsimaissa näitä käsitteitä käytetään dualistisesti jyrkässä vastakkainasettelussa, esim. satanismi=VKP, kristinusko/new age/idän uskonnot = OKP
Satanismi on vasemman käden polun liike siinä mielessä, että siinäkin keskitytään tähän maailmaan, tähän kehollisuuteen ja aistinautintoihin. Myös antinomistinen aspekti on satanismissa vahva. Painopiste on selkeästi tässä ja nyt-todellisuudessa eikä satanismi korosta, kuten Setin Temppelin setiläisyys, "sielua", "tietoisuuden kehittämistä" ja "ihmisen erillisyyttä muusta luonnosta".
Vasemman käden polku-termiä ryhdyttiin virheellisesti käyttämään länsimaissa erityisesti teosofi Madame Blavatskyn toimesta, joka määritteli lihallisuutta ja seksimagiaa korostavan vasemman käden polun "pahaksi" ja hengellisyyttä ja meditatiivisia harjoituksia korostavan oikean käden polun "hyväksi". Eli tyypillistä dualismia Blavatskyn taholta.
OTO:n, Aleister Crowleyn yms. okkulttisten järjestöjen myötä nämä käsitteet siirtyivät länsimaiseen okkultismiin, mutta käsitteiden varsinaista merkitystä ja alkuperää ei monikaan ymmärtänyt saati vaivautunut ottamaan selville.
Jos oikein tiukasti määriteltäisiin, vasemman käden polku ja oikean käden polku-termejä ei kannattaisi edes hindulaisuuden ja tantrismin ulkopuolella käyttää. On aika harhaanjohtavaa ottaa vakiintunut termi ja käyttää sitä länsimaissa jossakin aivan toisenlaisessa merkityksessä. Ilmeisesti Setin Temppelillä on halu mieltää itsensä vasemman käden polun liikkeeksi. Tällä tavalla uususkonto pyrkii saamaan itselleen uskottavuutta ja näyttäytymään osana jotakin historiallista traditiota.
Tosiasiassa Setin Temppelin kannattaisi puhua itsestään vain setiläisyytenä; yhtenä uususkontona muiden kaltaistensa joukossa, joka sai alkunsa Yhdysvalloissa 70-luvun puolivälissä vaikutteinaan Anton LaVeyn Saatanan Kirkon satanismi, egyptiläinen magia, Aleister Crowley'n Thelema, sekä erityisesti perustajansa tri Michael Aquinon usko Set-nimiseen yliluonnolliseen olentoon, joka on hänen mukaansa "lahjoittanut" ihmiselle itsetietoisuuden.
Jos internetistä löytyviin, usein tiedoiltaan hyvin vajavaisiin VKP/OKP-kirjoituksiin tutustuu, äkkiseltään tarkasteltuna enemmän alkuperäistä vamachara-merkitystä vastaava näkökulma vasemman käden polkuun näyttäisi löytyvän länsimaissa ainoastaan The Storm-nimeä kantavasta liikeestä:
http://www.voiceofthestorm.com.
Vasemman käden polku
29
3379
Vastaukset
- Arctos
Tietenkään vamamarga -käsitteen juuria
ei käy kieltäminen, ja muutoinkin käsitteiden
historian tunteminen on aina vain hyvä
asia. On kuitenkin omanlaistaan sokeutta olla
ottamatta huomioon sitä seikkaa että
käsitteiden sisältö muuttuu ajan kuluessa
sekä kieli-, että kulttuurimuureja ylitettäessä.
Vasemman käden polku on länsimaissa jo aika
hyvän aikaa mielestäni liittynyt ennenkaikkea
kapinaan pelkoja, hengellistä rappeutuneisuutta
ja välinpitämättömyyttä sekä massasieluisuuden
unettavuutta vastaan. Tabujen rikkominen ei
siis ole enää pääasiallinen keino, vaikka
silläkin on toki sijansa. Setiläisyys ei,
kuten tavallaan totesitkin, minustakaan
edusta puhtaasti VKP:n tai OKP:n
periaatteita, vaan omaa elementtejä
kummastakin vaihtelevissa määrin. (Varsinkin
jos pitäydytään alkuperäisissä intialaisissa
määritelmissä.)
Kuitenkin siinä valossa jotka käsitteistä
nykyään yleisesti vallitsevat, minusta
vasemman käden polku soveltuu aivan hyvin
edustamaan Setin Temppelin perusperiaatteita.
Jos on todella valtava tarve olla '(un)holier
than thou' niin siitä vain, mutta muutoin
en näe mitään syytä yrittää kammeta
käsitteelle muodostunutta länsimaista väritystä
pois alkuperäisen päältä.
Jos haluatte tehdä selvän pesäeron niin
voisittehan vaikka alkaa käyttämään sitä
Vasemman Jalan Polkua. Eipä ainakaan tulisi
enää sekaannuksia. Toisaalta Keskimmäisen Jalan
Polkukin voisi olla aika soveltuva.- Vira
Ursus Arctos sanailee: "Jos haluatte tehdä selvän pesäeron niin voisittehan vaikka alkaa käyttämään sitä Vasemman Jalan Polkua. Eipä ainakaan tulisi
Polkukin voisi olla aika soveltuva."
Se karhu älähtää, johon...jne.
Miellyttävää, että joku vielä tänä päivänä teitittelee! Toisaalta, jos viittaus "pesäeron tekemisestä" ja "keskimmäisen jalan polusta" (arvatenkin syntyisin nihkeästä suhtautumisesta vasemman käden polun seksimagiaan?) antaa ymmärtää, että täällä joku The Storm-agentti kirjoittelee ja Arctosin setiläisyyttä kritisoi, niin siinä arvon mesikämmen on kyllä väärässä. En ole Myrskyn initiaatteja nähnytkään; lähinnä tutustuin The Stormin kotisivuihin etsiessäni tietoa hindulaisesta polyteismista ja erityisesti vamamarga-metodeista. Kuten arvata saattaa, internet on siinä aika köyhä luotettavien lähteiden suhteen.
Hyvää Juhannusta kaikille vasen ja oikeakätisille - kuin myös keskijalkaisille. Ja karhun kannattaisi pysytellä syvällä metsässä, poissa ihmisasutuksen läheisyydestä, niin ei satu vahinkoja.
Vira, käsitefasisti - St Morningstar.
Vira kirjoitti:
Ursus Arctos sanailee: "Jos haluatte tehdä selvän pesäeron niin voisittehan vaikka alkaa käyttämään sitä Vasemman Jalan Polkua. Eipä ainakaan tulisi
Miellyttävää, että joku vielä tänä päivänä teitittelee! Toisaalta, jos viittaus "pesäeron tekemisestä" ja "keskimmäisen jalan polusta" (arvatenkin syntyisin nihkeästä suhtautumisesta vasemman käden polun seksimagiaan?) antaa ymmärtää, että täällä joku The Storm-agentti kirjoittelee ja Arctosin setiläisyyttä kritisoi, niin siinä arvon mesikämmen on kyllä väärässä. En ole Myrskyn initiaatteja nähnytkään; lähinnä tutustuin The Stormin kotisivuihin etsiessäni tietoa hindulaisesta polyteismista ja erityisesti vamamarga-metodeista. Kuten arvata saattaa, internet on siinä aika köyhä luotettavien lähteiden suhteen.
Hyvää Juhannusta kaikille vasen ja oikeakätisille - kuin myös keskijalkaisille. Ja karhun kannattaisi pysytellä syvällä metsässä, poissa ihmisasutuksen läheisyydestä, niin ei satu vahinkoja.
Vira, käsitefasistiTervehdys.
Olet juuri tarkkailussa, hymyile kameroille, vittu vai että pysyisin metsässä vai. Olen kaikkialla.
St Morningstar.
"Evolution." - Arctos
Vira kirjoitti:
Vira, käsitefasistiMielestäni en kommentillani osoittanut
minkäänlaista nihkeyttä mitään kohtaan,
mutta ymmärrän että väärinkäsitys voi
syntyä jos tulkitsee huumorin sarkastiseksi
vaikkei se sellaista olisikaan.
Sinä kirjoitit selventääksesi VKP:n käsitettä,
ja minä kannoin oman korteni kekoon
jatkaakseni selvennystä, omasta
perspektiivistäni, ja vaikkapa keskustelua
synnyttääkseni. Senkin voin vielä lisätä
tähän, että tuntemiani Stormin initiaatteja
vastaan minulla ei ole kerrassaan mitään.
Sitä vain ihmettelen, missä vaiheessa minun
setiläisyyttäni on kritisoitu?
Ja niistä vahingoista: Niiltä kyllä välttyy
kun ei tee liian hätäisiä johtopäätöksiä, ja
pyrkii keskustelemaan avoimesti.
- Lindisfarne
Stormin sivusto oli mielenkiintoinen! Setin Temppeliin pesäeron ottanut Schreckin pariskunta ja heidän ystävänsä ovat kehitelleet vallan säpäkän ideologian! Varsinkin tieto että initiaatiksi pääsee vain kiksauttamalla stormneitosta on oikein herkullinen. Ikävä kyllä Lindistä ei huolittaisi mukaan koska hän on jo vanhahko ja kaikkea muuta kuin "fit". Induction-sarjakuva huvitti valtavasti, tuli etsimättä mieleen jeesustelijoitten taannoin jakelemat sarjakuvat joissa esitettiin hurskaiden ylöstempaaminen ja jäljelle jääneiden surkeat ilmeet. Pyhän pimpsan kautta valaistukseen! Siinä on aitoa vasemman käden polun draivia! Myös Lorand Buhacsin väite että stormilainen initiaatio on kuin siemensyöksy on loistavasti oivallettu.
- Ifrit
Taisi tuossa sarjakuvassa olla reipas annos sitä huumoria mukana.
- Fanaatikko
Ylös ulos ja lenkille! Kyllä sitä vähän vanhempikin voi tulla kuntoon ja rietastella. Seksihän sitäpaitsi vain paranee naisilla iän myötä.
Paljon vaikeampana kuin vanhan naisen, näkisin pienimunaisen miehen mahdollisuudet selviytyä Stormin initiaatioista... - Teresa Regan
Fanaatikko kirjoitti:
Ylös ulos ja lenkille! Kyllä sitä vähän vanhempikin voi tulla kuntoon ja rietastella. Seksihän sitäpaitsi vain paranee naisilla iän myötä.
Paljon vaikeampana kuin vanhan naisen, näkisin pienimunaisen miehen mahdollisuudet selviytyä Stormin initiaatioista...Nauratti
- Fanaatikko
Teresa Regan kirjoitti:
Nauratti
Mikä sinua nauratti?
- Lindisfarne
Fanaatikko kirjoitti:
Paljon vaikeampana kuin vanhan naisen, näkisin pienimunaisen miehen mahdollisuudet selviytyä Stormin initiaatioista...Liekö sinulla Fanaatikko paljonkin kokemusta seksistä vanhahkojen naisten kanssa? Jos on, niin tiedät että rietastelemiseen ei tarvitse olla edes kovin hyvässä kunnossa, sillä minä ainakin tunnen muutaman melko rupsahtaneen ikämuorin,jonka seksielämää voisi moni kolme kertaa nuorempikin kadehtia. Ja toisaalta pienelläkin munalla saa muistaakseni aikaan ihan kelvollista seksiä vaikka sanotaankin että koolla on väliä. Itse olen jo niin vanha että en ole enää erityisesti kumpaakaan sukupuolta. Ilmeisesti stormilaiseksi ei kuitenkaan pääse sukupuolisesti neutri tai muuten vinksahtanut? Nikolas Schreckin homokammohan ei ole mikään salaisuus.
- Fanaatikko
Lindisfarne kirjoitti:
Liekö sinulla Fanaatikko paljonkin kokemusta seksistä vanhahkojen naisten kanssa? Jos on, niin tiedät että rietastelemiseen ei tarvitse olla edes kovin hyvässä kunnossa, sillä minä ainakin tunnen muutaman melko rupsahtaneen ikämuorin,jonka seksielämää voisi moni kolme kertaa nuorempikin kadehtia. Ja toisaalta pienelläkin munalla saa muistaakseni aikaan ihan kelvollista seksiä vaikka sanotaankin että koolla on väliä. Itse olen jo niin vanha että en ole enää erityisesti kumpaakaan sukupuolta. Ilmeisesti stormilaiseksi ei kuitenkaan pääse sukupuolisesti neutri tai muuten vinksahtanut? Nikolas Schreckin homokammohan ei ole mikään salaisuus.
>> Liekö sinulla Fanaatikko paljonkin kokemusta seksistä vanhahkojen naisten kanssa? >>
Ei, ei itseäni vanhempien kanssa, mutta olen kyllä lukenut naistenlehtiä, ja säännönmukaisesti niissä kerrotaan, että yleensä kyky nauttia seksistä vain kasvaa naisilla iän myötä.
Lisäksi, täytyy muistaa ettei ikä tarkoita väistämättä huonoa kuntoa, sairautta, roikkuvaa mahaa, rupista ihoa, pahaa hajua ja kitkerän tylsää asennetta maailmaa ja elämää kohtaan.
Vanha nainen se vasta voikin olla supernainen, kunhan vain tajuaa, ettei iän mukana ole suinkaan pakko rupsahtaa ja muuttua hyödyttömäksi.
Yhtä typerää on, että suomalaiselta mieheltä oikein odotetaan ja toivotaan isoa mahaa viimeistään kolmissakymmenissä, tai muuten ei ole oikea mies. Se on pelkkää aivopesua!
Jos pitää itsensä kunnossa, seksikkyys ei ainakaan minun mielestäni katoa mihinkään iän mukana. Muistan kun kerran tanssin erään itseäni yli 30 vuotta vanhemman virolaisen naisen kanssa eräissä juhlissa, ja huhhuh että oli seksipommi. :-) Seksikkyys ja nuoruus eivät todellakaan ole synonyymejä. - Fanaatikko
Lindisfarne kirjoitti:
Liekö sinulla Fanaatikko paljonkin kokemusta seksistä vanhahkojen naisten kanssa? Jos on, niin tiedät että rietastelemiseen ei tarvitse olla edes kovin hyvässä kunnossa, sillä minä ainakin tunnen muutaman melko rupsahtaneen ikämuorin,jonka seksielämää voisi moni kolme kertaa nuorempikin kadehtia. Ja toisaalta pienelläkin munalla saa muistaakseni aikaan ihan kelvollista seksiä vaikka sanotaankin että koolla on väliä. Itse olen jo niin vanha että en ole enää erityisesti kumpaakaan sukupuolta. Ilmeisesti stormilaiseksi ei kuitenkaan pääse sukupuolisesti neutri tai muuten vinksahtanut? Nikolas Schreckin homokammohan ei ole mikään salaisuus.
Paholaisen asianajajan ominaisuudessa...
>> Itse olen jo niin vanha että en ole enää erityisesti kumpaakaan sukupuolta. >>
1) Voisitko hieman täsmentää, mitä tarkoitat tällä?
2) Miksi katsot, että kuvailemasi ominaisuus itsessäsi on este seksuaaliselle initiaatiolle?
>> Ilmeisesti stormilaiseksi ei kuitenkaan pääse sukupuolisesti neutri tai muuten vinksahtanut? >>
3) Miten olet tullut tuohon johtopäätökseen?
4) Mitä tarkoitat vinksahtaneella?
>> Nikolas Schreckin homokammohan ei ole mikään salaisuus. >>
5) Ole hyvä ja selitä. Mistä tiedät varmuudella, että hänellä on homokammo, miksi sanot, ettei se ole salaisuus, ja millä perusteella oletat, ettei homoseksuaali voi liittyä Stormiin?
6) Mitä tarkoittaa vinksahtanut?
7) Annat myös ymmärtää, tai siltä ainakin vaikuttaa, että Stormissa suhtaudutaan väheksyvästi kaikkeen nk. poikkeavaan seksuaalisuuteen (käytithän juuri äsken sanaa "vinksahtanut"). Kertoisitko, mitkä ovat perusteet tälle olettamuksellesi?
Huom: Odotan sinulta erillistä täsmällistä vastausta jokaiseen seitsemään kohtaan. - Lindisfarne
Fanaatikko kirjoitti:
Paholaisen asianajajan ominaisuudessa...
