Voi kunpa olisin jo aiemmin tajunnut, että ainakin omalla kohdallani kahvi oli syypää paniikkioireisiini. Ilmeisesti olen jollain tavalla yliherkkä kahvin joillekin ainesosille. Pienistäkin kahvimääristä seurasi hikoilua, tärinää käsissä ja päässä sekä paniikkioireita ihmisten ilmoilla. Lopetettuani kahvin juonnin oireet katosivat lähes tyystin. En sano, että kahvin ja kofeiinipitoisten juomien käytön lopettaminen auttaisi kaikilla paniikkioireista kärsivillä, mutta suosittelen ainakin kokeilemaan. Se ei maksa mitään muuta kuin ehkä pienen päänsäryn vieroitusoireista johtuen.
Kahvi pois - paniikkihäiriöt loppuivat
23
6920
Vastaukset
- mr
Tästä tuli mieleen yliherkkyys kofeiinille, ehkäpä jotkut luulevat potevansa paniikkihäiriötä vaikka kyseessä onkin ko. yliherkkyys. Mutta, toki paniikkihäiriötä sairastavien kannattaisi jättää pois kahvi ym. kofeiinia sisältävät tuotteet.
- Peukku
Paniikkihäiriötä pitää tutkia myös biologisilta taustoilta.
- KujaK2552
Joo, itekkään en pysty juomaan kahavia ennää yhtään. Tulee vaan hirveä ylienergisyys ensinnä ja sitten väsähtää yhtäkkiä. Tuntuu kiristävän aivoja jotenki, ettei happi kulje ylös asti. Sitten saa haukotella niin että leuka repeää.
Ihan hirveää ainetta mun mielestä :( - Mikä on vialla?
Juu mulla kanssa alko pyörryttämään, tärisyttämään, hikoiluttamaan.. Mutta huomasin heti johtuvan kahvista. Oireet luonnollisesti loppuivat saman tien..
Nyt kärsin paniikkikohtauksista, enkä edes tiedä miksi.- itsekoettua
Kofeiini muuttuu maksassa virtsahapoiksi, jotka eivät poistu kehosta, koska kofeiini estää munuaisia poistamasta virtsahappoja verestä heikentämällä niiden verenkiertoa.
Kun olet lopettanut kofeiinin käytön, saattaa kestää kuukausia, jopa vuosia, ennen kuin ne aktiiviset kofeiinijäämät ovat poistuneet kehosta. Olen itse puhdistanut kehoani jo muutaman vuoden erittäin tehokkaasti ja aina vaan niitä myrkkyjä riittää. Kofeiinin käytön lopettamisesta on jo pian neljä vuotta.
Ota D-vitamiinia useampikertaisina annoksina, kalkkia ja magnesiumia 2-3 kertaisina vuorokausiannoksina ja juo runsaasti vettä jossa on sitruunaa ja mineraalisuolaa. Yhden sitruunan mehu ja 1/4 teelusikallista teollisesti prosessoimatonta vuorisuolaa vesilitraa kohti. Tätä voi juoda litroittain, itselläni menee noin 4 litraa/vrk kun en hikoile. Kannattaa myös välttää lihaa, kalaa, kanaa ym ruoka-aineita, jotka tuottavat runsaasti virtsahappoja. - /////
itsekoettua kirjoitti:
Kofeiini muuttuu maksassa virtsahapoiksi, jotka eivät poistu kehosta, koska kofeiini estää munuaisia poistamasta virtsahappoja verestä heikentämällä niiden verenkiertoa.
Kun olet lopettanut kofeiinin käytön, saattaa kestää kuukausia, jopa vuosia, ennen kuin ne aktiiviset kofeiinijäämät ovat poistuneet kehosta. Olen itse puhdistanut kehoani jo muutaman vuoden erittäin tehokkaasti ja aina vaan niitä myrkkyjä riittää. Kofeiinin käytön lopettamisesta on jo pian neljä vuotta.
Ota D-vitamiinia useampikertaisina annoksina, kalkkia ja magnesiumia 2-3 kertaisina vuorokausiannoksina ja juo runsaasti vettä jossa on sitruunaa ja mineraalisuolaa. Yhden sitruunan mehu ja 1/4 teelusikallista teollisesti prosessoimatonta vuorisuolaa vesilitraa kohti. Tätä voi juoda litroittain, itselläni menee noin 4 litraa/vrk kun en hikoile. Kannattaa myös välttää lihaa, kalaa, kanaa ym ruoka-aineita, jotka tuottavat runsaasti virtsahappoja.Vettä ei saa juoda yli 3 litraa päivässä, varsinkaan jos hikoilu on vähäistä. Olisi kovin mielenkiintoista kuulla, että mistä faktisesti tiedät, että sinulla on vielä kofeiinia elimistössäsi?
- itsekoettua
Vettä saa juoda vaikka 10 litraa päivässä kun siinä on mineraalisuolaa mukana. Itselläni meni kuumina kesäpäivinä 6-7 litraa.
Kofeiinin on todettu kertyvän elimistöön. Katso Denaro et al 19990; Effets of caffeine with repeated dosing. Saan edelleen ajoittain oireita, jotka viittaavat paraksantiinimyrkytykseen. Paraksantiini on kofeiinin pääasiallinen aineenvaihduntatuote (85%), josta suurin osa muuttuu virtsahapoksi (64).
Mittaan myös vereni virtsahappopitoisuuden, sekä virtsan ph:n, jotka vahvistavat, että paraksantiinimyrkytyksen oireet korreloivat veren virtsahappopitoisuuteen.
Teen tätä muuten työkseni, ja olen todennut samat asiat potilailtani.- ////
En usko, että olet lääkäri.
- itsekoettu
//// kirjoitti:
En usko, että olet lääkäri.
En ole lääkäri. Koululääketiede perustuu siihen oletukseen, että sairaudet vain ilmaantuvat jostakin, eikä niitä voi hoitaa muilla, kuin synteettisillä myrkyillä, jotka ajavat taudin kehosta. Synteettiset lääkkeet ovat luonnon ulkopuolelta, vieraita, siitä nimi allopaattinen lääketiede.
Minun lähestymistapani on perinteinen, ihmisen metaboliaan, ruoka-aineiden funktioon ja tieteelliseen ajatteluun perustuva, aivan kuten Hippokrateella. Hippokrates sanoi; "Olkoon ruoka lääkkeesi ja lääke ruokasi."
Vaikka toimintani perustuu perinteiselle lääketieteelle, käytän myös allopaattisen lääketieteen tarjoamia keinoja silloin kun ne ovat tieteellisesti perusteltavissa eivätkä sisällä kohtuuttomia riskejä. Esim. munuaisten toiminnan parantamiseksi kehon puhdistuksen aikana käytän itse, ja suosittelen potilailleni diatsepaamia ja vieroituksen alkuvaiheessa myös betasalpaajia sikäli kun niille on tarvetta.
Erona on myös se, että lääkärien potilaat eivät parannu, vaan ajautuvat vuosikausien, tai jopa -kymmenien lääkekokeilukierteeseen. Minun potilaani parantuvat kohtuullisen nopeasti, ja mikäli minulla olisi mahdollisuus hoitaa heitä itse, he parantuisivat muutamassa tunneissa, tai muutamassa vuorokaudessa. Tosin jälkihoidossa voi kulua aikaa kuukausia, jopa joitakin vuosia ennen kuin kaikki jäämät ovat puhdistuneet kehosta. - ////
itsekoettu kirjoitti:
En ole lääkäri. Koululääketiede perustuu siihen oletukseen, että sairaudet vain ilmaantuvat jostakin, eikä niitä voi hoitaa muilla, kuin synteettisillä myrkyillä, jotka ajavat taudin kehosta. Synteettiset lääkkeet ovat luonnon ulkopuolelta, vieraita, siitä nimi allopaattinen lääketiede.
Minun lähestymistapani on perinteinen, ihmisen metaboliaan, ruoka-aineiden funktioon ja tieteelliseen ajatteluun perustuva, aivan kuten Hippokrateella. Hippokrates sanoi; "Olkoon ruoka lääkkeesi ja lääke ruokasi."
Vaikka toimintani perustuu perinteiselle lääketieteelle, käytän myös allopaattisen lääketieteen tarjoamia keinoja silloin kun ne ovat tieteellisesti perusteltavissa eivätkä sisällä kohtuuttomia riskejä. Esim. munuaisten toiminnan parantamiseksi kehon puhdistuksen aikana käytän itse, ja suosittelen potilailleni diatsepaamia ja vieroituksen alkuvaiheessa myös betasalpaajia sikäli kun niille on tarvetta.
Erona on myös se, että lääkärien potilaat eivät parannu, vaan ajautuvat vuosikausien, tai jopa -kymmenien lääkekokeilukierteeseen. Minun potilaani parantuvat kohtuullisen nopeasti, ja mikäli minulla olisi mahdollisuus hoitaa heitä itse, he parantuisivat muutamassa tunneissa, tai muutamassa vuorokaudessa. Tosin jälkihoidossa voi kulua aikaa kuukausia, jopa joitakin vuosia ennen kuin kaikki jäämät ovat puhdistuneet kehosta.Niinpä. Kukaan lääkäri ei kehottaisi juomaan 4 litraa suolaista vettä päivässä.
- mr
itsekoettu kirjoitti:
Erona on myös se, että lääkärien potilaat eivät parannu, vaan ajautuvat vuosikausien, tai jopa -kymmenien lääkekokeilukierteeseen. Minun potilaani parantuvat kohtuullisen nopeasti, ja mikäli minulla olisi mahdollisuus hoitaa heitä itse, he parantuisivat muutamassa tunneissa, tai muutamassa vuorokaudessa. Tosin jälkihoidossa voi kulua aikaa kuukausia, jopa joitakin vuosia ennen kuin kaikki jäämät ovat puhdistuneet kehosta.Nyt täytyy sanoa etten pidä siitä että yleistät ettei ns. tavallisten lääkäreiden potilaat koskaan parane. Kyllä paranevat etkä voi väittää muuta. Vai väitätkö ettei kukaan lääkärissä käynyt ole parantunut..?
Itselläni kyllä nousee heti niskakarvat pystyyn tällaisista ehdottomuuksista. Vaihtoehtoiset hoitotavat voivat auttaa, mutta jos sen antaja on aivan sydänjuuriaan koululääketiedettä vastaan, koen sen vastenmielisenä. Samoin koen vastenmielisenä jos tavallinen lääkäri lyttäisi jotkut ei koululääketieteelliset hoitokeinot humpuukina. Nämä asiat ovat kuitenkin sellaisia ettei välttämättä tiedä mikä auttaa. Joku saa avun vaihtoehtohoidoista ja joku taas saa parhaan avun koululääketieteen harjoittajilta.
- ex-sumppinisti
itsekoettua nimimerkille:
aiheuttaako tupakka mielestäsi samoja oireita eli voidaanko puhua nikotiinimyrkytyksestä?siis tarkoitan että tuskin tupakka nyt kenellekään hyvää tekee mutta kiinnostaa vain tämä virtsahappo-juttu.........
itse olen ollut ilman kahvia kohta 2 kuukautta ja edelleen on kummallisia oireita.
se kyllä täytyy sanoa että kahvin lopettamisen jälkeen on ollut ehken hiukan seesteisempi olo.uskon kyllä että kofeiini ei sovi kaikille.serkkuni ei ole koskaan voinut juoda kahvia,tulee heti kovat sydämentykytykset.
poikani hoitotäti lopetti kahvin juonnin ja hänellä laski syke,oli ennen aina koholla mikä häntä ihmetytti kun vikaa ei ole.
eihän kaikki ruokakaan sovi kaikille,on kaikenlaista yliherkkyyttä...miksei sitten kahvillekin voisi olla yliherkkä.??- mr
Siis onhan olemassa kofeiiniyliherkkyys niminen tila... Googleta aihetta =)
- itsekoettu
En ainakaan itse ole huomannut tupakalla mitään vaikutusta. Kofeiinin käytön lopettamisen jälkeen olisi tärkeätä neutraloida niitä virtsahappoja emäksillä. Kun virtsahapot vähenevät kehon nesteistä, alkavat kudoksiin kiteytyneet hapot sulamaan ja neutraloituvat.
On myös tärkeää välttää virtsahappoja tuottavia ruoka-aineita, ettei hoidon teho mene niiden neutralointiin, jolloin kofeiinijäämien puhdistaminen estyy. - ;))))
Kas, gmies/kofeiinihemmo on taas linjoilla;))) Vai _potilailla_....
Samaa huuhaataan taas kirjoittelee.. - Kahvi Pois
Tännehän on tullut muutaman päivän aikana ihan mukavasti kommenttia.
Haluaisin lisätä aloitukseeni, että korvasin kahvin juonnin mustan teen juonnilla. Vaikka juon teetä noin 4 mukillista ( noin 2 dl:n muki) päivässä, ei minulle tule siitä kofeiiniyliherkkyyteen viittaavia oireita. Kahvia minun ei tarvinnut juoda kuin mukillinen, niin tärinät alkoivat.
Väitetään, että teessä on melkein yhtä paljon kofeiinia kuin kahvissa. Jostain syystä kuitenkaan tee ei tosiaan aiheuta "paniikkioireita", vapinaa ja lihasjännitystä, joten minun kohdallani ainakin noiden oireiden aiheuttajana täytyy olla muu kuin kofeiini. Vai onko kahvin ja teen kofeiini rakenteeltaan jotenkin erilaista? Teessä on noin 50% vähemmän kofeiinia, kuin kahvissa. Teen kofeiini on metyyliteobromiinia, jota löytyy myös kaakaosta. Kahvin kofeiinista noin 15% metaboloituu maksassa teobromiiniksi. Teobromiini on piristävältä vaikutukseltaan hiukan lievempää, kuin kahvin kofeiini, mutta se kuivattaa elimistöä voimakkaammin. Itse sairastuin ja jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle mustalla teellä. Myös teobromiinista syntyy aktiivisia virtsahappoja , jotka varastoituvat kehoon. Kehoon varastoitunut kofeiini kohottaa kehosi kofeiinipitoisuutta siten, että sairastut vasta ajan mittaan. Itselläni meni useampi vuosi teenjuonnin aloittamisen jäkeen.
- Kahvi pois
Kiitos selventävästä kommentista kahvin ja teen kofeiini laadun ja määrän eroista.
Tarkoitatko, että sairastuit paniikkihäiriöön kun joit riittävän kauan mustaa teetä vai mihin sairauteen, jos sopii kysyä?
Sellaisen pienen huomion vielä voisin omalta kohdaltani kertoa, että kun join kahvia, niin hikoilin todella voimakkaasti. Teen juonnin kun aloitin, niin en ehkä vuoteen hikoillut. Sitten aloin teestäkin hikoilemaan, välillä voimakkaammin, välillä vähemmin. Olisiko tämä lisääntynyt hikoilu mahdollisesti merkki kofeiinin kertymisestä ja yliherkkyyden lisääntymisestä? Kahvi pois kirjoitti:
Kiitos selventävästä kommentista kahvin ja teen kofeiini laadun ja määrän eroista.
Tarkoitatko, että sairastuit paniikkihäiriöön kun joit riittävän kauan mustaa teetä vai mihin sairauteen, jos sopii kysyä?
Sellaisen pienen huomion vielä voisin omalta kohdaltani kertoa, että kun join kahvia, niin hikoilin todella voimakkaasti. Teen juonnin kun aloitin, niin en ehkä vuoteen hikoillut. Sitten aloin teestäkin hikoilemaan, välillä voimakkaammin, välillä vähemmin. Olisiko tämä lisääntynyt hikoilu mahdollisesti merkki kofeiinin kertymisestä ja yliherkkyyden lisääntymisestä?Mikäli haluat poistaa kehostasi sairauksia aiheuttavat virtsahapot, voit käyttää puhdistusohjelmaani, josta on tiivistetty kuvaus täällä.
http://www.facebook.com/groups/46165617697/
Sairastumiseni alkoi niskan ja hartioiden jäykkyydellä, pistelyllä ja puutumisella kasvoissa, päänahassa, ja yläraajoissa. Noin puolen vuoden kuluttua sain paniikkikohtauksen, jonka jälkeen alkoi ahdistuneisuus ja joidenkin kuukausien kuluttua vaikea masennus.
Lisääntynyt hikoilemisesi aiheutuu mitä todennäköisimmin kehoon kertyneistä jäämistä. Kofeiinit muuttuvat virtsahapoiksi, säilyttäen aktiivisuutensa. Jos tällainen kiteytynyt virtsahappokertymä tulehtuu, se alkaa vuotaa sisältöään kehon nesteisiin, joista se pääsee verenkiertoon. Kun kehosta vapautuu jäämiä, ne kohottavat veren kofeiinipitoisuutta, joka aiheuttaa aivorungon toimintojen kiihtymistä. Itselläni hikoilevat voimakkaimmin kädet ja jalat.
Kofeiinille syntyy myös yliherkkyys. Kun olin lopettanut kahvin juonnin (4-5 mukia/vrk) join epähuomiossa kaksi pientä kupillista mintulla maustettua mustaa teetä. Seurauksena oli 6 tunnin helvetillinen kauhu ja neuropaattiset kivut lihaksistossa. Sama juttu tapahtui kahden viikon kuluttua kun satuin juomaan vain yhden kupillisen. Vaimolleni puoli kupillista kahvia vajaa vuosi lopettamisen jälkeen aiheutti voimkkaan tinnituksen, joka kesti koko seuraavan vuorokauden.
Kofeiini muuttaa aivosolujen reseptoritiheyksia useilla kymmenillä prosenteilla eri osissa aivoja. Suurin muutos on havaittu basaaliganglian striatumissa, joka säätelee hermo/lihas liikennettä. Siellä dopamiinireseptorien määrä lisääntyi 129%, joka merkitsee sitä, että ko. elin tarvitsee tuon määrän lisää dopamiinia toimiakseen normaalisti. Ellei dopamiinia riitä, alkaa lihasvapina. Itselläni käsien aikomusvapinan liike oli pahimmillaan noin 10 senttiä. Nyt ei vapise enää mikään paikka, kuin satunnaisesti jäämien purkautuessa verenkiertoon. Kofeiinin on todettu kertyvän aivokudokseen kolminkertaisina pitoisuuksina kehon muihin kudostyyppeihin verrattuna. Aivothan ovat rasvaa, jossa kehon nesteet kiertävät hitaanlaisesti. Huonon vesiliukoisuutensa vuoksi hapot kiteytyvät rasvakudokseen, luiden sisälle, rustoihin, luiden pinnalle, sekä jänteisiin.- JK
NINKÖ
- Jen C
Kahvi voi olla varsinaista myrkkyä ilman paniikkihäiriötäkin. Minä jätin kahvin juomisen jo yli kymmenen vuotta sitten, kun huomasin tulevani siitä hermostuneeksi. Jos olen sittemmin juonut kupillisenkaan kahvia, minua huimaa, menetän keskittymiskykyni ja alan jopa täristä. Juon kahvin sijasta vihreää lehtiteetä. (Vihreä pussitee on kitkerää.) Tavallinenkin tee käy.
- luonnossa on vastaus
Itse arvelen, että mikä tahansa yliherkkyys voi aiheuttaa paniikkioireita, mutta varmaan kaikista stimuloivimmat aiheuttavat suurimmalla todennäköisyydellä, kuten kofeiini. Samoin myös ravinteiden puute tai liikasaanti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442490Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2001181Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 66868
- 91867
- 53851
- 46839
- 56803