Italialaista huumoria part, Fiat Stilo Multiwagonin polttimoiden vaihtaminen. Katsastusmies oli sitä mieltä että kaikkien villkujen polttimot pitää vaihtaa, koska ilmeisesti oranssi väri polttimoiden pinnasta oli irronnut. No, etuvilkkujen vaihtohan ei luonnollisesti käy moottoritilan puolelta niinkuin ei minkään etu-umpiossa olevan lampun vaihto. Paitsi jos omaa 5-vuotiaan kädet. Joten auto pukeille, etupyörät pois (8 pulttia), sisälokasuojat irti etuosastaan ( 8 ruuvia) Täältä saa kokemukseni mukaan ajovalojen polttimot vaihdettua. Hmm.. vilkkujen vaihto ei onnistu tätäkään kautta... Siispä seuraava vaihtoehto on umpioiden irrotus... Ahaa, Luigi on päättänyt että umpioita ei irroteta ilman että puskuri irrotetaan ensin.. siispä etupuskuria irrottamaan... Ahaa, Luigin kaveri Guillermo onkin ollut sitä mieltä että saadakseen etupuskurin irti pitää irrottaa sitä ennen moottorin alla oleva muovinen suojalevy. Hommahan alkaa toimia... Pohjamuovi irti ( 4 ruuvia). Puskuri irti ( 12 ruuvia). Umpiot ja umpioden kannatinmuovit irti ( 10 ruuvia). Nyt saa vilkut vaihdettua, jee.. Ai niin katsastussetä sanoi, että vaikka tässä Fiatissa on poikkeuksellisesti 2 parkkivaloa/umpio, kummastakin umpiosta on toinen parkki palanut, eli vaihdetaan ne samalla. Parkkivalopolttimot on kolmas italialaisinsinööri, Mario päättänyt sijoittaa umpioiden korkeudensäätömoottorien taakse. No, moottorit irti kummastakin umpiosta ( 4 ruuvia). Täähän käy kuin tanssi, tähän mennessä 46 erikokoista ruuvia ja pulttia lattialla ja polttimot lopulta vaihdettu etu-umpioihin. Huomautan vielä, että Luigi oli halunnut käyttää puskurin kiinnityksiin kolmella erilaisella kannalla olevia, muuten suunnilleen saman kokoisia ruuveja(torx, pozidrive, sekä kuusiokanta). Sitten hetkessä taas kaikki osat takaisin... Paitsi pyörät, koska sivuvilkutkin pitää vielä vaihtaa, luonnollisesti sisäloksun takaa..(vain 6 ruuvia) lastenleikkiä... samoin kuin takavilkkujen vaihto, EI yhtään ruuvia.... VOILÁ, kaikki vilkut vaihdettu, eikä aikaakaan mennyt, kuin viitisen tuntia. Kyllä italialaiset autoinsinöört ovat olleet kekseliäitä... Kaikesta huolimatta en pahemmin raivonnut tallissa...Mielipuolista naurunröhötystä tuli sensijaan ajoittain. Ehkä Delta-auton huoltomiehet tekee tän nopeammin, mutta periaatteessa tämä on surkuhupaisa urakka.
Stilon näppärä polttimoiden vaihto
24
8993
Vastaukset
- Mw-Z
Korkeudensäätömoottoria ei tarvitse irroittaa parkkipolttimoiden vaihdon vuoksi. Muutoin varsin osuva kuvaus...
- Lakimuutos
Juuri näitten idioottimaisuuksien vuoksi EU:ssa piti tehdä ihan laki että polttimoiden vaihto on oltava helpompaa, kaikenlaisia autonsuunnittelijoita niitä onkin, täysin susi rakkine tuo Stilo, korjaamoiden ilo!
- toi voi
Se laki koskee vain ajovalopolttimoiden vaihtoa - muut (etenkin jonnekin puskuriin/etuhelmaan sijoitetut homovalo yms.) lienee edelleen varsin haastavia.
Eikä nämä ongelmat ole mikään uusi keksintö. "Laatuauto" tojossa piti jo 80-luvulla pelkän rekisterikilven valon vaihdon vuoksi purkaa koko takaluukun sisäverhoilu (parikymmentä muoviklipsiä, joista osa tietty hajosi käsiin, kertakäyttöautosta kun oli kyse) jotta pääsi kiinni rek. kilven valojen kiinnityspultteihin. Kun valot sai irti, ne piti vielä purkaa atomeiksi ennen kuin pääsi polttimon vaihtohommiin.
Fiatissa rek. kilven valon vaihtoon ei tarvi edes työkaluja. Lisäksi ajotietsikka osaa kertoa vaihtotarpeesta. Mites tojolootassa?
- katsurin määräys
"Katsastusmies oli sitä mieltä että kaikkien villkujen polttimot pitää vaihtaa, koska ilmeisesti oranssi väri polttimoiden pinnasta oli irronnut.". Siis ILMEISESTI, vikaa ei varmasti todettu.
No oliko se väri irronnut?
Ehkä on hommana hankala mutta jos auton käyttöiän aikana kerran joutuu vilkkupolttimon vaihtamaan rikkoutumisen takia.
Olisi pitänyt olla senverran munaa että olisi vaatinyt parempaa perustelua. - Raymond Hecht
No katsastussedän perustelut: vilkkujen väri on väärä, piste! Eli se siitä, ja kyllähän ne oranssit värit olikin lohkeillut polttimoista. Ja tämä vilkun polttimoiden väri oli vain yksi kohta katsastuksesta saadusta vikalistasta. Auto on vm 2003
- taka-akselin puslat
- pakoputki, takapönttö antaa happea kaasumittaukseen(ei huomannut äänestä
- käsijarru oikea puoli jumissa (vaijerin vaihto, seurauksena palojen vaihto)
- parkkivalopolttimot 2/4 palanut
- ajovalon korkeudensäätömoottori surraa yksinään aina auton käydessä.
- mahdolllisesti edellisen seurauksena ajovalojen suuntaus oli vuoden aikana päättänyt itsestään kääntyä liian ylös toisesta umpiosta - MV04
Stilo MV bensamallin ajovalopolttimot saa vaihdettua ilman purkuhommia. Ainoastaan kuskin puolella pitää ottaa akun suojakotelo pois. Ei tarvitse 5 vuotiaan käsiä. Tarvitsee pitkät pihdit, siis pitkät, semmoiset joilla irrotetaan uistinta hauen kurkusta (löytyy kalastustarvikehyllystä).
- Raymond Hecht
Jos nyt ekan viestin viitsit lukea puhuin vilkku- ja parkkipolttimoista. Turha hakea puolusteluja asian ulkopuolelta. Naurettava viritys.
- lhfguytfofop
Raymond Hecht, kannattaa ottaa homioon että auto on pian 10 vuotta vanha.
Takapuslat ovat Stilon tyyppivika. Tietääksen glykolitäytteisten tilalle asennettavat ovat paremmat.
Muut viat ovat normaaleja tuonikäisissä olevia vikoja. Jarruihin on joskus osia vaihdettava ja pakoputkiakin ruostuu. Ajovalojen suuntausmoottorit vioittuvat käyttämättömyyttään...ovat muuten saksalaista tuotantoa.- Raymond Hecht
Onhan se jo vanha. Mutta vertailukohtana on taloudessa olleet 7 japsia ja kolme saksalaista. Tämä on ylivoimaisesti lyhytikäisin kuluvista osista
- ghjjkkkk
jep, stilo on hyvä auto, kun osaa huoltaa / huollattaa sitä ajallaan ja mielummin ennen katsastuksia. Osat ovat edullisia. Nämä boschin korkeudensäätömoottorit ovat jokavuotisia korjauskohteita.
- fgklhäölgfjögfk
ghjjkkkk kirjoitti:
jep, stilo on hyvä auto, kun osaa huoltaa / huollattaa sitä ajallaan ja mielummin ennen katsastuksia. Osat ovat edullisia. Nämä boschin korkeudensäätömoottorit ovat jokavuotisia korjauskohteita.
Stilon ajovalopolttimon (tai minkä vaan umpion siällä olevan polttimon) vaihtoon on paras konsti irroittaa koko umpio toimenpiteen ajaksi.
-Sisälokauojan etupäästä ruuveja irti niin että sen voi rautalangalla vetää ulos sisäänpäin linkkun käänetyn pyörän vanteeseen.
-Puskurin pää on kiinni kahdella pultilla lokasuojassa umpion ja pyöranaukon välistä. Pulteissa on torx-pää.
-Puskurin alta irroitetaan yksi ruuvi (myös torx), ja sitten voidaankin koko puskurin pää pudottaa alas ja päästään käsiksi umpioon.
-Umpion irroitusta estää jonkinlainen muovinen törmäyssuoja, joka on kolmella ruuvilla kiinni puskurin sisärakenteessa.
