Kannattaako ostaa vaiko tavallinen toinen akku varalle?
Tämmoistä meinasin.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Starttiapu-12-V-mukana-kompressori-37900/
Starttiboosterin hankinta?
24
5238
Vastaukset
Osta järeät käynnistyskaapelit ja opettele käyttämään niitä.
- akkutyhjä..
Puoliviidenaikaan aamulla kun ei parkkipaikalla ole ristin sielua niin mitä minä niillä kaapeleilla teen?? Kaapeleiden toisetpäät omaan akkuun mutta mihin toiset kun ei ole ketään auttamassa...? "kaapelit ovat mulla autossa"
- Ja vielä tämäkin...
akkutyhjä.. kirjoitti:
Puoliviidenaikaan aamulla kun ei parkkipaikalla ole ristin sielua niin mitä minä niillä kaapeleilla teen?? Kaapeleiden toisetpäät omaan akkuun mutta mihin toiset kun ei ole ketään auttamassa...? "kaapelit ovat mulla autossa"
Niimpä... Ja sikälikään niistä kaapeleista eo oo oikeestaan paskankaan hyötyä ku eipä näistä nykyautoista paljoo enää virtoja anneta, voipi tulla hintoihinsa ku sentakia kärväyttää jonkun piirikortin sieltä...
- paras apu
Kannattaa pitää autossa hyväkuntoinen akku aina ja vaihtaa uuteen ajoissa.
- nöckhk
tai jos omaat tolppapaikan niin ctek laturi,se pitää akun kunnossa
- Pärnänen kutsuu
Autossa on jotain vikaa jos se ei lähde omalla toimivalla akulla käyntiin. Mieluummin kannattaa laittaa auto kuntoo, sillä nuo ulkopuoliset avut ei kauaa riitä.
- akkutyhjä..
Pärnänen ei kutsu minun autoa koska toimin itse pärnäsenä... Mutta, mutta ongelmahan on se että omistan vanhan (n.17v) dieselauton ja tulee ajettua pääasiassa lyhyttä kaupunkiajoa niin akku ei kerkee latautua tarpeeksi ja sitten jonain päivänä virta loppu. Autossa akku 100ah (2v vanha), laturi 120ah (6kk vanha), irtolatureissa löytyy Ctek 3600 Benton BX-1. Olenkin aina lataillut akkua, mutta nyt taas en ole kerennyt (kehdannut) kun pitää akku irroittaa ja tuoda varastoon lataukseen kun parkkitolppa syöttää virtaa vaan 2h (on kellolla). Olenkin ratkaissut virtaongelman ostin Banner unibull akun 49ah ja on kevyt kannella jos virta on loppunut. Katselin noita energiaasemia mutta vaikuttivat vähän "leluilta".
Kiitos kaikille hyvistä neuvoista ja pitäkää akut täynnä... - huuonot on vehkeet
akkutyhjä.. kirjoitti:
Pärnänen ei kutsu minun autoa koska toimin itse pärnäsenä... Mutta, mutta ongelmahan on se että omistan vanhan (n.17v) dieselauton ja tulee ajettua pääasiassa lyhyttä kaupunkiajoa niin akku ei kerkee latautua tarpeeksi ja sitten jonain päivänä virta loppu. Autossa akku 100ah (2v vanha), laturi 120ah (6kk vanha), irtolatureissa löytyy Ctek 3600 Benton BX-1. Olenkin aina lataillut akkua, mutta nyt taas en ole kerennyt (kehdannut) kun pitää akku irroittaa ja tuoda varastoon lataukseen kun parkkitolppa syöttää virtaa vaan 2h (on kellolla). Olenkin ratkaissut virtaongelman ostin Banner unibull akun 49ah ja on kevyt kannella jos virta on loppunut. Katselin noita energiaasemia mutta vaikuttivat vähän "leluilta".
Kiitos kaikille hyvistä neuvoista ja pitäkää akut täynnä...Aja sitten säännöllisesti pitempi lenkki, vai teetkö "lataus" lenkin vasta sitten kun olet tarvinnut starttiapua. Tee autoilustasi turhan hankalaa kun pitää temppuilla tuollaisia.
On tosiaan lyhkäisiä ajoja sulla jos akku ei kerkiä lataantumaan tai sitten sulla on kaikki mahdolliset sähköhärpäkkeet päällä aina. veikkaan kuitenkin jotain vikaa edelleen. - way cool
huuonot on vehkeet kirjoitti:
Aja sitten säännöllisesti pitempi lenkki, vai teetkö "lataus" lenkin vasta sitten kun olet tarvinnut starttiapua. Tee autoilustasi turhan hankalaa kun pitää temppuilla tuollaisia.
On tosiaan lyhkäisiä ajoja sulla jos akku ei kerkiä lataantumaan tai sitten sulla on kaikki mahdolliset sähköhärpäkkeet päällä aina. veikkaan kuitenkin jotain vikaa edelleen.Ennemmin kannattaa ostaa joku tuollainen starttiboosteri kuin lähteä nykyisillä polttoaineen hinnoilla varta vasten "latauslenkille". Hyötyajo on sitten eri asia. On toisaalta autolle hyväksi ajaa silloin tällöin talvella auto kunnolla lämpimäksi.
Syksyllä pakkaskauden alkaessa ja talvella tarpeen mukaan kannattaa akku kantaa lämpimään ja laittaa mieluiten juuri Ctek/Benton/tms-älylaturin perään, jos
- ei ole jatkuvaa sähköä pistorasiassa autopaikalla.
- on enimmäkseen lyhyttä ajoa eikä edes päivittäistä.
- virran riittämisen kanssa on ongelmia.
- auton oma akku ei ole aivan loppu. - dieselillä
huuonot on vehkeet kirjoitti:
Aja sitten säännöllisesti pitempi lenkki, vai teetkö "lataus" lenkin vasta sitten kun olet tarvinnut starttiapua. Tee autoilustasi turhan hankalaa kun pitää temppuilla tuollaisia.
On tosiaan lyhkäisiä ajoja sulla jos akku ei kerkiä lataantumaan tai sitten sulla on kaikki mahdolliset sähköhärpäkkeet päällä aina. veikkaan kuitenkin jotain vikaa edelleen.Kyllä siinä autossa tai akussa on jotain vikaa jos ei normaaleilla ajoilla täynnä pysy. Jos ei ole laitettu mitään jumalattomia lisävalopattereita tai poppikoneita tai vaihdettu liianpientä laturia niin laturin teho riittää myös kaikki mahdolliset sähkölaitteet päällä. Latausjännite pitäisi olla kylmänä 14,4v-14,5v.
2 vuotta vanha akku voi olla jo loppu, uusi akku paikalleen. Akusta lähtee käynnistyksessä virtaa, hehkutus 100a/30sek tekee 0,8ah, startti 500a/5sek tekee 0,7ah, yhteensä 1,5ah.
Jos ajoaika olisi vaikka 10min, niin akkuun pitäisi mennä n. 10 ampeerin virta koko ajan. Saattaa olla että kylmänä akku ei ota selaista virtaa.
Suosittelen uutta akkua ja akkulämmitintä niin ongelmat loppuvat. Lämmin akku ottaa virtaa vastaan ihan eri tavalla kuin kylmä akku ja akku lataantuu lyhyessäkin ajossa. http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/455081/0
Itellä dieselauto myös, 1,9tdi moottorilla. ei lohkolämmitintä tai webastoa. Exide Premium pellin alla ja akkulämmitin paikallaan. Aina on käymään lähtenyt kovemmastakin kelistä. Joka kolmanneksi talveksi uusi akku. - Du hast
dieselillä kirjoitti:
Kyllä siinä autossa tai akussa on jotain vikaa jos ei normaaleilla ajoilla täynnä pysy. Jos ei ole laitettu mitään jumalattomia lisävalopattereita tai poppikoneita tai vaihdettu liianpientä laturia niin laturin teho riittää myös kaikki mahdolliset sähkölaitteet päällä. Latausjännite pitäisi olla kylmänä 14,4v-14,5v.
