Tietoa tällaisesta polvivaivasta?

auts :(

Elikkä minua on vaivannut jo 3 viikkoa yhtäjaksoinen polvikipu vasemmassa polvessa. Kipeytyi todella pahasti lauantaina 17.12 työpäivän aikana (teen seisomatyötä). Jalkojeni lihakset olivat jo valmiiksi vähän kipeät edellispäivän lenkkeilystä, mutta kun sitten töissä aloin vähänkin liikkumaan, polvi alkoi yhtäkkiä oireilemaan ja pisteli kovin, rappusia en pystynyt alkuunkaan kulkemaan alaspäin ja polvelle astuminenkin sattui. Lähdin pois töistä ja seuraavana päivänä lääkärille, joka käski vain syödä buranaa monta kertaa päivässä.
Viikko meni. Pari buranapakettia kului, mutta polvi oireili yhä. Menin uudestaan lääkärille, antoi kouraan vain vahvempia tulehduskipulääkkeitä. Nytten olin hiljattain röngtenissä ja siinä ei näkynyt mitään.

Eli olen nyt sitten syönyt 3 viikkoa putkeen erilaisia tulehduskipulääkkeitä kun ei lääkärit muutakaan näköjään osaa määrätä ja polvi on koko tämän ajan ollut ihan samalla tapaa kipeä. Tuntuu voimakasta paineen tunnetta polven ulkosyrjällä ja välillä polven yläpuolella. Paine tuntuu vain kun polvea liikuttaa. Kaikenlaiset kiertoliikkeet tekee tosi pahaa ja täytyy pyrkiä kävelemään ihan suorassa eikä saa koittaa kääntyillä. Kaikki aerobinen liikkuminen on täysin pois pelistä kun polvi tulee heti tosi kipeäksi. Mikä ihme mulla tässä voi olla?? Onko kenelläkään samanlaista ärsyttävää vaivaa ollut? Niin ja edelleen se alamäkeä tai rappusia alaspäin kulkeminen on ihan kamalaa tuskaa.

16

4401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viisas

      Ortopedin vastaanotolle, josta todennäköisesti magneettikuvaukseen tai polvinivelen tähystykseen käyköön matkasi. Polvinivelen sisäinen vika siis täytyy poissulkea.

    • Jep! Kaaduin uutenavuonna tossa meidän tiellä,oikean polven sisäsyrjä iskeytyi ensin jäähän. Siinä sitä istuttiin hetki kun ei ylös päässy. Sitten kun pääsin ajattelin ettei täs onneks mitään kun jalka kantaa. Seuraavana päivänä lääkäriin kun pahasti turvoksissa ja H moinen kipu.Lääkäri tutki pintapuolisesti ja meinas että on saanu hyvän tällin, kipulääkkeitä kahta eri vahvuutta 600/1000. Tilasin itse seuraavana päivänä kuviin ajan, ei murtumia. Hauskuus onkin siinä ettei niissä kuvissa näy nivelet eikä rustot.Jalalla pystyy joinain päivinä astua varovasti,yhtään sivuttais liikettä ei kestä. Nukkuminen on yhtä tuskaa, joka kerta herää siihen kaameaan kipuun.Polven sisäpinta on vähän semmonen ryynimäisen tuntuinen,kun on hetken istunu paikoillaan ja yrittää lähteä liikkeele kestää hetken ennen kuin polvi alkaa totella, se tavallaan jämähtää siihen.Joka päivä on pakottavaa kipua ympäri lumpion,välillä vähän parempi ja sit taas yhtä tuskaa.Minun ei onneksi tarvi mennä rappusia, ainoa askelma on takkahuoneesta terassille.Yhdyn tuohon että jos joku voisi neuvoa tai kertoa kokemuksesta ja hoidosta. paranemisia sinulle auts.

    • Linkkakoipi

      Tilaa ortopedille aika. Johan noista lääkkeistä menee mahakin sekaisin.

