Eutanasia masentuneille ???

elämään kypsynyt

Olen tässä kolme vuotta kärvistellyt ns pahemman masennuksen aallonpohjassa. (Sitä ennen vain lievempiä jaksoja.) Ei suoraan sanoen kiinnosta mikään, koko elämä on pelkkää yhtä toistuvaa kitumista päivästä toiseen.

Alkanut näyttämään siltä, että tilani ei tule muuttumaan, ja jos remissiovaihe joskus tulee, tulee aika pian todennäköisesti myös relapsi.

En ole muutamaan vuoteen saanut elämässäni ns mitään aikaan, eikä kyllä hirveästi kiinnostakaan tehdä yhtään mitään. Käynyt jatkuvasti selvemmäksi se, että elämäni on haitta sekä itselleni, että yhteiskunnalle. Itsemurhavaihtoehdot vaikuttavat suoraan sanoen niin surkeilta / epävarmoilta / muita haittaavilta, etten ole vielä niitä yrittänyt.

Tästä päästäänkin helposti siihen, että yhteiskunnan kannattaisi laillistaa eutanasia, jopa aika monessa tapauksessa. Ei menisi puoltakaan vuotta niin markkinoilla olisi taatusti toimiva & tehokas & kivuton armomurha/itsemurhapalvelu.

Eutanasia pelottanee aika monia, varmaan siksi, että luulevat sen laillistamisen tuovan käsittämättömän määrän turhia kuolemia maailmaan. Mutta niin ei tarvitsisi olla. Helposti voitaisiin ko ratkaisu varata vain esimerkiksi yli 5v jotain pahemman luokan sairautta sairastaneille.

Luonnollisestikaan ei olisi kahta kysymystä siitä, ettenkö itse ko palvelun piiriin hakeutuisi.

55

3294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 17+3

      Olen samaa mieltä ja minäkin hakeutuisin tuohon.

      • tarpeettomat

        Kaltaistemme kannattaa allekirjoittaa adressi:
        http://www.adressit.com/azz_09
        Sekä arvauskeskusten että psykiatrien päätavoite on tehdä lähimmäisensä tarpeettomiksi kahdeksannen käskyn vastaisesti, joten elämällä ei ole mitään merkitystä. Silloin on turha kitua yhteiskunnassa.


    • niin määkin

      Kuin myös

    • Kannatan.

      Olen itse usein ajatellut samaa. Mielenterveyspotilaille eutanasia on mahdollinen mm. Sveitsissä,Holannissa,luxemburgissa... muistaakseni,en ole varma kaikista maista, mutta varmaan tullut lisääkin. Minusta myös Suomeen pitäisi saada eutanasia lailliseksi vakavissa sairauksissa (myös mielenterveys).

      • Gunotava

        En kannata. Jokainen ottaa itse vastuun omasta elämästään.


      • elämään kypsynyt
        Gunotava kirjoitti:

        En kannata. Jokainen ottaa itse vastuun omasta elämästään.

        No voisihan sitä vastuuta omasta elämästään kantaa lopettamalla sen.

        Nykyiset ns tarjolla olevat vaihtoehdot tähän lopettamiseen vaan ovat niin surkeita (yliannostukset, katolta hyppäämiset jne), että on 50-50-mahdollisuudet päätyä vihannekseksi lopuksi elämäänsä, joka olisi siis vielä masennustakin huonompi tila sekä yksilön että yhteiskunnan kannalta.

        Ase olisi suhteellisen varma vaihtoehto (toki aika moni niilläkin jäänyt henkiin), mutta kun ei perkele tällä mielenterveystaustalla ole minkäänlaista pelkoa siitä, että laillista asetta koskaan tulisin saamaan.

        Junan / rekan eteen hyppääminen olisi kanssa suht varma keino, mutta kun sillä tavalla taas aiheuttaa muille helvetisti haittaa. Sama koskee aika montaa muuta vaihtoehtoa.


      • Gunotava
        elämään kypsynyt kirjoitti:

        No voisihan sitä vastuuta omasta elämästään kantaa lopettamalla sen.

        Nykyiset ns tarjolla olevat vaihtoehdot tähän lopettamiseen vaan ovat niin surkeita (yliannostukset, katolta hyppäämiset jne), että on 50-50-mahdollisuudet päätyä vihannekseksi lopuksi elämäänsä, joka olisi siis vielä masennustakin huonompi tila sekä yksilön että yhteiskunnan kannalta.

        Ase olisi suhteellisen varma vaihtoehto (toki aika moni niilläkin jäänyt henkiin), mutta kun ei perkele tällä mielenterveystaustalla ole minkäänlaista pelkoa siitä, että laillista asetta koskaan tulisin saamaan.

        Junan / rekan eteen hyppääminen olisi kanssa suht varma keino, mutta kun sillä tavalla taas aiheuttaa muille helvetisti haittaa. Sama koskee aika montaa muuta vaihtoehtoa.

        Mutta, entäpä se ihminen joka suorittaisi eutanasian, millainen taakka hänelle tulisi kannettavaksi...? Lääkäreiltä ei voi mielestäni vaatia eutanasiaa.


      • elämään kypsynyt
        Gunotava kirjoitti:

        Mutta, entäpä se ihminen joka suorittaisi eutanasian, millainen taakka hänelle tulisi kannettavaksi...? Lääkäreiltä ei voi mielestäni vaatia eutanasiaa.

        Kuten aloituksessa totesin, "armomurha/itsemurhapalvelu"

        Jos sen vain itse kykenee tekemään, niin toki se pitää itse hoitaa, korkeintaan apua siihen saaden. Itsemurhan auttaminen on tosin tietääkseni jo nyt laillista, kuten on myös siihen yllyttäminen, mutta kait sitten sillä tienaaminen ei ole, kun ei ole itsemurhapaketteja markkinoilla näkynyt.

        Armomurha/eutanasia pitäisi jättää vain sellaisille, jotka eivät aktiivisesti kykene itseään tappamaan, eivät edes esimerkiksi pilleireitä nielemään / typpeä hengittämään.


      • Gunotava
        elämään kypsynyt kirjoitti:

        Kuten aloituksessa totesin, "armomurha/itsemurhapalvelu"

        Jos sen vain itse kykenee tekemään, niin toki se pitää itse hoitaa, korkeintaan apua siihen saaden. Itsemurhan auttaminen on tosin tietääkseni jo nyt laillista, kuten on myös siihen yllyttäminen, mutta kait sitten sillä tienaaminen ei ole, kun ei ole itsemurhapaketteja markkinoilla näkynyt.

        Armomurha/eutanasia pitäisi jättää vain sellaisille, jotka eivät aktiivisesti kykene itseään tappamaan, eivät edes esimerkiksi pilleireitä nielemään / typpeä hengittämään.

        Hyvä kun tarkensit. Minun moraalini ei antaisi periksi auttaa eutanasiassa masennustapauksessa. Ja miksi ihmeessä ketään pitäisi yllyttää. Karmiva ajatus.


      • 24

        Kannatan: ei oo hullulle mahd. ainakaan Sveitsissä, kyselin sieltä, Dignitas muistaakseni firma.
        Ja maksaa voisin heittää 10 000 eskoa kaikkine "järjestelyineen".Ja jäi muutenkin niin rahan
        kusetus maku siitä, että mieluummin yritän hirttäytyä. Kyllähän sitä toivoisi näin "sivistysvaltiossa"
        että sais pillerit, olis kaikinpuolin niin siistiä ja helppoa. Mutta ei onnistu Suomessa niin kauan kuin
        Räsäsen pirulaisella on asiaan valtaa. Mutta katotaanpa pari vuotta, kun kaikki oikeaa työtä tekevät
        ovat suurinpiirtein eläkkeellä, ja hoitolat täynnä vanhuksia, eikä oo hoitajia, saattaa muuttua
        ääni kellossa! Toivossa on hyvä elää ! (siihen asti)


      • Latvainvalidi

        Käsittääkseni mielenterveyspotilaat eivät saa ulkomaillakaan eutanasiaa.

        En kannata minäkään, vaikka muuten kannatan eutanasiaa.

        Nim. yli 30 vuotta masennusta


      • kjgfcrttv
        elämään kypsynyt kirjoitti:

        Kuten aloituksessa totesin, "armomurha/itsemurhapalvelu"

        Jos sen vain itse kykenee tekemään, niin toki se pitää itse hoitaa, korkeintaan apua siihen saaden. Itsemurhan auttaminen on tosin tietääkseni jo nyt laillista, kuten on myös siihen yllyttäminen, mutta kait sitten sillä tienaaminen ei ole, kun ei ole itsemurhapaketteja markkinoilla näkynyt.

        Armomurha/eutanasia pitäisi jättää vain sellaisille, jotka eivät aktiivisesti kykene itseään tappamaan, eivät edes esimerkiksi pilleireitä nielemään / typpeä hengittämään.

        Ratkaisuksi tarjoan sähkötuolia johon pitää itse polkea virta.


      • Anonyymi
        Latvainvalidi kirjoitti:

        Käsittääkseni mielenterveyspotilaat eivät saa ulkomaillakaan eutanasiaa.

        En kannata minäkään, vaikka muuten kannatan eutanasiaa.

        Nim. yli 30 vuotta masennusta

        Et ole vakavasti masentunut.


    • Hardy_4

      Masennus paranee, aikanaan. Joillakin kuukausissa, toisilla vuosissa, pahimmillaan voidaan puhua vuosikymmenestä tai enemmästäkin. Mutta kun se on parantunut, olen kiitollinen siitä että elät. Tämä kannattaa muistaa.

      Nimim. 7-9 vuoden masennusjakson kokenut

      • Anonyymi

        Sitä odotellessa, 40 vuotta masentunut ja kolme itsemurhayritystä takana


    • pah...

      En kannata mielenterveyspotilaiden oikeutta eutanasiaan. Se olisi ihan lääkärin painajainen. Uskon ettei tuollaista eutanasiaa koskaan laillisteta Suomessa. Lääkärin ammattietiikkaan kuuluu elämän suojeleminen, kärsimyksen vähentäminen ja kuoleman salliminen, kun on sen aika. Mutta ei masennukseen kuole, vaikka siltä tuntuisi. Vaikka vakavassa masennuksessa tuntuisi siltä, että kuolema on ainut ratkaisu, tämä johtuu itse sairaudesta, joten eutanasiaa haluava ei ole mielentilassa, jossa voisi päättää niin isosta asiasta. Eikä eutanasia oikeasti vähentäisi kärsimystä. Mielenterveyspalveluiden tehostaminen ja saatavuuden parantaminen vähentäisivät enemmän kärsimystä kuin eutanasia.

      • -lopetus-

        Elämä on kärsimystä


      • onko rohkeutta
        -lopetus- kirjoitti:

        Elämä on kärsimystä

        Nyt on hyvät uintikelit ja jäät heikkoja.


      • myös masentunut

        Et taida ymmärtää sitä kärsimystä, mikä potilaalla on. Tämä nykyinen malli ilman armokuolemaa on ihmisten kidutusta. Mielenterveyspalvelut edustavat hyvää tahtoa potilaan puolesta, mutta käytännössä usein joudutaan riutumaan vuosikausia. Kun inhimillisä keinoja itsemurhaan ei ole, joutuu pyörittelemään näitä epätoivoisia itsemurhakeinoja, joiden varmuudesta ja tuskista ei ole tietoa. On mielestäni epäreilua pakottaa ihminen kitumaan. Kidutus palvelee vain omaisten ja muiden asiaan sotkeutuneiden mielenrauhaa, kun ei tule sitä lopullista päätöstä tai joudu saattamaan potilasta rauhaan.


    • Stone Justice

      Oh hoh, nythän aloittaja latasit taas oikein kunnon jutun.

      Mites sitten määritellään tuo "riittävä" masennus, että voidaan hoidoksi
      määrittää kuolema???

      Tuskinpa täälläkin mainostetuissa maissa (Hollanti,Sveitsi jne...) lääkäri
      määrää eutanasiaa potilaalle, joka menee valittamaan että mistään ei
      tule mitään ja on kyllästynyt kaikkeen?

      Eutanasia tietyissä tapauksissa on ymmärrettävää, kun kaikki muut konkreettiset
      vaihtoehdot on loppuun käytetty, mutta mistä löytyy lääkäri joka määrittelee, missä
      vaiheessa potilas on riittävän "down" lopetettavaksi.
      Onko tämä taas näitä juttuja, joissa kiertoteitse yritetään löytää syy siihen, että
      kun oma ajatus ei luista eikä mikään kiinnosta, niin halutaan etsiä keinot siirtää
      vastuu omasta tilasta muiden syyksi.

      • Kovalaki

        Mulle tuli ihan sama ajatus mieleen. Aina vika jossain muissa. Jos itsellä ei ole enää elämänhalua, niin tämäkin asia ulkoistetaan jollekkin muulle eli tässä tapauksessa eutanasia. Nyt tulee tyly lause, mutta jos oikeasti haluaa kuolla niin kyllä se onnistuu (ellei ole neliraajahalvautunut tms.)


      • 33
        Kovalaki kirjoitti:

        Mulle tuli ihan sama ajatus mieleen. Aina vika jossain muissa. Jos itsellä ei ole enää elämänhalua, niin tämäkin asia ulkoistetaan jollekkin muulle eli tässä tapauksessa eutanasia. Nyt tulee tyly lause, mutta jos oikeasti haluaa kuolla niin kyllä se onnistuu (ellei ole neliraajahalvautunut tms.)

        Ei oo niin yksinkertaista. Masennus vetää yleensä niin pedin pohjalle, ettet jaksa edes lukea tms.
        Lisäksi jos on lääkityksessä (seroquel, käsittääkseni seronil, risperdal...)oot niin veltto että vaarallinen
        tuskin kärpäsellekään.Yritäpä siinä sitten itsemurhaa!!
        Parikymppisenä ysäripula-aikaan, kun tein ekan itsariyrityksen (siinä oli sentäs vähän munaa, marraskuussa menin metsään ja join niin paljo kuin
        pystyin (eli kyllä kolmatta kossua sain sisällä pysyyn)sammuin, aamulla joskus heräsin metsästä, palelti, kauhee jysäri jäi vaan niistäkin ysäribileistä.
        No, virheitä oli, lähes nollakeli, liikaa talvivaatetta?
        Nyt sitten 2007 viimeisin yritys, lääkitystä, aattelin että ympyrä sulkeutuisi ja yritin samaa konstia kuin ed.;
        olin niin veltto, etten päässyt käveleen metsään....ne apuviinat kyllä join , noin 15 pll kirkasta.Lopputuloksena alkoholipsykoosi.
        Tosin - ja haluan omalla tavallani lohduttaa masentuneita:
        Tämän 20 vuotisen itsarituherruksen aikana olen kaikesta elämän synkkyydestäkin löytänyt hienoja asioita : pieniä,
        jopa naurettavan kuuloisia: kun makaat betonoidussa lähiö-kanikopissa yksin viikkoja, ilostunut oon valtavasti, kun kesällä raatokärpänen
        on tullut seuralaiseksi (oikeaa lemmikkiä ei kerrostalo-vankisääntöjen mukaan ole luvallista hankkia).Talvella on elävä seura harvemmassa, mutta
        saan kuitenkin musiikista hyvän mielen. Ja sen verran olen höperöksi tullut, että alkanut uskoa Jeesukseen. Hänen mielestään itsemurha on väärin,
        sen lisäksi että se on hirvittävä teko läheisille, se on hirvittävin teko, mitä voit itsellesi tehdä jos ajattelet (johon uskon) että elämää on kuoleman jälkeen.


