Ensimmäiset villasukat

Aapuuva

Olen tekemässä ensimmäisiä villasukkia ja ensimmäinen olisi jo valmis mutta nyt tarvitsisin hiukan apua.

Tuossa kuva ensimmäisen sukan varren yläosasta: [URL=http://imgur.com/IJLD7][IMG]http://i.imgur.com/IJLD7.jpg[/IMG][/URL]

Ylävarsi siis kääntyy sisäänpäin ja silmukat näyttäisivät olevan ikäänkuin toisinpäin.. nurjalta puolelta? Omasta mielestäni neuloin kokoajan samalla tavalla vaikka siltä se ei kyllä nyt näytä. Muutos tapahtui kahden päivän välillä (yläosa 1. päivänä ja alaosa seuraavana päivänä). Tarkoitus olisi siis saada tehtyä samanlainen varsi toiseenkin sukkaan mutta en ole vielä keksinyt mitenpäin työtä pitäisi kääntää tai vääntää, että päätyisin samaan lopputulokseen.

Vinkkejä otetaan vastaan.

-Aapuuva

13

480

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aapuuva
    • hmmm.

Siis tuossa on neulottu ensin 6 kerrosta (tai 7? - kuvasta on vaikea laskea) pelkkää nurjaa, ja sen jälkeen pelkkää oikeaa. Vai mitähän oikein tarkoitit?

• Aapuuva

Voi kun tietäisinkin mitä tarkoitan.

Omasta mielestäni siis neuloin koko varren samalla tavalla. Lanka tulee rullasta oikealta puolelta ja puikon vein vasemmassa kädessä olevan puikon silmukoista vasemmalta oikealle läpi. Onko mahdollista, että olen onnistunut jotenkin kääntämään suljetun neuloksen siten, että neuloinkin nurjia silmukoita vaikka kuvittelin tekeväni oikein kokoajan?

Nytkin siis olen tehnyt samalla tavalla ja näyttää siltä, että varsi kääntyy samalla tavalla. Miten siis käyn yhtäkkiä tekemään pelkkää oikeaa?

Lisää kuvia (toisesta sukasta):

http://i.imgur.com/cZcII.jpg

http://i.imgur.com/PLsfA.jpg

Ensimmäisessä kuvassa näkyy käytännössä mistä suunnasta ja miten päin olen neulonut. Toisessa kuvassa työ on käännettynä ja tuosta olisi tarkoitus jatkaa vartta alaspäin oikein päin.

-Aapuuva

• en tiedä auttoiko

Nurja silmukka neulotaan niin erilailla että vaikuttaa siltä kuin olisit kääntänyt neuleen jossain vaiheessa. Ihmetyttää vain ettet ole huomannut...jos haluat nyt alkaa neuloa sileää loppuosan, kiepautat puikoilla neuleen niin että nurjaksi neulottu on "ulospäin".

• Aapuuva

Sehän tässä nyt outoa onkin, että olen neulonut tuon alun se nurja puoli ulospäin.

Tällä hetkellähän muuten neulon tavallaan ylöspäin eli varren yläosa on alapuolella. Tarkoitus olisi kai neuloa alaspäin, jolloin varren yläosa olisi yläpuolella.. eikö? Jos nyt käännän työn siten, että varren yläosa on yläpuolella, kerästä tuleva lanka olisi silloin vasemmalla puolella eli ei hyvä. Jos taas väännän työn "puikkojen läpi" ympäri, jolloin varren yläosa olisi yläpuolella, menisi työn nurja puoli sisäpuolelle. Tällöinhän sukan varsi jäisi ulospäin kääntyväksi, joka on siis juuri toisinpäin kuin ensimmäisen sukan varsi.

Onko nyt siis käynyt niin, että ensimmäisen sukan varren olen aloittanut neulomalla sileää ja sitten kääntänyt työn, jolloin sukan yläosa on nurja puoli ylospäin ja siitä on taas jatkunut sileää. Toisessa sukassa olisin siis tehnyt juuri toisin päin eli aloittanut tekemään nurja puoli ulospäin ja jos nyt kääntäisin, jäisi varren yläosan nurjaksi neulottu osa sileäksi ja loppuvarsi olisi taas nurjaa?

Homma uusiksi siis? Onneksi ei sentään ole paljoa tehty.

• yksi ratkaisu

Jos varren suuosassa neuloo joka toisen kerroksen on nurin ja joka toisen oikein, silloin ei käänny sisäänpäin.

• Aapuuva

Tuon kun olisin tehnyt ensimmäiselle sukalle niin olisi ihan toimiva ratkaisu. :)

Olin aika pihalla mitä missään tapahtuu kun aloitin eli aika tyytyväinen, että se edes näytti sukalta kun sain sen valmiiksi.

Aloitin tuon toisen kuitenkin alusta jo eli kiitos kaikille avusta.

• Aapuuva

Kun on tyhmä niin on tyhmä.

Olen onnistunut saamaan sukan alun taas samaan tilanteeseen kuin aikaisemminkin.

Osaisikohan joku visualisoida minulle miten sitä pitäisi käännellä, että pääsisin jatkamaan. En vain pysty ymmärtämään miten koko homma on tapahtunut ensimmäisen sukan kanssa. Eikös siinä ole periaatteessa vain yksi mahdollisuus neuloa siten, että lanka tulee oikealta. Jos käännän työn ylösalaisin, lanka tulee vasemmalta. Jos taas pyöräytän työn puikkojen läpi niin mitään muutosta ei tapahdu vaan neulon silti samoin päin.

Ellei tässä nyt tule jotain edistystä niin teen molemmat sukat alusta niin ettei varsi taitu sisään eikä ulospäin...

• -anne-

Koita pyöräyttää työ puikkojen läpi niin että nurja puoli on ulospäin. Kun siitä aloitat neulomisen, niin ensimmäisen silmukan kohdalla lanka tulee tosiaan väärästä suunnasta, mutta kun jatkat neulomista, niin et enää huomaa mitään eroa vaan lanka tulee ihan niin kuin kuuluukin. Pieni reikä voi tuohon kääntymiskohtaan jäädä, mutta ei niin suuri että siitä olisi mitään haittaa.

• 65

Eihän sitä tarvii käännellä mihinkään ,kun oikean käden puikon pistää vasemman käden puikon silmukkaan ja vetää langan silmukaksi ja jatkaa puikon loppuun ja aloittaa uuden puikon (oikeata)jos neuloo vaikka seuraavan kerroksen nurjaa tai kuinka monta kerrosta haluaa . Ja tuosta kuvasta näytti siltä että neulot niikuin nurjalta puolelta.

http://aijaa.com/001369328358

Sukan terä menossa

• Aapuuva

Kiitos vielä kaikille avusta. Homma lähti etenemään pitkästä aikaa.

• Aapuuva

Vahvistetaan nyt vielä yksi asia. Sukan päättelemiseen riittää siis, että pujottelee lankaa oman mielen mukaan tarpeeksi paljon? Mitään solmujahan ei kai kannata/pidä tehdä ettei jää kuhmuja?

Tutkin muiden tekemiä villasukkia ja langanpää on onnistuttu piilottamaan todella hyvin sillä en onnistunut löytämään sitä mistään sukasta. Pysyykö se oikeasti piilossa ja paikallaan vain pujottelemalla?

• 65

Juu, kyllä minun tekemissä sukissa on langan pää pysynyt piilossa,ei ole purkautunut.Olen prässännyt sukan terän en vartta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      94
      4263
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3233
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2350
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1358
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      949
    6. 141
      948
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      904
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      842
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      786
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      780
    Aihe