      Mulla meni oikean polven sisäsyrjän nivelsiteet lokakuun alussa. Olin kouluttamassa koiraani ja 20 kiloinen koira törmäsi noin 20-30 kilometrin tuntinopeudella vahingossa koipeeni. Reisi liikahti sisään päin ja kuulu louskaus. Nilkka vääntyi samassa rytäkässä, mutta onneksi ei pahasti. Kipu oli melkoinen. Pääsin metsästä kuitenkin omin voimin kotiin. Oli pakko päästä, koska kännykkäkin oli jäänyt kotiin ja toisekseen koira ei olisi päästänyt tuntemattomia lähelleni. Kotiin päästyäni laitoin jäitä muovipussiin, pussukan pyheliinan sisään, koiven kohoasentoon ja jääpalapyyhkeen koiven päälle. Helpotti kummasti ja ajattelinkin, että eipä tässä nyt kuitenkan pahemmin käynyt.

      Illalla alkoivat kivut. Menin seuraavana päivänä lääkäriin ja lääkäri totesi, että paha nivelsidevamma. Polvi kuvattiin, eikä luustossa näkynyt mitään murtumia. Polvi loksui ja tuntui, kun siteet otti pois, että koko paketti "leviää". Sain ortoosin, jota pidettiin kuusi viikkoa. Sitä säädettiin kahden viikon välein. Pirullinen kahle.

      Jalka ei kuitenkaan ottanut parantuakseen ja kävin uudelleen nyt työpaikan lääkärillä. Hän katteli ja kokeili ja sanoi, että nyt pikaisesti lähete ortopedille. Ortopedi tutki ja sanoi, että ei ollenkaan hyvä ja määräsi magneettikuvaukseen. Hän oli huolissaan siitä, että jalka ei taipunut enää siten, kuin sen olisi pitänyt taipua. Se oli mennyt junttuun.Tulokset tuli ja lääkäri määräsi taas kuukauden sairauslomaa ja kuntotukseen. Nivelsiteiden lisäksi polven luustossa oli hankaumia.

      Oireeni olivat aivan samat, kuin sinulla. Nyt ollaan oltu työkyvyttömiä siitä lokakuun alkupäivistä lähtien (neljäs kuukausi jo menossa). Pidä lihaskunnostasi huolta. Se helpottaa paranemista. Minulla ehti lihaskunto mennä jalasta aivan onnettomaksi. Yöt ovat keljuja, koska nekin vähät lihakset, mitkä menevät lepoon nukkuessa, eivät kanna polvea ja parin tunnin nukkumisen jälkeen pitää nousta kävelemään, että kettumainen jumputus polvessa lakkaa. Samoin, kun polvi ei kanna, niin se rytäkässä lievästi kolhun saanut nilkka ilmoittelee melkoisen keljusti itsestään. Se, kun joutuu työskentelemään myös polven edestä ja osittain väärässä asennossa polven junttautumisen vuoksi.

      Tsemppiä paranemiseen!

    • näin mulla

      Juu, voihan toki olla vakavakin vamma, muttei välttämättä. Minulla oli myös paineen tunnetta polvessa vuosikausia, välillä oli kausia että meni ihna hyvin ja sitten oltiin rampoja välillä viikkokaupalla.. Rappujen alaskulku hankalaa kun polvi välillä petti alta, lenkit päättyi usein siihen että polvi jumitti kesken askeleen.

      Kun sitten vihdoin uskalsin mennä tähystykseen, löytyi plica, joka on nivelpoimun paksuuntuma.. eli joskus luultavasti polvi vääntynyt, toi nivelpoimu jäänyt nivelen väliin, nivelpinnat sitä sitten hinkannut, jolloin poimu on koventunut, ja paksuuntunut.. ja se estää nivelen normi liikkeet, aiheuttaen siis virheasentoa raajaan, ja siitä johtuen siis myös kipua ja rasítusvammoja.

      se vain sitten rapsutettiin pois, ja kahden viikon kuluttua kävin ensimmäisen kivuttoman juoksulenkin moneen vuoteen.. olisi pitänyt käydä aiemmin

      kipin kapin siis lääkäriin uudelleen ettei hoidon puutteen takia vaiva pahene

      • Joo, ny on pakko tilata lekuriin aika. Viikon nukkunu niin kivuliaissa merkeissä, syöny kipulääkkeitä yhtäpaljon kun normaalisti ehkä 2 vuodessa. Tää kipu on jotain aivan uskomatonta, pahentuu päivä päivältä. Kävellessä tuntuu aivan kuin jotain ylimääräistä kulkisi polvessa hyllyen mukana, turvotus lisääntyny. Liekö vettä kerääntynyt, polttava tunne kiertää lumpiosta sisäkautta taakse.Sanoin eilen isännällekin että aiemin pääsen töihin palaamaan mitä aiemmin saisi oikean avun. Onneton joutunu yksin ajamaan kaikki kuormat, mut yritä tässä ny vajaakuntosena kiivetä autonhyttiin.


      • On tää aivan uskomatonta,soitin lekurille joka päivystää.Ei saa aikaa,käskettiin vain syömään kipulääkkeitä lisää.Sen verran lääkäri kyllä haastatteli vaivoista että teki puhelimitse diaknoosin polvesta.KIERUKKA SÖKÖ. Täytyy huomena kuulema hakea oman kunnan lääkäriltä lähete Seinäjoen sairaalaan.


      • Linkkakoipi
        sirpajarvinen kirjoitti:

        On tää aivan uskomatonta,soitin lekurille joka päivystää.Ei saa aikaa,käskettiin vain syömään kipulääkkeitä lisää.Sen verran lääkäri kyllä haastatteli vaivoista että teki puhelimitse diaknoosin polvesta.KIERUKKA SÖKÖ. Täytyy huomena kuulema hakea oman kunnan lääkäriltä lähete Seinäjoen sairaalaan.

        No miten lääkärissä kävi?

        Mulla oli ensimmäinen kuntoutus keskiviikkona. Kuntoutusta annetaan koko kevään (ainkin 15 kertaa, 1 krt/viikko). Kysyessäni fyssäriltä aikatalua, jotta milloin olen työkykyinen, hän antoi arvion, että tuskin näillä lumilla ja toipuminen työkuntoon menee ainakin pitkälle kevääseen. Eli hyvin todennäköistä on, että työkyvyttömyysaikani venähtää yli puoleen vuoteen. Ei ole kivaa ollenkaan, mutta pakko se on hyväksyä. Tarviten työssäni jalkoja ja autoa ja edes auton polkimille jalka ei taivu, ei ainakaan ilman pirunmoisia kipuja.

        Kannattaa hoitaa kunnolla ja mahdollisimman nopeasti jalka kuntoon. Se toipuminen kestää sitten paljon pidempään, jos vaikka jalka/polvi asettuu väärään asentoon, kun sillä linkuttaa. Lisäksi se linkuttaminen käy helposti myös selän päälle.


    • Nivelkierukka
    • tenu--

      Jo tuosta rappuset alaspäin kävelyn vaikeudesta kykenee sanoon, että eturistiside / kierukka paskana. Ei muutakuin magneettikuviin selvittään tarkasti mitä on rikki ja leikkauksen kautta kuntouttaan polvea takaisin kuntoon.

    • netdoc

      Kyllä rappusten alaspäin kävely voi olla vaikeaa ja kivuliasta vähän useammasta syystä kuin vain eturistisiteen tai kierukan ongelmista.
      Nää on kyllä mahtavia nää forum-diagnoosit ´;D

    • Nivelkierukka

      Juuri näin. Tämä on ehdottoman väärä paikka polvivammojen diagnoosien tekoon. Mars ortopedin vastaanotolle, ja hakemaan sitä oikeata diagnoosia. Täältä saa luultavasti täysin vääriä vastauksia.

    • Sain kuin sainkin lähetteen ortopedille,mangeettikuvaus ja tutkinta.Lumpio pois paikoiltaan, ortoosin pitämistä 6 viikkoa ja sitten jumppausta.Yöt edelleen yhtä tuskaa,lääkkeet vaihdettiin vahvemmiksi.Kaipa täs ollaan menos toivonmukaan parempaan suuntaan,liikkuessa toisaalta tuntuu että olis menny käsi mutta silloin en olis voinu tehdä sellaista määrää villasukkia kuin nyt olen kutonu.EIPÄHÄN LOPU SUKAT.

