Tallinna oikeustiede

tallinnaan?

Voisiko joku tietävä valaista että mikä ero on Tallinn Universityllä ja Tallinn University of Technologylla?

Molemmilla näyttää olevan englanninkielinen Law tutkinto, mutta onko kouluilla mitään käytännön eroa?

19

2887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • santander

      Samapa tuo, molemmat kunnallisia ja arvostettuja. Vaikeutena tuossa oikeustieteen opiskelussa ulkomailla että mahdotonta tulla töihin Suomeen tutkinnon jälkeen koska et ole opiskellut Suomen lakia.
      Mutta jos Viroon haluaa jäädä niin varmasti hyvä koulutus.

      • tartlane

        Oikeustieteen opetus alkoi ko. korkeakouluissa nykyisessä muodossaan erinäisten julkisten sekä yksityisten yliopistojen yhdistyessä 2008. TLÜ:n oikeustieteellä on juurensa yksityisessä Akademia Nordissa, jonka vaatimustaso tutkinnon suhteen oli tunnetusti kyseenalainen. TTÜ:n oikeustieteen opetus on yksityisten Audentes/Concordian peruja. Em. koululla oli alusta alkaen kansainvälinen suuntauminen juridiikan opetukseen.

        Englanninkieliset kandin ohjelmat niin TLÜ:ssä kuin TTÜ:ssä on suunnattu ulkomaisille tai ulkomaille töihin tai jatko-opiskelemaan aikoville opiskelijoille. Klassista oikeustiedettä ko. opetussuunnitelmat sisältävät verrattain hyvin vähän. Jos aikoo jäädä töihin Viroon, niin silloin kannattaa valita ko. koulujen vironkieliset linjat (tai katsoa josko Tarton (TÜ) yliopistolla olisi jotain tarjottavaa), koska sisältö on tuolloin lähempänä klassista oikeustiedettä.

        Oikeusjärjestelmät sisältöineen poikkeavat toisistaan aivan kaikkialla, mutta yleinen struktuuri on samankaltainen. Hyvä juristi omaksuu muuttuvat normit ja tulkintamenetelmät maata tai järjestelmää katsomatta. Siksi kannattaa katsoa ennen opintojen alkua, että koulutusohjelma pitää sisällään vastaavat kurssit, mitä ETA-koe Suomessa edellyttää. ETA-kokeen kurssit eivät ole valikoituneet sinne sattumalta, vaan niiden kurssien sisällön omaksumista edellytetään kaikissa klassista oikeustiedettä opettavissa instituutioissa manner-Euroopassa.


      • ei merkkiä

        Ei ole mahdotonta. Ei edes vaikeaa. Kysyntää löytyy. ETA tutkinnon suorittamisen jälkeen saa täyspätevyyden toimia esim tuomarina. ottakaa hyvät ihmiset selvää ennen kuin julkaisette tietoa, jota joku saattaa ajatella ''faktaksi''.

        T. Juristi


    • tallinnaan?

      Kiitos vastauksesta tartlane!!
      Pystytkö valaisemaan vielä paria asiaa kun tuntuu että tiedät asiasta paljon.
      Eli jos lähtee Viroon opiskelemaan lakia niin tulevaisuuden työpaikka suuntautuu kansainväliseen lakiin?
      Esim suuret yritykset, EU, kansainväliset lakiasiaintoimistot?
      Jos tiedät niin miten suomalaiset jotka ovat käyneet Virossa opiskelemassa oikeustiedettä ovat sijoittuneet työelämään? Kannattaako koulutus, eli saako sillä "oman alan töitä"?

      • tartlane

        Eipä kestä.

        Jos Viroon lähtee opiskelemaan kansainvälistä lakia, niin todennäköisesti tulevaisuuden työpaikka suuntautuu kansainväliseen lakiin.

        Työllistymisestä ko. ohjelmista en osaa sanoa mitään, sillä olen itse suorittanut opintoni Tartossa. (Ja työllistynyt hyvin niin Virossa kuin Suomessa).

        Sen mitä olen pari kertaa vieraillut TTÜ:n kampuksella, niin hyvä kuva on jäänyt niin itse henkilökunnasta kuten myös tiloistakin. Itse sijainti on tosin vähän syrjäisessä.

        TSOJ Ry auttaa varmaan mielellään mahdollisissa lisäkysymyksissä http://www.tsoj.fi/


      • tartlane kirjoitti:

        Eipä kestä.

        Jos Viroon lähtee opiskelemaan kansainvälistä lakia, niin todennäköisesti tulevaisuuden työpaikka suuntautuu kansainväliseen lakiin.

        Työllistymisestä ko. ohjelmista en osaa sanoa mitään, sillä olen itse suorittanut opintoni Tartossa. (Ja työllistynyt hyvin niin Virossa kuin Suomessa).

        Sen mitä olen pari kertaa vieraillut TTÜ:n kampuksella, niin hyvä kuva on jäänyt niin itse henkilökunnasta kuten myös tiloistakin. Itse sijainti on tosin vähän syrjäisessä.

        TSOJ Ry auttaa varmaan mielellään mahdollisissa lisäkysymyksissä http://www.tsoj.fi/

        Miten sait ulkomaisen tutkintosi hyväksiluetuksi Suomessa?


      • jaaa
        tartlane kirjoitti:

        Eipä kestä.

        Jos Viroon lähtee opiskelemaan kansainvälistä lakia, niin todennäköisesti tulevaisuuden työpaikka suuntautuu kansainväliseen lakiin.

        Työllistymisestä ko. ohjelmista en osaa sanoa mitään, sillä olen itse suorittanut opintoni Tartossa. (Ja työllistynyt hyvin niin Virossa kuin Suomessa).

        Sen mitä olen pari kertaa vieraillut TTÜ:n kampuksella, niin hyvä kuva on jäänyt niin itse henkilökunnasta kuten myös tiloistakin. Itse sijainti on tosin vähän syrjäisessä.

        TSOJ Ry auttaa varmaan mielellään mahdollisissa lisäkysymyksissä http://www.tsoj.fi/

        TLÜ on kanssa hyvin petrannut opetuksen laatua ja tasoa. Monet Opettajat TTÜ ovatkin vaihtaneet TÜ:hun koska pitävät tätä yliopistoa paremmassa arvossa.


    • nuqqu

      Noi koulut ei ole kansainvälisesti kovin arvostettuja. Katso Ranking sijoitus!

    • kaikkianekeksii

      Tuskin tuo koulun arvostus kauheasti haittaa, en ainakaan itse uskoisi.
      Kai se että missä suorittaa LL.M:n on sitten jo tärkeämpi juttu kuin kandin suoritus koulu

    • Jeppe30030

      TTU on hyvä paikka opiskella Kansainvälistä ja EU oikeutta, suosittelen! Ninim. TTU:n oikislainen.

      Itse olen ainakin hyötynyt kesätöitä hakiessani kansainvälisestä koulutuksestani (eli kun olen suomesta hakenut hommia), työnantajat ovat olleet todella kiinnostuneita.

      Lisäksi on todettava, että EU oikeus on tänä päivänä enemmän suomen lainsäädäntöä kuin suomen omat kuviot. :D Eli jos lukee EU lakia niin varmasti työllistyy Suomessakin, koska Suomen lakisysteemi on jo niin EU kuvioon muokattu.

      Suosittelen siis!

    • totuudenpuhuja55

      Tallinnan tutkinoilla ei saa töitä Suomesta. Jeppe30030 luultavasti keksii omasta päästään tarinoita todistaakseen itselleen päinvastaista. Olen seurannut läheltä useiden kaverien opiskelua Tallinnassa ja edes kauppatieteiden opiskelijat eivät tahdo sijoitttua koulutusta vastaaviin töihin. Jollain ulkomaalaisella oikeustieteiden kandilla ei tee mitään Suomen työmarkkinoilla.
      Jopa Tallinnassa oikeustieteiden opiskelijat heittävät sisäpiiri läppää siitä miten tutkinnolla voi korkeintaan sytyttää takan valmistumisen jälkeen.
      Jos haluatte lukea lakia niin panostakaa pääsykokeisiin vaikka Lapin oikikseen, älkää lähtekö hillumaan Tallinnaan pariksi vuodeksi todistelemaan että kyllä tällä tutkinolla saa töitä. Ei saa.

      • Truthbetold

        Totuudenpuhuja55
        sul ei nyt ihan osunu nappiin noi puheet.
        Tallinnalaiset kv oikeutta opiskelevat ovat saaneet kesätöitä Suomesta (jopa ensimmäisen vuoden opiskelijat.) Ja ihan hyvin voi työllistyä Suomessa ETA kokeen jälkeen. Moni työnantaja on myös osoittanut suurta kiinnostusta tätä tutkintoa kohtaan. P.S tottakai jos lähtee esim Tallinnaan opiskelemaan niin ensisijainen suuntautuminen on ulkomaille koska täällä opiskellaan nim.om. kv ja EU oikeutta. Ei näitä kouluja voi oikein vertailla keskenään mutta jos haluaa Suomeen töihin lakimieheksi ni kannattaa ihmeessä hakea ensisijaisesti Suomeen opiskelemaan. Mut jos haluaa ulkomaille niin on helpompaa päästä esim Britteihin opiskelemaan LLM tutkintoa koska on jo aloittanut yliopisto opiskelut englanniksi.


    • opiskelija...

      Itse opiskelen tällä hetkellä ja voin sanoa että meillä on kesä töissä tällä hetkellä isoissa pörssi yrityksissä lakipuollella ja myös eräs tekee tällä hetkellä harjotelua Eu:lle suomessa ja monet ovat myös ulkomailla mutta kaikissa parhaissa yrityksissä ja lakifirmoissa on porukkaa kesätöissä. Ja rankigissa olemme edellä Lapin Yliopistoa, Vaasaa ja jopa Aalto yliopistoa nykyään. Ja moni on jatkanut opintojaan huippu yliopistoihin ( parempiin mitä suomessa on) 3 vuoden jälkeen niin en näe mitään syytä haukkua koulutustamme. Koulu on viron 2 paras yliopisto jota nykyinen viron presidentti on käynyt. Kansainvälisyydestä on hyötyä ja jos ihmiset vierastavat sitä kuulostaa se enemmänkin kateudelta. Itse olen myös eräässä hyvin tunnetussa suomalaisessa yrityksessä töissä (löytyy pörssistä) ja virallisena kielenä täälä on englanti ja teemme sopimuksia englanniksi enimmäkseen emme suomeksi. Kielistä on vaan hyötyä kun hakee töitä ei haittaa:) Eli suosittelen hyvin lämpimästi kouluamme. Hyvin moderni ja uusi rakennus. Tule käymään ja ihastu! Sen perusteella mitä palautetta olen täälä töissä saanut on se ollut vain tähän menessä positiivista. Mainittakoon vielä että eräs lakimies käyttää täälä töissä samaa kirjallisuutta hyväkseen mitä me käytämme koulussamme niin en näe asiassa mitään haukuttavaa. Missäköhän sinun ystäväsi ovat oikeen Tallinassa opiskelleet? Koska koulukohtaset erotkin ovat aika suuria.

      • 28-9

        Komppaan edellisen viestin kirjoittajaa. Tallinnassa opiskelu vaatii omaa aloitekykyä ja yhteydenpitoa suomen suuntaan jos haluaa kotimaassa työskennellä mutta tohdin väittää että jos opiskelija satsaa kunnolla koulutukseen ja työllistymiseen, antaa Virossa käyty koulu siihen todella kovat lähtökohdat.
        Jos taas opiskelija haluaa käydä oikeustieteellisen mahdollisimman vähällä vaivalla ja siirtyä sen jälkeen ns. "varmoihin" töihin, esim perunkirjoittamaan Jämsään niin en voi Tallinnaa suositella.
        Jos taas haluaa toimia ulkomailla tai kuten edellinen kirjoittaja, suuressa pörssiyrityksessä niin Tallinna antaa siihen jopa paremmat valmiudet kuin suomen oikeustieteellinen.


    • hill3

      Tietääkö joku sattumoisin,onko kukaan päässyt tai on ite päässyt TTUhun opiskelemaan kv ja EU oikeutta merkonomin paperilla? amis paperilla?

      Ja onko opiskelu englanniksi helppoa vai vaativaa?

      Ja lisäksi kysyisin vielä, millanen on se Skype haastattelu ja kauan kestää? se varmaan tapahtuu enkuksi?

      Ajatellin siis ensi vuonna hakea TTU:hun, mutta mua vaan askaruttaa, onko turha hakea(= joudun maksamaan hakemisesta), jos sinne pääsee vaan lukion papereilla.

      Kiitos etukäteen :)

    • Markku_THE_Boss

      Kannattaa käydä ensin lukio, ja vasta sen jälkeen haet TTU:hun.

      Aikuislukion hoitelet parissa vuodessa jos nyt heti syksystä pääset aloittamaan.

      Olisi suorastaan loukkaus edes hakea amiksen papereilla oikikseen.

    • saara____38

      Mä päätin juurikin hakea tuonne Helsingin yksikköön, toivottavasti vielä mahtunee sekaan!

    • mardy3

      Pääseköö Tallinnasta saadulla kanditutkinnolla suomeen tekemään maisterin ?

      • 1632

        Kyllä. Keskiarvo vähintään 3, ETA-kokeet suoritettuina ja jos paikkoja löytyy. Tavallisesti 10 paikkaa per vuosi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5195
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3257
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1385
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe