Puutalon rakennuttaminen olisi mielessä ja kun eri firmojen seinärakenteita on katsellut, niin on alkanut mietityttää höyrysulun sijainti ulkoseinissä. Toiset laittaa höyrysulun sisältäpäin katsottuna heti kipsilevyn taakse ja toisilla taas kipsilevyn ja höyrysulun väliin tulee ohut villakerros tai joku lastulevy. Idea noissa jälkimmäisissä kai siis, että höyrysulku pysyy ehjänä kun koukkuja seinään porailee. Onko tuo höyrysulun reikiintymisvaara oikeasti sellainen asia, joka voi aiheuttaa pidemmän päälle ongelmia vai onko ennemminkin välivillan/lastulevyn homehtumisvaara noissa muissa isompi riski? Toisin sanoen jos ei mitään passiiviviritystä ole hakemassa, niin onko lopulta sen suurempaa merkitystä, minkälaisen tunnettujen talotehtaiden käyttämän rakenteen valitsee?
Ulkoseinän rakenne
16
2736
Vastaukset
Epäilenpä, ettei monikaan meistä kykene noitten seinärakenteiden eroa toteamaan valmiista rakennuksesta. Ja niinpä kummankin ratkaisun kanssa voitaneen elää.
- naakija
Kannattaa tutustua eri toimittajien rakenteisiin, minun mielestä höyrysulun paikka on siellä 50mm eristeen takana sitä ei voi vaurioittaa mitenkään mekaanisesti
ei muutenkaan. 50mm vaakakoolauksen päälle mitallistettu lauta K 400 pystyyn niin ei tule ongelmia, tulee levyt etrittäin hyvin kiinnitetyksi, saadaan suorat seinärakenteet, eikä tule ns. aatoilevaa seinää kun se on huolella ruuvattu. - seinää nyt väsäämään
pistäkää nettiosoitteita seinäkuvista ja rakenekuvista
tähän - pena300
itse suosin tätä: sisäverhouslevy, ilmansulkupaperi, 50mm koolaus mineraalivilla, höyrynsulkumuovi, kantava rankarakenne esim 50x150 mineraalivilla, tuulensuojalevy, tuuletusrako, ulkoverhous.
- fgfgfgrer
Tuo on ns. Kastelli-rakenne.
Itse laittaisin:
- Sisäverhouslevy
- 50mm koolaus, väliin ei mitään paitsi sähkövedot ja rasiat
- SPU 30mm
- Kantava rakenne 50x150 kivivilla
- Tuulensuojalevy
- Tuuletusrako 30mm min.
- Vaakaverhous - kysyyhän
Miksi myös ilmansulkupaperi?
- pena300
kysyyhän kirjoitti:
Miksi myös ilmansulkupaperi?
Ilmansulkupaperi vähentää villasta huoneilmaan leviävien kuitujen määrää. Esimerkiksi sähkörasiat, katon ja seinän verhousmateriaalin liittymät yms. voivat olla kuitujen kulkuteitä.
- sdfsd
pena300 kirjoitti:
Ilmansulkupaperi vähentää villasta huoneilmaan leviävien kuitujen määrää. Esimerkiksi sähkörasiat, katon ja seinän verhousmateriaalin liittymät yms. voivat olla kuitujen kulkuteitä.
Juuri tuosta syystä itse laittaisin SPU:n ja rasiat tyhjään tilaan, ettei mitään pölise huonetilaan. En minä nyt tiedä, että onko se SPU nyt niin erityisen kallista. Sanoisin että 30mm SPU olisi semmoisen 12 egee neliö ilman sen kummempia alennuksia.
Joo.... onhan talossa seinäpinta-alaa. Mutta kun se kosteussulku on melkein tärkein asia puutalossa, niin en juuri siinä kohtaa säästäisi.
Noiden levyjen saumat voisi teipata alumiiniteipillä ja sitten vielä ne koolaukset kiinnittää päälle. Pitäisi olla tiivis rakenne seuraavat 100 vuotta. - pena300
sdfsd kirjoitti:
Juuri tuosta syystä itse laittaisin SPU:n ja rasiat tyhjään tilaan, ettei mitään pölise huonetilaan. En minä nyt tiedä, että onko se SPU nyt niin erityisen kallista. Sanoisin että 30mm SPU olisi semmoisen 12 egee neliö ilman sen kummempia alennuksia.
Joo.... onhan talossa seinäpinta-alaa. Mutta kun se kosteussulku on melkein tärkein asia puutalossa, niin en juuri siinä kohtaa säästäisi.
Noiden levyjen saumat voisi teipata alumiiniteipillä ja sitten vielä ne koolaukset kiinnittää päälle. Pitäisi olla tiivis rakenne seuraavat 100 vuotta.Juu pitää paikkansa. Eikä se spu kalleus toki koko talon hinnassa niin paljoa merkitse...
Aika paljon nykyisin tehdään rakennetta, jossa villa on heti sisäverhouksen takana, pidän sitä vähän outona. Nykyisin ollaan jo aika tarkkoja huoneilman laadusta, mutta sitten kuitenkaan ei huomioida kaikkea...
- pena300
Joo tuo on myös varsin hyvä, jopa mainitsemaani parempi, mutta spu vaan on suht kallista.
- Rakennus inssi
Suomen oloissa voi hoyrysulun jättää nykynäkemysten mukaan pois jos villaa on on yli 40 cm.
- amatalo 124
Kylla vaan on hyva saada sahkot hoyrynsulun sisapuolelle. melkovaikeaa saada muuten 100% tiivista taloa
taitaa nuo eristevahvuudet olla hiukka hukassa näin ku eletään jo v.2012
- pena300
Aerocduunarille... Tuo seinänpaksuus on tänäpäivänä riittävä. Laske vaik ite.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1064858Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403233Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503155Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4152276Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2371402Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111233- 761217
- 711166
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311138Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1211042