>> Itse olen jo niin vanha että en ole enää erityisesti kumpaakaan sukupuolta. >>
2) Miksi katsot, että kuvailemasi ominaisuus itsessäsi on este seksuaaliselle initiaatiolle?
>> Ilmeisesti stormilaiseksi ei kuitenkaan pääse sukupuolisesti neutri tai muuten vinksahtanut? >>
5) Ole hyvä ja selitä. Mistä tiedät varmuudella, että hänellä on homokammo, miksi sanot, ettei se ole salaisuus, ja millä perusteella oletat, ettei homoseksuaali voi liittyä Stormiin?
7) Annat myös ymmärtää, tai siltä ainakin vaikuttaa, että Stormissa suhtaudutaan väheksyvästi kaikkeen nk. poikkeavaan seksuaalisuuteen (käytithän juuri äsken sanaa "vinksahtanut"). Kertoisitko, mitkä ovat perusteet tälle olettamuksellesi?
Huom: Odotan sinulta erillistä täsmällistä vastausta jokaiseen seitsemään kohtaan.>> Itse olen jo niin vanha että en ole enää erityisesti kumpaakaan sukupuolta. >>
--Juuri sitä mitä sanoin. Olen niin vanha että osaan temppuilla koko repertuaarilla.
--Sanoinko niin?
Ilmeisesti stormilaiseksi ei kuitenkaan pääse sukupuolisesti neutri tai muuten vinksahtanut? >>
--Intuitiolla, rakas Watson.
--Nyrjähtänyttä. Ei välttämättä negatiivisessa mielessä.
--Haluatko tosiaan että kerron tässä kaikelle kansalle?
-- Katso kohta 4.
--Oletat minun olettavan sellaista mitä en oleta. Katso kohta 4. - Fanaatikko
Lindisfarne kirjoitti:
--Juuri sitä mitä sanoin. Olen niin vanha että osaan temppuilla koko repertuaarilla.
--Sanoinko niin?
Ilmeisesti stormilaiseksi ei kuitenkaan pääse sukupuolisesti neutri tai muuten vinksahtanut? >>
--Intuitiolla, rakas Watson.
--Nyrjähtänyttä. Ei välttämättä negatiivisessa mielessä.
--Haluatko tosiaan että kerron tässä kaikelle kansalle?
-- Katso kohta 4.
--Oletat minun olettavan sellaista mitä en oleta. Katso kohta 4.>> Haluatko tosiaan että kerron tässä kaikelle kansalle? >>
Itsehän aloit puhumaan siitä. Minä oletan, että silloin tosiaan tahdot puhua siitä. Minun tahtomisellani ei siinä asiassa ole mitään merkitystä. Kun kerran esitit väitteen, eikö silloin olisi asiallista myös perustella se, vai mitä sanot? Ainoa asia mitä minä vaadin on, että kun esitetään väitteitä, niin ne myös perustellaan. Se on reilua ja osoittaa kunnioitusta.
>> Nyrjähtänyttä. Ei välttämättä negatiivisessa mielessä. >>
Onko mielestäsi nyrjähtänyt tarkempi ilmaisu kuin vinksahtanut? En ole koskaan kuullut, että kenenkään seksuaalisuus voisi nyrjähtää. Sen sijaan kyllä esimerkiksi nilkka voi nyrjähtää. Mitä siis itseasiassa tarkoititkaan sanoa seksuaalisuudesta, ja millä tavoin asia liittyy meneillä olevaan keskusteluun?
>> Oletat minun olettavan sellaista mitä en oleta. >>
Hyvä on, mutta syy on kyllä kokonaan sinun. Jos puhut vinksahtamisesta ja nyrjähtämisestä, ei ole lainkaan epätavallista, että ne tulkitaan kielteissävyisinä ilmaisuina.
>> Olen niin vanha että osaan temppuilla koko repertuaarilla. >>
Hyvä on, joskin tieteellisessä mielessä sinulla silti lienee sukupuoli, sitä et varmankaan kiistä?
Ja jos vielä kertoisit, mitä merkitystä tällä asialla oli meneillään olevan keskustelun ja siinä esitettyjen kannannottojen kannalta?
>> Sanoinko niin? >>
Sillä tavalla ymmärsin viestisi. Voisitko kertoa, mitä sitten tarkoitit?
>> Intuitiolla, rakas Watson. >>
Huh... . No mikäs siinä, jos sellaisesta tykkää. Minä lopetan tähän, ennenkuin saan kuolettavan yliannostuksen mutu-mamma-energioitasi. - Lindisfarne
Fanaatikko kirjoitti:
>> Haluatko tosiaan että kerron tässä kaikelle kansalle? >>
Itsehän aloit puhumaan siitä. Minä oletan, että silloin tosiaan tahdot puhua siitä. Minun tahtomisellani ei siinä asiassa ole mitään merkitystä. Kun kerran esitit väitteen, eikö silloin olisi asiallista myös perustella se, vai mitä sanot? Ainoa asia mitä minä vaadin on, että kun esitetään väitteitä, niin ne myös perustellaan. Se on reilua ja osoittaa kunnioitusta.
>> Nyrjähtänyttä. Ei välttämättä negatiivisessa mielessä. >>
Onko mielestäsi nyrjähtänyt tarkempi ilmaisu kuin vinksahtanut? En ole koskaan kuullut, että kenenkään seksuaalisuus voisi nyrjähtää. Sen sijaan kyllä esimerkiksi nilkka voi nyrjähtää. Mitä siis itseasiassa tarkoititkaan sanoa seksuaalisuudesta, ja millä tavoin asia liittyy meneillä olevaan keskusteluun?
>> Oletat minun olettavan sellaista mitä en oleta. >>
Hyvä on, mutta syy on kyllä kokonaan sinun. Jos puhut vinksahtamisesta ja nyrjähtämisestä, ei ole lainkaan epätavallista, että ne tulkitaan kielteissävyisinä ilmaisuina.
>> Olen niin vanha että osaan temppuilla koko repertuaarilla. >>
Hyvä on, joskin tieteellisessä mielessä sinulla silti lienee sukupuoli, sitä et varmankaan kiistä?
Ja jos vielä kertoisit, mitä merkitystä tällä asialla oli meneillään olevan keskustelun ja siinä esitettyjen kannannottojen kannalta?
>> Sanoinko niin? >>
Sillä tavalla ymmärsin viestisi. Voisitko kertoa, mitä sitten tarkoitit?
>> Intuitiolla, rakas Watson. >>
Huh... . No mikäs siinä, jos sellaisesta tykkää. Minä lopetan tähän, ennenkuin saan kuolettavan yliannostuksen mutu-mamma-energioitasi.Mammoittelu palaa takaisin lähettäjäänsä. Sitä siis kannattaa käyttää harkiten.
- Fanaatikko
Lindisfarne kirjoitti:
Mammoittelu palaa takaisin lähettäjäänsä. Sitä siis kannattaa käyttää harkiten.
Wicca-mamma.
- Lindisfarne
Fanaatikko kirjoitti:
Wicca-mamma.
Punaniskasatanistin nimittäminen wiccamammaksi on kerrassaan fanaattinen teko!
- Teresa Regan
Se, mitä Kotkiksen kanssa olen aiheesta puhellut, menee jokseenkin ohi tämän intialaisen tantra-lähtökohdan suhteen.
Kotkavuori määrittelee käsitteet ymmärtämäni perusteella aivan toisista (metakulttuurisista) lähtökohdista, vaikka mm. kuulemani mukaan viittaa käsitteiden alkuperästä puhuessaan tuohon intian kontekstiin.
Kotkavuoren määritelmälliset kontekstit ovat lähtökohdiltaan aika lailla hänen uskontotieteen ja filosofian opintoja heijastelevia, meidän juttujen aikana olen saanut sen kuvan, että vaikkapa Emile Durkheim ja Gottlob Fichte ovat enemmän relevantteja hänelle näistä määritelmistä puhuessa kuin intialainen tantra. Sellainen vaikuttaa hänestä (jos yhtään olen oikein ymmärtänyt) kovin suppealta kulttuurispesifiltä määritelmä aiheesta. Sellaisenakin tuo intialaislähtökohtainen määritelmä on kuulemma ennen kaikkea metodologinen, ei substantiaalinen määritelmä poluista. Kotkavuorea taitaa kiinnostaa se polkujen substantiaalisuus enemmän kuin sen alaiset metodologiat, jotka ovat edelliselle alisteisia.
Mutta mitä minä tästä enempää yritän selvittää... Omasta puolesta vain tuli tuollainen heitto nyt mieleen.
Hyvää Juhannusta kaikille vain!
:-) - JKS
Miksi ne aina menee niin? Kun joku asia on tarpeeksi lähellä itseä, ja joku muu määritteleekin tai kokeekin sen vähän toisin, niin aijai miten menee herne syvälle nenään!
Minusta on hienoa, että kaikki mahdolliset pakanat, wiccat, satanistit, setiläiset, stormilaiset, otolaiset, mitä ikinä monipuolistavat vaihtoehtoisen uskonnollisen / filosofisen kulttuurin kenttää. Se on kaikki pois siltä yleiseltä hölmöltä perunauskonnollisuudelta, mikä on varmaan enemmän kehno juttu kuin vaikka toinen saman satanismin / vkp:n / minkä ikinä määrittelevä henkilö tai liike.
Hienoahan ja mielenkiintoistahan se on, että on eri näkemyksiä samoista jutuista. Minusta aina haiskahtaa sellaiselta "tosiuskovaiselta", jos jotenkin menee herne nenuun asioista näin. Mitä siinä on hävittävää, jos on vahva itsetunto ja oma identiteetti ei lepää jollain itsen ulkopuolisella jutulla.
Huvittavaa sivustaseuranneena nähdä, miten paljon tuo Kontkavuoren kirja on jo nyt saanut aikaa keskustelua ja spekulaatiota ilman että oikein kukaan taitaa tietää, mitä niitten kansien välissä todella on! Eiköhän ole viisasta odottaa ja katsoa sitten, mitä hän itse sanoo.- Fichte
Aoccdrnig to a rscheearch sdtuy at Cmabrigde Uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoatnt tihng is taht the frist and lsat ltteer be at the rghit pclae. The rset can be a ttoal mses and you can sitll raed it wouthit a porbelm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe.
Fcuknig amzanig huh? - Petra
... hmmm, Viran malli veekoopeestä on tuollainen evolutionistinen sikäli, että siinä otetaan annettuna, että jossain menneisyydessä joku tai jotkut määrittelivät (määrittelivätkö ne edes, siis tiukan käsitteellisesti? Vai onko tämä länsimaisia asioiden uudelleen tulkintoja taas?) asian sillä kaikkein oleellisimmalla ja oikeaoppisimmilla tavalla. Ja että sen jälkeen asiasta on esitetty paljon degeneroituneita näkemyksiä.