2 vuotta vanha akku voi olla jo loppu, uusi akku paikalleen. Akusta lähtee käynnistyksessä virtaa, hehkutus 100a/30sek tekee 0,8ah, startti 500a/5sek tekee 0,7ah, yhteensä 1,5ah.
Jos ajoaika olisi vaikka 10min, niin akkuun pitäisi mennä n. 10 ampeerin virta koko ajan. Saattaa olla että kylmänä akku ei ota selaista virtaa.
Suosittelen uutta akkua ja akkulämmitintä niin ongelmat loppuvat. Lämmin akku ottaa virtaa vastaan ihan eri tavalla kuin kylmä akku ja akku lataantuu lyhyessäkin ajossa. http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/455081/0
Itellä dieselauto myös, 1,9tdi moottorilla. ei lohkolämmitintä tai webastoa. Exide Premium pellin alla ja akkulämmitin paikallaan. Aina on käymään lähtenyt kovemmastakin kelistä. Joka kolmanneksi talveksi uusi akku.Ainakin joissakin Boschilaislatureissa on typerä lämpötilan mukaan säätyvä jännitteensäädin joka lataa aluksi täydellä teholla mutta laskee lopulta jännitteen vain jonnekin 13,7V tienoille kun laturi lämpenee (ja sehän lämpenee aika nopeasti). Itsellä tuollainen ja tahtoo olla laiskanpuoleiset startit ihan normia vaikka akku vaihdettu parikin kertaa 3 vuoden sisällä. En voi käsittää mitä tuollaisella on haettu takaa, ei se ainakaan akun ikää pidennä ellei aja jokapäivä sairaan pitkiä matkoja. Aiemmin ajelin n. 35km työmatkoja yhteensä eestakasin ja alkoi hyytymisen merkit näkyä, nykyään vielä pahempi kun matka lyheni. Aikaisemmilla japsikoslilla ei koskaan ollut akkumurheita, mutta niissä taisikin laturit pukata sitä 14.4V jatkuvasti... Onne saksalaaset sitte viksuja!
- boschi
Du hast kirjoitti:
Ainakin joissakin Boschilaislatureissa on typerä lämpötilan mukaan säätyvä jännitteensäädin joka lataa aluksi täydellä teholla mutta laskee lopulta jännitteen vain jonnekin 13,7V tienoille kun laturi lämpenee (ja sehän lämpenee aika nopeasti). Itsellä tuollainen ja tahtoo olla laiskanpuoleiset startit ihan normia vaikka akku vaihdettu parikin kertaa 3 vuoden sisällä. En voi käsittää mitä tuollaisella on haettu takaa, ei se ainakaan akun ikää pidennä ellei aja jokapäivä sairaan pitkiä matkoja. Aiemmin ajelin n. 35km työmatkoja yhteensä eestakasin ja alkoi hyytymisen merkit näkyä, nykyään vielä pahempi kun matka lyheni. Aikaisemmilla japsikoslilla ei koskaan ollut akkumurheita, mutta niissä taisikin laturit pukata sitä 14.4V jatkuvasti... Onne saksalaaset sitte viksuja!
Se o sitä varten ettei akku hävittäisi nestettä kuumina kesäpäivinä ja toisaalta talvella latautuisi hyvin.
Kyllä sen pitäisi talvella ladata kokoajan sitä 14.4-14.6, saakohan laturi ilmaa ollenkaan ettei lämpötila sen ympäristössä nouse liiaksi.
Mulla on B&S 5hp vaaka akseli koneessa 2x 55a boschin laturit ja ne lataa pakkasessa oltuaan juuri startin jälkeen 14.6-14.7 ja (halpis)invertteri ei lähde päälle, kymmenen minuuttia kun lämmittää niin jännite on laskenut 14.4 ja invertteri lähtee päälle.
Saa kai siihen sellaisen jännitesäätäjän joka lataa koko ajan 14.4 tai sitten diodeilla nostaa jännitettä tosin silloin kylmälataus menee yli 15v mutta haittaako tuo mitään. - Du hast
boschi kirjoitti:
Se o sitä varten ettei akku hävittäisi nestettä kuumina kesäpäivinä ja toisaalta talvella latautuisi hyvin.
Kyllä sen pitäisi talvella ladata kokoajan sitä 14.4-14.6, saakohan laturi ilmaa ollenkaan ettei lämpötila sen ympäristössä nouse liiaksi.
Mulla on B&S 5hp vaaka akseli koneessa 2x 55a boschin laturit ja ne lataa pakkasessa oltuaan juuri startin jälkeen 14.6-14.7 ja (halpis)invertteri ei lähde päälle, kymmenen minuuttia kun lämmittää niin jännite on laskenut 14.4 ja invertteri lähtee päälle.
Saa kai siihen sellaisen jännitesäätäjän joka lataa koko ajan 14.4 tai sitten diodeilla nostaa jännitettä tosin silloin kylmälataus menee yli 15v mutta haittaako tuo mitään.Sehän siinä on kun talvella se ei lataudu hyvin, koska menee laskemaan latausjännitteen laturin lämmettyä, kesällä ehkä ihan OK tuollainen systeemi. Ja ilmaa saa laturi sen minkä tehtaalla on suunniteltu saatavaksi (millään ylimääräisellä en ole tiloja täytellyt), mites sitä parantelet... reikä konepeltiin laturin kohdille? :D
Joskus kun laturia roplailin niin jännitteensäätäjässä luki että 14V, näyttipä niitä säätäjiä netissä 14.5V-merkinnälläkin olevan. Kaipa sellainen pitää sitten hommata kunhan talvesta selviää ja jaksaa kaivella säätimen esille. Insinöörin nerouden vuoksi kun laturia tukeva tukitanko pitää ruuvata koneen takaa irti ja irroittaa koko laturi, koska päätymuovia ei muuten mahdu ottamaan pois vaikka laturi siinä sievästi esillä olisikin (ei mikään miellyttävä homma).
Oliko akun nestepintojen tarkistus tosiaan niin vastenmielinen homma, että tällaiset ns. huoltovapaat akut ja laiskat laturit nähtiin paremmaksi vaihtoehdoksi? Minusta ei mitään järkeä kun vanhat akut kesti järjestään ainakin 8 vuotta (kun nesteistä huolehti) mutta nykyisiä joutuu vaihdella jonkun 3 vuoden välein. Tainnut olla ihan akkukauppiaiden omat tienestit vaan mielessä tällaisia suunniteltaessa, sillä akkuvesihän on törkyhalpaa. - WRU91
huuonot on vehkeet kirjoitti:
Aja sitten säännöllisesti pitempi lenkki, vai teetkö "lataus" lenkin vasta sitten kun olet tarvinnut starttiapua. Tee autoilustasi turhan hankalaa kun pitää temppuilla tuollaisia.
On tosiaan lyhkäisiä ajoja sulla jos akku ei kerkiä lataantumaan tai sitten sulla on kaikki mahdolliset sähköhärpäkkeet päällä aina. veikkaan kuitenkin jotain vikaa edelleen.Ei tartte viisastella,tulet joskus tarvitsemaa itsekin jssain vaiheessa varmaan.
- hoho
Onpas halvan näköinen tuo Bilteman laite. Näyttää ihan lasten lelulta, pelkkää muovia.
- Haha-ha
No eipä itsellä mikään teräs tai lyijy ekana tulis mieleen jos pitäs suunnitella helposti kanneltavaa pakettia, vain miellyttääkseen joitain vanhanaikaisia "täähän on painava, siis pakko olla laadukas!"-jääräpäitä.
- ryhsryh
Kannattaa. Itse tilasin autoliiton kaverin laittaa tolasella, hyvin lähti ja laskutti 50 €. Voisin itsekin antaa tarvitsijalle virtaa tuollaisella. Muista että uusista autoista ei kannata antaa virtaa jos joku pyytää.
- way cool
Minulla on vastaavanlainen: http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=45-5539. Olen useasti saanut sen avulla auton käyntiin, kun auton oma akku ei ole jaksanut. Nyt tosin auton vanha akku on vaihdettu uuteen, joten ehkä ei hetkeen taas ole käyttöä tuossa tarkoituksessa.
Onhan tuollaisesta muutakin hyötyä kuin auton starttaaminen, kuten renkaiden täyttö, erilaisten 12V sähkölaitteiden käyttö sähköttömällä mökillä tai retkeillessä. 230 V vaihtojännitelaitteille tarvitsee lisäksi invertterin, mutta kovin virtasyöppöä laitetta ei noilla kauan jos ollenkaan käytä.- way cool
Eikähän niillä halvoilla inverttereilläkään kovin suuria kuormia ajeta (150, 300, 600 W). Ei taida tavallinen porakonekaan (luokkaa 550 W) ihan pyöriä tuolla 600-wattisella, se on hiinäjahiinä.
- ostaakku
Mitä järkeä noissa buustereissa kun ne maksaa neljä kertaa enemmän kuin akku. Ei vara-akku takarontissa vie enempää tilaa kuin buusterikaan ja sisältää yleensä enemmän virtaa
- päivitätietouttasi
Nykyiset starttiboosterit missä ei ole kompressoria ovat nykyään kooltaan noin kännykän tai television kaukosäätimen kokoisia ja mahtuvat erittäin pieneen tilaan, painoakin on alle 2kg. Usein näissä starttiboostereissa on lisäksi sisäänrakennettu led taskulamppu, 1 tai useampi USB portti minkä avulla voi ladata vaikka kännykkää tai mitä tahansa muuta USB portin kautta ladattavia laitteita. Starttiboosteri on moninkertaisesti turvallisempi tapa käynnistää auto kuin perinteinen akkukaapeilla virran ottaminen akkuun suoraan toisen auton akusta. Useimmissa laadukkaissa starttiboosteissa on suojausta kipinnöinniltä, oikosululta, kaapeleiden väärin päin akkuun kytkemiseltä, ylilatausta, virtapiikkejä vastaan.
Oman starttiboosterin(JS-10) ostin tarjouksesta
Hong Kong:ista. Ei ole ollut vielä mitään ongelmia starttiboosterin kanssa.
Siinä esimerkkinä muutama halvempi starttiboosteri:
http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/5708539110201&ViewAction=ViewProduct
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Kompakti-apukaynnistinVirtalahde-2000035586/
http://www.e-ville.com/fi/3145-powerbankit/13929-auton-lapparin-puhelimen-lisaakku.html
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/23741/fkfmt/Monitoimilaturi-apukaynnistin-Power - ei_mitään_järkeä
> Mitä järkeä noissa buustereissa kun ne maksaa neljä kertaa enemmän kuin akku
Boosterin saa 100 eurolla, mikä 4x ENEMMÄN eli 4 1 = 5x tavallisen akun hinta? Eli tavallisen akun saa 20 eurolla?
> Ei vara-akku takarontissa vie enempää tilaa kuin buusterikaan
Jooei, tavallinen akku painaa 14 kg, boosteri on sellainen "parranajokone matkakotelo", joka on merkityksettömät 13,5 kg kevyempi.
- Apinaa.koijataan
Vaan mistäpä se "boosteri" sen sähkön ottaa? Ettei vain olisi akku sielläkin?
- 63463634
Jos auton akku on oikeasti tyhjentynyt, ei tuollaisella starttiboosterilla sa konetta edes pyörähtämään, kokeiltu on. Eikä ollut mikään iso kone vaan tavallinen 1.6 bensa missä laturi oli hajonnut ja ajoin 30km matkan kotiin ilman latausta. Yritin täyteenladatulla boosterilla saada uudelleen käyntiin muttei edes pyörähtänyt
Eli starttiboosterista on apua vain jos akun teho on vain hitusen laskenut, esim pyörittää hitaasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241149Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111080- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73869