Uskon Määritelmä

Lastu

Laitan tämän vielä tänne, koska aihe on tärkeä ja minun sydämellä...

Kuollut usko

Hieman kritiikkiä, kasteen armo opista:
Uskonnollisilla ihmisillä on erilaisia painotuksia. On väitteitä esim. että kasteen armo kantaa, rippikouluun asti, vaikka nyt ei elää hyvää uskovaisen elämää. Jotkut kastetut ja rippikoulun käyneet uskonnolliset ihmiset ovat taas sanoneet, kun heidän uskoaan on kysytty, että en minä nyt niin uskovainen, mutta kastettu olen ja käynyt rippikoulun. Sitten on sellaisia ihmisiä, jotka turvaavat kasteen armoon, mutta hyviä tekoja ei näy ja ollaan passiivisia, sekä tyytyväisiä omaan tilaansa. Syntielämääkin jossain määrin sallitaan ja puhutaan, jopa myöntyvään sävyyn. Uskosta ei saisi puhua mitään.

Lakihenkinen usko

Sitten on uskonnollisia ihmisiä taas aivan toisessa suunnassa, nimittäin lain alla. Tähän on syynä lihan teot, nimittäin ”synergismi” ja tästä usein versio ns. ”henkikaste”. Ihmiset yrittävät esim. entistä syntielämäänsä hyvittää Jumalalle, nyt kun ovat uskonnollisia. Tekevät elämässään paljon uskon ratkaisuja ja tekoja, omalla lakiuskollaan. Sitten henkikaste oppi, laittaa ihmiselle suorituspaineita, että saisi olla Jumalan käytetty profeetta ja tehdä, vaikkapa ihmeen omaisia merkkejä, että ihmisiä kääntyisi sankoin joukoin uskoon. Näiden ihmeiden hakemine kiihottaa myös lihaa, eikä ole vaaratonta puuhastelua, vaan niissä liikkuu sielunvihollisen voimia.

Elävä Usko

Jaak.2:24. Niin te siis näette, että ihminen töistä vanhurskautetuksi osoitetaan ja ei ainoastansa uskosta.
26. Sillä niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko on ilman töitä kuollut.

Usko ei ole toimetonta, vaan seurausta: Room.1:17. Sillä siinä se vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa, ilmoitetaan uskosta uskoon, niin kuin kirjoitettu on: vanhurskaan pitää elämän uskosta.

Ef.2:8. Sillä armosta te olette autuaiksi tulleet, uskon kautta, ja ette itse teissänne: Jumalan lahja se on: 9. Ei töistä, ettei yksikään kerskaisi. 10. Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jesuksessa hyviin töihin, joihin Jumala meidät on jo ennen vaeltamaan valmistanut.

Kun Jumalanlapsi on uskomassa, hän ahkeroitsee kilvoitella ”synnin pois panijana ja Jeesuksen veren korjaajana”. Vain Jeesuksen sovintoveri voi vapauttaa meidät synnistä. ”Sillä kuolema on synnin palkka, mutta iankaikkinen elämä on Jumalan lahja Jeesuksessa Kristuksessa, meidän Herrassamme” (Room.6:23).

Luther kirjoittaa vähässä katekismuksessa: ”Mitä merkitsee tällainen kastaminen? Se merkitsee, että vanhaihminen meissä on jokapäiväisen katumuksen ja parannuksen kautta upotettava ja syntien ja pahojen himojen kanssa kuoletettava, ja että sen sijaan on joka päivä nousta uusi ihminen, joka elää vanhurskaudessa ja puhtaudessa iankaikkisesti Jumalan edessä”

Jumala toivoo, että säilyisimme kasteen armoliitossa koko elämän ajan.

5

452

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noteisti

Kuinka se nyt noin huonoksi on muisti päässyt menemää ??

Uskottavuus kärsii tuollaisesta, jos sillä nyt mitään merkitystä on, uskolla ja uskottavuudella on kuitenkin melkoinen ero !

• Ande

...Luja luottamus siihen, mitä toivotaan ja ojentautumista sen mukaan, mikä ei näy."

Heprealaiskirje 11:1

Eli kristillinen usko pitää sisällänsä kaksi osaa:

1.) Luottausta siihen että Jeesus on meidät pelastanut.

2.) Ojentautumista tuon luottamuksen mukaan, eli arkipäivän tekojen tulee seurata Jeesuksen opetuksia:)

Eli tästä aiheesta olemme samaa mieltä:)

Kuollut usko on vain luottamusta pelastukseen, mutta uskosta uupuu ojentautuminen tuon luottamuksen mukaan.

Lakihenkinen usko puolestaan unohtaa tuon luottamuksen siihen, että yksin armosta Jumala on meidät lunastanut ja korostaa vain ojentautumista.

Elävä usko pitää sisällään molemmat osat, kuitenkin siinä järjestyksessä että usko on LAHJA Jumalalta ilman mitään omia ansioita ja tuon suunnattoman kalliin lahjan mukana tulee halu ojentaa elämänsä sen mukaan, että tuo lahja säilyy sydämmessä:)

Meitä kaikkia ihmisiähän voi pettää, mutta Jumalaa ei. Hän onkin ainoa, joka näkee sydämiimme, jotka kaikki tullaan kerran punnitsemaan. Juuri tämän vuoksi mikään joukko ei vie perille, vaan ainoastaan elävä usko:)

Ande (Uskovainen, vaan ei lestadiolainen)

• Weltsu

Miksi kirjoitat tänne palstalle? miksi sanoin, että tulet vielä tänne palstalle takaisin vaikka niin torvea soittaen lähdit? miksi se on niin yleinen tapa vl:ien keskuudessa?

• up up up

Up.

• bole6

Raamatun mukaan usko on vain usko. Määritelmät ovat ihmisen vaiva ja väärä oppi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8686
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4848
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4298
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3857
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3050
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2716
    8. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      53
      2716
    9. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2511
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2395
    Aihe