      • Stone Justice
        33 kirjoitti:

        Ei oo niin yksinkertaista. Masennus vetää yleensä niin pedin pohjalle, ettet jaksa edes lukea tms.
        Lisäksi jos on lääkityksessä (seroquel, käsittääkseni seronil, risperdal...)oot niin veltto että vaarallinen
        tuskin kärpäsellekään.Yritäpä siinä sitten itsemurhaa!!
        Parikymppisenä ysäripula-aikaan, kun tein ekan itsariyrityksen (siinä oli sentäs vähän munaa, marraskuussa menin metsään ja join niin paljo kuin
        pystyin (eli kyllä kolmatta kossua sain sisällä pysyyn)sammuin, aamulla joskus heräsin metsästä, palelti, kauhee jysäri jäi vaan niistäkin ysäribileistä.
        No, virheitä oli, lähes nollakeli, liikaa talvivaatetta?
        Nyt sitten 2007 viimeisin yritys, lääkitystä, aattelin että ympyrä sulkeutuisi ja yritin samaa konstia kuin ed.;
        olin niin veltto, etten päässyt käveleen metsään....ne apuviinat kyllä join , noin 15 pll kirkasta.Lopputuloksena alkoholipsykoosi.
        Tosin - ja haluan omalla tavallani lohduttaa masentuneita:
        Tämän 20 vuotisen itsarituherruksen aikana olen kaikesta elämän synkkyydestäkin löytänyt hienoja asioita : pieniä,
        jopa naurettavan kuuloisia: kun makaat betonoidussa lähiö-kanikopissa yksin viikkoja, ilostunut oon valtavasti, kun kesällä raatokärpänen
        on tullut seuralaiseksi (oikeaa lemmikkiä ei kerrostalo-vankisääntöjen mukaan ole luvallista hankkia).Talvella on elävä seura harvemmassa, mutta
        saan kuitenkin musiikista hyvän mielen. Ja sen verran olen höperöksi tullut, että alkanut uskoa Jeesukseen. Hänen mielestään itsemurha on väärin,
        sen lisäksi että se on hirvittävä teko läheisille, se on hirvittävin teko, mitä voit itsellesi tehdä jos ajattelet (johon uskon) että elämää on kuoleman jälkeen.

        Mikään tässä maailmassa ei ole yksinkertaista, ainakaan niin paljon kuin
        väitetään. Toisaalta taas ihmiset tykkäävät tehdä yksinkertaisista asioista
        monimutkaisia, löytääkseen syyn jonkun asian toteuttamiseen tai toteuttamatta
        jättämiseen.

        Tekstisi perusteella, tuskin olet oikeasti edes kuolla halunnut. Olet tehnyt mitä
        tehnyt ja se siitä, sillä vanhojen asioiden muisteleminen vain heikentää itseä.

        Tuohon uskomiseen en enempää kantaa ota, koska se on jokaisen oma tahto
        ja asia, sekä se että miten asiat kokee ja mieltää. Jokainen tulkoon uskossaan
        autuaaksi ja sillä hyvä.


      • hah...........

        Luuletko idiootti masennuksessa olevan kyse siitä, että mistään ei tule mitään ja on kyllästynyt kaikkeen?! Et tiedä masennuksesta mitään, piste.


      • Stone Justice
        hah........... kirjoitti:

        Luuletko idiootti masennuksessa olevan kyse siitä, että mistään ei tule mitään ja on kyllästynyt kaikkeen?! Et tiedä masennuksesta mitään, piste.

        Kiitos osuvasta analyysistä kohdalleni, että mikä olen.

        En tiedäkään mistään mitään. Piste :)

        En luule mitään, mutta muiden kärsimät ongelmat, jotka eivät ole toisten aiheuttamia eivät ole peruste sille, että omilla ongelmilla tai niiden ratkaisemattomuuksilla aiheutetaan muille tilanne, johon he eivät ole itse halunneet.


