Filmivaneriseinä

perusmökki

Tarkoituksenani on tehdä kesämökilleni kylpyhuoneremontti. Lattiana on laatoitettu betonilattia. Seinissä joku muovitapetti. Aikomuksenani on repiä muovitapetit pois ja levyttää seinät (koolaus on 60 cm jaolla) 18 mm filmivanerilla. Levy kiinnitetään rosteriruuveilla kiinni. Pinta karhennetaan hiomalla. Tehdään vesieristys ja laatoitetaan seinät. Mökki on talvella suurimman osan ajasta kylmillään. Onnistuuko, vai onko turha toteutus? Tilaa on reilusti. Luin jostakin saksalaisesta vesieristemainoksesta heidän tuotteensa soveltuvan siihen levyn pintaan. Kotimainen valmistaja ei suositellut kokeilemaan. Arveluttaa se mökin olo kylmänä..

11

5177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rane von Remont

      Voithan sinä laittaa sitä vedeneristettä vaikka voileivän päälle. Suosittelisin kuitenkin käyttämään kaikkia rakennustarvikkeita ja -tuotteita vain valmistajan ohjeen mukaan. Niin, ja vaneria ei ole yksikään tuotevalmistaja hyväksynyt eristeensä alustaksi. Ei edes se saksalainen.

      • Pelle von Peloton

        Minulla on laitettu karhennetun filmivanerin päälle vesieristys ja laatoitettu seinät noin 6-vuotta sitten. Kyseessä juuri kesämökki, joka on talvet kylmillään. Primeri ja vesieriste oli juuri jotain saksalaista. En muista merkkiä. Ostin sen Helsingin Suutarilasta suoraan maahantuojalta. Ei tosin löytynyt pienissä astioissa. Hyvin on toiminut.


      • Rane von Remont
        Pelle von Peloton kirjoitti:

        Minulla on laitettu karhennetun filmivanerin päälle vesieristys ja laatoitettu seinät noin 6-vuotta sitten. Kyseessä juuri kesämökki, joka on talvet kylmillään. Primeri ja vesieriste oli juuri jotain saksalaista. En muista merkkiä. Ostin sen Helsingin Suutarilasta suoraan maahantuojalta. Ei tosin löytynyt pienissä astioissa. Hyvin on toiminut.

        Kerropas nyt arvoisa Pelle sen tuotteen merkki, jonka sertifikaatissa on soveltuvaksi alustaksi mainittu vaneri?? Laita samalla linkki sen valmistajan sivustoon tai edes siihen sertifikaattiin.


      • Pelle von Peloton
        Rane von Remont kirjoitti:

        Kerropas nyt arvoisa Pelle sen tuotteen merkki, jonka sertifikaatissa on soveltuvaksi alustaksi mainittu vaneri?? Laita samalla linkki sen valmistajan sivustoon tai edes siihen sertifikaattiin.

        Valitettavasti en sitä nyt sinulle pysty kertomaan. Siitä on jo tosiaan niin pitkä aika. En kyllä silloin kysellyt mitään sertifikaatteja. Eihän minulla ollut silloin mitään vesieristyslupiakaan (ei kyllä ole vieläkään). Saatan löytää sen laskun jostakin mökin mapista. En kyllä ole menossa mökilleni moneen kuukauteen. Itse sen itselleni tein. En ole huomannut työssäni mitään korjattavaa. Silloin kun kyselin niistä aineista, tämän aineen maahantuoja oli ainoa joka sanoi sen onnistuvan, kun filmivanerin pinta karhennetaan. Minulla tosin oli koolausväli 400 mm.


      • Pöllö von Älytön
        Pelle von Peloton kirjoitti:

        Valitettavasti en sitä nyt sinulle pysty kertomaan. Siitä on jo tosiaan niin pitkä aika. En kyllä silloin kysellyt mitään sertifikaatteja. Eihän minulla ollut silloin mitään vesieristyslupiakaan (ei kyllä ole vieläkään). Saatan löytää sen laskun jostakin mökin mapista. En kyllä ole menossa mökilleni moneen kuukauteen. Itse sen itselleni tein. En ole huomannut työssäni mitään korjattavaa. Silloin kun kyselin niistä aineista, tämän aineen maahantuoja oli ainoa joka sanoi sen onnistuvan, kun filmivanerin pinta karhennetaan. Minulla tosin oli koolausväli 400 mm.

        Minä ainakin teen juuri niin kuin itse haluan. Valmistajien ohjeista viis veisaan. Aina tulee parempi kun ei mene liian tarkkaan mitään ohjeita tai määräyksiä noudattelemaan. Vedeneristeen tartunnan voi varmistaa lyömällä huopanauloja tuoreen vedeneristeen läpi ja taittamalla läpi menneet naulat levyn takapuolelta. Toki pitää sitten telata vielä yksi kerros naulankantojen päällekin. Ja se 400 mm:n koolinkijako on aivan tarpeettoman suuri. Kyllä riittää hyvin, kun levyn saumojen takana on kakkoskakkonen ja välissä sahanpurua. Ja levyt tietenkin naulakiinnityksellä, kun ne ovat halvempia.


