Vene FF 27
Purje: Genoa 1
Käyttö: mahdollisesti kisailu perhe-/yksinpurjehdus
Kestävyystoivomus: 5 v
Tarjoukset: kisadacron x e, cruising dacron x -20 %, mylar x 30 %.
Dilemma tässä on se, että noille kisamateriaaleille ei luvata yhtä pitkää käyttöikää. Minkälainen nopeusero on käytännössä tuollaisen cruising dacronin ja radiaalileikatun mylarin välillä?
Minkä purjemateriaalin sinä valitsisit?
20
2524
Vastaukset
- SpK
Tuo kisadacron -vaihtoehto lienee radiaalileikattu ja cruising dacron vaakaleikattu. "Mylar" siis radiaalileikattu laminaattipurje.
Mielestäni erittäin varteenotettava vaihtoehto nimenomaan tuohon lähtökohtaan vaihtoehdoistasi puuttuu. Se olisi vaakaleikattu, multiaksiaali/cruisinglaminaatista tehty purje. Hinta sijoittuu radiaalileikatun dacron -purjeen kanssa suurinpiirtein samalle tasolle. Moisia kankaita tekee ainakin Dimension Polyant ja Contender. Kysele purjemaakareilta lisää. - seppomartti
Cruisinglaminaatti mutta radiaalileikattu esim. juuri DP. Hyvä käsiteltävyys ja säilyttää muodon paremmin kuin vaakaleikattu dacron. Nopeuseroa tuskin uutena voit havaita. Mylar on perhepurjehdukseen kallis ja lyhytikäinen jos aikomus kilpapurjehdukseen on vain tasolla "mahdollisesti".
- .....
Mikä ero on mylarilla ja cruisinglaminaatilla?
Eikös mylar-kalvoa käytetä kaikissa laminaateissa? Olen ymmärtänyt, että laminaattipurjeista, joissa vahvistavina kuituina ovat polyesterikuidut käytetään nimitystä mylar-purje. Ilmeisesti myyvempi nimi. - Purjeentekijä
..... kirjoitti:
Mikä ero on mylarilla ja cruisinglaminaatilla?
Eikös mylar-kalvoa käytetä kaikissa laminaateissa? Olen ymmärtänyt, että laminaattipurjeista, joissa vahvistavina kuituina ovat polyesterikuidut käytetään nimitystä mylar-purje. Ilmeisesti myyvempi nimi."Mikä ero on mylarilla ja cruisinglaminaatilla?"
Kaikki laminaatit tehdään kerrosrakenteena jossa mylar filmi on yksi ainesosa.
Kisalaminaatissa on
- Mylar filmi
- Kuituverkko (Polyester, Pentex, Aramidi=Kevlar, Hiilikuitu, Vectran, Technora=Musta Aramidi, Dyneema. Muitakin on)
- Mylar filmi
Cruising laminaatti on rakennettu samalla tavalla, mutta päälle lisätään vielä taffeta kerros. Yleensä molemmin puolin. Taffeta on ohut kudottu Dacron pinta jonka tehtävä on lisätä kestävyyttä. Yleensä Cruising laminaateissa kuituverkko on Polyesteriä, joskus Pentex (joka on polyesterjohdannainen).
Cruisinglaminaatin hyvä puoli on sen Dacronia parempi vennymäluku. Huonot puolet taas ovat Dacronia heikompi elinikä, alttius homehtumiselle ja lopuksi se että Mylarfilmi kutistuu rypistyessään vääristäen täten purjeen alkuperäisen muodon. Paino mielletään usein pienemmäksi kuin Dacronilla, mutta näin ei yleensä ole, ainakaan tässä kokoluokassa. Taffeta nimittäin painaa liimoineen kaikkineen noin 100g/m2. Cruising laiminaatti ei siis välttämättä ole kovin mielenkiintoinen vaihtoehto tässä kokoluokassa koska radiaalileikattu Dacronilla saadaan samat edut ilman Cruisinglaminaatin haittoja. Suhde voi olla toinen kun mennään kokoluokassa ylöspäin jolloin Dacronin venymäspecsit eivät enää yksinkertaisesti riitä, mutta näin ei ole vielä tässä kokoluokassa. - Kenopurje
Purjeentekijä kirjoitti:
"Mikä ero on mylarilla ja cruisinglaminaatilla?"
Kaikki laminaatit tehdään kerrosrakenteena jossa mylar filmi on yksi ainesosa.
Kisalaminaatissa on
- Mylar filmi
- Kuituverkko (Polyester, Pentex, Aramidi=Kevlar, Hiilikuitu, Vectran, Technora=Musta Aramidi, Dyneema. Muitakin on)
- Mylar filmi
Cruising laminaatti on rakennettu samalla tavalla, mutta päälle lisätään vielä taffeta kerros. Yleensä molemmin puolin. Taffeta on ohut kudottu Dacron pinta jonka tehtävä on lisätä kestävyyttä. Yleensä Cruising laminaateissa kuituverkko on Polyesteriä, joskus Pentex (joka on polyesterjohdannainen).
Cruisinglaminaatin hyvä puoli on sen Dacronia parempi vennymäluku. Huonot puolet taas ovat Dacronia heikompi elinikä, alttius homehtumiselle ja lopuksi se että Mylarfilmi kutistuu rypistyessään vääristäen täten purjeen alkuperäisen muodon. Paino mielletään usein pienemmäksi kuin Dacronilla, mutta näin ei yleensä ole, ainakaan tässä kokoluokassa. Taffeta nimittäin painaa liimoineen kaikkineen noin 100g/m2. Cruising laiminaatti ei siis välttämättä ole kovin mielenkiintoinen vaihtoehto tässä kokoluokassa koska radiaalileikattu Dacronilla saadaan samat edut ilman Cruisinglaminaatin haittoja. Suhde voi olla toinen kun mennään kokoluokassa ylöspäin jolloin Dacronin venymäspecsit eivät enää yksinkertaisesti riitä, mutta näin ei ole vielä tässä kokoluokassa.Röyhkeästi lainaan FF27:n ketjua, anteeksi, mutta tämä sopii mielestäni hyvin samaan syssyyn... ;^D
Purjeentekijältä kysyisin neuvoa 1-genoaksi, hyvin samanlaisin speksein kuin FF27 (pääasiallinen käyttötarkoitus matkapurjehdus, satunnainen tiistaikisa siihen päälle, mutta kovaa pitää aina päästä).
Eli 36 jalkainen C/R on vailla 1-genoaa kevyisiin keleihin. Vene painaa noin 5t, vanhanaikainen osatakila. Kyseessä ei ole rullapurje, vaikka foiliin sitä sovittelenkin. Mikä olisi suositus materiaali/leikkaus tällaiseen kokoluokkaan ja tarkoitukseen.
Ja lisäksi, onko kevätruuhka jo päällä, vai saisiko rätin vielä ensi suveksi, jos nyt tilaisi?
- FF 27
Radiaalileikattu cruisinglaminaatti (Dimension Polyant DC) lähtee nyt sitten tilaukseen. Kiitokset konsultoinnista.
- ?ÖÖ"""!
Eli toi Dimension Polyant DC on ns. mylartaffeetta. Hyvä matsku joo, mulla on yksi webarin sellainen genoa.
- Purjeentekijä
SEIS !
Anteeksi nyt vaan, mutta nyt on sanottava että harkitse vielä tai vielä parempi, peru tilaus.
Ei niin että Dimension Polyant olisi huono materiali. Päin vastoin, se on aivan erinomainen. Mutta ei tähän purjeeseen.
DC on suhteellisen raskas ja jäykkä eikä ole paras materiali FF 27 ykkösgenuaan sinun käyttötarkoiutksessa. Parempi vaihtoehto olisi:
- Radiaalileikattu Dacron
-tai jos haluat laminaattipurjeen niin Dimension Polyantilla on tähän sovellutukseen parempia vaihtoehtoja (PX Mylar, taffeta toisella puolella esim).
-Jos oikeasti haluat tupplataffeta Cruising laminaattipurjeen niin Conteder ACL olisi myös parempi vaihtoehto kuin DC(tähän purjeeseen). Taffetaa molemmin puolin, mutta kokonaisuus pehmeämpi kuin DC ja siksi parempi erityisesti kevyemmässä tuulessa. Tai Contenderin uusi CDX cruising laminaatti vaihtoethona ACLlle.
Itse en kyllä ensimmäisenä lähtisi suosittelemaan Tupplataffeta Cruising laminaattia juuri tähän purjeeseen Radiali Dacron tai PX Sinkkutaffeta mylar olisi parempi, kevyempi, varmasti riittvän kestävä, surituskykysempi ja helpommin laskostettavissa pussiinsa
Rehellisesti sanottuna en oikein tiedä kuka varteenotettava purjeentekijä edes suostuisi tekemään ykkösgenuan Dimension DC laminaatista FF 27 veneeseen. Olen tietysti tavallaan jäävi koska olen itse purjeentekijä, mutta silti sanon että harkitse vielä, juttele purjeentekijäsi kanssa ja varmistu että olet saamassa sitä mitä oikeasti haluat.
Lopuksi. En halua että kenellekkään sellainen vaikutelma että DC olisi huono materiali. En myöskään halua pistää kapulaa purjeenhankintarattaaseesi. En halua dissata muita purjeentekijötä tai valittua toimittajaasi. Haluan vain vaatimattomasti tuoda esille oman näkemykseni. - 15+6=?
Purjeentekijä kirjoitti:
SEIS !
Anteeksi nyt vaan, mutta nyt on sanottava että harkitse vielä tai vielä parempi, peru tilaus.
Ei niin että Dimension Polyant olisi huono materiali. Päin vastoin, se on aivan erinomainen. Mutta ei tähän purjeeseen.
DC on suhteellisen raskas ja jäykkä eikä ole paras materiali FF 27 ykkösgenuaan sinun käyttötarkoiutksessa. Parempi vaihtoehto olisi:
- Radiaalileikattu Dacron
-tai jos haluat laminaattipurjeen niin Dimension Polyantilla on tähän sovellutukseen parempia vaihtoehtoja (PX Mylar, taffeta toisella puolella esim).
-Jos oikeasti haluat tupplataffeta Cruising laminaattipurjeen niin Conteder ACL olisi myös parempi vaihtoehto kuin DC(tähän purjeeseen). Taffetaa molemmin puolin, mutta kokonaisuus pehmeämpi kuin DC ja siksi parempi erityisesti kevyemmässä tuulessa. Tai Contenderin uusi CDX cruising laminaatti vaihtoethona ACLlle.
Itse en kyllä ensimmäisenä lähtisi suosittelemaan Tupplataffeta Cruising laminaattia juuri tähän purjeeseen Radiali Dacron tai PX Sinkkutaffeta mylar olisi parempi, kevyempi, varmasti riittvän kestävä, surituskykysempi ja helpommin laskostettavissa pussiinsa
Rehellisesti sanottuna en oikein tiedä kuka varteenotettava purjeentekijä edes suostuisi tekemään ykkösgenuan Dimension DC laminaatista FF 27 veneeseen. Olen tietysti tavallaan jäävi koska olen itse purjeentekijä, mutta silti sanon että harkitse vielä, juttele purjeentekijäsi kanssa ja varmistu että olet saamassa sitä mitä oikeasti haluat.
Lopuksi. En halua että kenellekkään sellainen vaikutelma että DC olisi huono materiali. En myöskään halua pistää kapulaa purjeenhankintarattaaseesi. En halua dissata muita purjeentekijötä tai valittua toimittajaasi. Haluan vain vaatimattomasti tuoda esille oman näkemykseni.Asiaa puhuu purjemaakari, jonka osaavasta tyylistä osaan tunnistaa.
- FF 27
15+6=? kirjoitti:
Asiaa puhuu purjemaakari, jonka osaavasta tyylistä osaan tunnistaa.
No ei ole vielä tarkennettua tarjousta purjevalmistajalta tullut ja tilauskaan ei ole vielä sisällä. Katsoin D-P:n kotisivuilta, että tuosta DC:stä on useampia laatuja veneen koon mukaan. Alkaen 21 jalkaisesta. Näinkö sitten on täysin kelvotonta minun 27 jalkaiseen veneeseen? Parhaimmillaan purje saa olla 4 - 5 m/s tuulessa, mutta kestää venymättä tuonne 7 m/s asti. On turvallisuustekijä mulla. Välillä tulee noita hetkellisiä tuulen voimakkuuden nousuja esim. tuulen kääntymisen seurauksena.
- pikkuveneen purjeet
Purjeentekijä kirjoitti:
SEIS !
Anteeksi nyt vaan, mutta nyt on sanottava että harkitse vielä tai vielä parempi, peru tilaus.
Ei niin että Dimension Polyant olisi huono materiali. Päin vastoin, se on aivan erinomainen. Mutta ei tähän purjeeseen.
DC on suhteellisen raskas ja jäykkä eikä ole paras materiali FF 27 ykkösgenuaan sinun käyttötarkoiutksessa. Parempi vaihtoehto olisi:
- Radiaalileikattu Dacron
-tai jos haluat laminaattipurjeen niin Dimension Polyantilla on tähän sovellutukseen parempia vaihtoehtoja (PX Mylar, taffeta toisella puolella esim).
-Jos oikeasti haluat tupplataffeta Cruising laminaattipurjeen niin Conteder ACL olisi myös parempi vaihtoehto kuin DC(tähän purjeeseen). Taffetaa molemmin puolin, mutta kokonaisuus pehmeämpi kuin DC ja siksi parempi erityisesti kevyemmässä tuulessa. Tai Contenderin uusi CDX cruising laminaatti vaihtoethona ACLlle.
Itse en kyllä ensimmäisenä lähtisi suosittelemaan Tupplataffeta Cruising laminaattia juuri tähän purjeeseen Radiali Dacron tai PX Sinkkutaffeta mylar olisi parempi, kevyempi, varmasti riittvän kestävä, surituskykysempi ja helpommin laskostettavissa pussiinsa
Rehellisesti sanottuna en oikein tiedä kuka varteenotettava purjeentekijä edes suostuisi tekemään ykkösgenuan Dimension DC laminaatista FF 27 veneeseen. Olen tietysti tavallaan jäävi koska olen itse purjeentekijä, mutta silti sanon että harkitse vielä, juttele purjeentekijäsi kanssa ja varmistu että olet saamassa sitä mitä oikeasti haluat.
Lopuksi. En halua että kenellekkään sellainen vaikutelma että DC olisi huono materiali. En myöskään halua pistää kapulaa purjeenhankintarattaaseesi. En halua dissata muita purjeentekijötä tai valittua toimittajaasi. Haluan vain vaatimattomasti tuoda esille oman näkemykseni.Purjeentekijä kirjoitti : " Anteeksi nyt vaan, mutta nyt on sanottava että harkitse vielä tai vielä parempi, peru tilaus. "
Onko nykyään saatavana muita kudottuja kankaita tähän kokoluokkaan kuin dacronia ?
Siis jäykemmästä kuidusta tehtyjä kankaita ilman kalvoja.
Isompiin veneisiinhän on ainakin aiemmin ollut esim spektrasta tehtyjä kankaita tarjolla. Jos siis löytyisi riittävän kevyenä, niin sillähän saisi kestoikää dacronin veroisesti ja pienen venymän samaan purjeeseen ilman kalvojen home tai muuta ongelmia, eikä erillistä taffetaa siis tarvita lisäämään painoa pienen veneen kevyeen purjeeseen.
Entäs cuben ?
Miten kevyenä löytyy ja kuinkan hirveästi ne maksaa ? - 13+9=?
pikkuveneen purjeet kirjoitti:
Purjeentekijä kirjoitti : " Anteeksi nyt vaan, mutta nyt on sanottava että harkitse vielä tai vielä parempi, peru tilaus. "
Onko nykyään saatavana muita kudottuja kankaita tähän kokoluokkaan kuin dacronia ?
Siis jäykemmästä kuidusta tehtyjä kankaita ilman kalvoja.
Isompiin veneisiinhän on ainakin aiemmin ollut esim spektrasta tehtyjä kankaita tarjolla. Jos siis löytyisi riittävän kevyenä, niin sillähän saisi kestoikää dacronin veroisesti ja pienen venymän samaan purjeeseen ilman kalvojen home tai muuta ongelmia, eikä erillistä taffetaa siis tarvita lisäämään painoa pienen veneen kevyeen purjeeseen.
Entäs cuben ?
Miten kevyenä löytyy ja kuinkan hirveästi ne maksaa ?North Sailsilla on ainakin radian http://www.northsails.com/SailProducts/NorthRadian/tabid/17387/language/en-US/Default.aspx
- Kutomisen ongelma
pikkuveneen purjeet kirjoitti:
Purjeentekijä kirjoitti : " Anteeksi nyt vaan, mutta nyt on sanottava että harkitse vielä tai vielä parempi, peru tilaus. "
Onko nykyään saatavana muita kudottuja kankaita tähän kokoluokkaan kuin dacronia ?
Siis jäykemmästä kuidusta tehtyjä kankaita ilman kalvoja.
Isompiin veneisiinhän on ainakin aiemmin ollut esim spektrasta tehtyjä kankaita tarjolla. Jos siis löytyisi riittävän kevyenä, niin sillähän saisi kestoikää dacronin veroisesti ja pienen venymän samaan purjeeseen ilman kalvojen home tai muuta ongelmia, eikä erillistä taffetaa siis tarvita lisäämään painoa pienen veneen kevyeen purjeeseen.
Entäs cuben ?
Miten kevyenä löytyy ja kuinkan hirveästi ne maksaa ?Kutomalla ei tahdo saada riittävän tiukkakuteista kangasta. PET- kuitu soveltuu kutomiseen siksi hyvin että se kutistuu kuumennettaessa pysyvästi. Tällä tavoin (ja kyllästämällä hartsilla) voidaan tehdä nykyaikaiseen purjeeseen paljaaltaan soveltuva kangas. Tuo kutistuma on kuitenkin kuidulla muistissa ja se on altis venymään takaisin. Muilla kyseeseen tulevilla kuiduilla tuota pysyvää kutistumaa ei saada aikaiseksi. Löysä kudos ei ole jäykkää kuin lankojensa suuntaan. Mylarkalvo laminaatissa hoitaa tuon hartsauksen ja kutistuksen tuoman jäykkyden muihin kuin lankojen suuntaan.
Lisäksi laminaatissa kuitukimput ovat paremmin kuormituksensuuntaisia kun se eivät pujottele toistensa lomitse kuten kudotussa kankaassa. Siksi jopa PET:iä käytetään cruisinglaminaatissa( laminaatissa sitä ei ole lämpökutistettu).
Laminaattien kerroksia vaan ei saa skaalattua kuinka ohueksi vaan jotta niistä saisi kevyen pitkäikäisen cruisingpurjeen taffetoineen kaikkineen pieneen veneeseen. Missä sitten veneen kokoraja kulkee voivat ehkä purjeentekijät kertoa.
Luulisin kudotun purjeen kestävän paremmin pakkaamista jos ei ole rullalaitetta. Toivottavasti kymmenen vuoden päästä ei tiedetä miten pitkäikäisiä nykytekniikalla tehdyt laminaattipurjeet ovat.
Tällaista mutua minulla.
- 12
Itse otin 28 jalkaiseen viime kesäksi kevlar1:n. Hinta ei ollut paha. Kannattaa ottaa purje parhaalta neulomolta, koska neulomoiden hintaero niin pieni, ettei silläkään ole merkitystä. Sullahan on jo huonoja purjeita, joita hankinnan epäopnnistuminen pitää välttää.
Kaikki loma- ja retkipurjehdukset hoidan vanhoilla purjeilla, joita on vuosien saatossa kertynyt riittävästi. Osin on myös halpoja, epäonnistuneita hankintoja. Siis purjeita, joilla vene ei kulke kunnolla, syystä tai toisesta. - p 100
Mitä tarkoittaa radiaalileikattu tai vaakaleikattu?
Radiaalileikattu sitä että langat rasituksen suuntaisesti, ja vaakaleikattu sitä että langat aina vaakasuuntaan, vai olenko aivan hakoteillä?
Venemestarin purjejutussa oli hyvin kerrottu purjeiden eroista, ainakin perusvirtasen näkökulmasta.- leikkaukset
Olet hakoteillä.
Kuitujen suuntaus ei liity asiaan yhtään mitenkään.
Vaakaleikatussa purjeessa paneelien väliset saumat ovat vaakasuorassa.
Radiaalileikatussa purjeessa paneelien väliset saumat lähtevät kustakin purjeen kulmasta, lukuunottamatta niitä pakollisia alaliikistä ja/tai taka- & etuliikistä lähtevää poikkeusta pääsääntöön, siis korkeintaan yksi sauma kustakin liikistä.
Joka tapauksessa jokaisella paneelilla on ainakin yksi kulma purjeen jossain kulmassa. - Eri mieltä
leikkaukset kirjoitti:
Olet hakoteillä.
Kuitujen suuntaus ei liity asiaan yhtään mitenkään.
Vaakaleikatussa purjeessa paneelien väliset saumat ovat vaakasuorassa.
Radiaalileikatussa purjeessa paneelien väliset saumat lähtevät kustakin purjeen kulmasta, lukuunottamatta niitä pakollisia alaliikistä ja/tai taka- & etuliikistä lähtevää poikkeusta pääsääntöön, siis korkeintaan yksi sauma kustakin liikistä.
Joka tapauksessa jokaisella paneelilla on ainakin yksi kulma purjeen jossain kulmassa."Olet hakoteillä.
Kuitujen suuntaus ei liity asiaan yhtään mitenkään."
Kuitujen suuntaus liittyy asiaan sikäli että purjekangs pyritään suuntaamaan siten että siinä olevat kuidut kantavat purjeeseen kohdistuvat voimat.
Jos puhutaan Dacronista niin suurin osa Dacron kankaista on tehty Vaakaleikkaukseen. Purjeen panelit ovat vaakaleikattuja koska kankaan vahvin/venymättömin suunta on kangaspakan poikittaissuunnassa. Tämä on kustannustehokas tapa tehdä purjeita ja teknisesti täysin riittävä moneen käyttöön. Onglemana kudotun Dacron kankaan suhteellisen heikko kyky kantaa diagonaalivoimia.
Diagonaalivenymän hallitsemiseksi löytyy ratkaisuja. Hyväksi havaittu on radiaalileikattu Dacron. Contender kangasvalmistajan sivuilta lyhyestä tästä. http://contendersailcloth.com/index.php/en/fibercon-woven/fibercon-pro-high-aspect.html
Kuten aikasemmin ketjussa joku otti esille myös North on kehittänyt radian kankaan radiaalikeikkaukseen.
Jos taas puhutaan Laminaattikankaista niin voidaan todeta että suurin osa laminaattikankaista ovat suunniteltu radiaalileikkaukseen. Kankaassa olevat kuidut ovat suunnattuja pääosin kangaspakan pitkittäissuuntaan.
Nykyään löytyy myös periaatteessa vaakaleikkaukseen soveltuvia laminaatteja. Kuidut hiukan yksinkertaistaen kangaspakan poikittaissuunnassa mutta myös moneen eri suuntaan jolloin kangas itsessään kykenee kantamaan purjeen voimat ilman radiaalileikkauksen suhteellisen monimutkaista leikkausta. Tällaisia multiaxial kankaita ovat esim Contender Maxx ja Dimension Polyant Flex.
Voidaan siis todeta että kuitujen suuntaus omalla tavallaan liittyy asiaan hyvinkin oleennaisena osana leikkausta. - zippo mies
Eri mieltä kirjoitti:
"Olet hakoteillä.
Kuitujen suuntaus ei liity asiaan yhtään mitenkään."
Kuitujen suuntaus liittyy asiaan sikäli että purjekangs pyritään suuntaamaan siten että siinä olevat kuidut kantavat purjeeseen kohdistuvat voimat.
Jos puhutaan Dacronista niin suurin osa Dacron kankaista on tehty Vaakaleikkaukseen. Purjeen panelit ovat vaakaleikattuja koska kankaan vahvin/venymättömin suunta on kangaspakan poikittaissuunnassa. Tämä on kustannustehokas tapa tehdä purjeita ja teknisesti täysin riittävä moneen käyttöön. Onglemana kudotun Dacron kankaan suhteellisen heikko kyky kantaa diagonaalivoimia.
Diagonaalivenymän hallitsemiseksi löytyy ratkaisuja. Hyväksi havaittu on radiaalileikattu Dacron. Contender kangasvalmistajan sivuilta lyhyestä tästä. http://contendersailcloth.com/index.php/en/fibercon-woven/fibercon-pro-high-aspect.html
Kuten aikasemmin ketjussa joku otti esille myös North on kehittänyt radian kankaan radiaalikeikkaukseen.
Jos taas puhutaan Laminaattikankaista niin voidaan todeta että suurin osa laminaattikankaista ovat suunniteltu radiaalileikkaukseen. Kankaassa olevat kuidut ovat suunnattuja pääosin kangaspakan pitkittäissuuntaan.
Nykyään löytyy myös periaatteessa vaakaleikkaukseen soveltuvia laminaatteja. Kuidut hiukan yksinkertaistaen kangaspakan poikittaissuunnassa mutta myös moneen eri suuntaan jolloin kangas itsessään kykenee kantamaan purjeen voimat ilman radiaalileikkauksen suhteellisen monimutkaista leikkausta. Tällaisia multiaxial kankaita ovat esim Contender Maxx ja Dimension Polyant Flex.
Voidaan siis todeta että kuitujen suuntaus omalla tavallaan liittyy asiaan hyvinkin oleennaisena osana leikkausta.Jeps eli siis yksinkertaistaen radiaalileikatussa purjeessa purje neulotaan palasista, joissa kangas/laminaatti/x palasen kestävin suunta on käännetty purjeen kannalta optimaaliseen suuntaan. Tästä johtuen siis saumat lähtevät enimmäkseen liikeistä säteittäin.
Ja taitaa radiaalileikattu sopia lähes aina paremmin rullapurjeeseen, kuin vaakaleikattu. Eli omaan 35' veneeseen sopisi varsin hyvin rullafokaksi radiaalileikattu dacron. Menee hankintalistalle "joskus". - leikkaukset.
Eri mieltä kirjoitti:
"Olet hakoteillä.
Kuitujen suuntaus ei liity asiaan yhtään mitenkään."
Kuitujen suuntaus liittyy asiaan sikäli että purjekangs pyritään suuntaamaan siten että siinä olevat kuidut kantavat purjeeseen kohdistuvat voimat.
Jos puhutaan Dacronista niin suurin osa Dacron kankaista on tehty Vaakaleikkaukseen. Purjeen panelit ovat vaakaleikattuja koska kankaan vahvin/venymättömin suunta on kangaspakan poikittaissuunnassa. Tämä on kustannustehokas tapa tehdä purjeita ja teknisesti täysin riittävä moneen käyttöön. Onglemana kudotun Dacron kankaan suhteellisen heikko kyky kantaa diagonaalivoimia.
Diagonaalivenymän hallitsemiseksi löytyy ratkaisuja. Hyväksi havaittu on radiaalileikattu Dacron. Contender kangasvalmistajan sivuilta lyhyestä tästä. http://contendersailcloth.com/index.php/en/fibercon-woven/fibercon-pro-high-aspect.html
Kuten aikasemmin ketjussa joku otti esille myös North on kehittänyt radian kankaan radiaalikeikkaukseen.
Jos taas puhutaan Laminaattikankaista niin voidaan todeta että suurin osa laminaattikankaista ovat suunniteltu radiaalileikkaukseen. Kankaassa olevat kuidut ovat suunnattuja pääosin kangaspakan pitkittäissuuntaan.
Nykyään löytyy myös periaatteessa vaakaleikkaukseen soveltuvia laminaatteja. Kuidut hiukan yksinkertaistaen kangaspakan poikittaissuunnassa mutta myös moneen eri suuntaan jolloin kangas itsessään kykenee kantamaan purjeen voimat ilman radiaalileikkauksen suhteellisen monimutkaista leikkausta. Tällaisia multiaxial kankaita ovat esim Contender Maxx ja Dimension Polyant Flex.
Voidaan siis todeta että kuitujen suuntaus omalla tavallaan liittyy asiaan hyvinkin oleennaisena osana leikkausta." Voidaan siis todeta että kuitujen suuntaus omalla tavallaan liittyy asiaan hyvinkin oleennaisena osana leikkausta. "
Niin, ja nimityksiin vaakaleikkaus ja radiaalileikkaus eivät kuitusuunnat paneelissa tai purjeessa liity yhtään mitenkään, kuten jo sanoin. Mikään kirjoittamasi ei edes ollut tuon kanssa ristiriidassa.
Tietenkin kuitusuunnilla on purjeen ominaisuuksien kanssa paljonkin merkitystä, ja purjeen tekijä ottaa ne huomioon sekä valitsemalla käytettyyn leikkaukseen sopivan pakan kangasta tai laminaattia, että leikkaamalla paneelit pakasta oikeaan suuntaan. - 14 + 20 =
zippo mies kirjoitti:
Jeps eli siis yksinkertaistaen radiaalileikatussa purjeessa purje neulotaan palasista, joissa kangas/laminaatti/x palasen kestävin suunta on käännetty purjeen kannalta optimaaliseen suuntaan. Tästä johtuen siis saumat lähtevät enimmäkseen liikeistä säteittäin.
Ja taitaa radiaalileikattu sopia lähes aina paremmin rullapurjeeseen, kuin vaakaleikattu. Eli omaan 35' veneeseen sopisi varsin hyvin rullafokaksi radiaalileikattu dacron. Menee hankintalistalle "joskus"." Tästä johtuen siis saumat lähtevät enimmäkseen liikeistä säteittäin. "
No ei liikeistä vaan kulmista, nyt 'yksinkertaistit' jo ihan liikaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 664195
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463969Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363482Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162893Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342719En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102134IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121226Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006