Kilpirauhasen vajaatoiminnan aiheuttama hiustenlähtö, ja siihen liittyvä kysymys.
Useampi vuosi vajaatoiminnan oireita takana, ja nyt olen aloittamassa kilpirauhaslääkityksen.
Hyvin lyhyessä ajassa hiuksistani on lähtenyt varmaan 75 prosenttia, pahimmiten päälaelta. hiukset on myös aina rasvaiset lättänät.
Voiko olla haittaa siitä että ajan partahöylällä hiukseni pois koska ovat niin pahan näköiset - tarkoitan sitä, että jos lääkityksen myötä ja arvojen parannuttua hiukset alkavat kasvaa takaisin niin voiko sheivaus jotenkin estää sen ? kun käsitykseni mukaan kasvu on aluksi jotain hienoa haiventa joka sitten ajan mittaan paksuuntuu ja tummenee ? niin mitä jos sitä höylää siinä vaiheessa kun on juuri puskemassa ulos niin onko siitä haittaa mahdollisen uuskasvun kannalta?
tarkoitan sitä että voinko tässä nyt siihen asti sheivata päätäni kaljuksi, että onko silloin mahdollista huomata uutta kasvua (mustina pisteinä harventuneilla alueilla) ? siis siihen asti että näkee että kasvaako takaisin lääkityksen ansiosta? ja sitten jos näkyy tuntuu alueilla uudelleen kasvua niin lopettaa ? kun muuten kasvaa ihan epätasapitkinä
Useampi vuosi vajaatoiminnan oireita takana, ja nyt olen aloittamassa kilpirauhaslääkityksen.
Hyvin lyhyessä ajassa hiuksistani on lähtenyt varmaan 75 prosenttia, pahimmiten päälaelta. hiukset on myös aina rasvaiset lättänät.
Voiko olla haittaa siitä että ajan partahöylällä hiukseni pois koska ovat niin pahan näköiset - tarkoitan sitä, että jos lääkityksen myötä ja arvojen parannuttua hiukset alkavat kasvaa takaisin niin voiko sheivaus jotenkin estää sen ? kun käsitykseni mukaan kasvu on aluksi jotain hienoa haiventa joka sitten ajan mittaan paksuuntuu ja tummenee ? niin mitä jos sitä höylää siinä vaiheessa kun on juuri puskemassa ulos niin onko siitä haittaa mahdollisen uuskasvun kannalta?
tarkoitan sitä että voinko tässä nyt siihen asti sheivata päätäni kaljuksi, että onko silloin mahdollista huomata uutta kasvua (mustina pisteinä harventuneilla alueilla) ? siis siihen asti että näkee että kasvaako takaisin lääkityksen ansiosta? ja sitten jos näkyy tuntuu alueilla uudelleen kasvua niin lopettaa ? kun muuten kasvaa ihan epätasapitkinä
Vastaukset 7
Vanhimmat
Ei hiusten ajamisesta ole mitään haittaa. Se ei vaikuta niitten kasvuun millään tavalla.
millaset kilpirauhasarvot sulla on ollu jos saa kysyä? :) ku kiinnostais tietää, miten ns. huonot niiden "pitää" olla että aiheuttavat massiivista hiustenlähtöä.
arvojen suhteen on tosi yksilöllistä miten oireilee, toisilla jo viitearvojen sisälläkin olevat arvot aiheuttavat pahaakin oireilua - toisilla voi lukemat huidella reippaasti yli/ali viitearvojen ja silti ei oireile, vaan vasta verikokeiden jälkeen saavat tietää sairastavansa.
itselläni oli tsh 2-3 ja t4 13-15 välillä (eli arvot eivät edes olleet paperilla kovin pahat) ja oireet olivat hirveät, juurikin hiustenlähtö oli mulla kaikkein pahin. hiukset rasvottuivat päivässä ja harvenivat, päälaki paistoi läpi. Mua kanssa paleli jatkuvasti, näpit ja varpaat oli aina jääkylmät, olin jatkuvasti alilämpöinen yms. muuta mukavaa.
sivusta seurannut; mulla on aika samantyyliset kilppariarvot ollu, mutta ei oo lääkäri ees maininnu et tarviisiin tai voisin saada tyroksiinilääkitystä.. onko sitten niin että sitä pitää osata vaatia tai mennä sitten eri lääkärille joka voisi paremmin ymmärtää tilanteen? juurikin siis hiustenlähtö ja kuiva iho suurimpina oireina.
Hei! no terveyskeskuksesta ei varmasti toivoakaan lääkityksestä.
Yksityinen endokrinologi, joka kuuntelee oireita eikä vain tuijota viitearvoja osaa auttaa.
alle 2n tsh:lla ja 13 t4v -arvoilla ei terpparista tarvi lääkitystä unelmoidakaan.
kannattaa kuitenkin teettää labrat terpparis ku on ilmaista (kieh kieh) ja marssia niitten tulosten kanssa yksityiselle.
Hei, tulin ilmoittamaan että sain lääkityksen yksityiseltä endokrinogilta. sata euroa maksoi ( lääkkeen hinta) mutta toivottavasti saan elämäni takaisin.
huomenna aloitan lääkkeen syömisen.
Sain sen arvoilla tsh 1.6 ja t4v 13.1. Hienoa että sain hankittua lääkärin joka kuunteli oireita eikä vain tuijottanut arvoja paperilla.
Wish me luck!
Lisäksi olen vuodesta aloittanut gluteenittomalla ruokavaliolla, ja päänahan sairaalloinen kutina on helpottanut.
^ hieno juttu, toivottavasti saat lääkkestä avun! :)