Opiskelemaan Ruotsiin

Turhautunut Suomeen

Moi kaikille

Jos pääsykokeet ei onnaa, mutta lukion päättötodistus on kohtuu hyvä, kannattaisiko pyrkiä Ruotsiin opiskelemaan yliopistoihin, jonne ei ole pääsykokeita ja opiskelu on ilmaista kuten Suomessakin?
Esimerkiksi valtio-oppi/politiikan tutkimus kuulostaa mielenkiintoiselta ja sitä voisi opiskella Tukholman yliopistossa.

Kokemuksia, mielipiteitä, hyviä/huonoja?

12

387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jamppa Huominen

      Kannattaa. Tukholma on hyvä vaihtoehto mutta asunnon hankintaan kannattaa panostaa.

      • Turhautunut Suomeen

        Kiitos mielipiteestä. Tukholmassa toimii niin hyvin julkinen liikenne, että olen valmis ottamaan asunnon kauempaakin. Joten mahdollisuudet saada kohtuu hintainen asunto paranevat :)
        Luulisin myös, että nykyään maksaessani 700 euroa eli yli 6000 kruunua vuokraa, sillä saisi jonkinlaisen asunnon jo Tukholmasta.


    • vihjjeilijä

      Haku:
      "ruotsiin"
      Yhteensä 806 osumaa

    • lundinmies

      Asunnon hankinta on erittäin vaikeaa Tukholmassa ja 50km säteellä siitä.

      Kannattanee aloittaa se jo nyt.

      Tukholmassa ei ole vapaita asuntojen vuokramarkkinoita, vaan ne ovat kunnan hallussa. Vuokra-asuntoihin tyypillisesti 5-10 vuoden jonot. Äsken katsoin omaa tilannettani jonossa (kohta 1,5v ollut), eikä hyvältä näyttänyt: keskimäärin asunnon saanut 6,4v jonottamisella.

      Tukholman ulkopuolelta voi saada vuokra-asuntoja tuurilla, mutta hinnat ovat yleensä naurettavan korkeita.

      Yhtenä vaihtoehtona suosittelen Lundin yliopistoa, asuntotilanne huomattavasti helpompi Lundissa ja Malmössä. Sijaintikin periaatteessa parempi, koska junalla pääsee Malmöstä Kööpenhaminaan n. 40minuutissa.

      • sthmbo

        Miksi Malmön sijainti on parempi? Tukholmasta "Capitol of scandinavia", ei tarvitse lähteä mihinkään, kaikkea mitä on Köpiksessä löytyy, ei ehkä Tanskalaisia, vaan sehän ei ole haitta;-)


    • Turhautunut Suomeen

      Tulee kyllä uskomattoman hitaasti vastauksia tänne. Tähän mennessä olen ehtinytkin itse löytää vastauksia vaikka mistä

      Ja jotenkin tätäkään viimeisintä vastausta en voi uskoa.
      Tuskinpa kukaan nimittäin yli kuutta vuotta pystyy odottamaan jos esimerkiksi saa opiskelupaikan Tukholmasta. Lisäksi minun tietääkseni ei pääse minkäänlaiseen asuntojonoon jos ei asu Ruotsissa ja ole ruotsalaista henkilötunnusta. Joten asunnon hakemista ei voi aloittaa. Ja tätä asiaa on selvitelty Pohjola-Nordeninkin kautta virkamiehiltä sekä lähetystöstä asti.

      Lisäksi eikös täällä ole myös joitain asuntoja:
      http://www.bostaddirekt.com/

      Ja mikä on naurettan korkea vuokra? Asun tällä hetkellä Tampereella, jossa melko huonokuntoisessa pienestä kaksiosta pitää maksaa 700 euroa. Mielestäni tämä on aika naurettavaa.

    • lynd

      Huoh... Nordenista ei saa kunnollista tietoa, kokeiltu on.

      Itse olen Tukholman kaupungin asuntojonossa vaikka olen supisuomalainen ja asun Suomessa. Olen SUomen kansalainen, en Ruotsin.

      Kas kummaa https://bokabostad.stockholm.se/RegistreringStudent.aspx

      Siitä rekisteröitymään jonoon omalla sähköpostiosoitteella!

      Edelleenkin suosittelen Lundia... Tukholman yliopisto ei sitäpaitsi ole yhtä arvostettu kuin Uppsala ja Lund.

      • lundinmies

        Kannattanee muistaa myös se että huijareita on runsaasti liikkeellä.

        Muutenkin olisi paljon helpompaa jos joku tuttu asuisi paikan päällä, niin asuntojen katsominen onnistuisi paremmin. Itse tosiaan hain Ruotsiin pari vuotta sitten ja pääsin Tukholmaan, mutta en lähtenyt asuntotilanteen vuoksi.

        Taidatkin asua Tampereella melko hulppeissa oloissa, koska alle 600 € kaksioita löytyy nytkin lähes 40 kpl.


      • turhautunut Suomeen
        lundinmies kirjoitti:

        Kannattanee muistaa myös se että huijareita on runsaasti liikkeellä.

        Muutenkin olisi paljon helpompaa jos joku tuttu asuisi paikan päällä, niin asuntojen katsominen onnistuisi paremmin. Itse tosiaan hain Ruotsiin pari vuotta sitten ja pääsin Tukholmaan, mutta en lähtenyt asuntotilanteen vuoksi.

        Taidatkin asua Tampereella melko hulppeissa oloissa, koska alle 600 € kaksioita löytyy nytkin lähes 40 kpl.

        Tukholman kaupungin vuokra-asunnot ovat kivenalla ja uskon, että niitä on aivan turha jäädä odottelemaan.

        Olen löytänyt useita eri linkkejä, joista uskoisin jonkinlaisen asunnon löytyvän, kunhan ajankohtaiseksi tulee.

        HULPPEISSA OLOISSA? Tämä maksaa 700 euroa, on 3 - 4 km keskustasta, muovimatot, pieni 2003 valm. 44 neliöinen kaksio, juoppoja asuu talossa....
        Kyllä, muun muassa VVO:lla on vapaita asuntoja vaikka millä mitalla, mutta eivät suostu vaihtamaan, syytä he eivät kerro, mutta kehoittavat jokaisessa viestissä laittamaan uuden vaihtohakemuksen jota on täytelty useaan otteeseen. Syyksi ei siis riitä korkea vuokra! Ja sama juttu muilla vuokranantajilla. Jos asuu jo Tampereella ei muuton syyksi enää riitä korkea vuokra. Pitää olla kuulemma jonkinlainen liikuntaesteinen asunto jos on sattunut juuri onnettomuus tai muuta radikaalimpaa.

        Joten Lundinmies jos lopettaisit sen asunnon haun ja antaisit muille älyä omaaville ihmisille paikkasi jonossa?


    • turust44

      Itsekin olisin kiinnostunut hakemaan tänä vuonna uudelleen Ruotsiin. Asunto vaan ongelmana...

      Hei, Turhautunut Suomeen, laita mulle sähköpostia [email protected].

      Helpompi olisi saada kimppakämppä kuin jos yrittää yksin hakea, kokemusta nimittäin itselläni on.

      Älä jaksa puhua paskaa lundinmies.

      • turust44

        Mielipiteeni on että ehdottomasti kannattaa hakea, mutta helpompaa tosiaan olisi jos yhdessä saisi asunnon.

        Ota pikaisesti yhteyttä!


    • jenzy

      opiskelen tällä hetkellä oikeustiedettä täällä Stokiksessa. Kirjoitan blogissani: jenzys.blogspot.com myös kaikesta arkipäivästäni, voin antaa vinkkejä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2916
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      105
      2478
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2240
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2072
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1873
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe