Kurkun ahtaus

Randompoika

Hei

Kaippa tämä aihe on kelpaava tälla palstalle.

Olen 18v täyttävä nuorukainen jolla on vähänväliä ollut pääasiassa kurkun kanssa ongelmia. Tästä voisi kirjoittaa hirveän monta tarinaa mutta laitan lyhyesti..

Kaikista pahin oli eräs koulu jakso. Kurkkuun iskee outo ahtauden tunne mikä tekee olon että tekisi mieli yökätä koko ajan mutta sitä pidättelee vängällä. Se kesti varmaan kuukauden ja olin ihan loppu asian suhteen.
Nyt se on hävinny joksikin aikaa mutta tulee aina välillä takaisin. Voiko alkoholin kanssa olla jotain tekemistä asian kanssa? olen käynyt ottamassa 2 kertaa verikokeen muttei mitään ole näkynyt. Lääkärit eivät muuta tee asian eteen... Olen puhunut tästä äidilleni ja isälleni jos se olisi psyykkistä. KUN EI TIEDÄ. onko kellään tällaista?

Tämä siis tulee silloin tällöin ja saattaa olla vaivana viikkoja!

5

572

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pelkkä arvaus

Kilpirauhanen? Se ainakin on tuossa kaulalla, kurkun kohdalla. Onko sulla nielemisvaikeutta, tuossa on ketju siitä ja siellä on aika monta erilaista vaihtoehtoa mistä voi johtua.

• refluksi

Moikka, itselläni alkoi yhtäkkiä esiintymään tuota ja kyseessä silloin oli nielun ahtauteen jollain tavoin liittyvä refluksitauti, eli jos stressaannui ja vatsahapot lähtivät liikkeelle pääsi ne nieluun asti takaisin ja aiheutti noita nielemis-paniikkihäiriöitä...

Stressi on yksi tekijä (aloitin silloin elämäni ensimmäisellä työpaikalla), kahvi (jota silloin olin alkanut juomaan) ja hiilihapotetut juomat sekä punaviini toinen... eli psykologiaa on myös mukana tässä.

Myös jos pidin liikaa vaatteita sisällä (tuli lämmin) vaikutti se jotenkin stressitilanteissa ja ahdistus alkoi. En työkavereiden kanssa esim. pystynyt syömään lounasta kun en voinut niellä ruokaa, mutta jos vein ruoan huoneeseeni ja söin yksin pystyin nielemään sen. Omituinen juttu.

Homma meni kuitenkin ohi lääkärilläni käytyä muutamalla ohjeella, eli pidä sellainen parin viikon tauko kahvista, limuista ja alkoholijuomista ja sen jälkeen varot niitä. Erityisesti kahvi kannattaa ehdottomasti vaihtaa espressoksi tai tummapaahtoiseksi. eikä 3 kuppia enempää päivässä. Hiilihapotetut juomat kannattaa myös vähentää ehdottomaan minimiin. Ja jugurtti ennen kahvin juontia auttaa. Ja stressiä välttää - liikunta auttaa ;)

Toki sinulla voi olla muukin vaiva (esim. vatsan helikobakteeri voi olla osasyy) joten jos vaiva ei mene ohi noilla vinkeillä niin lääkäriin, mars!

• Tulossakuntoon2015

Moi. Mulla todettiin, ku 40v oli mittarissa, uniapnea, ja että kurkussa 5mm reikä (norm väh 10mm) eli kukaan ei ole vielä osannut kertoa kuinka vaikuttaa aivoihin ja lihaksiin.

• 15v

Minulla tuntuu hengenahtautta jos olen ahdistunut tai stressaantunut, joten ihan hyvin voi psyykkistäkin olla. Toki kannattaa lääkärissä käydä jos on hankalaa, toivottavasti sinulle selviää mistä se johtuu! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      82
      3943
    2. 51
      3248
    3. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      154
      2989
    4. Putin lähti takki auki sotaan....

Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      59
      2913
    5. SDP ylivoimainen ykkönen

En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      75
      2446
    6. Suomalainen lähti ilman takkia sotaan

Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.
      Maailman menoa
      4
      2269
    7. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      25
      1964
    8. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      62
      1951
    9. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      161
      1902
    10. Kaivattusi ominaistuoksu?

Itse vastaan juustonaksu 😅
      Ikävä
      91
      1301
    Aihe