Ruusuissa kirvat kököttää (ja rouskuttaa kohta...), mut koko kesänä itse nähnyt vain 2 leppäkerttua? :(
*help me, ladybirds...*
missä on leppäkertut?!
5
810
Vastaukset
- Nilla
ainakin on liikkeellä leppäkerttuja iso valikoima:
2-piste- ja 7-pistepirkkoja, kuutäpläpirkkoja ja sitten itselleni nimettömiä mustia leppiksiä keltaisin pistein ja ruosteenpunaisia keltaisin pistein.
Toukkia näkyy paljon, joten heinäkuun lopulla aikuisia leppiksiä tulee olemaan hurjasti!- Rusto
Varsinaisiksi leppäkertuiksi tunetut ötökät tosiaan yleensä ilmaantuvat vasta heinäkuussa ;)
Mainitsit, että niiden toukkia on runsaasti :) Minkäs näköisiä ne ovat ?
Mistäköhän johtuu, että nyt tänä kesänä on kirvoja normaalia enemmän ?
- tirppa
Pari hassua leppistä olen "bongannut" ruusupuskista länsirannalla =) asuessani, mutta varmaan paras leppiskausi alkaa heinäkuun loppupuolella.. Meidän juhannusruusuissa on kirva-armeija ja melko varmaa on, että nuput irtoo ennenkuin ehtii kukat puhjeta. :(
Mieluummin kuitenkin leppäkertut kuin myrkky. - Ötökkä
En ole nähnyt yhtään leppäkerttua koko kesänä enkä kärpäsiäkään kuin yhden keväällä. Niitä ei ole edes hevostallin tunkiolla - onko muualla? Sääsket ovat olleet poissa lapista jo pari kesää... Seuraavaksi kuolee sukupuuttoon kai sammakot?
Ei voi hyvin kaikki ihmisetkään,
http://www.ccafin.org/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi - Anonyymi
Mennyt kesä oli elämäni ensimmäinen, kun en nähnyt yhtä ainutta leppäkerttua koko kesänä (enkä nyt lämpimänä alkusyksynä). Itse asun etelärannikolla, aivan meren äärellä. Samaa kuulin myös etelä-Suomen sisämaasta: ei yhtä ainutta leppäkerttua.
Kaiken kaikkiaan leppikset ovat vähentyneet viime vuosina. Tavallisestikin olen nähnyt vain muutaman heti alkukeväästä ja usein (uudelleen) vasta syksyllä. Varsinaisen kesän aikana en yleensäkään ole niitä juuri tavannut,
Lapsuudesta muistan, että niitä parhaaseen kesäaikaan kiipeili heinikossa ihan tungokseksi asti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.854858- 1643582
- 533159
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2022043- 351871
- 281808
- 461803
- 571704
- 181631
- 191627