Hei!
Minulla on ollut jo pari kuukautta kani, ja en ole kertaakaan vielä leikannut kynsiä.. Kun olen aina ajatellut sopivaa aikaa ja että millon ostan kissän kynsisakset, kanille siis.
Ja äsken huomasin kanillani että sen yksi kynsi oli kääntynyt jotenkin vinoon... En tiedä että pitäisikö tosi varovasti leikata ynnä muuta, auttakaa!
Ja tiedättekö voisiko kania viedä vaikka ensimmäiselle kysien leikkaus kerralle jonnekkin eläinlääkäriin? Että näkisi miten leikata tai ettei pelota että leikkaa väärin... Ja nähdä hyvän otteen jne... Kun kanini ei tykkää oikeen olla syllissä ja rimpuilee usein, että pelottaisi se kynsien leikkuu... en tiedä pitääkö ottaa tosi tukeva ote kun pelottaa että murskaan kanin D:. (eivaan auttakaa!) Kun olen tottunut koirastani pitämään tosi tukeven otteen kynsien leikkuussa kun rimpuilee ja ulisee ihan hirveästi (vaikkei sitä satu.) Kun kävin koirani kanssa myös eiläin lääkärissä pari ensimmäistä kynsien leikkuu kertaa, että uskallan itse ja nään paremmin.
Niin voiko Kaniakin viedä jonnekkin ensimmäistä kertaa?? :o
Että auttakaa, ja vastatkaa pian? KIITOS OIKEASTI VASTAAJILLE, HIRMUISEN PALJON!!!
Apua, kanini kynnsi! AUTTAKAA!
4
168
Vastaukset
- tania78
Tietysti voit viedä eläinlääkärille tai lemmikkiliikkeeseen.
Kanilla toimii sama tapa leikata kuin koiralla. Tosin ei ehkä kannata puristaa samalla voimalla.
Kaniasi voisit totuttaa toimenpiteseen etukäteen ihan vain pitämällä sylissä ja koskettelemalla saksilla kynsiä. ( saman voi tehdä koiranpennulle ) eläinkaupat leikkaavat pientä maksua vastaan, mutta mielestäni kannattais ihan sun ite leikellä alusta pitäen, sillä kyllä sinä siihen rutinosoidut:)
tapoja on hyvin erilaisia, jos kanisi on helppo; selälleen ja leikkaat kynnet. jos kanisi on hiukan elävämpää sorttia (kuten yksi kaneistani on) > joko a) mene sängylle/lattialle, laita kani selälleen jalkojesi väliin, että se pysyy otteessa, mutta ei nyt hengiltä tarvi puristaa, silloin tunnet sen mahdolliset rimpuiluaikeet.
tai b) ota se "kainaloosi" ja leikkaa yksi jalka kerrallaan sylissäsi (kuin koiran kanssakin)
tuskin sinä kaniasi tapat, pelottavia ne ekat kerrat varmasti on, mutta rohkeutta:)Pyydä joku muu pitämään kania kun leikkaat tai niin että itse pidät kania kun joku muu leikkaa. Itse en mitenkään voisi leikata yksin ja isäni joka piti kania ensimmäisen kerran elämässään kun hommasimme kanini pitää sitä aina kun leikkaan sen kynnet. Ja kanini ei ole helpoimmasta päästä. Joten joku aikuinen vaikka ei olisikaan tottunut kaneihin voi auttaa sinua koska aikuiselta löytyy logiikka ja tilannetaju tämä osaa pitää eläintä ilman kokemustakin! Ja osta mieluummin koiran kuin kissan kynsisakset. Kanin kynnet ovat vahvemmat kuin kissan joten kissan kynsisakset eivät ole tarpeeksi vahvat leikkaamaan kanin kynsiä.
6 v. ranskanluppa neiti, joka on ollut minun 2 vuotta, sanoo, että kynsiä ei leikata. Vaihtoehdoksi annan kaivaa hiekkaa ja se on toiminut. En viitsi totuttaa enää kynsien leikkaamiseen, kun kani ei ole mikään sylikani. Kun se tuli mulle 2 vuotta sitten, niin ei sitä saanut kunnolla edes silittää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2344002Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1232307Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575821996- 1411471
- 77929
Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein127927Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!37920Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!330849Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8847J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl62770