auttakaa

dermatitis herpetifo

Hei!

Olen parikymppinen ja kyselisin mielipidettänne..

viime vuonna kesän tienoilla havahduin siihen että alkoi tulla oireita syömisestä

-vatsa turpoaa
-peräaukko kutiaa
-ummetusta tai sitten ripulia, ulosteet kellertäviä, ilmavia, sulamatonta ruokaa seassa nähtävissä
-ilmavaivoja, röyhtäilyä

minulta on otettu hlakeli-koe josta selvisi että olen positiivinen kahden alleelin suhteen. tämähän ei itsellään tarkoita että minulla kuitenkaan on keliakia. siskoltani se kuitenkin löytyy eli lähisuvussa on.

seuraavaksi otettiin s-ttGABA koe, jonka tulos 0.3 eli hyvin negatiivinen.

Viitearvot:

Normaali 15 U/ml

myöhemmin multa otettiin nyt sitten ne muutkin vasta-aineet (2 kpl) tuon lisäksi, ja tulokset saan tietää tällä viikolla.

myös laktoosi-intoleranssi on testattu, siedän laktoosia.l

kokeilin aikanaan testimielessä olla jonkin aikaa gluteenittomalla, ja mielestäni oireet katosivat - tilalle tuli vain kova ummetus, mutta muuten parempi olo ainakin vähän. tämä tapahtui sellaisella aikavälillä ettei millään tapaa vaikuttanut verikokeisiin kuitenkaan siis.

Mutta kaikkein pahin vaiva mikä minulla on, on ihon mieletön kutina. Lähinnä päänahan. Kutina ja polte on aivan järjetöntä, ja hiuksia on lähtenyt varmaan ainakin 50% päästäni.

Päänahassani on punoitusta, pieniä punaisia näppylöitä joita polttelee kirvelee ja kutia mielettömästi. Olen pessyt kuukauden ajan ketokonatsoli-shampoolla, joka ei kyllä ole mitään auttanut. kävin asian tiimoilta ihotautilääkärillä ja se oli aivan turha reissu, äijä puhui "lievästä karvatupentulehduksesta" ja taliköhnästä... häneltä sain tietää tuosta shampoosta jota sitten ostin, ei mitään apua.

olen kuitenkin lukenut ihokeliakiasta, voisiko tapauksessani olla kyse siitä?

eli näppylöitä & kutinaa on pääosin pitkin päänahkaa, varsinkin takaraivossa ja niskan hiusrajassa eniten sitä tuntuu, mutta ihan ympäri päänahkaa niitä on.
välillä huomaan että tuossa silmien alapuolella on kanssa jotain pieniä näppyjä ja punoitusta, vaikka niitä ei tunnut kutiavan lainkaan. lisäksi kulmakarvojen alla oli kesällä pariin otteeseen vastaavia näppyjö jotka oli kipeitä.

myös yläselässä tuntuu välillä kutinaa ja samoin olka/käsivarsissa.

mikä on mielpiteenne asiasta? minulla on siis noita yllämainittuja vatsaoireita sekä tämä on kaikkein inhottavin tämä paanahan kutina. en voi sanoin kuvailla kuinka häiritsevää on kun jatkuvasti polttaa ja kirvelee ja kutiaa päänahka niin että tekisi mieli puukolla pistellä sinne.

lyhyesti:
geeniperimässä alttius keliakiaan
ttgaba 0.3
muut arvot saan tietää tällä viikolla

vatsaoireet päänahka tulessa, hiukset lähtenyt niin että päälaki paistaa todella pahan näköisesti, suvussa ei kaljuuntumista kuitenkaan ja tämä tapahtunut muutenkin niin pian ettei ole geneettistä

9

2400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ap. kirjoittaja

      Jatkoa:

      sain tänään tietää loput labrakokeet liittyen tähän ongelmaani:

      s-EMAbA

    • kilppari___

      onko kilpirauhasarvot testattu.... keliakia&kilpirauhanen kun kulkee käsikädessä.

      • ap kirjottaja

        on useaan otteeseen

        viimeisin on että tsh 1.6 ja t4v 13.1
        elokuussa oli tsh 2.98 ja t4v 14.7
        lokakuussa oli tsh 1.85 ja t4v 15.2


    • viljaton.
    • viljaton.

      Minulta loppui 25 vuoden päänahan kutina ja hilseily, kun lopetin viljojen syönnin. Taatusti en ota viljoja takaisin. Myös hiuksia kasvoi runsaasti lisää.

      Hillitöntä kutinaa ja hilseilyä pidin aika hyvin kurissa käyttämällä 4 eri shampoota vuorottain eli joka pesukerralla oli eri shampoo.

      Myös ihon kuivuus hävisi, joten ei tarvii rasvata itseään enään edes talvella.

      Kokeilkaa ja jos ei auta, niin ottakaa viljat takaisin.

    • outo-oireinen

      Itse sain avun ravitsemisneuvojalta, joita on ympäri SUomea:
      http://www.prohealth.fi/index.php?id=7

      Kärsin vuosia kaikenlaisista omituisista vatsavaivoista, kunnes löytyi vastaus: keliakia! En olisi ikinä uskonut että tämä oli syy vaivoihini, voin oikeasti lämpimästi suositella ravitsemisneuvojaa, tsemppiä sulle

      • monta vaivaa

        Mulle kävi taas ihan päinvastoin. Menin tuollaisen "ravitsemisneuvojan" vastaanotolle, kun lääkäri käski. ei auttanut, meni huonompaan suuntaan. Sitten kun rupesin sitä ihmetteleen ja selvitään asioita, niin sitten vasta hoksasin, ettei se ollutkaa oikea ravitsemusterapeutti, sellainen koulutettu ja laillistettu, jota lekuri tarkotti, vaan tosiaan joku tollainen muu ravintoneuvoja. Sitten pääsin oikealle rav.terapeutille ja sain apua kyllä sitten. Niin että kannattaa katsoa minne menee, ei pidä kaikkia mainoksia uskoa.


    • kutittaa..

      Mulla on ollut tolkutonta iho oireilua, jalkapohjissa hilseilyä, selässä, päänahassa, rintojen alla.. kun syön mitä tahansa leipää reippaammin, maha turpoaa kaasupalloksi ja menee yhtäkkiä veteläksi, silmien välissä punainen, kutiava ihottuma ollut vuosia mikä ei parane millään... Nyt kokeilen viljatonta eli gluteiinitonta ruokavaliota 2kk, oireita kun on jo viikottain. Tietysti käväisen myös lääkärissä.. En syö valmisruokia, ja muutenkin uskoisin ruokavalioni olevan kohdillaan. Meinaan korvata viljat riisillä, soijalla, pellavansiemenillä, pähkinöillä..

    • oulunpoika84

      Kutittaalle: Oletko noudattanut tuota gluteiniinitonta ruokavaliota? Onko ollut parantavaa vaikutusta?
      Mulla kans ihon kutinaa. Oon rääpinyt jalat ihan vereslihalle ja silmien alueella kans ollut pari vuotta tuota punaista hankaumaa kun kutittaa aina. Myös ilmavaivoja on aina esim.pizzan jälkeen :(
      Kokeilen kans tuota gluteiniinitonta ruokavaliota tästä päivästä lähtien.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe