kovat supistukset vaivanneet pitkin päivää ja maha todella sekaisin, ihan kuten päivää ennen esikoisen syntymää. Silloin tuli ripulia ja lapsivettä yhtä aikaa (lapsivettä ei paljoa, mutta tuli kuitenkin). Esikoinen vaan oli jo viikoilla 40 1 . Ja loppu lapsivesi oli jo hiukan värjäytynyt, luultavasti ripulini aiheutti sen (tai jokin pöpö) ...
Mutta siis, nyt vaan pelottaa se, että jos tässä nyt alkaa taas sama, menen synnärille ja entä jos laittavatkin vielä kotiin? =/ Niin meinattiin tehdä jopa esikoisen kohdalla, joka olisi ollut virhe, juuri sen lapsiveden värjäytymisen takia.
Kuitenkin silloin autettiin käynnistymistä tableteilla..nyt tuskin tehdään niin, kun viikkojakin on noin vähän..
Mutta entä jos lapselle tuleekin jokin hätä, ja minut laitetaan kotiin.
Entä jos en suostu lähtemään kotiin, vaan vaadin esikoisen syntymiseen vedoten käynnistämistä? Siis kun en halua, että lapselle tulee mitään ahdinkoa, jos lapsivesi olisikin jotenkin huonoa..
APUA, vasta rv34-4 ja
43
7134
Vastaukset
- APUA, kertokaa!
siis otsikkoon korjaus : rv34 4
- APUA,kertokaa!
eikö kukaan? eikö kenelläkää ole omaa tai läheistä kokemusta? =/
Minua pelottaa..ei esikoisenkaan synnyttäminen ollut mikään helppo.Kivut olivat todella kovat.. - käy tarkistuksella..
Kaverini on synnyttänyt viikolla 34, kaikki sujui hyvin, lapsi oli viikon sairaalassa tarkkailussa ja pääsi kotiin(esikoinen hänelläkin ollut täysiaikainen). Eli jos synnytyksesi on käynnistymässä, ei kannata panikoida! Synnytystä ei normaalistikkaan yritetä estää enää jos viikkoja on kasassa tuo 34.
Ehdotukseni olisi että käy synnärillä tarkistuttamassa tilanne, katsovat samalla utralla lapsiveden määrän yms. Jos kohdunsuusi on vielä kiinteä ja kiinni, ei synnytys ole tapahtumassa vielä lähiaikoihin ja voit palata todennäköisesti kotiin jos vaan kaikki muukin kunnossa.
Niin ja lapsivesi ei yleensä voi olla mitenkään "huonoa" koska uusiutuu joka kolmas tunti, mutta on mahdollista että synnytyksen alkaessa vauva on kakannut veteen jolloin lapsivesi värjäytyy vihertäväksi, tällöin synnytystä on vauditettava tulehdusvaaran takia! tämänvuoksi suositellaan tarkkailemaan minkä väristä vesi on, jos kalvot puhkeavat kotioloissa. - APUA,kertokaa!
ISO kiitos vastuksesta! =)
Eli ei hätää, vaikka synnytys käynnistyisi(?)
Ja siis kun ei minulla esikoisenkaan aikana ollut vielä kohdunsuus täysin pehmeä, vaan aikalailla kiinteä.
Joten nyt siis sitä lähinnä,että entä jos oireet alkaa selvästi ja kunnolla samalla tavalla kuin esikoisen aikana, ja kuitenkin laittavat kotiin..ja sitten tuleekin jotain..siis kun esikoisen aikanakin minulla oli tulehdusarvot 75, kertoivat,että voi johtua ripulista. Eikä minulla kalvot puhjenneet kotona esikoisen aikana, vaan ne puhkaistiin synnärillä, anteeksi kun en selostanut heti kaikkea =) .- käy tarkistuksella..
Tarkistuksella ainakin selviää mikä kohdunkaulasi pituus on... siitä saat vähän viitettä onko synnytys lähellä, sillä normaalisti se on se 3cm mutta jos esim. lyhentynyt 1,5-1cm on synnytys lähestymässä todennäköisesti seuraavan 1-3viikon sisällä.
- APUA,kertokaa!
käy tarkistuksella.. kirjoitti:
Tarkistuksella ainakin selviää mikä kohdunkaulasi pituus on... siitä saat vähän viitettä onko synnytys lähellä, sillä normaalisti se on se 3cm mutta jos esim. lyhentynyt 1,5-1cm on synnytys lähestymässä todennäköisesti seuraavan 1-3viikon sisällä.
kohdunkaula esikoisen kohdalla synnärille mentäessä normaali 3cm..ja silti meni noin kun meni. Eli ei se ilmeisesti kerro aina, kuinka lähellä tai kaukana synnytys on.
- minulla melkein sama
Minulla oli hiukan sama tilanne, siis esikoinen syntyminen alkoi rajulla ripulilla..epäilivät synnärillä,että olin ottanut risiiniöljyä, vaikka sitä en todellakaan ollut tehnyt!!
Mutta kuulemma samanlaiset oireet. Eli siis normaalisti alkava RAJU ripuli voi kuulemma tehdä saman reaktion, kuin risiiniöljyllä aloitettu ripuli.
Eli siis oliko se nyt sitten voimmakkaita supistuksia yms.
Minullakaan ei kalvot puhjenneet kotona tai itsestään, vaikka lapsivettä pikkasen tulikin, vaan ne puhkaistiin salissa.
Synnytyksen käynnistymistä autettiin tableteilla, niin ja viikkoja minulle oli 34 1.
Eli jos tulee raju ripuli, niin tuskin enää päästetään kotiin, etenkään, jos lapsivettä tulee ja supistukset voimistuvat. Tai muuteen tulee jotain, esimerkiksi juuri nuo tulehdusarvot kohoavat. Ja kerrot vaan, miten esikoisen aikan kävi =) kyllä ne ymmärtävät pelkosi. Eikä muutenkaan yleensä enää noilla viikoilla estellä.- tuskin estelevät
Minuakin syytettiin esikoisen aikana risiiniöljyn ottamisesta! vaikka en ollut harkinnutkaan sitä! Siis kun minullakin oli raju ripuli. Istuin siis ensin kotona vessassa 1½tuntia ja uskalsin jotenki kummasti nousta autoon ja lähteä sinne synnärille, suojaa piti kuitenkin laittaa (yö-siteitä kaksi kappaletta pikkareihin ja auton penkille suoja) että uskalsin lähteä. Vessassa istuminen jatkuin synnärillä, ja lapsivettä taisi minullakin tihkaista.
Mutta siis eivät todellakaan yleensä estä enää viikon 34 jälkeen ja eivät ainakaan jos jotain juuri tuollaista tulee.
- APUA,kertokaa!
supistuksia edelleen, maha sekaisin ja nyt on vielä huono olokin =/ .
Pitää ilmeisesti viimestään huomenna aamulla lähteä käymään synnärillä..ellei nyt jo yöllä, mikä ei olisi kivaa, koska meiltä on matkaa n.60km sinne. Mutta jos ei tilanne rauhoitu, vaan pahenee, niin kyllä sitä vissiin yötä vasten pitää tehdä lähtöä.
Pelottaa vain edelleen, että entä jos laittavat kotiin, ja kaikki ei olekkaan kunnossa =/ .Olen kyllä aika tiukka tietyissä asioissa, ja osaan sanoa, mutta niin ovat myös kätilöt yms. tiukkoja..joten tiedän, että en pysty olemaan rauhallisin mielin hetkeäkään, jos minut kotiin laitetaan ja tämä sama olo jatkuu.- käy tarkistuksella..
Koita lepäillä, toivotaan ettei tarvisi ainakaan yötä vasten lähteä ajelemaan, tsemppiä sinulle, ilmoittele itsestäsi.
- i6mw48
Ompas outo että olet alkanut synnyttämään vaikka kohdukaulasi 3cm ja kohdunsuu kiinteä...................
- i6mw48
Jaa mutta ei se olekkaan käynnistynyt luonnollisesti vaan lääkkeillä autettu, sori.
- APUA,kertokaa!
no niin siinä vaan kävi, että esikoinen syntyi. Ainakin puhuivat kohdunkaulasta joka on normaali 3cm ja kohdunsuu kiinteä..sitte kuitenkin lähdettiin synnyttämään hiukan myöhemmin, mutta siis saman päivän aikana. Eli en tiedä, vaikuttiko ripuli sitten asiaan, joka siis oli todella raju.
- Huh huh
APUA,kertokaa! kirjoitti:
no niin siinä vaan kävi, että esikoinen syntyi. Ainakin puhuivat kohdunkaulasta joka on normaali 3cm ja kohdunsuu kiinteä..sitte kuitenkin lähdettiin synnyttämään hiukan myöhemmin, mutta siis saman päivän aikana. Eli en tiedä, vaikuttiko ripuli sitten asiaan, joka siis oli todella raju.
En tiedä mitä te täällä höpötätte, mutta synnytys käynnistyy (luonnollisesti) silloin kun kohdunkaulaa on jäljellä 0cm! Joten todennäköisesti alapäähäsi laitetut tabletit ovat kypsyttäneet kohdunsuuta ja käynnistäneet synnytyksen. Ei siis ole käynnistynyt luonnollisesti!
- APUA,kertokaa!
Huh huh kirjoitti:
En tiedä mitä te täällä höpötätte, mutta synnytys käynnistyy (luonnollisesti) silloin kun kohdunkaulaa on jäljellä 0cm! Joten todennäköisesti alapäähäsi laitetut tabletit ovat kypsyttäneet kohdunsuuta ja käynnistäneet synnytyksen. Ei siis ole käynnistynyt luonnollisesti!
no en sanonutkaan,että synnytys käynnistyi luonnollisesti. Vaan kerroin jo aikaisemmin, että lääkkeillä minulla käynnistettiin.EIkä niitä laitettu alapäähän, vaan ihan suun kautta ne otin.
Mutta kätilökin epäili,että ripuli joka aiheutti supistuksia, edes auttoi tilannetta.
- mahatauti käynnisti
Minulle iski viikoilla 34 4 raju mahatauti joka käynnisti synnytyksen..tai pikemminkin aloitti supistukset. Ja synnytyksen käynnistystä avustettiin sitten tabujen avulla.
Ei siis ainakaan minun kohdalla harkittukaan kotiin laittoa, koska ripuli oli niin raju. Se mahatauti kyllä rauhottui, ennen kuin käynnistäviä tabuja alettiin antamaan.
Mutta en tiedä, onko eri käytännöt eri sairaaloissa. - rauhallisesti vaan
Ota rauhallisesti vaan, lepäile sen minkä voit ja jos oireet eivät yhtään helpota tai pahentuvat, niin lähde synnärille. Mutta voit ihan hyvin odottaa aamuun, jos ei pahene.
Eivät kyllä yleensä laita enää kotiin vaan auttavat käynnistymistä, kun tulee jotain tuollaista (siis tarkoitan ripulia,mahatautia tms.).
Itse pitää vaan olla tarpeeksi tiukka. Tiedän kyllä,että kätilöt ja lääkäritkin osaavat olla tiukkoja asioidensa suhteen ja mielipiteidensä, mutta kun itse tiedät, miten esikoisen syntyminen alkoi, niin sanot vaan ja kerrot tunteesi.
Tsemppiä! - minun kokemus
Tänne on jo aika moni kirjoittanut, mutta kirjoitan nyt silti omankin kokemuksen =) , jos sekin auttaisi edes hiukan =) .
Eli minulla alkoi myös sillä,että maha oli ensin todella, todella sekaisin, en ottanut sitä aluksi miksikään, koska ajattelin,että se nyt kuuluu raskauteen. Mutta sitten alkoi supistella ja tuli myös huono olo. Ripuli yltyi pahaksi, ja lähdin synnärille.
Eivät laittaneet enää kotiin, vaan annettiin käynnistäviä, ihan myös vaan avuksi.
Eli eivät kyllä tosiaankaan yleensä enää estele, kun rv34 on täynnä.
Ja kuten on jo sanottukin, ole itse tiukka! sano mitä mieltä olet ja kuinka esikoisen aikana on mennyt. - kotiin laittavat
Mitä kaikki nyt höpisee? siis vauvahan on vielä keskonen viikoilla 34-36!
37 viikoilta lähtien lasketaan täysi ikäiseski.
Eli kyllä vahvasti uskon,että ei todellakaan anneta käynnistyä, jos vaan jollain pystytään estämään!
Kuka kätilö tai lääkäri nyt muka auttaisi keskosta tableteilla tai yleensäkkin lääkkeillä tulemaan maailmaan??? Huh huh mikä väite.
Eri asia on, jos synnytys oikeasti käynnistyy luonnollisesti, eli siis kohdunkaula yms. ovat valmiita. Mutta tuskin muuten noilla viikoilla. Eli kotiin pistävät, epäilen vahvasti. - rykrswy
Niinhän se juu yleensä mennee että luonnollisesti käynnistyvää synnytystä ei yritetä enää estää jos 34 viikkoa täynnä, mutta käynnistelemään ei kovin herkästi lähdetä. Tosin jos raju ripuli aiheuttaa kovia supistuksia, eli näin ollen stressaa vauvaa kovasti saattaa lääkäri katsoa turvallisemmaksi käynnistää synnytyksen. Myös jokin seuraavasta oireesta voi kertoa synnytyksen alkavan pian: säännöllinen kireys tai särky alaselässä tai vatsassa, paine lantiossa tai emättimessä, verenvuoto, nestevuoto, oksentelu, ripuli tai muu voimakas pahoinvointi sekä kuukautiskipuihin verrattavat krampit.
- kyllä yleensä
No juuri siksi se yleensä kyllä ripulissa/mahataudissa käynnistetään, siis autetaan lääkkeillä, kun se stressaa vauvaa.Siis voisi sanoa,että 99%:sti jos on ripulia/mahatautia (siis kovaa sellaista joka aiheuttaa supistelua tms.) niin annetaan käynnistävää lääkettä.
Mutta aloittajalle: otappa nyt vaan rauhallisesti =) ..ja aamulla synnärille, jos ei helpota. - APUA,kertokaa!
Päivitän tietoa..eli supistukset jatkuvat, eivät toki aivan säännöllisinä, mutta tulee kuitenkin...yöllä ei onneksi tarvinnut lähteä. Maha on edelleen sekaisin ja huono olokin vaivaa. Soitin synnärille (toisaalta ei olisi pitänyt, olisi vain pitäny mennä) ja sanoivat, että : odota nyt puoleen päivään, jos tilanne ei yhtään rauhoitu, niin lähde sitten.
Laittavat sinne ylös,että olen soittanut,ja että tulen jos ei tilanne rauhoitu.
Mutta eivät osanneet sanoa (eivät nyt tietenkään puhelimen välityksellä), autetaanko vauva jo nyt maailmaan, vai yritetäänkö estää..eli saa nyt nähdä miten tässä käy.
Ilmoittelen miten tässä loppujen lopuksi käy. - APUA,kertokaa!
Eli nyt on tilanne rauhoittunut, siis oikeastaan jo tuossa yhdentoista edellä.
Ei supista enää...kuinkahan tässä nyt loppujen lopuksi käy. Siis suostuuko vaavi vielä pysymään turvallisessa kohdussa, vai päättääkö nyt kuitenkin putkahtaa etuajassa, minun mielestäni liiankin aikasin, jos nyt tulee.
Mutta kaikki ovat kyllä vakuutelleet, että ei tässä vaiheessa enää mitään hätää ole, että tottakai seurannasaa pitää hetken olla, mutta ei mitään vakavaa vaaraa enää ole.
Eli pitää yrittää ottaa nyt vain rauhallisesti ja katsoa miten käy. - APUA,kertokaa!
No niin, nyt ne supistukset palasivat..maha kuralla ja huono olo.
Täytyy tästä vissiin lähteä edes tarkistamaan, että kaikki on ok.
Esikoisen aikana,kun tulehdusarvotkin oli koholla, niin olisi varmaan hyvä, jos senkin
takia kävisin nyt tarkistuttamassa tilanteen. On meinaan nyt muutenkin oli samanlainen, kuin silloin. - jkhnoiup
Taidat olla vielä synnärillä.... toivottavasti palailet kertomaan kuulumisiasi kun koneen ääreen pääset.
- APUA,kertokaa!
Juu, siinähän minä eilisen kirjoituksen jälkeen lähdin samantien synnärille. Pääsin tänään aamusta (tai enemmän aamupäivää) kotiin, koska supistuksen eivät olleet enää kovia, ihan vaan tosi pikkusia, enemmän kuin harjoitus supistuksia.
Ja kyllä sitä vielä näillä viikoilla estellään, antoivat heti supistuksia estävän lääkkeen.
Se rauhoitti tilanteen, kuitenkin aika hitaasti.
Lääkäri tutki nyt aamulla : Kohdunkaula 3cm...mutta eihän se mitään tarkoita..kuulemma joillain voi muuttua todella nopeasti kohdunkaulan tilanne. Paikat kiinni muutenkin,että ei hätää.
Tulehdusarvot oli ok..vaikka eivät meinanneet aluksi ottaa. - APUA,kertokaa!
No niin, ja taas ollaan seurannassa synnärillä. Kannettava mukana, niin ei tule aika pitkäksi odotellessa, että mitä tuleman pitää.
Supistukset alkoi uudestaan viiden maissa ja tällä kertaa tuntui ihan jaloissa asti.
Eli saa nyt nähdä, miten tässä loppujen lopuksi käy.
Olisi se kuitenkin hyvä, kun pikkuinen nyt suostuisi vielä olemaan tuolla masussa.
Luultavasti annetaan taas sitä supistuksia estävää ja toivotaan,että auttaisi. Nyt vain on se ero toisaan eiliseen,että nyt tuntui jaloissa asti ja todella kovaa.
Eli kuulemma voi olla,että ei lääke auta yhtä hyvin kuin eilen, jos ollenkaan.
Nyt pitää kyllä lopettaa..ei tästä tuu mitään, ku paikkoihin sattuu..
Palaan kirjoittelemaan, jahka saan piikin, ja jahka se auttaa. - APUA,kertokaa!
sen verran nyt jaksan/pystyn kirjottamaan, että lääke annettiin.Melkein samantien, kun edellisen kirjoituksen sain laitettua.
Eli nyt vaan odotellaan, TAAS, että miten käy. - Voimia!!
Jokaisella synnärillä/lääkärillä on oma mielipide tuosta yritetäänkö estää vai ei.
Terveyskirjasto.fi sivulla lukee:
Synnytystä ei yleensä estetä, jos raskauden kesto on yli 34 raskausviikkoa (37 rv on täysiaikaisen synnytyksen raja). Jos raskausviikot ovat alle 34 viikkoa, yritetään synnytyksen ajankohtaa siirtää lääkityksellä.
Käytössä olevien lääkehoitojen teho on melko huono, niiden sivuvaikutuksissa on jonkin verran eroja. Käytössä olevia kohtulihasta relaksoivia lääkkeitä ovat mm. kalsiuminestäjä nifedipiini ja beetasympatomimeetit. Uudempi lääke on oksitosiininestäjä atosibaani. Supistusten estohoidon tarkoituksena onkin yrittää viivyttää synnytystä päivän pari, jotta äidille lihakseen annettava kortikosteroidi ehtii kypsyttää sikiön keuhkoja.
Toivotaan että masuasukkisi nyt jaksaisi vielä hieman odottaa, mutta jos tilanne nyt käy sinulla noin tukalaksi, että joudut siellä ravaamaan päivittäin, voit ihan hyvin pyytää käynnistystä jos haluat, sillä ei sekään tervettä ole että kokoajan kroppaan pumpataan lääkkeitä.
Täällä seuraillaan kuulumisiasi, joten toivottavasti pystyisit välillä kirjoittamaan :) - APUA,kertokaa!
Nyt taas koneen ääressä =) .
Hiukan,siis ihan pikkasen, paremmin on mennyt.
En vain oikein itse pidä nyt siitä, että lääkäri (tai kaikki lääkärit) ovat sitä mieltä,että noita supistuksen estäviä lääkkeitä annettaan jatkuvasti (en nyt siis tarkoita koko ajan, vaan nytkin taas aamulla annettiin (tai aamupäivällä).Aina kun supistuksen pahenevat, minulle lykätään lääkettä =( .Olen ehdottanut kunnon käynnistystä, mutta kätilöt vain kauhistelevat, samoin kuin lääkäri..Ja olen kyllä noista supistuksia estävistäkin sanonut,mutta sanovat, että "kyllä lääkärit ja me tiedämme mitä teemme, ja lapsi on ihan liian pieni syntymään".. mutta kun viikkoja on 35, painoa-arvio 2,7kg ja muutenkin ultrassa näytti todella hyvältä, niin miksi vauvan ei vain anneta tulla..siis eihän tuo jatkuva lääkkeen antaminenkaan hyväksi ole. Kyllä minä nyt sen ymmärrän, että lapsi joutuisi olemaan keskolassa, mutta kun näin usein kerta on kovaa supistelua, ja kun oireet ovat aikalailla samanlaiset kuin esikoisen syntyessä.
Äh, en tiedä...pitääkö olla vielä tiukempi ja vaatia sitä kunnon käynnistystä..vai?
Ei tämäkään oikein mukavaa ole.. kamala stressikin päällä, kun pelkään,että lapsella on jokin hätä, kun noin kovasti yrittää maailmaan tai että jotain muuta kamalaa tapahtuu =/ . - APUA,kertokaa!
No niin, taas kävi kätilö kysymässä supistusten tilannetta..ja pian laitetaan taas käyrille. Jos kovai supistuksia on, niin taas kuulemma lääkettä =// ..en nyt oikein pidä tästä. Kaippa noille lääkkeillekkin jokin raja on?? Siis ei kai niitäkään voi jatkuvasti antaa..
Pitääkö minun vaan vaatia, että jos synnytys lähtee käyntiin,niin antaisivat tulla..vai mitä pitäisi tehdä...? - syntyi 34+5
Meidän poika syntyi viikoilla 34 5, aiemminkin jo supisteli, mutta aina se helpotti, eikä sitten tarvinnut lähteä. No sitten tulikin pitkin päivää supistuksia ja päätin lopulta lähteä synnärille.
Aluksi kyllä annettiin se supistuksia estävä, se auttoi aluksi, mutta toisen kerran kun supistukset alkoivat, lääkettä ei enää annettu.Sanottiin,että ei kannata enää toista kertaa antaa,eikä ole hyväksikään antaa ja kyllä se nyt meinaa sieltä tulla äitiä ja iskää katsomaan.
Eli en sitten tiedä, miksi sinulle noin paljon annetaan, mutta minulle sanottiin noin.- syntyi 34+5
niin, siis kyllä varmaan kannattaa vielä keskustella lääkärin kanssa, että eikö lapsen nyt vois antaa tulla. Ei tuo sinun stressikään hyväksi ole, ei kummallekkaan.
- Voimia!!!!
Iltaa APUA, kertokaa! Koska itsekkin olet tota mieltä ja kuullut myös muiden mielipiteitä sano lääkärille että nyt et suostu ottamaan enään yhtään estolääkettä, lapsi tulee jos on tullakseen, ole vain tiukkana siellä!
Sinä itse tiedät parhaiten mikä sinulle on hyväksi, kyllä jokin syy täytyy olla koska synnytys yrittää kokoajan käynnistyä.
Ja tosiaan kaverini lapsi syntyi rv34 ja oli ainoastaan viikon osastolla kun pääsi kotiin. - APUA,kertokaa!
Kiitos kannustuksesta =)
Kirjoittelen vielä kun pystyn...
Tehtiin lääkärin kanssa sopimus iltapäivällä,viimeisen kirjoitukseni jälkeen, että enää yksi estolääkitys, ja sitten annetaan tulla jos on tullakseen. Ja eipä se lääke kauaa auttanut, nyt jo supistaa aika hyvin..
Lääkäri siis aluksi meinasi, että lääkitystä jatkettaisiin vielä muutma päivä!! Ja minähän en suostunut. Kauan sain väitellä, ja loppujen lopuksi tosiaan kompromissi, enää yksi ja sitten loppuu lääkitys.
Ovathan nuo lääkärit ja kätilöt välillä todella ärsyttäviä. Aivan kun en itse tietäisi mistään mitään. Yksi kätilö sanoi,että "ikinä ei ole kahta samanlaista synnytystä, joten et voi tietää, kuinka tämä toinen alkaa, vaikka ensimmäinen alkoi niin kuin alkoi" . Toinen sanoi (kun supisti lujaa ja melki koko ajan) että "jos sua kuule supistais koko ajan, et pystyisi puhumaan" ..mitä?? Esikoisenkin synnytyksen alkaessa puhuin, vaikka kivut olivat kovat. Ja muutenkin yrittävät tehdä minusta jotenkin tyhmää..siis aivan kun en tosiaan tietäisi, mitä kehossani tapahtuu. Eivät he minun mielestäni tunne näitä kipuja!
Mutta, työtään hekin vain tekevät...vaikka voisivat hiukan silti ajatella.
Nyt on pakko lopetella...tämänkin kirjoittamiseen meni ikuisuus.
Taitaa pian tullakkin kätilö laittamaan käyrää ja lääkäri tutkimaan..taas.
Palaan kirjoittamaan sitten, kun lapsi on maailmassa =)
Niin, ja meinasin muuttaa nimimerkin, koska tuo ei nyt enää sovi tähän tilanteeseen..mutta antaa olla..mitä väliä =) - ...............
Oletko tyksissä?
Siel ainakim odotetaan ihan viimiseen asti, moni vauva joutunu teholle kun haluavat vain odottaa ja katsoa mitä tapahtuu, sen sijaan et käynnistäisi kun esim lapsivesi menny yli 24d aikaisemmin, tai ollaan jo viikolla 42 ->. - Aloittajan ystävä
Aloittaja,siis rakas ystäväni pyysi kirjoittelemaan tänne..itse ei nyt ehdi/jaksa.
Tai en ole nyt kuullutkaan hänestä, ja jännitän,että mitä sieltä seuraavaksi kuuluu =) .
Eli, ei ole tyksissä. Ihan länsi-suomesssa ja voisi sano,että "soot sielä ja moon täälä" =) .
Mutta siis tääläki kuulemma joissain tapauksissa odotetaan ihan viimeseen asti, tai yritetään, ja sitten voi olla,että lapsivesi on ollut rumaa (tai mitä siitä nyt sanotaan,likaista?) tai on ollut muita ongelmia, jonka vuoksi lapsi on joutunut tarkkailuun.Typerää vaaraantaa lapsi (ja joskus jopa äiti) tuolla tavalla (tuo on minun mielipide).Luulisi heidän tietävän, että lapsella ehkä voi olla jokin hätä, kun yrittää ulos.
Katsotaan nyt, koska tulee uutisia..luulen,että kyllä hän tännekkin tulee kirjoittelemaan =) . - Kumpikohan
tyttö vai poika? jos ei vielä, voimia synnytykseen kovasti!
- Voimia!!!!
Niimpä, kumpikohan sieltä mahtaa tulla.... täällä jännäillään myös ja ollaan hengessä mukana :)
- tyttö 2,8kg <3
Eilen aamupäivällä klo:11.05 syntyi tyttö, 2,8kg ja kaikki ainakin vielä hyvin =) .
Seurataan hetken, luultavasti vain 5päivää, ja sitten toivottavasti pääsemme kotiin =) .
Voimat on vielä vähissä..en ole oikein saanut nukuttua, joten kirjoittelen myöhemmin.
Kiitos kaikille tsempistä! =)
T: APUA,kertokaa! (muutan nimimerkin tuohon nimim. kohtaan) - Tähtitaivasta
OI, onnea valtavan paljon!:)
- Voimia!!!!
Oi kuinka ihanaa, paljon onnea koko perheelle :) Meidän neiti painoi 2995g vaikka oli aivan täysiaikainen, että ei suurta eroa painossa :)
- Ja
jaksamista vauva-aikana!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli642618Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.272514Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️151694- 1021407
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1271396- 981337
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?241173Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411106Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141083Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä
Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest59985