Olen vertaillut talopakettien mahdollisia puutteita eli saanko todella avaimet
käteeni.Talo olisi siis muuttovalmis.
Puutteita on löytynyt monenlaisia ja vertailu on osoittautunut mahdottomaksi.
- puuttuu perustukset,salaojat,routaeristykset,erilaisia aputöitä,radonsuojaus,
- puuttuu hormisto,takka,leivinuuni,
- puuttuu autotalli,autokatos,varasto,terassin lattia
-puuttuu lämmänlähde,lämpöpumppu
-puuttuu energialaskelmat,asemapiirros,LVIS-piirustukset
Miten voi nämä puutteet huomioiden puhua muuttovalmiudesta ja kun lukkopesät puuttuu,miten saan avaimet käteen?
Mitä avaimet käteen sisältää?
32
3796
Vastaukset
- säästä vielä
Maksamalla. Rahalla saa postilaatikon nimikyltteineen ja viinimarjapuskat pihalle istutettuna.
- huijataanko minua
Ihmeellistä tässä on se,että vaikka kerrotaan saatavan avaimet käteen,niin
täytyy useampi kymppitonni pulittaa?
Muuttamaankin pääsee,mutta kun ei edes sokkelia toimiteta?
Muuttovalmis...avaimet käteen...valmistalo -nimillä markkinoitavien talojen keskimääräinen valmiusaste on vain noin 70 %. Yhdeltä puuttuu toimituksestaan yhtä ja toiselta toista. Yleisimmät puutteet ovat:
* maatyöt: kaivuu, täytöt ja tiivistykset
* vesi- ja viemärityöt perustuksen ulkopuolisella alueella
* liittymät
* rakennuttamiskustannuksista asemapiirros, vastaava työnjohtaja, pääsuunnittelija
* pihatyöt
Noita puutteita voi tiettyyn rajaan perustella kustannusten huonolla ennustettavuudella, mutta mielestäni silloin pitäisi kyllä noita markkinointinimikkeitä tarkastella kriittisesti. Ostaako "valmistalo" vaiko oikeasti valmis talo?- epäluotettavaa!
Kuinkahan moni on luullut ostavansa 100 % ja saaneensa 70%;n osan talopaketistaan.Monelleko on hyvitetty muutoksista 50%?
Nimityksillä on kikkailtu ja annettu väärä mielikuva kertomalla valmiista talosta?
Valmistalon tilannut odottaa kustannuksiltaan 100%:sta muuttovalmista taloa ja
odottaa puhelua,koska avaimet luovutetaan ja kustannukset talopaketista ovat
sisältäneet kaiken.Sauna lämpenemään!
Miksi lähes kaikki tämänluonteiset paketit ovat saman viiteryhmän,jota nimitetään
taikapiiriksi? - säästä vielä
epäluotettavaa! kirjoitti:
Kuinkahan moni on luullut ostavansa 100 % ja saaneensa 70%;n osan talopaketistaan.Monelleko on hyvitetty muutoksista 50%?
Nimityksillä on kikkailtu ja annettu väärä mielikuva kertomalla valmiista talosta?
Valmistalon tilannut odottaa kustannuksiltaan 100%:sta muuttovalmista taloa ja
odottaa puhelua,koska avaimet luovutetaan ja kustannukset talopaketista ovat
sisältäneet kaiken.Sauna lämpenemään!
Miksi lähes kaikki tämänluonteiset paketit ovat saman viiteryhmän,jota nimitetään
taikapiiriksi?Ei yksikään, siis kukaan talon ostaja ei ole noin tietämätön kuin sinä. Kyllä sinäkin sen ymmärtäisit, jos neuvottelisit talokaupasta. Ja edelleen, kyllä sen talon saa 100% valmiina ja vaikka saunan 89,5 asteeseen lämmitettynä, jos vain haluaa.
- Grynderiltä valmis
säästä vielä kirjoitti:
Ei yksikään, siis kukaan talon ostaja ei ole noin tietämätön kuin sinä. Kyllä sinäkin sen ymmärtäisit, jos neuvottelisit talokaupasta. Ja edelleen, kyllä sen talon saa 100% valmiina ja vaikka saunan 89,5 asteeseen lämmitettynä, jos vain haluaa.
"säästä vielä" osui naulankantaan. Jos menee talotoimittajien nettisivulle niin minuutissa selviää mitä toimituksesta puuttuu. Puuttiden kustannus vaikutusta voi olla vaikeampi arvioda, varsinkin jos tontista ei ole tietoakaan. Mutta kuten todettu tuosta on vielä h*vetin pitkä matka kaupantekoon...
- asasddsasdasdadssada
Grynderiltä valmis kirjoitti:
"säästä vielä" osui naulankantaan. Jos menee talotoimittajien nettisivulle niin minuutissa selviää mitä toimituksesta puuttuu. Puuttiden kustannus vaikutusta voi olla vaikeampi arvioda, varsinkin jos tontista ei ole tietoakaan. Mutta kuten todettu tuosta on vielä h*vetin pitkä matka kaupantekoon...
Ja tässä onkin koko asian ydin: jos ei tontista ole tietoakaan, niin kyllä pitää aika fakiiri olla, että osaa sanoa maatöiden ja perustuksien hinnan. Tontti vaikuttaa todella paljon kustannuksiin ja se ei ole talotehtaan vika, etteivät he tiedä, millaisen suopläntin olet ostanut.
Itse rakennutin/rakensin talon tilaelementtivalmistalopaketista ja ei se mitään petkutusta ollut. Jopa talopaketin myyjän kustannusarvio oli kohtuullisen järkevä - hiukan optimistinen tosin. Toimituksen rajana oli perustusmuurien yläreuna: sen yläpuolelle tuli kaikki ja sain avaimet käteen, saunan jouduin itse laittamaan päälle.
Jos olisin ostanut avaimet käteen autotallipaketin, niin siinä olisi ollut autotalli. Ostin kuitenkin talopaketin, jolloin siinä ei ollut autotallia. Tämä ei mielestäni ollut epäselvää.
Se on kuitenkin totta kaikessa rakentamisessa, että kustannusarvioista menee helposti yli, koska kaikki alalla toimivat arvioivat hintoja alakanttiin. Pitää siis olla mahdollisuus lisärahoitukseen, jos kustannusarvio ylittyy. Meillä perustuskustannukset meinasivat karata käsistä ja tilanne korjattiin tekemällä itse enemmän töitä perustuksien ja autotallin eteen. - Grynderiltä valmis
asasddsasdasdadssada kirjoitti:
Ja tässä onkin koko asian ydin: jos ei tontista ole tietoakaan, niin kyllä pitää aika fakiiri olla, että osaa sanoa maatöiden ja perustuksien hinnan. Tontti vaikuttaa todella paljon kustannuksiin ja se ei ole talotehtaan vika, etteivät he tiedä, millaisen suopläntin olet ostanut.
Itse rakennutin/rakensin talon tilaelementtivalmistalopaketista ja ei se mitään petkutusta ollut. Jopa talopaketin myyjän kustannusarvio oli kohtuullisen järkevä - hiukan optimistinen tosin. Toimituksen rajana oli perustusmuurien yläreuna: sen yläpuolelle tuli kaikki ja sain avaimet käteen, saunan jouduin itse laittamaan päälle.
Jos olisin ostanut avaimet käteen autotallipaketin, niin siinä olisi ollut autotalli. Ostin kuitenkin talopaketin, jolloin siinä ei ollut autotallia. Tämä ei mielestäni ollut epäselvää.
Se on kuitenkin totta kaikessa rakentamisessa, että kustannusarvioista menee helposti yli, koska kaikki alalla toimivat arvioivat hintoja alakanttiin. Pitää siis olla mahdollisuus lisärahoitukseen, jos kustannusarvio ylittyy. Meillä perustuskustannukset meinasivat karata käsistä ja tilanne korjattiin tekemällä itse enemmän töitä perustuksien ja autotallin eteen.Jep yli alkuperäisen budjetin meni meilläkin. Mut ei meitä ketään kusettanu, me vaan valittiin alkuperäistä parempaa laatua ja enemmän varusteita. Me maksettiin ylitys, ei rakennettu mitään, niin kuin oli suunniteltukin. Ja nimimerkistä huolimatta me rekennetutettiin itse, ei ostettu grynderiltä.