    • halle-.lujaa

      tottakai

    • P.A. Sekava

      Eutanasia pitäisi olla pakollinen masennuksesta kärsiville.
      Esim. apteekissa pitäisi tarjota halvempien rinnakkaislääkkeiden sijasta myös myrkkykapseleita, joilla voisi päättää päivänsä helposti.
      Ajatelkaa meidän perässävedettäviä masennusta muka kärsiviä laiskureita, jos heistä esim. 100000 saataisiin puolipakolla ottamaan poistumiskapseli, niin miten paljon se helpottaisi esim. nuorisotyöttömyyttä. Valtion talous kohentuisi, kun nuo sosiaalipummit saataisiin pois päiviltä.
      Loistava aloitus jälleen Suomi24 sivustolta.
      Teidän journalistinen tasonne ja keskustelun laatu ylitti jälleen ihmisälyn.
      Kiitos Pauli Aalto-Setälälle ja hänen ammattitaitoiselle kaartille.

    • 19vuodenmasennus

      Mäkin olen eutanasiaa kaivannut jo 12-vuotiaana. Miksi tälläisen masentuneen saamattoman roskan annetaan elää?

    • 19vuodenmasennus

      Ja haistakaa te moraaliset ihmiset p*skat! Te seisotte siinä sivussa ja nauratte joka päivä masentuneille yksinäisille ja ette halua kumminkaan että he saavat helpon kuoleman. olen vasta 19- vuotias ja koen sisäistä helvettiä joka sekunti elämässäni.

      • onko rohkeutta

        No et ainakaan tekstistä päätellen. Virtaa ja mielenkiintoa netissä roikkuminen ja kirjoitteleminenkin vaatii.
        Ei oo hemmot ihan pohjalla, sillä jos siellä on, niin ei netit sun muut vempaimet kiinnosta pätkänkään vertaa. Kuolee jo nälkiintymiseen jos ei joku ulkopuolinen työnnä apetta kitaan.


    • brauneck

      Takana 50 vee depressiohelvettiä. Sukuvika, molemmilta puolilta. Itsemurhaa olen ajatellut pennusta asti, mutta teoreettisesti.

      Käytännössä tietää, että ne toimivat menetelmät on hakusessa. Enemmän tulee "epäonnistuneita", joiden maksa tai munuaiset on hajonneet, tai täys vegetatiivinen tila. Karmeeta lukea, mitä niiden elämä sen jälkeen on. Kouristuksia, halhauksia, kommunikointikyvyttömyyttä,..Laitosvihanneksia loppuikä.

      Ehdottomasti ei kaikille armomurhavirityksille. Pitäis olla ammattipätevä kelikaali-Ali, että homma toimisi. Kukaan lääkärinpätevyyden omaava tyyppi, jolla on lupa ja koulutus "määrätä" sellaisia lääkkeitä, ei suostuisi hommaan. Jos lafka menisi konkkaan asiakkaisen puutten takia, kaveri ei enää ikinä saisi töitä muuta kuin USA:n teloitusosavaltioista.

      Tai sitten pitäis viedä hoitokerran asiakkaat "saunan taakse", kuten sisällisodan aikaan, ja lahdata sinne. Aseella vois onnistua paremmin. Ainakin toisella tai kolmannella laukauksella per nuppi.

      Tiedä sitte, keillä olis pokkaa hoitaa sitä itsepalveluperiaatteella. Voipi olla myös käytännössä hankalaa, jos ampuu suuhun/päähän, ja halvaantuu mutta jää henkiin. ARMOmurahn loppuunsuoritus itsepalvelumenetelmällä jäisi kesken, ja taas saataisiin lisää asiakkaita laitosvihanneosastolle.

      Eli pahalta kuulostaa. Tuollaisesta pitäisi jynssätä kaikki tuollainen auvoinen ajattelu pois, ja ajatella ja lukea raakasti ja rehellisesti, millaista elämä sitten on, jos homma ei menekään suunnitelman mukaan. Läheskään kaikki itsemurhaa yrittäneet ei todellakaan pääse kevyesti ja helposti kerralla pois. Moni herää yrityksen jälkeen jossain vaiheessa hengissä - halvaantuneina monivammaisina vihanneksina, sisäelimet tohjona. Edessä ikuinen laitoselämä, koneiden varassa, zombiena tai helvetillisten kipujen ja kouristusten kanssa, kun aivot on sökönä.

      Kun perustaa firman, niin täytyy AINA laskea myös riskit, ja liikeidean negatiiviset puolet. Armomurhan - itsepalvelussa sitä puolta piisaa.

    • Kannatan

      kannatan eutanasian sallimista masentuneille ihan ehdottomasti. Miksi sitä pitää pakolla elää, jos elämä on pelkkää infernoa päivästä toiseen?

      • Vaimitä

        Ei kait kukaan pakota ketään elämään tai sen puoleen elämäänkään. Ihmisellä on vapaa tahto.


      • TaasSama
        Vaimitä kirjoitti:

        Ei kait kukaan pakota ketään elämään tai sen puoleen elämäänkään. Ihmisellä on vapaa tahto.

        Ajatusvirhe:kuolemaankaan tarkoitin.


      • ennenoli
        Vaimitä kirjoitti:

        Ei kait kukaan pakota ketään elämään tai sen puoleen elämäänkään. Ihmisellä on vapaa tahto.

        Itsemurhan yrittäminen on ollut rikos en tiedä onko enää, mutta ainakin se on mielisairaus siinä mieles että viedää pakkohoitoo vai onko niinkään enää nykyää


    • Mistäs olet saanut

      Tollasen mielikuvan, että olet mukamas taakka jollekin aina kannattaa muistaa kenen puoleen voi kääntyä.. kantsii koittaa tälläistä. Mä tein jotakuinkin näin kun ahdisti.. Menin huoneeseeni "kysyin yläkerrasta vähän viisautta ja voimia kyseenalaistaa omia ajatuksia, koska ei jokaista ajatustaan kannata uskoa.

      • boeing 332

        meiän yläkerrassa asuu jotain itäblokin tyyppejä, ei ne ymmärrä ees suomee.

        mene sitten sellasien kaa jutskaan, niistä mitään ymmärrystä oo saati viisautta tai apua.

        sun kantsii kuule mennä tonne ääniä kuulevien osastolle, jos sinne saisit tungettua viisaat neuvosi.

        tääl ihmisil on oikeesti helvetti jaksaa elää, mee sä ahistumaan mualle. sievää, siis. ettäkö ihan "ahdisti". kau-hee-ta.


      • Masistiia
        boeing 332 kirjoitti:

        meiän yläkerrassa asuu jotain itäblokin tyyppejä, ei ne ymmärrä ees suomee.

        mene sitten sellasien kaa jutskaan, niistä mitään ymmärrystä oo saati viisautta tai apua.

        sun kantsii kuule mennä tonne ääniä kuulevien osastolle, jos sinne saisit tungettua viisaat neuvosi.

        tääl ihmisil on oikeesti helvetti jaksaa elää, mee sä ahistumaan mualle. sievää, siis. ettäkö ihan "ahdisti". kau-hee-ta.

        Kiitos Boeing! Tosi hyvä kuittaus. Nauroin ääneen ja kummasti helpotti tylsää oloani.


      • boeing 332
        Masistiia kirjoitti:

        Kiitos Boeing! Tosi hyvä kuittaus. Nauroin ääneen ja kummasti helpotti tylsää oloani.

        No tiedät kyllä, että kun on v-olo ja päässä repii toimimattomat aivokemiat, niin pohjaton masennusraivari tuottaa selvää jälkeä...

        Ei se ollut nätisti sanottu, en puolustele.

        Mutta oikeesti jos on aivokemia tai keskushermosto kidutusvaihteella, niin ei vaan jaksa sisäsiistiä näpertelyä.

        Kyllä "mistäs olet saanut" tarkoitti ihan hyvää. (sori!)

        Mutta kun täällä roikkuu ihan vaan kuullakseen, ettei ole ainoa tässä helvetissä, niin toleranssiraja valkokaulus-besserwissereihin menee maanpinnan alapuolellla.

        PS. oma-avusteista eutanasiaa en kannata - mutta toivottavasti se hesarin uutisoima aivojen sähköinen stimulaatio tulis pian saataville, kun ei lääkkeet auta http://www.hs.fi/ulkomaat/Aivojen sähköisestä stimulaatiohoidosta apua masennukseen/a1305552588174


      • Masistiia
        boeing 332 kirjoitti:

        No tiedät kyllä, että kun on v-olo ja päässä repii toimimattomat aivokemiat, niin pohjaton masennusraivari tuottaa selvää jälkeä...

        Ei se ollut nätisti sanottu, en puolustele.

        Mutta oikeesti jos on aivokemia tai keskushermosto kidutusvaihteella, niin ei vaan jaksa sisäsiistiä näpertelyä.

        Kyllä "mistäs olet saanut" tarkoitti ihan hyvää. (sori!)

        Mutta kun täällä roikkuu ihan vaan kuullakseen, ettei ole ainoa tässä helvetissä, niin toleranssiraja valkokaulus-besserwissereihin menee maanpinnan alapuolellla.

        PS. oma-avusteista eutanasiaa en kannata - mutta toivottavasti se hesarin uutisoima aivojen sähköinen stimulaatio tulis pian saataville, kun ei lääkkeet auta http://www.hs.fi/ulkomaat/Aivojen sähköisestä stimulaatiohoidosta apua masennukseen/a1305552588174

        Nojoo, olihan se vähän tylyä mutta kaksi ekaa kappaletta nauratti mua. Varmasti jokainen tarkoittaa hyvää. Mutta jos uskoo johonkin "korkeampaan voimaan" niin eiköhän jokainen kokeile tiukan paikan tullen nuo keinot. Itse hen.koht. ärsyynnyn pienestäkin uskonnon "tuputtamisesta"


    • nopenope

      Mielestäni eutanasian pitäisi olla laillinen myös vakavasti masentuneille !

      Ja ylipäätänsä vakavasti sairaille esim. syöpä.

      Minusta on kamalaa, kuinka monet ihmiset kärsivät kun voisi olla inhimillinen tapa päättää omat päivänsä.

      En kyllä usko, että Suomeen on tulossa eutanasia masentuneille. Kork. jonain päivänä vakasti fyysisesti sairaat tai niin että ovat parantumattomasti sairaita... voitaisiin sallita... valitettavasti.

    • Krooninen depis

      Mitähän aloittaja on kokeillut ? Siis hoitoa ja kuntoutusta? Jos pelkkiä lääkkeitä, niin en yhtään ihmettele jos ei tehoa.

      Ja mikä on elämäntilanteesi muuten?

      Kannatan kyllä eutanasiaa, mutta se pitää olla vakain aikein ja etukäteen kerrottu, selkeästi ilmoitettu. Pelkkä masennus ei riitä siihen.

      Olen itsekin pahimpina aikoina toivonut masennuseutanasiaa ja suunnitellut itsaria. Nyt ei enää kiinnosta, mutta suunnitelma A ja B ovat olemassa, jos tiukka paikka tulee.

      Itsari- ja eutanasiakuvitelmissa rypeminen liittyy myös masennuksen tiettyihin vaiheisiin. Ne fantasiat saattavat jopa auttaa jaksamaan.

      Jokainen on viime kädessä vastuussa itsestään.

    • 1982typy

      Suomessa tämä eutanasia-asia on vähän pyllylleen.. Eläimet viedään tarpeen tullen lopetettavaksi kun ne kärsii esim.kivuista tai jostain sairaudesta.
      Lehmiä pitää ulkoiluttaa tietty päivä vuodessa, mutta laitoksissa asuville vanhuksille ei ulkoilulakia ole. Sisällä huonossa ilmassa aina vaan. Ja ehkäpä kivuissa kaiken lisäksi.
      Sveitsin malli on hyvä, kannatan. Se on jokaisen ihmisen oma asia mitä elämällään tekee. Saa juoda ja käyttää huumeita ja tupakoida. Saa syödä karkkia ja roskaruokaa niin että lihoo ja tekee hidasta kuolemaa.

    • turha

      Mikä ihmisiä masentaa? tarkoituksettomuus.Missä ennen löytyi mielekkyys ei nykyisin tunnu missään.Hoitopuoleen en ole jaksanut pitää yhteyksiä, terapiat tuntuu turhilta.Ennen riemuitsi kun oli kesä ja saattoi pitää iloisenvärisiä hellevatteita, tuo mielisairaan eläke, mihin ei nyt osaa suhtautua,olisi hyvä yrittää kuntouttavaa työtoimintaa tms.On niin pitkään ollu eristäytyneenä että ihmisiä pelkään.Hyvä kun jotenkin saa pyykit pestyä syötyä kaupassa käytyä jne.
      Ne tavoitteet mitkä ennen oli, niistä on mennyt hohto.Vai löytyisikö se jostain.
      Olisi niin suloista nukahtaa vain pois.Aamut on hirveitä, miten ennen rakastin aamuja, oli voimaa ja virtaa aloittaa uutta päivää, odotti eri tilanteita ja niistä eläkeläiselle mahdollisista vapaaehtoishommista sai mukavaa sisältöä päiviin.
      Mikä on kaiken mustannut, lähiomainen joka joutuu olemaan laitesidonnaisessa elämässä on jopa elämänhaluisempi kuin minä.
      Tämä on vaikuttanut.On hirveä seurata rakkaan ihmisen hidasta luonnotonta vanhenemista.Onko hyvä Jumala sallinut hirveän lääketieteen kiduttamaan ihmisiä ja hoitajat tekee vain työtään.Minä olisin valmis lähtemään.Elän vain menneissä hyvissä muistoissa.Osanotto kaikille muillekin masentuneille.Löytyisikö täältä elämänpuolelta viel toivonpilkahdusta?

    • hopeso

      Vaikka Suomeen tällainen jonkun ihmeen kautta sallittaisiinkin niin veikkaanpa että masentuneet eivät saisi sinne mennä. Vaikka masennus voi joillain hyvinkin olla parantumattomassa muodossa, mutta se kuitenkin nähdään yleisesti sairautena joka vain tilapäisesti rampauttaa arvokkaan veronmaksaja-kansalaisen ja aina on toivoa kuntoutukseen.

    • kyyllä ja ei

      Eutanasia olisi erittäin hyvä ratkaisu mutta siinä pitäisi olla tarkat määritteet.

      Katsotaan ensin hiukan nykytilannetta. Masentuneiden elossa pitäminen tuo lääke-firmoille suuret tulot, antaa työtä lääkäreille, hoitajille, terapeuteille, siivoojille, lääkebisneksessä työskenteleville, kuljetukselle, myyjille jne. Tarkoittaa, että masentuneet pyörittää suuria rahamääriä ja sitä kautta yhteiskuntaa. Parantumattomasti sairaita makuutetaan vihanneksina sängyn pohjalla. Se katsotaan ”arvokkaaksi” hoidoksi. Terapiaa/kuntoutusta ei anneta kaikille tarvitseville. Katsotaan mieluummin ”kituvaa” kuin tervettä ihmistä.

      Millä määritteillä eutanasia pitäisi sallia? Pelkän masennuksen perusteella EI. Mikäli masennuksen syynä on parantumaton sairaus (ei ole hoitoja eikä lääkkeitä) niin KYLLÄ.

