Kuka osaa narulla vielä kiskossii

Mutsi56

Minua kiinnostaisi palauttaa mieliin Stadin perinneleikit. Ne kun ovat tyystin unohduksissa. Landet on tuoneet mukanaan kaikenlaisia omia perinneleikkejään suoraan maalta. Kuka osaa tikkikiveä tai uutuu tuuta. Rio raata kuka osaa vielä. Entä lorut kuten ulle dulle...

18

6838

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jellu

      ullu dulle doff, kinkke laade koff, ule dulle kinkke laade ulle dulle doff...
      niin se muistaakseni meni. Loruja on paljon ja niitä käytetään yhä vieläkin. Monet leikit on samoja kuin ennenkin, niiden nimi on vain muuttunut... ilmeisesti nykyaikaisemmaksi, kuten niin monet muutkin.
      Itse olen ns. landelta, mutta tiedän noita leikkejäsi vaikkei ikää ole vielä mahottomii. Reilusti alle 30 jää. Joten eiköhän ne aika pitkälle ole samoja niin maalla kuin kaupungissakin.

      • annika

        ulle dulle doff, kinkke laade koff, koffelaade kinkkelaade ulle dulle doff. itsekin landelta. itseasiassa tuo loru on tuttu siksi, että äitini nimi on ulla ja äiti kertoi, miten isotveljet olivat häntä kiusanneet tuolla lorulla.


    • Muistelija

      Siinä 80-luvun puolivälissä leikittiin sellaisia leikkejä kuin Tervepata, kirkonrotta, 10 tikkua laudalla, ja purkkis.

      Hyppynaruloruista muistan sen että juostiin sisälle ja tavatiin mm kiinanruusu ja vaaleapunaiset kalsarit hypittiin myös tv-ohjelmia ja maailman kaupunkeja ja valtioita.

      Jaa mut tuli pari lorua mieleen: Entten tentten teelika mentten, hissun kissun vaapula vissun, eelin keelin klot, viipula vaapula lot, eskon saalun pium paum nyt mä lähden tästä pelistä pois, puh pah pelistä pois. (Ei voi olla totta aikaa on kulunut ainaskin 20 vuotta ja vielä muistin :))

      Toinen tais mennä näin: Maalari maalasi taloa, sinistä ja punaista, illan tullen sanoi hän, nyt mä lähden tästä pelistä pois, puh pah pelistä pois.

      Täytyy miettiä jos vielä muistais lisää noita leikkejä ja loruja.

      • annika

        muuten löytää muutamasta lastenkirjasta, joihin ne on koottu. toinen taisi olla Hanhiemon Lipas nimeltään.
        olen ollut partiossa mukana ja toiminut laumanjohtajana vielä lukioiässä ja nuo hyppynarujutut ovat kyllä tuttuja. kiinanruusut ja muut. lisäksi hypittiin "nallekarhu-nallekarhu-mene sisälle-juttuja", "lääkäri läskiä", aakkosia (ensin hypittiin ja lueteltiin aakkoset. sitten mihin numeroon pysähtyi, pyörittäjät keksivät jonkun pojan nimen ja juttu jatkui: "....tiina se hyppäsi villen kaulaan" ja sitten pyöritettiin "vinkkuja" (nopeita) "ei, juu, ei, juu jne,... ja oli tietenkin ihan kauhean noloa, jos jäi juuhun. sitten hypättiin (en muista nimeä) sellaista, jossa nolla=juostiin narun läpi, yksi=yksi tavallinen, kaksi=kaksi silmät kiinni, kolme=kolme yhdellä jalalla jne,... aina kymppiin saakka. (tästä on eri versioita)


      • Lapsi

        Nykyään leikitään: Tervapata, purkkis, kirkonrotta ja kymmentätikkua


    • annika

      "kiskossia" sama, mitä me hypittiin (olen nyt 24, joten siitä ei ole ihan hirveän pitkä kuitenkaan). me vain hypittiin narulla "kiskossia kahdella", "kiskossia neljällä", "kiskossia neljää kahdella" ilman mitään lorua. tätä siis hypittiin siten, että jos hypättiin esim. kahdella ensimmäinen hyppäsi kaksi ja meni ulos, seuraava hyppäsi heti seuraavilla kaksi (ilman että jäi pyörityksessä väliä) ja tulivat sitten jonon päätyttyä vastaan uudelta puolelta. sitten kun hypittiin "neljää kahdella", hypättiin siten, että ensimmäinen meni hyppimään, ja kun oli hypännyt kaksi, tuli seuraava yhtä aikaa hyppimään kaksi seuraavaa, ensimmäinen lähti ulos ja tämä hyppäsi jälkimmäiset kaksi taas uuden hyppääjän kanssa samanaikaisesti jne,... olen tosiaan "maalta" ja nämä leikit ovat voineet muuttaa muotoaan matkalla landelle :).

      itseasiassa luulen, että leikit ovat kaikialla samat, mutta leikkien nimet vain eroavat. eri versioita on, mutta niitäkin voi olla saman kaupungin sisällä.

    • Mutsi56

      Itse asiassa landelta minäkin, siis Stadin ulkopuolelta. Tarkoitin vain, että perinneleikkikursseilla on opetettu vain leikkejä, jotka eivät ole Helsingissä olleet pihaleikkejä. Omat leikkini opin Hesassa.

      Tikkukivellä voi olla muitakin nimiä. Siinä piirrettiin asfalttiin ruudukko kokoa 3x3. Tikuilla ja kivillä yritettiin muodostaa suorat. Mutta, ehkä jotain olen unohtanut pelin kulusta? Siis kaksinpeli.

      Uutuutuu kivi taasen meni jotenkin näin: (muistuttaa peiliä) useampia lapsia mukana, joista yksi motti, joka selin muihin. Muut ovat aloitus viivan takana. Motti siis sanoo uutuutuu kivi ja kääntyy muihin päin, jolloin muut kivettyy paikoilleen, joka liikkuu vähänkin joutuu alkuun uudestaan. Näin siis muista tämän leikin, mutta menikö näin?

      "Kotini on rio ra" oli laululeikki, jossa haettiin ystävää.

      Onneksi osaan vielä "Hura hura häitä", sitä on ollut omassa työssä kiva opettaa lapsille.

      • Mutsi56

        Oletteko leikkineet Pahaa kuningatarta?


      • elina
        Mutsi56 kirjoitti:

        Oletteko leikkineet Pahaa kuningatarta?

        mutta eikös se ole melkis sama kuin kuka pelkää mustaa miestä? Meil päin sitä puhuttii tuol nimel ja sit hieman etelämpänä vieraillessani lapsena puhuttii pahasta kuningattaresta ja leikittii samoilla säännöil...

        Ite pojalleni kans näitä leikkejä opettanu ja joskus pitää pinnistellä muistia... kymmenen tikkua laudalla, peili, kuka pelkää mustaa miestä, laiva on lastattu, väriä, kameraa (se oli helppo) jne. Samoin lorutuksia... En vain muista kuin jotain 10 kpl:tta vaikka niitä lapsena oli pilvin pimein...


      • annika

        on kirjattu! eli kirjastosta jostain kasvatuspuolelta löytyy paljon erilaisia teoksia, joihin näitä on kirjoitettu ylös sääntöineen ja erilaisine versioineen! itse joskus aikanani hakiessani ideoita partioon (toimin vartion- ja laumanjohtajana vielä 5 vuotta sitten) törmäsin noihin kirjoihin. nimiä en valitettavasti muista, mutta sinne vain katselemaan (kysy kirjaston tädiltä oikea hylly).


      • muistan

        Kotini on rio raa, rio raa, rio raa. Kotini on rio raa, aske daske daa.
        Mitä teet sä täällä? täällä? täällä? Mitä teet sä täällä? Aske daske daa.
        Etsin uutta ystävää. Ystävää. Ystävää. Etsin uutta ystävää. Aske daske daa.

        Mulla äiti on kirjoittanut noita laululeikkejä ruutuvihkoon, joka on nyt hyvinkin arvokas. Siinä on myös tämä rio raa leikki plus paljon muita.

        Ennen kyllä leikittiin ja lauleskeltiin paljon enemmän pihalla, ulkona. Oli paljon lapsia mukana. Oli ne ihania aikoja ne ! :) 70-80 luvut :)


      • tiutau
        elina kirjoitti:

        mutta eikös se ole melkis sama kuin kuka pelkää mustaa miestä? Meil päin sitä puhuttii tuol nimel ja sit hieman etelämpänä vieraillessani lapsena puhuttii pahasta kuningattaresta ja leikittii samoilla säännöil...

        Ite pojalleni kans näitä leikkejä opettanu ja joskus pitää pinnistellä muistia... kymmenen tikkua laudalla, peili, kuka pelkää mustaa miestä, laiva on lastattu, väriä, kameraa (se oli helppo) jne. Samoin lorutuksia... En vain muista kuin jotain 10 kpl:tta vaikka niitä lapsena oli pilvin pimein...

        Esittelen suosikkileikkini maan.
        Tätä voi leikkiä maksimissaan neljä lasta kerralla, muuten menee hankalaksi.

        Piirretään iiiiso ympyrä (maapallo), joka jaetaan tasan lohkoihin joka pelaajalle. Jokainen asettuu omalle maalleen ja jostain etsitään tikku. Yksi heittää tikun suoraan ylöspäin maan keskipisteestä ja kaikki juoksevat karkuun.
        Se kenen maalle tikku putoaa, pitää pian mennä hakemaan se ja huutaa muille "stop".
        Muut pysähtyvät.

        Jos tikun poimija pääsee kolmella harppauksella (saa ottaa vauhtia ja hypätä kunnolla) oman maansa rajalta koskettamaan tikulla toista pelaajaa, hän saa palan maata tältä.
        Maan luovutus tapahtuu siten, että maan saaja on polvillaan oman maansa rajalla ja toinen käsi selän takana kurottaa piirtämään toisen maasta niin suuren alan kuin vain ylettyy. Jos kaatuu toisen maalle, menettää tilaisuutensa saada tältä maata.
        Edelliset maanrajat sutataan ja uudet jäävät voimaan. Maan menettäjä saa heittää tikun.

        Sen kenellä on eniten maata, täytyy useiten hakea tikku, mutta koska kukaan ei kerkiä juosta kauas tikkua heitettäessä kun pitää pitää silmällä ettei tikku vain putoa omalle maalle, on peli tavallisesti aika tasainen.


      • Häh?
        muistan kirjoitti:

        Kotini on rio raa, rio raa, rio raa. Kotini on rio raa, aske daske daa.
        Mitä teet sä täällä? täällä? täällä? Mitä teet sä täällä? Aske daske daa.
        Etsin uutta ystävää. Ystävää. Ystävää. Etsin uutta ystävää. Aske daske daa.

        Mulla äiti on kirjoittanut noita laululeikkejä ruutuvihkoon, joka on nyt hyvinkin arvokas. Siinä on myös tämä rio raa leikki plus paljon muita.

        Ennen kyllä leikittiin ja lauleskeltiin paljon enemmän pihalla, ulkona. Oli paljon lapsia mukana. Oli ne ihania aikoja ne ! :) 70-80 luvut :)

        tosta tekee TSADILAISEN lastenleikin?
        Sitä leikittiin myös itä-Suomessa reilu parikyt vuotta sitten.


    • tiutau

      Hura hura häitä

      Kaksi lasta muodostaa molemmilla käsillään korkean "portin" jonka alta muut sitten jonossa menevät. Lauletaan
      "Hura! Hura! Häitä, kello löi jo kakstoista
      keisari seisoo palatsissa(an).
      Niin musta kuin multa
      niin valkea kuin lammas
      Se ken tulee viimeiseksi
      onpi kuoleMAKS!!"

      Ja tällä maks- tavulla laitetaan portti kiinni ja kuka jää sinne portin väliin jumiin, joutuu jomman kumman portinpitäjän selän taa.
      Sama toistetaan kunnes kaikki portin alta kulkijat ovat jääneet kiinni ja päätyneet vuorotellen kummankin portinpitäjän selän taa.
      Sitten suoritetaan "köydenveto". Keskimmäisiä kiskotaan omaan suuntaan ja kenen ketju katkeaa, on häviäjä.
      Häviäjäjoukkueen ekat portin loukkuun jääneet muuttuvat uusiksi portinpitäjiksi ja aloitetaan alusta. :)

      Näin meillä Vantaalla 80-luvulla leikittiin, mutta variaatiot laulusta ovat varmaan yleisiä. :)

    • tiutau

      Yksi on paha kuningatar. Muut sopivat sovitulla "maaliviivalla" mitä ovat syöneet (vaikka papukeittoa), mitä juoneet (esim. piimää) ja mitä tehneet (esim. kiivetä tikapuita).
      Sitten he menevät tapaamaan Pahaa kuningatarta.

      lapset paikalle juostessaan: "Päivää, paha kuningatar!"
      paha k: "päivää"
      lapset asettuvat riviin tai siten että paha kuningatar näkee heidät kaikki.
      paha k: "mitäs te olette tänään syöneet?"
      lapset: "papusoppaa!"
      paha k: "mitäs te olette tänään juoneet?"
      lapset: "piimää!"
      paha k: "entäs mitä te olette tänään tehneet?"

      lapset eivät vastaa vaan alkavat esittää tekemistään. Pahan kuningattaren arvaillessa vaaditaan tarkennusta.
      "oletteko kiivenneet?"
      "juu, mutta mitä tai mihin?"

      Kun paha kuningatar arvaa oikein, kaikki juoksevat karkuun, maaliviivalla on turva. Se kenet paha kuningatar saa kiinni, muuttuu uudeksi pahaksi kuningattareksi ja aloitetaan alusta.

      • Mutsi56

        Pahan kuningattaren leikkiohjeista, olin täysin unohtanut ne.


    • tiutau

      Peili

      Yksi on peili ja hän menee muutaman metrin päähän muista selin toisiin.
      Muut asettuvat riviin ja yrittävät edetä koskettamaan peilin selkää siten ettei tämä näe heidän liikkuvan.
      Peili kääntyy aina välillä ja jos näkee jonkun liikkuvan, sanoo tämän nimen ja liikkunut joutuu palaamaan takaisin lähtöviivalle.

    • tiutau

      Yksi on väri ja asettuu muutaman metrin päähän selin muihin ettei näe minkä värisiä vaatteita muilla on. Muut ovat rivissä.

      Väri antaa ohjeita, joissa ehtona on vaatteiden (ei esim. silmät tai kynnet tai hiukset) väri.
      "Se kenellä on vihreää saa liikkua kolme palloa"

      pallo= yksi tasajalkahyppy eteenpäin
      hiiri= puolikkaan kengän mitta eteenpäin
      kettu= kokonaisen kengän mitta eteenpäin
      sänky= koko pituudeltaan maahan ja siihen mihin sormenpäillä ylettää saa siirtyä.
      jättiläinen= niin iso harppaus eteenpäin kuin pääsee, hypätä ei saa.

      Se kuka ensimmäisenä saavuttaa Värin, pääsee uudeksi väriksi ja aloitetaan alusta.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1669
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1518
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1159
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1114
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1092
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      6
      1002
    7. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      974
    8. 6
      960
    9. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      2
      960
    10. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      954
    Aihe