- ammattilaisten asia
Onko Rauno Kangas tehnyt laskelmia ja vertailuja ns.valmistalojen puutteista?
Toimiiko Kangas alalla ammattilaisena? ammattilaisten asia kirjoitti:
Onko Rauno Kangas tehnyt laskelmia ja vertailuja ns.valmistalojen puutteista?
Toimiiko Kangas alalla ammattilaisena?Onhan noita laskelmia ja vertailuja tullut jonkin verran tehtyä vuosien saatossa.
Kyllä, toimin alalla. Ammattilaisuus on taas hieman arviointikysymys, joten vastaan siihen vain asia-argumentein: kolmisenkymmentä vuotta suomalaisen pientalotuotannon palveluksessa - työtehtävien kirjo ulottuu lautapojasta talopakettifirman toimitusjohtajuuteen ja kaikkea mahdollista siltä väliltä. Nykyisin leipä lohkeaa suunnittelu- ja laskentapalveluista lähinnä käynnistymisvaiheessa oleville talopakettiyrityksille.- kilpailunkiertoako?
Jep yli alkuperäisen budjetin meni meilläkin. Mut ei meitä ketään kusettanu, me vaan valittiin alkuperäistä parempaa laatua ja enemmän varusteita. Me maksettiin ylitys, ei rakennettu mitään, niin kuin oli suunniteltukin. Ja nimimerkistä huolimatta me rekennetutettiin itse, ei ostettu grynderiltä.
Valitessanne parempaa laatua oliko teillä mahdollisuus kilpailuttaa saadaksenne
oikea hinta? - Grynderiltä valmis
kilpailunkiertoako? kirjoitti:
Valitessanne parempaa laatua oliko teillä mahdollisuus kilpailuttaa saadaksenne
oikea hinta?Me kilpailutettiin valmistalotoimittajat. Allekirjoitetun tilaus/kauppasopimuksen jälkeen tehdyt muutokset eivät ole kilpailutus- vaan neuvottelukysymyksiä. Jos haluaa kipailuttaa jokaisen pultin erikseen rakentamisen edetessä pitää rakentaa/rakennuttaa pitkästä. Meidän osalta sellainen "nysvääminen" ei tullut kyseeseen.
- tt:n puutelista?
Kenen sivuilla kerrotaan puuttuvien lista täydellisesti ja kaunistelematta?
Onko luotettavaa tietoa saatavilla? tt:n puutelista? kirjoitti:
Kenen sivuilla kerrotaan puuttuvien lista täydellisesti ja kaunistelematta?
Onko luotettavaa tietoa saatavilla?Täydellisestä ja kaunistelemattomuudesta en tiedä, mutta ei se enää ole poikkeuksellista, että valmistalo- tai muuttovalmistoimittajat laittavat näkyviin suhteellisen kattavan listauksen myös puuttuvista positioista:
http://www.kastelli.fi/Meille-Kastelli/Toimitusvaihtoehdot/Toimitussisaltojen-vertailu/
- raharami
Rahalla saa ja autolla pääsee.
Mitäs näitä täällä kyselet.
Olet lukutaitoinen, ei muuta kuin vertailee ja tinkimään jos olet persaukinen. - Daltton
Mä oon ihmetelly tätä juttuu. Mä budjaan Sörkässä mut ei ne mulle oo mitään avaimia antanut. Aina joku muu sulkee ovet ,sammuttaa valot sekä hoitaa kaikki muut jutut, mä haluisin välillä itekin tehdä jotain. Futsatkaa tarkaan millasen paketin otatte.Täs on kyl kiva pitsku ei näy kiusaajia ,valvonta on hyvää ei pääse pujahtaa muurin yli niin kuin tuol tarhoissa on käynny.
- Nyckelman
Saat ainakin sen lukon mihin pistää se avain, muutenhan puutteita riittää varmasti.
- no
avaimet käteen
- tyytyväinen
Turha edes suunnitella valmispaketteja ellei tiedä mitä haluaa ja millaisena kokonaisuutena sen pirttinsä haluaa,kaikki maksaa ja myyjä kyllä kertoo mitä rahoilla saa,its ostin avaimet käteen kodin ja tyytyväinen olen,kaikki pelitti niinkuin pitikin..jos mainos tälle sivulle sopii KASTELLI sen teki
- Et eksy
Kysy häneltä joka avaimia myy!
- 17+4
Kuluttajaviraston sivuilta löytyy taulukko mitä muuttovalmis-toimitukseen tulee kuulua. Mitään avaimet käteen määritelmää ei sen virallisemmin ole määritelty. Mutta periaatteessa kaikkien talopakettien muuttovalmis toimitukset pitäisi olla yhtenevät.
Ja kuten tuossa mainittiin, jos sinulle tarjottaisiin avaimet käteen hintaa näkemättä / tietämättä tonttia, niin kyllähän sen hinta olisi minkä tahansa urakoitsijan pakko heittää pilviin varmuuden vuoksi. Perustussuunnitelma ja käynti tontilla, niin sitten ehkä voisi ehkä jo järkevästi onnistua myös maatöiden sisällyttäminen. Mutta harvemminhan se suunnitelma on valmiina kun vasta paketteja katsotaan...- vertailukelpoinen?
Kuluttajaviraston teoreetikot ovat tehneet luettelon,mutta sisältö on yleinen eli esim.
dimensijoita ja laatua ei ole tarkennettu.Mahdollistaa mersun ja ladan tarjoamisen
samalla hinnalla.Pitäisi saada vertailukelpoinen sisältö eri toimittajille.Viivan
alta pitäisi löytää ratkaisu!
- muuttovalmis
On se silti tosi paljon helpompaa ostaa tuollainen talo, kuin alkaa itse rakennella. Kuten yllä on todettu, ei firma voi tietää sun tontista. Hommasin pari äijää tekemään perustan, vastaava mestari auttoi lupa-asioissa ja autotallinkin sai paikalleen, perustusäijät tekivät puuttuvat sisätyöt siellä, tuttu sähkäri tallin sähköt. Itse ei tarvinnut kiun maksaa, paljon, mutta talo maksaa aina! 3 vuotta ollaan asuttu, ja tyytyväisenä. Oravaistalo, nykyään kai osa Kannustaloa.
- kalliita on tarjolla
Valitan, Oravainen on yksi kalleimmista talopaketeista,yli 1500/m2
- jokuvuaa
kalliita on tarjolla kirjoitti:
Valitan, Oravainen on yksi kalleimmista talopaketeista,yli 1500/m2
Miten niin valitat, hakiko edellinen edullisinta? Mistä sä voit tietää sen hakukrieerit?
- rakentaja.
harva kai ostaa yli 1500/m2 taloa?
- asasddsasdasdadssada
Eli siis ensin valitaan halvin, koska hinta ei ole laadun tae ja sitten tullaan tänne itkemään, kun tuulettuva alapohja on homeessa?
- Tuliko virhe?
Pitiköhän olla -harva kai ostaa ALLE 1500/m2 taloa?- Itse en ainakaan tiedä lähipiirissä yhtään alle 1500/m2 ostaneita!
- 13+11=24
Just muutettiin Kastellin muuttovalmiiseen ja kaikki meni niin perseelleen kun vaan voi mennä.
Mikään ei oikeastaan pitänyt paikkaansa ja rekkulota kerty 68 kappaletta.
En jaksanut enää taistella Kastellin asiakas palvelun kanssa vaan teetin hommat loppuun omaan piikkiin.
Talon kustannusarvio petti raakasti, 120m2 taloon tuli ylimääräistä liki 60000€, eli ihan paskaa puhuu Kastellimyyjät 20000€ summasta joka tulee muuttovalmiin päälle. - :)
Avaimet ja käden!!!
- rak.mest.tarvis
Ota yhteys tulevaan vastaavaan mestariin !
- jeffersson K
www.luettelomedia.com/markkinapaikka/autotallipaketti-herrala-talot-2716
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483080Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272884- 1212316
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111296
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802