Atopiaa vai jotain muuta?

minttu76

Hei,

Olen koko ikäni (35 v) kärsinyt atooppisesta ihosta, ja tottunut siihen että kädet ( taipeet jne) ovat usein kipeät/ haavoilla, punaiset ja rumat. Tämän kanssa vielä elää, mutta viimeaikoina (viimeisen vuoden sisään) ihottuma on levinnyt kasvoihin ja niskaan. Molemmat alkoivat pienistä punaisista laikuista, jotka ovat pikkuhiljaa levinneet koko niskan alueelle ja kasvoissa on n. 5 x5 cm laikut kummallakin ohimolla ja hiusrajassa.

En tiedä liittyykö tämä atopiaani, ainakaan mikään voide ei siihen tunnu auttavan (perus/kortisoni). Kävin näyttämässä vaivaani työpaikkalääkärille, joka määräsi Rosazolia, josta ei tuntunut olevan myöskään mitään hyötyä.

Ihottumalaikut ovat siis punaisia ja hilseileviä (kamalan näköisiä..), mutta eivät juuri kutise. Otsatukalla peittelen toistaiseksi, mutta pelkään että mitä jos tämä jatkaa leviämistään muualle kasvoihin?

Faijalla on psoriasis, mietin että voisiko tämä olla sitä? Toisaalta eikö siinä laikut ole pieniä ja selkeärajaisia, eli ei siis kuten mulla koko niskan peittävä?

Onko jtn "kotikonstia" jota voisin kokeilla? Olen tottunut läträämään erilaisten voiteiden kanssa, mutta mikään näistä perinteisistä ei tunnu purevan. Kyse tuskin on mistään kemikaaliyliherkkyydestäkään tms, vaikka minulta löytyy allergioitakin (eläimet, kala jne).

Vai onko ainoa vaihtoehto raahautua ihotautilääkärin vastaanotolle?

Kiitos etukäteen.

1

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuvauksesta päätellen hiusrajan ihottuma on pikemminkin tali-ihottumaa kuin atooppista ekseemaa. Jos tauti olisi psoriaasia, sitä olisi todennäköisesti myös hilsekakkuina päänahassa. Jollei ihottuma häviä 2-3 viikossa 1%:lla hydrokortisonivoiteella ja pysy sen jälkeen vähäoireisena vähärasvaisella perusvoiteella, on syytä käydä (ihotauti)lääkärillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      86
      1637
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      118
      1290
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1287
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1196
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1074
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      883
    7. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      386
      803
    8. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      802
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      795
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      133
      766
    Aihe