Kuka loi luojan?

Kellolla pitää olla.

Usein kuulee väittämän kaikella pitää olla Luoja, joten kuka loi Jumalan?

Jos vastaus on "Ei kukaan Jumala on aina ollut" niin silloinhan kaikki ei tarvi luojaa joten miksi maailmankaikkeuskaan tarvitsisi?

Jos vastauas on "Jumala loi itse itsensä" niin miksi myöskään maailmankaikkeus ei voisi olla syklinen ja maailmankaikkeus syntyi omasta kuolemastaan ts. aika ei ole lineaarinen vaan syklinen eli vuoden 8149128491284901284901284190 jälkeen ei tulekaan 8149128491284901284901284191 vaan palaamme ajan alkuun eli alkuräjähdykseen.

Jos vastaus on "Ihminen loi Jumalan" niin olette oikeassa mutta silloin väite "Jumala loi maailmankaikkeuden" on epätosi.

33

55

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämä on fakta: Ihminen loi Jumalan, eikä Jumala luonnut ihmistä!

• Tämä vielä

Faktat pitää voida osoittaa todeksi.

• :)
        Tämä vielä kirjoitti:

Jumalan olemassaolo ei ole fakta.

• Miten lie
        :) kirjoitti:

Jumalan olemassaolo ei ole fakta.

Jumalan olemassaolo on uskovaiselle uskon varainen asia. Jos tiedämme Jumalan olevan olemassa, emme olisi uskovaisia Jumalan olemassaolon suhteen.

Miten nyt sitten on tuon ateisti1982 faktaksi väittämän kanssa? Miten hän aikoo sen faktaksi osoittaa?

• :)
        Miten lie kirjoitti:

Jumalan olemassaolo on uskovaiselle uskon varainen asia. Jos tiedämme Jumalan olevan olemassa, emme olisi uskovaisia Jumalan olemassaolon suhteen.

Miten nyt sitten on tuon ateisti1982 faktaksi väittämän kanssa? Miten hän aikoo sen faktaksi osoittaa?

Juuri näin, Jumalaa ei olemassa, mutta tietenkin olemattomiin asioihin voi uskoa :)

• Miten lie kirjoitti:

Älä ajattele herneenkokoisilla aivoillasi uskonnon ulkopuolisia asioita. Viisastuisit vielä, jos alkaisit uskontoasi kyseenalaistamaan!

• Tämä vielä kirjoitti:

Riittääkö se että Raamatun on kirjoittanut ihminen kuin myös Taru Sormusten Herrasta ihminen?! Olematon ei osaa kirjoittaa!

• Eipä tullut
        ateisti1982 kirjoitti:

Älä ajattele herneenkokoisilla aivoillasi uskonnon ulkopuolisia asioita. Viisastuisit vielä, jos alkaisit uskontoasi kyseenalaistamaan!

Eipä tuo näytä mitenkään faktojaan tosiksi osoittavan. Rämisee vaan tapansa mukaan palstalla, ja kuvittelee että pelkän väitteensä voimalla tässä osoitetaan faktat oikeiksi.

• ...
        Eipä tullut kirjoitti:

Eipä tuo näytä mitenkään faktojaan tosiksi osoittavan. Rämisee vaan tapansa mukaan palstalla, ja kuvittelee että pelkän väitteensä voimalla tässä osoitetaan faktat oikeiksi.

ja sinähän et sitä tee.

• ...

Kerran kotona opittu on vaikeaa pois oppia.

• m-o-t

Raamattu vastaa kysymykseen mistä Jumala on tullut ...

Tämä selviää Jumalan nimestä - Jahve mikä tarkoittaa ...

- minä olen
      - minä olen olemassa
      - minä olen olemassa olo
      - minä olen olemassa olo ajan suhteen

Jumala on siis olemassaolo ajan suhteen - menneisyydessä ja tulevaisuudessa. Tämähän tarkoittaa sitä että Jumalaan sisältyy termi olemassaolo - kaikki mitä on yleensäkin olemassa ja se että yleensä on olemassa olemassaolo, niin tämä kaikki sisältyy Jumalan nimeen. Eikös olekin yksinkertaista ?

• kok.

Sanat eivät tätä ongelmaa ratkaise, Jumalallakin pitää olla luoja.

• Miksikä niin
        kok. kirjoitti:

Sanat eivät tätä ongelmaa ratkaise, Jumalallakin pitää olla luoja.

Miksi pitäisi olla?

• Dumass.
        Miksikä niin kirjoitti:

Miksi pitäisi olla?

En pysty ottamaan kantaa tuohon miksi pitäisi olla, jostainhan meidänkin raaka-aineet on täytynyt tulla :)

Mutta Jumala ei tätä ongelmaa ratkaise.

• Ei vaikeaa
        Dumass. kirjoitti:

En pysty ottamaan kantaa tuohon miksi pitäisi olla, jostainhan meidänkin raaka-aineet on täytynyt tulla :)

Mutta Jumala ei tätä ongelmaa ratkaise.

Silti väitit, että Jumalalla pitää olla luoja vaikka et sitten pysty kertomaan miksi niin pitää olla :-) Kumosit juuri oman väittämäsi.

Jumala on luonut meidän raaka-aineemme. Ei se sen vaikeampaa ole. Ne ovat tulleet olemaan hänen Sanansa voimalla.

• ...
        Ei vaikeaa kirjoitti:

Silti väitit, että Jumalalla pitää olla luoja vaikka et sitten pysty kertomaan miksi niin pitää olla :-) Kumosit juuri oman väittämäsi.

Jumala on luonut meidän raaka-aineemme. Ei se sen vaikeampaa ole. Ne ovat tulleet olemaan hänen Sanansa voimalla.

En lähde väittelemään vastaan, koska en tiedä miten tyhjästä voi syntyä mitään, et sinäkään, mutta kyllä minä voin jotain heittää, koska oletan, että Jumala on "yksi" olento ja varmaankin todella monimutkainen niin tietenkin sillä täytyy olla luoja.
        Mutta jos tieteelliselle tasolle mennään niin sitten en osaa sanoa, koska jostakin tyhjästä tämän kaiken on täytynyt tulla.

• En seuraa
        ... kirjoitti:

En lähde väittelemään vastaan, koska en tiedä miten tyhjästä voi syntyä mitään, et sinäkään, mutta kyllä minä voin jotain heittää, koska oletan, että Jumala on "yksi" olento ja varmaankin todella monimutkainen niin tietenkin sillä täytyy olla luoja.
        Mutta jos tieteelliselle tasolle mennään niin sitten en osaa sanoa, koska jostakin tyhjästä tämän kaiken on täytynyt tulla.

"En lähde väittelemään vastaan, koska en tiedä miten tyhjästä voi syntyä mitään, et sinäkään,"

Tuo on materialistisen maailmankuvan suuri ongelma. Se ei pysty selittämään maailmakaikkeuden syntyä.

"Jumala on "yksi" olento ja varmaankin todella monimutkainen niin tietenkin sillä täytyy olla luoja."

Miten tuossa A:sta seuraa B?

• ...
        En seuraa kirjoitti:

"En lähde väittelemään vastaan, koska en tiedä miten tyhjästä voi syntyä mitään, et sinäkään,"

Tuo on materialistisen maailmankuvan suuri ongelma. Se ei pysty selittämään maailmakaikkeuden syntyä.

"Jumala on "yksi" olento ja varmaankin todella monimutkainen niin tietenkin sillä täytyy olla luoja."

Miten tuossa A:sta seuraa B?

Kerro sinä miksi ei tarvitse olla luojaa Jumalalla, jos se kerran on mahdollista?

• Ei kristinopissa
        ... kirjoitti:

Kerro sinä miksi ei tarvitse olla luojaa Jumalalla, jos se kerran on mahdollista?

Milloin minä olen väittänyt, että Jumalalla olisi luoja? En ole sellaista väittänytkään enkä sellaisen tarpeesta sanonut halaistua sanaa.

Toki on olemassa uskontoja, joissa on useita jumalia ja jotkut jumalat ovat synnyttäneet tai luoneet toisia jumalia. Antiikin Kreikan panteon taitaa olla sellaisia pullollaan. Minä itse en kuitenkaan usko sellaisiin jumaliin. Käsitteellisesti sellainen toki on mahdollista.

Kristinuskon maailmankuvaan Jumalan luoja ei kuitenkaan mahdu. Mikä olisi sellainen olento joka loisi Jumalan? Sen pitäisi olla ollut olemassa ajallisesti ennen Jumalaa. Ja mikä sitten olisi sen Jumalan luojan alkulähde? Mistä se olisi ilmaantunut? Kristinoppiin tuollainen olento ei kuulu eikä sillä ole siinä käyttöä tai tarvetta. Joihinkin muihin uskontoihin ehkä voisi kuulua.

• ...
        Ei kristinopissa kirjoitti:

Milloin minä olen väittänyt, että Jumalalla olisi luoja? En ole sellaista väittänytkään enkä sellaisen tarpeesta sanonut halaistua sanaa.

Toki on olemassa uskontoja, joissa on useita jumalia ja jotkut jumalat ovat synnyttäneet tai luoneet toisia jumalia. Antiikin Kreikan panteon taitaa olla sellaisia pullollaan. Minä itse en kuitenkaan usko sellaisiin jumaliin. Käsitteellisesti sellainen toki on mahdollista.

Kristinuskon maailmankuvaan Jumalan luoja ei kuitenkaan mahdu. Mikä olisi sellainen olento joka loisi Jumalan? Sen pitäisi olla ollut olemassa ajallisesti ennen Jumalaa. Ja mikä sitten olisi sen Jumalan luojan alkulähde? Mistä se olisi ilmaantunut? Kristinoppiin tuollainen olento ei kuulu eikä sillä ole siinä käyttöä tai tarvetta. Joihinkin muihin uskontoihin ehkä voisi kuulua.

Mitä?

Sinä väitit, että Jumalla ei tarvitse olla luojaa vaan Jumala on ollut aina ja sitten pyysin sinua selittämään miksi näin on, miten joku voi olla jo valmiiksi tehtynä.

• Selvennetään sinulle

"Usein kuulee väittämän kaikella pitää olla Luoja"

Tämä on sinun alkupremissisi. Se pitäisi nyt osoittaa oikeaksi, ennen kuin sen pohjalta voidaan vetää pidemmälle meneviä johtopäätöksiä.

"Jos vastaus on "Ei kukaan Jumala on aina ollut" niin silloinhan kaikki ei tarvi luojaa joten miksi maailmankaikkeuskaan tarvitsisi?"

Asioiden luokkia on kaksi: luoduksi tulemista tarvitsevat ja ei luoduksi tulemista tarvitsevat. Luomakunta (= maailmankaikkeus) kuuluu (kuten nimikin jo kertoo) ensimmäiseen ryhmään ja Jumala toiseen.

"Jos vastauas on "Jumala loi itse itsensä""

Loogisesti mielenkiintoinen väite. Miten se olisi mahdollista?

• Kellolla pitää olla.

Miksi maailmankaikkeuden pitäisi kuulua luomista tarvitsevien luokkaan, se on vain ja ainoastaan uskovaisten luokittelu. Minusta jumala monimutkaisena olentona kuuluu luomista vaativaan luokkaan, muistatteko sen tarinan "kello tarvitsee tekijän, ei kello ilmaannnu tyhjästä joku sen on rakentanut!"

Ylempänä joku sanoi että jumala itsessään on olemassaolo. Miksi maailmankaikkeus ei ole itsessään olemassaolo? Emme tiedä esimerkiksi voiko maailmankaikkeudella olla tietoisuutta varmuudella, siinä missä ihmisaivojen tietoisuus tulee sähkökemiallisista yhteyksistä niin maailmankaikkeudessa tietoisuus voisi tulla gravitaatioyhteyksistä. Aika sci-fi ajatus mutta periaatteessa kai mahdollinen.

• Kerro lisää
        Kellolla pitää olla. kirjoitti:

Miksi maailmankaikkeuden pitäisi kuulua luomista tarvitsevien luokkaan, se on vain ja ainoastaan uskovaisten luokittelu. Minusta jumala monimutkaisena olentona kuuluu luomista vaativaan luokkaan, muistatteko sen tarinan "kello tarvitsee tekijän, ei kello ilmaannnu tyhjästä joku sen on rakentanut!"

Ylempänä joku sanoi että jumala itsessään on olemassaolo. Miksi maailmankaikkeus ei ole itsessään olemassaolo? Emme tiedä esimerkiksi voiko maailmankaikkeudella olla tietoisuutta varmuudella, siinä missä ihmisaivojen tietoisuus tulee sähkökemiallisista yhteyksistä niin maailmankaikkeudessa tietoisuus voisi tulla gravitaatioyhteyksistä. Aika sci-fi ajatus mutta periaatteessa kai mahdollinen.

"Miksi maailmankaikkeuden pitäisi kuulua luomista tarvitsevien luokkaan"

Jos sitä ei ole luotu, miten se on saanut alkuunsa?

"Minusta jumala monimutkaisena olentona kuuluu luomista vaativaan luokkaan,"

Mistä sinä henkien monimutkaisuuden tiedät? Kerro lisää aiheesta, kun kerran näemmä näytät henget hyvin tuntevan.

"Aika sci-fi ajatus mutta periaatteessa kai mahdollinen."

Mutta miten se liittyy itseisarvoiseen olemassaoloon?

• dfgsgsdg

Olemista on aina ollut. Luojaa ei ole kukaan luonut vaan Hän on ollut aina olemassa.

Ihminen ei ehkä pysty ymmärtämään sitä, että olemista on aina ollut ja sen tätä ehkä kysytkin. Raamattu kertoo, että Jumala on aina ollut olemassa. Tämä upeasti toimiva maailma on ajattelevan, valtavan älykkään ja valtavan voimakkaan Jumala luoma.

• ...

Sinulla ei ole mitään vapaaksi vankilasta korttia, sinun täytyy selittää myös miten Jumala on tähän maailmaan putkahtant jos väität sellaisen olevan olemassa.

• Raamattu alkaa "Jumala loi maan ja taivaan", mutta kuka loi sen Jumalan? Siitä ei kerro Raamattu mitään. Raamattu ja Jumalan käsitykset on syntynyt vasta kauan alkuräjähdyksen ja dinosaurusten sukupuuttoon kuolemisen jälkeen!

• Oliko jääkautena olemista? Missä Jumalasi silloin oli? Kerroppa!

• Ei pidä
        ateisti1982 kirjoitti:

Raamattu alkaa "Jumala loi maan ja taivaan", mutta kuka loi sen Jumalan? Siitä ei kerro Raamattu mitään. Raamattu ja Jumalan käsitykset on syntynyt vasta kauan alkuräjähdyksen ja dinosaurusten sukupuuttoon kuolemisen jälkeen!

"mutta kuka loi sen Jumalan? "

Ei kukaan.

"Siitä ei kerro Raamattu mitään"

Ei pidäkään, koska kukaan ei ole häntä luonut.

"Raamattu ja Jumalan käsitykset on syntynyt vasta kauan alkuräjähdyksen ja dinosaurusten sukupuuttoon kuolemisen jälkeen! "

Outoa, että kuvittelet tuon olevan relevantti pointti. Miten perustelet näkemyksesi?

• Helppoja kyssäreitä
        ateisti1982 kirjoitti:

Oliko jääkautena olemista? Missä Jumalasi silloin oli? Kerroppa!

"Oliko jääkautena olemista? "

Tuo sinun järjenjuoksusi on joskus kyllä kiehtovaa seurattavaa. Mitä tekemistä jäällä ja olemisella on keskenään? Etelänapamantereella on kilometrien syvyydeltä jäätä. Onko siellä mielestäsi olemista?

"Missä Jumalasi silloin oli? Kerroppa! "

Aivan missä Hän halusi olla.

• __
        Ei pidä kirjoitti:

"mutta kuka loi sen Jumalan? "

Ei kukaan.

"Siitä ei kerro Raamattu mitään"

Ei pidäkään, koska kukaan ei ole häntä luonut.

"Raamattu ja Jumalan käsitykset on syntynyt vasta kauan alkuräjähdyksen ja dinosaurusten sukupuuttoon kuolemisen jälkeen! "

Outoa, että kuvittelet tuon olevan relevantti pointti. Miten perustelet näkemyksesi?

Raamatussa ei lue kuka loi Jumalan, koska ne ihmiset jotka sitä kirjoittivat eivät tajunneet kirjoittaa asiasta.

• shakespeare
        ... kirjoitti:

Sinulla ei ole mitään vapaaksi vankilasta korttia, sinun täytyy selittää myös miten Jumala on tähän maailmaan putkahtant jos väität sellaisen olevan olemassa.

Kuka sitten on luonut olemisen? Ollakko vai eikö olla, siinäpä kysymys.

• Helppoja kyssäreitä kirjoitti:

"Oliko jääkautena olemista? "

Tuo sinun järjenjuoksusi on joskus kyllä kiehtovaa seurattavaa. Mitä tekemistä jäällä ja olemisella on keskenään? Etelänapamantereella on kilometrien syvyydeltä jäätä. Onko siellä mielestäsi olemista?

"Missä Jumalasi silloin oli? Kerroppa! "

Aivan missä Hän halusi olla.

Ja mistä sinä sen voit tietää?

• Mittaamalla.
        sci3ncense kirjoitti:

Ja mistä sinä sen voit tietää?

Etelänapamantereen jääpeitteen syvyys on mitattu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      205
      2394
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      40
      1582
    3. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      135
      1232
    4. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      288
      1028
    5. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      56
      982
    6. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      302
      963
    7. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      20
      912
    8. olisit voinut mies edes

Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      55
      906
    9. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      19
      774
    10. Aina ku nään sun kuvan

Tekis mieli kirjoittaa viesti: Moi kulta, on ikävä❣️🤗 ihan noin vain, lyhyt ja ytimekäs 😁🤭
      Ikävä
      58
      763
    Aihe