-Törmäyssuojan irroituksen jälkeen itse umpio on kiinni kolmella kymppimillin pultilla. Irroita pultit ja umpion johto pikaliittimestään. Vedä umpio etukautta ulos.
-Mene sisälle hyvään valoon ja lämpimään vaihtamaan polttimot.
-Muista huoltaa korkeudensäätömoottori, joka on usein kondenssin vikaannuttama. Moottorin muovikuoren saa avattua, ja servoliikkeen lineaaripotikan puhdistettua. Huuhdellaan potikka esim. WD40:llä, ja liikutellaan muutaman kerran edes takaisin hapettumien irroittamiseksi.
Myös säätömoottorin piirikortti on täysin suojaamaton ja siinä on usein kondenssiveden jälkiä, huuhtele WD40:llä myös piirikortti.
Omassani sain näin toimimattomat säätömoottorit taas kuntoon. Eihän ne kauhean kalliita osiakaan olisi, jonkun alle 40€ kappale. Boschin tekoa, eli huono kesto ei ole italiaanojen vika. Outoa on että piirikortin päälle ei ole jaksettu valmistusvaiheessa suihkuttaa mitään suojalakkaa...
-Sitten vaan lopuksi kasaan käänteisessä järjestyksessä. Itse jätin ne varsin turhan näköiset umpion edessä olevat törmäyssuojat pois, ompahan taas vähemmän ruuveja väännettävänä kun ensi syksynä taas vaihtaa H7:t pimeitä kelejä varten.
Kesäkelillä (elokuun lopussa tehtynä) oli lopulta pikku homma, kunhan ei edes yrittänyt pahoittaa mieltään yrittämällä vaihtaa takakautta umpio paikoillaan. Joka ei kyllä JTD:n ahtaassa konehuoneessa edes onnistuisikaan kuin pelkääjän puolelle kauhean ähellyksen ja veristen rystysten hinnalla... fgklhäölgfjögfk kirjoitti:
Stilon ajovalopolttimon (tai minkä vaan umpion siällä olevan polttimon) vaihtoon on paras konsti irroittaa koko umpio toimenpiteen ajaksi.
-Sisälokauojan etupäästä ruuveja irti niin että sen voi rautalangalla vetää ulos sisäänpäin linkkun käänetyn pyörän vanteeseen.
-Puskurin pää on kiinni kahdella pultilla lokasuojassa umpion ja pyöranaukon välistä. Pulteissa on torx-pää.
-Puskurin alta irroitetaan yksi ruuvi (myös torx), ja sitten voidaankin koko puskurin pää pudottaa alas ja päästään käsiksi umpioon.
-Umpion irroitusta estää jonkinlainen muovinen törmäyssuoja, joka on kolmella ruuvilla kiinni puskurin sisärakenteessa.
-Törmäyssuojan irroituksen jälkeen itse umpio on kiinni kolmella kymppimillin pultilla. Irroita pultit ja umpion johto pikaliittimestään. Vedä umpio etukautta ulos.
-Mene sisälle hyvään valoon ja lämpimään vaihtamaan polttimot.
-Muista huoltaa korkeudensäätömoottori, joka on usein kondenssin vikaannuttama. Moottorin muovikuoren saa avattua, ja servoliikkeen lineaaripotikan puhdistettua. Huuhdellaan potikka esim. WD40:llä, ja liikutellaan muutaman kerran edes takaisin hapettumien irroittamiseksi.
Myös säätömoottorin piirikortti on täysin suojaamaton ja siinä on usein kondenssiveden jälkiä, huuhtele WD40:llä myös piirikortti.
Omassani sain näin toimimattomat säätömoottorit taas kuntoon. Eihän ne kauhean kalliita osiakaan olisi, jonkun alle 40€ kappale. Boschin tekoa, eli huono kesto ei ole italiaanojen vika. Outoa on että piirikortin päälle ei ole jaksettu valmistusvaiheessa suihkuttaa mitään suojalakkaa...
-Sitten vaan lopuksi kasaan käänteisessä järjestyksessä. Itse jätin ne varsin turhan näköiset umpion edessä olevat törmäyssuojat pois, ompahan taas vähemmän ruuveja väännettävänä kun ensi syksynä taas vaihtaa H7:t pimeitä kelejä varten.
Kesäkelillä (elokuun lopussa tehtynä) oli lopulta pikku homma, kunhan ei edes yrittänyt pahoittaa mieltään yrittämällä vaihtaa takakautta umpio paikoillaan. Joka ei kyllä JTD:n ahtaassa konehuoneessa edes onnistuisikaan kuin pelkääjän puolelle kauhean ähellyksen ja veristen rystysten hinnalla...Vaihtaakaa Grandepuntoon ,niin ei tarvii näpräillä. Nyt hyvät tarjoukset ,vaihdan Granden Evoon. 3v. vanha ja rekisterikilven toisen polttimon joutunut vaihtamaan.