      • jkjadbvkjdsbkjbsdj
        Pelle von Peloton kirjoitti:

        Valitettavasti en sitä nyt sinulle pysty kertomaan. Siitä on jo tosiaan niin pitkä aika. En kyllä silloin kysellyt mitään sertifikaatteja. Eihän minulla ollut silloin mitään vesieristyslupiakaan (ei kyllä ole vieläkään). Saatan löytää sen laskun jostakin mökin mapista. En kyllä ole menossa mökilleni moneen kuukauteen. Itse sen itselleni tein. En ole huomannut työssäni mitään korjattavaa. Silloin kun kyselin niistä aineista, tämän aineen maahantuoja oli ainoa joka sanoi sen onnistuvan, kun filmivanerin pinta karhennetaan. Minulla tosin oli koolausväli 400 mm.

        EI FILMIVANERIA! Sehän on kehitetty valuihin ym. ettei siihen tarttuisi mikään! Onhan olemassa esim. kaakelilluja, wedi ym levyjä. kipsiä en kyllä laittaisi ja sehän tullaankin kohta kylppäreistä kieltämään.


      • savipelto
        jkjadbvkjdsbkjbsdj kirjoitti:

        EI FILMIVANERIA! Sehän on kehitetty valuihin ym. ettei siihen tarttuisi mikään! Onhan olemassa esim. kaakelilluja, wedi ym levyjä. kipsiä en kyllä laittaisi ja sehän tullaankin kohta kylppäreistä kieltämään.

        Kyllä valuihin on halvempia levyjä, kuin ns. filmivanerit. Oma kesämökkini liikkuu maan routimisen takia joka vuosi. Tämän takia olen käyttänyt pesuhuoneen seinissä juuri filmivaneria jäykistämisen takia. Keväällä voi taas tunkata jäykän mökin vatupassiin.


    • re-reiska

      Voi olla, että se muottivanerin pinnassa on niin paksulti hartsia, että sen raapiminen karheaksi on kovan työn takana Sen tartunnan pitää olla vuorenvarmaa, hieman hiekkaista. Mulla on sitä 10 litran plänikkä. Otti kiinni mellilevyyn hienosti. Joskus laatoitin keittiön lattian muottivanerin päälle. Pari vuotta kesti, sitten alkoivat irtoilla. Ei ollut tartuntaa. Jatkona ollut koivuvaneri toimi hyvin. Jos tartunnan avulla saat laatat pysymään, et tarvitse mitään vedeneristeitä, kuin nurkissa. Siitä hartsista ei mene mikään läpi, ehkä pora. Se ongelma on, että vaneri venkoilee. Seinät pitäisi tehdä YHDESTÄ levystä. Muuten levyjatkon kohdalta, esim 15 mm.vaneri, vääntää laatat poikki, vaikka keskeltä laattaa. Koolauksen pitää olla erityisen luja. Esim nurkkien koolaus ruuveilla yhteeen. Mieluimmin levytkin nurkista ruuveilla yhteen, ennen nurkkaan tuuppausta. Kokemusta on. ---Ahvenanmaan mökkikylässä oli pelkästä muottivanerista tehty suihku.

    • Anonyymi

      Älkää nyt hyvät ihmiset tehkö mitään omia viritelmiä laatoituksen alle vanereista! Laatoituksen ja vedeneristeen alustan pitää olla elämätöntä ja riittävän jäykkää materiaalia. Suomessa märkätilojen rakentamiseen on määräykset sitä varten, ettei tule rakenteellisia ongelmia. Joudutte joskus kohdetta myydessänne vastuuseen viritelmistänne!

    • Anonyymi

      Vanerin käyttö kosteissa tiloissa

      Useissa eri rakennusprojekteissa tarvitaan vaneria myös paikoissa, joissa levyt altistuvat kosteudelle. Esimerkiksi kylpyhuoneen rakenteissa ja vedeneristyksessä voidaan käyttää tiivistä ja kosteutta kestävää vesivaneria, eli filmipinnoitettua filmivaneria. Suihkutilojen seinissä vesivanerinkin vesieristys tulee tietenkin tehdä huolellisesti, kodinhoitohuoneen tai saunan kaltaisessa tilassa vaneria voi halutessaan jättää myös näkyville pinnoille, kuten lattiaan tai kattoon.

      https://www.vaneria.fi/vanerit/vanerin-kayttokohteet/

      Kosteuden kestävästä filmivanerista on meidänkin mökin pikku wc/kph seinät tehty.

      Alareunoihin ja kulmiin pitää vaan kiinnittää erityistä huomiota, muuten vesi imeytyy vanerin sisään sahatuista reunoista. Itse pinta kestää vaikka seisovaa vettä.

      • Anonyymi

        Lisäys: Seinät ovat siis PAKSUA, olikohan 21 mm tai ainakin 18 millistä filmiä. Sen verran aikaa, etten muista tarkemmin. Vasinaista syytä vanerin käyttöön ei ollut, vaan kun sellaista sattui olemaan... Lattian vesieristys nostettu 15 cm seinille, kulmissa ja saumoissa nauha + vesieriste, ruuvikannoissa vesieriste, muutoin laatat kiinnitetty suoraan vanerin karkeammalle pinnalle.
        Mut tosiaan vuosia jo ollut ja kaikki ok, mökki on talvet kylmillään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      335
      2951
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      108
      2230
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1640
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1174
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1057
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      1003
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      960
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      954
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      852
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      42
      786
    Aihe