      Esimerkiksi syöpä ei anna suoraan oikeutta eutanasiaan koska siitä voi parantua (selvisin vaikka oli huono ennuste). Lakia laatimassa pitää olla kaikkien sairauksien asiantuntijat. Ei lääkefirmojen edustajia.

      Vihanneksena makuuttaminen pitäisi säätää lailla ihmisoikeuksien vastaiseksi toi-minnaksi.

      • Anonyymi

        "Vihanneksena makuuttaminen pitäisi säätää lailla ihmisoikeuksien vastaiseksi toiminnaksi."

        Olen ehdottomasti samaa mieltä.

        "Jatkuva loma olisi hyvää harjoitusta helvetissä oloon. Kesäloma on sitä, ettei tarvitse tehdä mitään, ja siihen on koko päivä aikaa."

        Ihminen tuntee Jumalan, kun hän tuo esille uutta,
        ja silloin myös tuntematon ilmaisee itsensä.
        Koska luovuuden voidaan katsoa olevan Jumalan olemus,
        niin silloin luovuudessa ihminen on päässyt osalliseksi
        Jumalan olemuksesta, eli tuntemattomasta. - Sinenmaa -

        https://sinenmaa.blogspot.com/


      • Anonyymi

        Jumankauta sun pitäis olla eduskunnassa!


    • ____________

      Päivi Räsänen on tätä hanketta varmasti ensimmäisenä tukemassa.

    • Anonyymi

      Arvelen, että suureksi osaksi masentuneiden ongelma on mielikuvituksen ja haasteiden puute, ja erityisesti se, etteivät he lue viisauksia, eivätkä ymmärrä hankkia mistään ajatusenergiaa.
      Kuten sanottua: "Jos olet alkanut taisteluun periaatteiden puolesta, voit kohdata toisinaan kovaakin vastarintaa. Periksi ei pidä antaa, sillä mikäli peräännyt, voi elämä tuntua helpommalta, mutta samalla siitä katoaa mielenkiinto."

      https://www.azquotes.com/quotes/topics/depression.html

      Eikö satanismin yksinkertainen periaate ole: "tapa ittes"?
      Jos piru sanoo, että paholainen on "oikealla" tai "vasemmalla", niin eikö pitäisi kääntää katse päinvastaiseen suuntaan?

    • Anonyymi

      Olen kärvistellyt masennuksen kanssa koko ikäni. Nyt on elämäni toiseksi pahin pitkäaikainen masennus kausi menossa. Siihen lisäksi unettomuus. Minulla on muitakin
      vakavia sairauksia. Eipä ne muutu joten turha niistä on terapiassa edes puhua. Kaikki menee vaan pahemmaksi. Turhaa kärsimystä joka päivä. Ottaisin eutanasian ehdottomasti, jos se olisi mahdollista. Ei tämä ole elämää.

      • Anonyymi

        Kyllä se on elämää sinunkin elämä, Jumala vain joskus sallii kärsimystäkin, mutta se on Hänen suurta rakkautta!


    • Anonyymi

      En kehoita kenellekkään yhtään minkään tekemistä.
      Paitsi omilla aivoillaan ajattelua, tai edes sen yrittämistä.

      Jos sua vituttaa, ahdistaa ja masentaa. Onko nuo tunnetilat tulleet kuin tyhjästä, vai löytyykö niille jokin ihan oikea syy ja laukaiseva tekijä?
      Pystytkö ITSE tekemään jotain muutoksia tilanteeseesi, jos edellistä kysymystä pohtiessa toteat noille tunnetiloille löytyvän jonkin syyn?
      Jos pystyt itse muuttamaan sitä vallitsevaa tilannetta, joka aiheuttaa tuon karmean pahan olosi, miten ja millä sen muuttaisit? HUOM! Se itsari ei ole nyt vaihtoehto.

      Jos satut olemaan jollain lääkityksellä, jonka pitäisi muuttaa elämäsi pelkäksi auringonpaisteeksi ja hattaraksi, tekeekö se? Mieti, mieti tarkkaan!
      Mikäli näin ei ole ja tarkemmin asiaa miettiessäsi huomaat olevasi alati masentunut, tai et kykene tuntemaan mitään sittenkään, vaan luulit vain, mitä voisit tehdä tilanteellesi?

      Näin tälleen nätisti yritän vähän herätellä pohtimaan. Aina se paska olo ei johdu pelkästään sisäisistä yai ulkoisista asioista, mutta usein on sille tehtävissä muutakin, kuin ne ainoat yleensä esitetyt vaihtoehdot itsari ja onnellisuuspilleri.

    • Anonyymi

      Kiitos neuvoista. Omat terveysasiat ja muutkin taloushuolet ovat ahdistaneet ihan joka päivä. Ei niihin löydy ulospääsyä. Olen niin loputtoman väsynyt ja ahdistunut koko ajan. Tilanne on aivan kestämätön. Olen jo liian uupunut kaikkeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5634
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2496
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      59
      1725
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe