Asbestia karvapohjaisessa muovimatossa?

kun ei tiedä

Koitin netistä setviä mutten päässyt jyvälle, että koskeeko "asbestivaroitus" myös notkeita muovimattoja (karvapohjainen) vai ainoastaan niitä julkisissa rakennuksissa olevia kovia neliömuovilaattoja? Pari kesää sitten otetiin kahdesta huoneesta karvapohjaiset muovimatot pois. Olivat tiukassa ja koitettiin hiomalla saada karvoja irti betonilattiasta mutta eivät ne siitä juuri mihinkään lähteneet joten maalattiin päälle. Näytteitä ei oikein voi ottaa koska maali on päällä. Karva oli väriltään vaaleanruskeaa.

11

11718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä vaan

      kannattaa kysyä sieltä rakentaja.fi sivulta, vaikka sinne täytyy kirjautua niin sielä on ihmisiä jotka tietää eikä vaan arvaile. Kannattaa myös mainita jos on tietoa koska muovimatot oli asennettu, meinaan 80-jälkeen asbestiahan ei enää kai käytetty, mutta suosittelen kysymään sieltä, tai sitten vaan soittamaan oman kaupungin/kunnan rakennustarkastajalle eiköhän nekin tiedä jotain.

    • ....................

      Maalaus oli hyvä idea, siellä on ja pysyy joten voit nukkua rauhassa.

      • simply asbest

        Näin on, mitäpä sitä enää murehtimaan, seuraavalla kerralla muistaa jo olla tarkempi noiden kanssa. Karvapohjainen muovimatto saattaa sisältää asbestia, liimakin mahdollisesti. Käyttö kiellettiin kokonaan vasta -94 eli asbestia löytyy vielä hyvinkin 80-luvun taloista.


    • relatkaa vaan

      Ei ole asbestia. Asbetimattojen pohja on ihankuin liitumainen, valkoinen eikä siinä ole karvoja. Asbestimatot ovat myös selvästi tavallisia mattoja ohuempia, usein niissä on laattakuvioita n. 25 cm x 25 cm.

    • on sitä

      Tosiaan sitä on myös käytetty niissä liimoissa myös.

    • 1920

      Karvapohjaisissa ei taida ikinä olla. Ohuemmissa matoissa, joissa on harmahtava kerros keskellä tai pohjassa usein on. Mutta väri ei ole mikään varma todiste. Lisäksi maton liimassa saattaa olla. Se liima on sellaista ruskeaa tai mustaa. Lisäksi tasoitteissa, joita joskus on lattiakerrosten välissä, saattaa olla asbestia.

    • Anonyymi

      Googlatkaa K.Parila joka tutkinut useita mattoja ja ollut yhteyksissä muihin labroihin myös, sanoo että karvapohjamatot ovat juuri täyttä asbestia sen karvan osalta! Ne myös pölyävät paljon, eli huoneilmaan jää asbestipölyä vaarallinen määrä. Kannattaa tilata asbestisiivous ammattilaiselta jos näin käynyt.

      • Anonyymi

        Eikä ole.
        Juuri teetätin asbestikartoituksen niistä muovimaton karvoista ja liimasta ja itse muovimatosta.

        Ei ollut asbestia. Vuonna 1971 rakennettu kerrostalo.


    • Anonyymi

      Vaaralliseksihan se asbesti Suomessa muuttui heti, kun Paakkilan asbestikaivos ehtyi. Muualla maailmassa jo ainakin 20 v aiemmin.
      Minulla lienee ollut tuuria. Hengitin 1960-luvulla 3 v joka työpäivä asbestipölyä autokorjaamossa. Nyt on ollut lääkärin ohje käydä 3 v välein keuhkoröntgenissä asbestoosin varalta. Olen käynyt 5 v välein. Vielä ei ole todettu, tosin reippaampi kävely alkaa hengästyttää ja juoksemaan en enää pysty. Raskaampaa jos kannan, niin "henki loppuu", vaikka muuten jaksaisinkin kantaa. Otettiin keuhkoröntgen, astmakoe, sydänfilmi: ei mitään vikaa. Huijattiinko minua vai kuuluuko ikääntymiseen? Olen vasta 80 v.

      • Anonyymi

        Kuuluu ikääntymiseen.
        Ei kai ne enää valehtelisi,lukuisten testien jälkeen.
        Ulkoilua vaan reippaasti.


    • Anonyymi

      Asbestia on juurikin kiinnitysliimoissa.
      Varmuuden vuoksi ei niitä mattoja,jos ovat kiinteästi paikallaan kannattaisi repiä pois.
      Jääköön sinne mahdollisen pinnoitteen alle.
      Saa kommentoida asiallisesti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2580
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1950
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1499
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1028
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      913
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe