Ihmettelen hiukan erään turkulaisen taksin toimintaa. Olin uudenvuodenyönä vaimoni kanssa Turun keskustassa ja menimme taksiasemalle hieman kello 2 jälkeen yöllä. Vuoromme tultua menimme taksiin ja kerroin osoitteeksemme kotiosoitteemme Salossa. Yllättäen taksikuski ilmoitti, ettei hän lähde ajamaan Saloon vaan käski palata jonoon. Hämmästyneinä poistuimme taksista ja katsoimme, kun jonossa meidän jälkeen ollut meni taksiin ja taksi lähti ajamaan. Ilmeisesti tämän asiakkaan osoite miellytti enemmän taksikuskia. Pääsimme kyllä Saloon seuraavan taksin asiakkaina, mutta hiukan jäi huono maku suuhun. Onko taksikuskilla oikeus kieltäytyä ajamasta Turusta Saloon?
Turku-Salo uudenvuodenyönä
34
1929
Vastaukset
- kumpikin ok
Miksei taksi saisi valita asiakkaita, kun asiakaskin saa valita taksin? Ei siinä mitään erikoista ole. Saittehan helposti toisen taksin, joten loppu hyvin kaikki hyvin.
- Pahoitan mielesi nyt
Haise sinä pahalle pukamaisine perseinesi VANTAAN ISÄNTÄ.
- Salolaiset helv...
Taisi taksikuskin vanhemmat olla evakkoväkeä ja kosti vanhempiensa kovan kohtelun näin? Sodan jälkeenhän ministeri Urho Kekkonen joutui ärähtämään varsinais-suomalaisille, koska Varsinais-Suomessa evakkoväen asuttamisessa oli pahaa vastarintaa paikallisten suunnalta.
Salolaisethan ovat tunnettuja 2-naamaisuudesta ja sisäänpäin lämpenevyydestä siinä kuin laihialaiset saituudesta ja hämäläiset hitaudesta.
En minäkään ota salolaisia kyytiin. Tai sinne meneviä. - n
n
- taksarin naapuri
Saattoi olla kuskilla vuoro tulossa loppuun tai kuskin vaihto/taukohetki lähellä. Joten ei lähtenyt ajamaan toistasadan kilometrin lenkkiä enää. Sinänsä pidemmät reissut ovat rahakkaita, mutta uudenvuodenyönä on kyllä lyhempääkin tarjolla riittämiin.
- joskususku
taksarin naapuri kirjoitti:
Saattoi olla kuskilla vuoro tulossa loppuun tai kuskin vaihto/taukohetki lähellä. Joten ei lähtenyt ajamaan toistasadan kilometrin lenkkiä enää. Sinänsä pidemmät reissut ovat rahakkaita, mutta uudenvuodenyönä on kyllä lyhempääkin tarjolla riittämiin.
Turusta saloon on 56 km.
- art garfunkel
Noh noh
Muistakaahan, arvoisat lukijat, että kaikki jotka tänne eivät suinkaa edusta taksiväkeä, ei "istäntiä" eikä "renkejä".
Osa kirjoituksia kirjoittavat ovat luku-, ajatus- ja kirjoitustaidottomia aivopääpiöitä. Provosoivat ja vittuilevat ympäriinsä ja ei voi kuin ihmetellä mitä työtä nämä mahtavat tehdä kun ovat -niiiin- paljon parempaa väkeä kuin taksinkuljettajat. - taksikuski myös
Taksikuskilla on voinut olla vuoro lopuillaan ,usein nämä vkl-yövuorot päättyvät klo 4 -5. Hänellä on voinut olla takana jo 14 tuntia ajamista, ja ollut varmaankin väsynyt, eikä ole enää jaksanut lähteä yli 100 km lenkkiä telkmään asiakkaan tarkan valvonnan alaisena.
Tuskin oli kyse inhosta asiakasta/paikkakuntaa kohtaan. - Laki look
ON! LAKI ON NÄIN.
- Taina Taxi
Hei,
Taksinkuljettaja saa tai oikeastaan hänen pitää kieltäytyä liian pitkästä kyydistä, mutta toki se pitäisi tehdä kohteliaasti. Lain mukaan taksikuskin ajovuoro saa olla korkeintaan 11 h / vrk. Mukaan lasketaan myös huoltoajot eli paluumatka ja ajo tallille. Oikeastaan myös muu työ, esim. auton pesu kuuluu työaikaan.Tosi hyvä juttu, että joku näitä työaika-sääntöjä noudattaa- Kaikissa ammateissa
Ja v..tut mitään työaikalainsäädäntöjä, olihan vaan töykeä kusipäinen taksinkuljettaja, joka halusi pompotella asiakkaita.
- jos onnistuisi
ammattitaidoton turkulainen(mamu?) taksirenki vai autoilija?
huonoa palvelua kaikki tyynni,tilaa seuraavaksi ennakkoon!
tai ota jonosta kolmas auto jos kerran valita saa? enpä usko.. Minkään yrityksen tai kaupan EI ole pakko myydä!
Voi mennä ravintolaan ja tilata ruokaa -vastaus voi olla "ei myydä"-
Voi mennä ruokakauppaan ja kerätä ostokset -kassatäti voi sanoa "ei myydä".
jne jne. Se ei riko mitään lakia jos ei suostu myymään. Hel***n huonoa asiakaspalvelua se kyllä on!- vantaan isäntä
meillä vantaalla kíeltäydytään usein lyhyistä lentokenttäkyydeistä kun niitä ei kannata ajaa. Ohjataan vaan asiakkaat kohteliaasti ilmaisiin hotellibusseihin.
Ei huonoa asiakaspalvelua.(tai jos asiakas jää inttää siihen niin silloin voi haistattaa) - sjgkskgkg
"Minkään yrityksen tai kaupan EI ole pakko myydä!
Voi mennä ravintolaan ja tilata ruokaa -vastaus voi olla "ei myydä"-
Voi mennä ruokakauppaan ja kerätä ostokset -kassatäti voi sanoa "ei myydä".
jne jne. Se ei riko mitään lakia jos ei suostu myymään. Hel***n huonoa asiakaspalvelua se kyllä on! "
Kaupalla ei ole oikeutta valita asiakkaitaan, toisin kuin ravintolalla tai taksilla.
Esim riehut kaupassa, sinut heitetään pihalle. Sinulla on silti oikeus tulla välittömästi takaisin. Kauppaan ei voi saada porttikieltoa.
Jos poliisi tulee paikalle ja kieltää kauppaan menon, silloin et pääse sinne ostoksille - ent. Nurmijärveläine
vantaan isäntä kirjoitti:
meillä vantaalla kíeltäydytään usein lyhyistä lentokenttäkyydeistä kun niitä ei kannata ajaa. Ohjataan vaan asiakkaat kohteliaasti ilmaisiin hotellibusseihin.
Ei huonoa asiakaspalvelua.(tai jos asiakas jää inttää siihen niin silloin voi haistattaa)Nurmijärven taksit eivät viitsi lähteä ajamaan Helsinkiin, voi joutua odottelemaan monta tuntia, ellei satu tuntemaan ketään taksikuskia. Kerrankin odoteltiin pari kolme tuntia, vaikka kopilla oli kuulemma useíta kuljettajia vapaana. Sitten saimme tuttavan kautta yhteyden taksi-isäntään joka hoiti asian ja järjesti ajajan.....
- Taina Taxi
Taksikuvun kuvan copyright näkyy olevan Lehtikuvalla. Sieltä voinee kysyä, minkä paikkakunnan auto nro 270 on kysymyksessä.
- Vierna
Varmasti taksikuskin vuoro ollut lopuillaan. Kannattaa ajatella omalle kohdalleen: Työaikaa jäljellä esimerkiksi tunti ja sitten kotiin perheen luo nukkumaan.... tai ajamaan pitkää reissua ylitöinä.