      • Linkkakoipi

        Joko olet sinut ortoosin kanssa? Se on vihon viimeinen kahle, jonka koipeeni koskaan enää haluan. Se hiersi ihon hajalle ja nukkumaan pysty ainostaan silloin, kun laitoin tyynyn polvien väliin. Etenkin se (kevyt)metalli nivusissa oli itse härkele. Se hankasi, kutisi ja näytti kaikki epämiellyttävät taitonsa noin kahden kuukauden aikana. Isännän kalsongeille löytyi käyttöä. Leikkasin sen kalsareista puntit poikki ja laitoin niitä pehmikkeeksi ortoosin alle.

        Pidä jalan lihaskunnosta huolta niin paranee paljon nopeammin.


      • Linkkakoipi kirjoitti:

        Joko olet sinut ortoosin kanssa? Se on vihon viimeinen kahle, jonka koipeeni koskaan enää haluan. Se hiersi ihon hajalle ja nukkumaan pysty ainostaan silloin, kun laitoin tyynyn polvien väliin. Etenkin se (kevyt)metalli nivusissa oli itse härkele. Se hankasi, kutisi ja näytti kaikki epämiellyttävät taitonsa noin kahden kuukauden aikana. Isännän kalsongeille löytyi käyttöä. Leikkasin sen kalsareista puntit poikki ja laitoin niitä pehmikkeeksi ortoosin alle.

        Pidä jalan lihaskunnosta huolta niin paranee paljon nopeammin.

        Toihan on hyvä keksintö, täytyy kans kokeilla. Kyllä huomaa kun päivän kulkee toi kapistus kintus ja illalla pesulla kääntyy sitä ilman ( JESSUS PEEVELI) että sitten ottaa heti kipiää.Iho ei oo hankautunu rikki kun tos on aika hyvät pehmusteet, mutta muuten lukkojen osat ja remmit painaa.


      • Linkkakoipi
        sirpajarvinen kirjoitti:

        Toihan on hyvä keksintö, täytyy kans kokeilla. Kyllä huomaa kun päivän kulkee toi kapistus kintus ja illalla pesulla kääntyy sitä ilman ( JESSUS PEEVELI) että sitten ottaa heti kipiää.Iho ei oo hankautunu rikki kun tos on aika hyvät pehmusteet, mutta muuten lukkojen osat ja remmit painaa.

        Mites Sirpa koipi jaksaa? Ou Jee! Mä pääsen näillä näkymin kahden viikon kuluttua töihin. Kuntoutus on hyvän fyssarin kanssa sujunut siihen malliin, että hopsista keikkaa. Johan sitä sitten tulikin kiduttua 5 kuukautta ehdottomana vankeusrangaistuksena pakkohoitolaitoksessa eli kotona neljän seinän sisällä. Oli tasan tarkkaan kauheimmat elämäni 5 kuukautta. Mihinkään ei päässy, jos ei ollut kuskia. Aion ottaa ilon irti elämästä kunhan vaan pääsen auton rattiin kokeilemaan koipiani polkimilla. Käyn shoppailemassa ja kavereita kiusaamassa kaiken 5 kuukauden pakkopullan jälkeen.

        Mulla oli kanssa ortoosissa ihan hyvät pehmukkeet alkuunsa, mutta ne latistu ja "liinat" alkoivat luistamaan pehmukkeiden päällä. Toki niitä liinoja säädin aina silloin tällöin, kun jalasta lihakset alkoivat hiipumaan/häviämään, mutta aina sama juttu. Hankas ja hankas ja hankasi senkin jälkeen.

        Tsemppiä sinne ja paranemisia!


    • Scooder

      Mulla on ollut. Ravasin eri lääkäreillä vuosia kunnes sain ruinattua tieni magneettikuvaan ja lopulta tähystykseen. Chondromalasia oli diagnoosi ja rustopinnan päällä majaili repeytyneitä rustonpalasia. Usko tai älä, tein sairaala kierrokset kahteen kertaan kunnes 8 vuoden jälkeen pääsin tähystykseen. Toivottavsti sinä saat hoitoa vähän rivakammin.
      Minun juoksut on juostu ja aerobicit on bicattu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      78
      1510
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1267
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      120
      1227
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1166
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1024
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      82
      823
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      765
    8. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      762
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      380
      738
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      696
    Aihe