Niin kuin kulttuuri yleensäkin, myös kieli muuttuu aikojen saatossa. Samoilla käsitteillä on tunnetusti ollut eri konteksteissa aivan erilaisia, ristiriitaisiakin, merkityksiä. Sanat eivät pidä sisällään mitään fiksattuja merkityksiä, vaan nuo merkitykset siis elävät hurjasti eri ajoissa ja paikoissa.
On siis varmaan vain luotevaa, että myös veekoopee on tullut ja tulee edelleen määriteltyä erilaisin tavoin. On aika naiivia sanoa minusta, että tämä tai tuo näkemys on jotenkin todempi kuin joku muu siltä pohjalta, että ne eivät vastaa jotain meidän käsitystämme intialaisen tantran kiemuroista. Varsinkin nämä evolutionistiset mallit ("totuus on jossain menneisyydessä") on minusta pikkuisen hassuja...
Ja mitä me voimme tietää siitä, mitä okp ja vkp (intialaisin käsitteinensä) merkitsivät hamassa menneisyydessä, siis MERKITSIVÄT elävinä kokemuksina... meidän ja heidän välissä ei ole vain aika, vaan myös kulttuuri kokonansa, k i e l i, etc. etc...
Jos joku määrittelee veekoopeen ihan uusiksi (tuo Teresan puhuma juttu, että Kotkavuori olisi määritellyt aihetta jostain vähemmän perinteisestä lähtökohdasta käsin kuulostaa mielenkiintoiselta), niin se kertoo vain elävästä kulttuurista, ei mistään degeneraatiosta... ehkä ennemminkin vain asian eteenpäinviemisestä, uudelleenpureksimisesta tähän päivään, jostain perspektiivistä?
Näin niinkuin nöyränä pikaisena kulttuurinopiskelijan huomiona vain... - Ifrit
Fichte kirjoitti:
Aoccdrnig to a rscheearch sdtuy at Cmabrigde Uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoatnt tihng is taht the frist and lsat ltteer be at the rghit pclae. The rset can be a ttoal mses and you can sitll raed it wouthit a porbelm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe.
Fcuknig amzanig huh?Mtien tuo lttiiy miihkänän?
- Yggras
Oikeastaan väittelyt voisivat olla varsin
hedelmällisiä paljon useammin, jos ei
jatkuvasti oltaisi työntämässä sitä hernettä
toisen nenään. Pienikin erisuuntainen kommentti
kun otetaan usein välittömästi herneen nenään
vetämisenä ja sitten ei enää viitsitäkään
keskustella asiasta vaan ruvetaan vittuilemaan
ja vähättelemään toista vieden keskustelun aivan
muualle kuin mihin se olisi voinut parhaimmillaan
keskittyä. Internetin välityksellä kommunikoinnin
rajoitukset tulevat nopeasti vastaan juuri
tällaisissa tilanteissa, erityisesti jos
yksikin keskustelun osapuoli ei ole niistä
perillä. - Arctos
Petra kirjoitti:
... hmmm, Viran malli veekoopeestä on tuollainen evolutionistinen sikäli, että siinä otetaan annettuna, että jossain menneisyydessä joku tai jotkut määrittelivät (määrittelivätkö ne edes, siis tiukan käsitteellisesti? Vai onko tämä länsimaisia asioiden uudelleen tulkintoja taas?) asian sillä kaikkein oleellisimmalla ja oikeaoppisimmilla tavalla. Ja että sen jälkeen asiasta on esitetty paljon degeneroituneita näkemyksiä.
Niin kuin kulttuuri yleensäkin, myös kieli muuttuu aikojen saatossa. Samoilla käsitteillä on tunnetusti ollut eri konteksteissa aivan erilaisia, ristiriitaisiakin, merkityksiä. Sanat eivät pidä sisällään mitään fiksattuja merkityksiä, vaan nuo merkitykset siis elävät hurjasti eri ajoissa ja paikoissa.
On siis varmaan vain luotevaa, että myös veekoopee on tullut ja tulee edelleen määriteltyä erilaisin tavoin. On aika naiivia sanoa minusta, että tämä tai tuo näkemys on jotenkin todempi kuin joku muu siltä pohjalta, että ne eivät vastaa jotain meidän käsitystämme intialaisen tantran kiemuroista. Varsinkin nämä evolutionistiset mallit ("totuus on jossain menneisyydessä") on minusta pikkuisen hassuja...
Ja mitä me voimme tietää siitä, mitä okp ja vkp (intialaisin käsitteinensä) merkitsivät hamassa menneisyydessä, siis MERKITSIVÄT elävinä kokemuksina... meidän ja heidän välissä ei ole vain aika, vaan myös kulttuuri kokonansa, k i e l i, etc. etc...
Jos joku määrittelee veekoopeen ihan uusiksi (tuo Teresan puhuma juttu, että Kotkavuori olisi määritellyt aihetta jostain vähemmän perinteisestä lähtökohdasta käsin kuulostaa mielenkiintoiselta), niin se kertoo vain elävästä kulttuurista, ei mistään degeneraatiosta... ehkä ennemminkin vain asian eteenpäinviemisestä, uudelleenpureksimisesta tähän päivään, jostain perspektiivistä?
Näin niinkuin nöyränä pikaisena kulttuurinopiskelijan huomiona vain...Kyllä kyllä, tämä viestini on aika turha,
mutta halusin vain huomioida ääneen, että
ilmaisit sen mitä itse yritin sanoa
paljon paremmin kuin itse osasin.
Kiitos! - Heikki
Yggras kirjoitti:
Oikeastaan väittelyt voisivat olla varsin
hedelmällisiä paljon useammin, jos ei
jatkuvasti oltaisi työntämässä sitä hernettä
toisen nenään. Pienikin erisuuntainen kommentti
kun otetaan usein välittömästi herneen nenään
vetämisenä ja sitten ei enää viitsitäkään
keskustella asiasta vaan ruvetaan vittuilemaan
ja vähättelemään toista vieden keskustelun aivan
muualle kuin mihin se olisi voinut parhaimmillaan
keskittyä. Internetin välityksellä kommunikoinnin
rajoitukset tulevat nopeasti vastaan juuri
tällaisissa tilanteissa, erityisesti jos
yksikin keskustelun osapuoli ei ole niistä
perillä.Juupas-eipäs-väittelyt ei kiinnosta, mutta mitä vkp-asioihin tulee, tuolla Stormin sivujen Charter Agreement-sivulla oli lueteltu paljon asioita (mm. okkultismiin yms. liittyen) joista voi olla samaa mieltä oli set(h)iläinen tai sitten ei. Mikähän siinä muuten on, että jos mainitaan seksimagiasta, niin heti vähättely alkaa? Kun luin tuon Storm-sivuston kokonaisuudessaan, niin kyllä sieltä ainakin minulle muutakin välittyi kuin vain seksimagia.
Viesteistä yleensä: miksihän se Taunon viesti poistettiin? Mitä sopimatonta siinä oli, kun hän mainitsi että keskustelun taso on tällä palstalla sitä mitä se usein on? Ihmeellistä meininkiä. - JKS
Petra kirjoitti:
Näin niinkuin nöyränä pikaisena kulttuurinopiskelijan huomiona vain...Kävin siellä Stormin sivustolla minäkin. Mielenkiintoista, ei siinä mitään.
Mutta, jos stormilaiset on tosiaan noin evolutionisteja ja puristeja vkp-käsitteen kanssa (rajaavat sen hamaan menneisyyteen, että siellä se oikea käsite on, ja sen jälkeen on seurannut vain degeneraatiota ja hölynpölyä vkp.stä, kunnes he sen ystävällisesti puhdistivat oikeaan loistoonsa), niin miten ihmeessä he tunkevat siihen sivuun sen sethin hahmon -- eikö se nyt ole jo vähän huvittavaa myös? Luulisi tuollaisen kulttuurispesifiyden ja kontekstipurismin johtavan myös siihen, että olisivat koherentteja purismissaan. Heittäisivät sen sethin ulos ja ottaisivat jonkun Kalin tai Shivan siihen sen tilalle.
Ei näkynyt Stormin lukusuosituksissa mitään intian erityistä painotusta intian kulttuuriin ja kieleen ja historiaan, tai raportteja kulttuurin tehdyistä ekskursioista jne... osaavatko puhua asiaan kuuluvia kieliä jne? - Fanaatikko
JKS kirjoitti:
Kävin siellä Stormin sivustolla minäkin. Mielenkiintoista, ei siinä mitään.
Mutta, jos stormilaiset on tosiaan noin evolutionisteja ja puristeja vkp-käsitteen kanssa (rajaavat sen hamaan menneisyyteen, että siellä se oikea käsite on, ja sen jälkeen on seurannut vain degeneraatiota ja hölynpölyä vkp.stä, kunnes he sen ystävällisesti puhdistivat oikeaan loistoonsa), niin miten ihmeessä he tunkevat siihen sivuun sen sethin hahmon -- eikö se nyt ole jo vähän huvittavaa myös? Luulisi tuollaisen kulttuurispesifiyden ja kontekstipurismin johtavan myös siihen, että olisivat koherentteja purismissaan. Heittäisivät sen sethin ulos ja ottaisivat jonkun Kalin tai Shivan siihen sen tilalle.
Ei näkynyt Stormin lukusuosituksissa mitään intian erityistä painotusta intian kulttuuriin ja kieleen ja historiaan, tai raportteja kulttuurin tehdyistä ekskursioista jne... osaavatko puhua asiaan kuuluvia kieliä jne?... että Storm ei ensisijaisesti ole vasemman puoleisen polun liike, vaan ennen kaikkea muuta nimeomaan Setin uskonto. Stormissa Set ei siis ole jokin kakun päälle lisätty kirsikka, vaan itse asiassa koko jutun ydin. Sen havaitsee sieltä kyllä jos lukee sivuston tekstejä ajatuksella. Ja lisäksi, kyllähän tuolla tehdään selväksi, että tarkoituksena on luoda nimenomaan nykyaikainen Setiläinen liike, eikä vain apinoida menneitä, mutta ei myöskään koettaa turhaa yrittää keksiä pyörää uudelleen, kuten Temple of Set on koettanut tehdä (ja päätynyt vain päistikkaa Platonin filosofiaan, *puks*).
- Teresa Regan
Fanaatikko kirjoitti:
... että Storm ei ensisijaisesti ole vasemman puoleisen polun liike, vaan ennen kaikkea muuta nimeomaan Setin uskonto. Stormissa Set ei siis ole jokin kakun päälle lisätty kirsikka, vaan itse asiassa koko jutun ydin. Sen havaitsee sieltä kyllä jos lukee sivuston tekstejä ajatuksella. Ja lisäksi, kyllähän tuolla tehdään selväksi, että tarkoituksena on luoda nimenomaan nykyaikainen Setiläinen liike, eikä vain apinoida menneitä, mutta ei myöskään koettaa turhaa yrittää keksiä pyörää uudelleen, kuten Temple of Set on koettanut tehdä (ja päätynyt vain päistikkaa Platonin filosofiaan, *puks*).
:-)
- Usva
Hellou!
Osallistutaan taas tähän keskusteluun ja tuon oman neutraalin näkemykseni, asettumatta kenenkään puolelle.
Pahoittelen sitä etten osaa englantia, joten en voinut itse tutustua tuohon Viran ilmoittaman Stormilaisten kotisivun sisältöön, mutta päätellen siitä syntyneestä keskustelusta, oletan Stormilaisten palanneen lähemmäksi alkuperäiseen tabuja rikkovaan ja fyysistä seksuaalista kontaktia harjoittavaan Intialaista VKP:n Vama Varma suuntausta ja kun taas Setin Temppeli tulkitsee VKP:n eri lähtökohdista kuin tuo Vama Varma suuntaus ja tästä johtuu myös näiden kahden Strormilaisten ja ToS:laisten väliset oppierot.
On ymmärrettävää ja myös historiassa aikaisemmin tapahtuvaa, nyttemmin taas toistuvaa, että jonkun itämaisen tai aasialaisen esim. Intialaisen suuntauksen oppien tulkinta länsimailla eroaa oleellisesti alkuperäisestä tulkinnasta.
Stormilaiset haluavat ehkäpä palata alkuperäiseen Intialaisten Vama Marga suuntauksen tulkintaan, jossa ihmisen kundalinienergian toimiessa seksuaalisena voimana, jossa on tavoitteena kundalini energian nostaminen peruschakrasta, joka lepää käärmeenä on ihmisen prakriti ts. ”naispuolinen” Bhakti eli aine, kruunuchakraan, jossa piilee ihmisen purusha ts. ”miespuolinen” Shiva eli henki ja tämän energian yhtyessä Shivaan ihminen valaistuu eli hän saavuttaa Jumalallisen Tietoisuuden tilan.
Seksuaalisuus edustaa periaatteessa peruspyrkimystä liittää yhteen ( ) ja (-), solaarinen ja lunaarinen, YANG ja YIN, maskuliininen ja feminiininen, HA ja THA, jotta saavutettaisiin lopullinen Yhteenliittymisen tila, Absoluutin neutraalius (0), rauha, joka on henkisessä Androgyynissä, joka on kerännyt itseensä manifestaation kaikki mahdollisuudet.
Asiantuntijat jakavat tantran karkeasti kahteen pääsuuntaan: Oikean Käden Tantraan ja Vasemman Käden Tantraan. Tämä ensimmäinen jako perustuu käytännön menetelmiin, joita käytetään Yhteenliittymisen tilan saavuttamiseksi: jos käytetään varsinaisia sukupuoliyhdynnän fyysisiä menetelmiä, silloin on kysessää Vasemman Käden Tantra. Jos taas käytetään vain symbolisia tai meditatiivisia menetelmiä (eikä siksi ollenkaan fyysistä seksiä) olemme Oikean Käden Tantran piirissä. (kahden edellisen kappaleen lainaukset: http://www.natha.fi/Finnish/yritys luokitella tantrisen järjestelmän haaroja.html
www.natha.fi ja englanniksi lisätietoa http://www.natha.net/content.aspx
katso alhaalta etusivulla: TANTRA YOGA - The Left Hand Path)
Mutta Setiläiset ovat halunneet luoda VKP:sta oman ehkä länsimaisille ihmisille paremmin sopivan tai tutumman tulkinnan metafyysisestä ja länsimaisesta (teosofishenkisestä, ainakin minä olen huomaavani yhtymäkohtia teosofiselle käsitteille ja ToS:n näkemyksille, koskien ihmisten sisäistä jumalallisuutta) okkulttisesta lähtökohdista ja oman sisäisen psyykkisen ts. sielullisten/henkisten voimien, todellisen Itsen, omaan jumalallisuuteen sisältyvän voiman ottamisesta käyttöön.
Ja tämä Setin Temppeliä edustavan Tapio Kotkavuoren tempaus tehdä pari kirjaa (VKP ja SMN) lyhyellä aikavälillä tulee Suomessa seuraavien parin vuoden aikana vaikuttamaan aika lailla VKP:n tulkintaan, joka tulee länsimaisvoittoiseksi suomenkielisen materiaalin helpon saatavuuden, että VKP kirjasta syntyneen varsin vilkaan keskustelujen niin VKP:sta kiinnostuneiden, että kristillisuskovaisten kautta/takia.
Ja toista eli lähempänä Vama Varma ja Stormilaisten suuntaa siis edustaa Suomessa ”VÄKI – joka on väkevän vasemmanpuoleisen kulttuurin ja magian airut” niminen Digitaalinen esoteerinen julkaisu
http://www.vaki.net
En viitsi kopioida tähän koko niiden mainosta ja jos haluaa tähän tutustua kannattaa katsoa tuo nettisivu.
Mutta uskoisin, että kuitenkin tämä alkuperäinen Intialainen Vama Margan tapa tulkita VKP, länsimaissa ei saa niin suurta kannatusta, kuin tuo Setin Temppelin alias T.K.:n edustama länsimainen tapa tulkita VKP.
”Ihminen tunne Itsesi” – ”Homo nosce te ipsum”
Usva
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1671613
- 104941
- 75753
- 51645
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa17628ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40547Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m163501Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45498Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;189437- 26429