Asiakaspalvelu-ihmisenä olen joutunut huomaamaan että joskus asiakkaat eivät näe minua tavallisena ihmisenä, jolla on perhe ja omakin elämä, ja ehkä menoja töiden jälkeen. Jos sanot vaikka että pyydät toisen myyjän paikalle koska joudut itse lähtemään, saatat saada haukut "huonosta asiakaspalvelusta". - TAMPERE
Asiakas pääsee valitsemaan taxin jos on vammansa vuoksi kyvytön nousemaan kyseessä olevaan taxiin, tai jos henkilöitä on normaalia enemmän, silloin voivat valita taxin jossa on enemmän istumapaikkoja.
Tämä Turussa ollut kuljettaja olisi kohteliaasti voinut kertoa, että hänen vuoronsa on pian päättymässä, siksi ei voi lähteä pidemmälle.
Siellä on toinen kuljettaja jonka kanssa on sovittu kellonaika jolloinka vaihto tapahtuu, - Tax 270
Taksarin ei tarvitse selitellä mitään , hän on kunkku jkun saa harjoittaa luvanvaraista tointa .
- Poke-X ei enää ikinä
Ihan samalla lailla mä olin kusipää nuorena portsarina, "herra on jo nauttinut liikaa, tulkaa huomenna uudestaan". Mutta kun tuli tunnettu Iso-herra, olin kyllä niin köyhänä kyykyssä ja mielistelin miten vaan voin. Olihan mahdollisesti tiedossa hyvät palvelurahat.
Ammattia kannattaa varmaan vaihtaa, jos v..tuttaa palvella normaaliasiakkaita.
- Laki on taksillakin
Tämmöisissä tapauksissa yhteys sinne liikenneluvasta vastaavaan viranomaiseen.
Jos taksi on jonossa, niin sen täyttyy lähteä jos asiakas käyttäytyy normaalisti.
Ja jos epäilee työajan loppuvan seuraavan ajon aikana on jonosta poistuttava.
Eli yhteys sinne viranomaiseen, joka neuvoo kuinka toimitaan. Se on se konsti jolla alalta saadaan pois kyytejä valitsevat kuljettajat, sekä autoilijat.
Kun muutama valitus on samasta kuljettajasta tai autoilijasta, niin viranomainen alkaa tehdä omaa selvitys työtään epäkurantin aineksen poistamiseksi alalta- löpöhöpö
Joopa joo. Aivan itsekö keksit tuollaisia sääntöjä? Jos noin sanotaan jossain laissa, tai säädöksissä, niin laitapa linkkiä, että me muutkin pääsemme perehtymään asiaan.
- Laki on taksillakin
löpöhöpö kirjoitti:
Joopa joo. Aivan itsekö keksit tuollaisia sääntöjä? Jos noin sanotaan jossain laissa, tai säädöksissä, niin laitapa linkkiä, että me muutkin pääsemme perehtymään asiaan.
http://www.laaninhallitus.fi/lh/lansi/lii/home.nsf/pages/D12347306F1397E7C2256BD8002B60EC
Sieltä sitä voi ryhtyä opiskelemaan jos ei kurssilla ole oppinut.
Mutta toisaalta jos ei sitä siellä ole oppinut, niin ei sitä kyllä opi sitten yksinäänkään.
Eli jos sinulla on kerta lupa ajaa taksia, niin palauta se tai jos sinulla on peräti taksilupa, niin palauta se vielä nopeampaa - voi voi
Laki on taksillakin kirjoitti:
http://www.laaninhallitus.fi/lh/lansi/lii/home.nsf/pages/D12347306F1397E7C2256BD8002B60EC
Mutta toisaalta jos ei sitä siellä ole oppinut, niin ei sitä kyllä opi sitten yksinäänkään.
Eli jos sinulla on kerta lupa ajaa taksia, niin palauta se tai jos sinulla on peräti taksilupa, niin palauta se vielä nopeampaaMuuten hyvä, mutta ei tuossa mainita mitään keskusteltavasta asiasta, eli siitä että missä tapauksissa kuljettajan on otettava asiakas kyytiin.