- Jorma Ulkoneva
fgklhäölgfjögfk kirjoitti:
Stilon ajovalopolttimon (tai minkä vaan umpion siällä olevan polttimon) vaihtoon on paras konsti irroittaa koko umpio toimenpiteen ajaksi.
-Sisälokauojan etupäästä ruuveja irti niin että sen voi rautalangalla vetää ulos sisäänpäin linkkun käänetyn pyörän vanteeseen.
-Puskurin pää on kiinni kahdella pultilla lokasuojassa umpion ja pyöranaukon välistä. Pulteissa on torx-pää.
-Puskurin alta irroitetaan yksi ruuvi (myös torx), ja sitten voidaankin koko puskurin pää pudottaa alas ja päästään käsiksi umpioon.
-Umpion irroitusta estää jonkinlainen muovinen törmäyssuoja, joka on kolmella ruuvilla kiinni puskurin sisärakenteessa.
-Törmäyssuojan irroituksen jälkeen itse umpio on kiinni kolmella kymppimillin pultilla. Irroita pultit ja umpion johto pikaliittimestään. Vedä umpio etukautta ulos.
-Mene sisälle hyvään valoon ja lämpimään vaihtamaan polttimot.
-Muista huoltaa korkeudensäätömoottori, joka on usein kondenssin vikaannuttama. Moottorin muovikuoren saa avattua, ja servoliikkeen lineaaripotikan puhdistettua. Huuhdellaan potikka esim. WD40:llä, ja liikutellaan muutaman kerran edes takaisin hapettumien irroittamiseksi.
Myös säätömoottorin piirikortti on täysin suojaamaton ja siinä on usein kondenssiveden jälkiä, huuhtele WD40:llä myös piirikortti.
Omassani sain näin toimimattomat säätömoottorit taas kuntoon. Eihän ne kauhean kalliita osiakaan olisi, jonkun alle 40€ kappale. Boschin tekoa, eli huono kesto ei ole italiaanojen vika. Outoa on että piirikortin päälle ei ole jaksettu valmistusvaiheessa suihkuttaa mitään suojalakkaa...
-Sitten vaan lopuksi kasaan käänteisessä järjestyksessä. Itse jätin ne varsin turhan näköiset umpion edessä olevat törmäyssuojat pois, ompahan taas vähemmän ruuveja väännettävänä kun ensi syksynä taas vaihtaa H7:t pimeitä kelejä varten.
Kesäkelillä (elokuun lopussa tehtynä) oli lopulta pikku homma, kunhan ei edes yrittänyt pahoittaa mieltään yrittämällä vaihtaa takakautta umpio paikoillaan. Joka ei kyllä JTD:n ahtaassa konehuoneessa edes onnistuisikaan kuin pelkääjän puolelle kauhean ähellyksen ja veristen rystysten hinnalla...Herra fgklhäölgfjögfk teki todella asialliset ja hyödylliset ohjeet, kiitos siitä.
Sen verran voisin vielä täydentää että mitä opin oman -05 mallin farkku-Stilon
umpion irroituksesta.
-Kaikki torx-kannat on kokoa T27
-Puskurin päiden ruuveista pyöränpuoleinen on 8mm pulttikanta (ei torx)
-Se muovinen kikkare umpion alapuolella lienee tarkoitettu puskurin ohjuriksi ja siten tarpeellinen myös myöhemmin. Sen kiinnitys on kahdella 8mm pulttikannalla.
-Puskuri ei varsinaisesti pääse alas putoamaan, koska on vielä kiinni edestä keskeltä moottorinsuojamuovin alta. Umpioon käsiksi pääsyä vielä lisää auttaa kun avaa T27 (4 kpl) ruuvit maskin yläpuolelta.
-Helppoa homma ei näinkään ole; mutta jo mahdollista kuitenkin.
Kiusaksi on keksitty esim. sijoittaa vasemman umpion pikaliitin suoraan päin akulle menevää johtonippua.
- tilpitappi1
Sisäloksun irroittamalla pääsee jo aika pitkälle.Ei umpiota välttämättä kokonaan tarvitse irroittaa.Teleskooppimagneetti aika näppärä apurina hommassa.
- Anonyymi
Stilo oikean puolen polttimot ja säätömoottorin saa vaihdettua konehuoneen puolelta.
Kuskin puoli helpoin sisälokasuojan kautta,ei todellakaan mitään rakettitiedettä!
Nykyihminen taitaa vaan olla käsi vähänkään älypuhelimen ulottumattomissa olevissa suorituksissa😂
- pioupiuyh
sain kalan.
- sontatunkio
miten ihmeessä italialaiset ovat voineet keksiä ferrarin ja laittaa sen vielä toimimaan?
- vaikeamuttahauska
Itse myin Stilon pois, ennen kuin yhtään täällä kuvattua italialaisen insinööritaidon kukkaa ehti tulla vastaan, mutta tiedän tunteen.
Tänä kesänä harjoittelin Vespa LX150 sytytystulpan vaihtoa, asiaa jota kuvittelin helpoksi auki kiinni jutuksi. No ei ollut....vaihtoehtoina 5 vuotiaan kädet ja 25 vuotiaan voimat sormissa tai jousituksen irroittaminen ja moottorin lasku rungon suojista näkyville, Nettikirjoittelussa suositeltiin jälkimmäistä, verisin käsin tein ensimmäisen.
Italialainen suunnittelee ja toteuttaa asiat vähän eri tavalla, mutta tekee sen itse, eikä vain kasaa härveleitä muiden suunnittelemista osista, sitä arvostan. - Lssssssssssss
Mää
- Anonyymi
Miten katsastus mies näki polttimoiden olevan haalistuneita värillisen vilkun suojalasikuoren läpi? Ja peräti kaikkien?
Olis kyllä vaatinut selityksen, mutta kokemuksesta tiedän, ettei se auta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten katsastus mies näki polttimoiden olevan haalistuneita värillisen vilkun suojalasikuoren läpi? Ja peräti kaikkien?
Olis kyllä vaatinut selityksen, mutta kokemuksesta tiedän, ettei se auta.No valo on kirkasta, joka tulee kirkkaan kuoren alta...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No valo on kirkasta, joka tulee kirkkaan kuoren alta...
Puntossa olen vaihtanut etu sekä takapolttimot muutamassa minuutissa per kulma.
Kuinka Stilossa voi olla noin hankalaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puntossa olen vaihtanut etu sekä takapolttimot muutamassa minuutissa per kulma.
Kuinka Stilossa voi olla noin hankalaa.Stilo on Fiat-malleista kohonnut melkein legendan asemaan, mitä tulee polttimoiden vaihtoon. Muitakin melko työläitä lamppu-viritelmiä tuon ajan autoista löytyy, kunnes EU-direktiivi puuttui peliin. Tuon jälkeen ainakin näennäisesti karsiutui kaikkein hankalimmat tapaukset pois.
Puntoon, etenkin isolamppuiseen 2003 -> etupolttimot (H7 ja H1) ovat erittäin helppo vaihtaa. Onnistuu vaikka marketin pihalla. Kuskin puoli on vähän ahtaampi lähellä olevan releboxin takia, mutta onnistuu ihan hyvin pienellä sorminäppäryydellä ilman 5-vuotiaan käsiä. Mainittakoon, että myös takalisäjarruvaloon pystyy vaihtamaan polttimot, jos "elementtejä" menee pimeäksi. Monissa autoissa tämä tarkoittaa koko jarruvalon uusimista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puntossa olen vaihtanut etu sekä takapolttimot muutamassa minuutissa per kulma.
Kuinka Stilossa voi olla noin hankalaa.Stilo on Fiat-malleista kohonnut melkein legendan asemaan, mitä tulee polttimoiden vaihtoon. Muitakin melko työläitä lamppu-viritelmiä tuon ajan autoista löytyy, kunnes EU-direktiivi puuttui peliin. Tuon jälkeen ainakin näennäisesti karsiutui kaikkein hankalimmat tapaukset pois.
Puntoon, etenkin isolamppuiseen 2003 -> etupolttimot (H7 ja H1) ovat erittäin helppo vaihtaa. Onnistuu vaikka marketin pihalla. Kuskin puoli on vähän ahtaampi lähellä olevan releboxin takia, mutta onnistuu ihan hyvin pienellä sorminäppäryydellä ilman 5-vuotiaan käsiä. Mainittakoon, että myös takalisäjarruvaloon pystyy vaihtamaan polttimot, jos "elementtejä" menee pimeäksi. Monissa autoissa tämä tarkoittaa koko jarruvalon uusimista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236788Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka211005- 75871
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47804Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.91768Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38751Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713