Lienetkö nyt edes tietoinen, mistä on kysymys? - ykskuski
Laki on taksillakin kirjoitti:
Eli jos sinulla on kerta lupa ajaa taksia, niin palauta se tai jos sinulla on peräti taksilupa, niin palauta se vielä nopeampaaMitä mussutat? Lain mukaan kuski ei saa ajaa yli 11h vuorokaudessa, eli kuskin on periaatteessa pakkokin kieltäytyä esim yli 100km keikasta, jos työaikaa on jäljellä vaikka tunti. Itse sain kerran kyydin Helsingistä Jyväskylään, ajoin sen, koska se sattui olemaan vuoron ensiummäinen kyyti, keikkaan meni aikaa n. 7h... Sinun logiikallasi kuskin pitäisi siis lopettaa työskentely tunteja ennen vuoron päättymistä, jottei vahingossakaan joutuisi kieltäytymään pitkästä keikasta!?
Mistä näitä idiootteja oikein sikiää..!!? - turha toivo
ykskuski kirjoitti:
Mitä mussutat? Lain mukaan kuski ei saa ajaa yli 11h vuorokaudessa, eli kuskin on periaatteessa pakkokin kieltäytyä esim yli 100km keikasta, jos työaikaa on jäljellä vaikka tunti. Itse sain kerran kyydin Helsingistä Jyväskylään, ajoin sen, koska se sattui olemaan vuoron ensiummäinen kyyti, keikkaan meni aikaa n. 7h... Sinun logiikallasi kuskin pitäisi siis lopettaa työskentely tunteja ennen vuoron päättymistä, jottei vahingossakaan joutuisi kieltäytymään pitkästä keikasta!?
Mistä näitä idiootteja oikein sikiää..!!?Jos yleensäkin ajat taksia, sinun on oltava valetaksinkuljettaja. Muuta selitystä en keksi käyttäytymisellesi.
- huhhahhheikkaa
Sanoo Martti.S. HEH!
- Osa-aikainen ajaja
Tämä on sen samaisen hepun kirjoituksia mikä on saanut huonoa palvelua taxissa, sellaista palvelua saa mitä itse tarjoaa, jos alat vittuilemaan ja haistattelemaan niin varmasti ei tule palvelua, itse olen ajanut taxia ja tehnyt bussiahommia sun muuta sivuduunina!!! huom sivuduunina suurin osa -ajaa oman leipätyönsä ohella joten kuskin penkillä istuu omassa tutuissani dippa-inssi, isännöitsijä, sairaanhoitaja, filosofian maisteri, puutekniikan inssi, ekonomi jne.. joten muista että moni ihminen ajaa taxia myös harrastuksena ei pakkotyönä kuten teen itsekkin, päivät myyn autoja ja pyöritän toisen alan firmaa sekä viikonloppuna ajan pirssiä ja turha tulla kuittailemaan "oletkos joku tyhjätasku" kyllä suomessa on kaikki tyhjätaskuja tällä verotuksella, ei ihme että mitään ei saada tehtyä kun on näin epäyhteinäin yhteiskunta sekä kateus..suomalainen kateus se on kaiken ongelma!!!!!!!!terveiset kaikille ahkerille kuskeille ja ollaan välittämättä näistä netin kouluttamista hiukan sairaista ihmisistä heitä valitettavasti nykyään on paljon..oravanpyörästä pudonnut.
- sdf369
Kiireellisenä aikana kuten uutenavuonna, taxille ovat tuottoisimpia lyhyet kyydit, vaikka alle 5km. Hiljaisena aikana päinvastoin.
- 1261
Niin no mun pitää sanoa että en ottais salolaisia kyytiin edes utsjoelta,on ne niin mulkkua porukkaa,tukat pystyssä lippalakit päässä itseään täynnä olevia äpäriä eikä millään mene perille että jenkeissäkin jo se lippalakin alta kurkistelu jätettiin 80luvulla.
- Jokke Toispual
Ei kai nyt kukaan täysjärkinen lähel tois pual jokkee.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli306182Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144684Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle413294IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm623091Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3591703Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek111498- 711391
Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861368Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2411308- 791189