Sormiini, etenkin peukaloihin ja sormenpäihin tulee ajoittain kuivia, kipeitä halkeamia, jotka eivät parane useisiin kuukausiin mistään suojasta tai käyttämistäni voiteista huolimatta. Joskus olen saanut ensiapua tulehtuviin haavoihin kortisoni-antibioottirasvasta, jota lääkäri on kirjoittanut. Nyt Bemeteson ei ole auttanut. Samantapaista ihon kuivumista ja pitkäaikaista halkeavaa, hieman liuskoittuvaa ihottumaa on nyt yhdessä varpaassa ja kantapäässäkin. Mikään omahoito ei tunnu auttavan, ei myöskään käynti jalkahoitajalla. Pari viikkoa auringossakaan ei auttanut. Jalkahoitaja sanoi oireideni olevan "ihottumantapaista". Ongelmallista on, että haavat vuotavat verta ja ovat kokoa jan alttiina tulehduksille, nyt myös varvas. Laastarointi ei ole juurikaan auttanut. Mitä ihmettä teen seuraavaksi?
(En käsittele erityisiä myrkkyjä, mutta kärsin B12-imeytymishäiriöstä. Käytän allergisille suositeltuja pesuaineita ja pukeudun yleensä luonnonkuituihin. Psoriaatikko en ole.)
Käsi-ihottuma
5
338
Vastaukset
Kyseessä on todennäköisimmin ns. sormenpääihottuma, jonka katsotaan kuuluvan samaan syntytavaltaan epäselvään ryhmään kuin ns. infektioekseema. Jolleivät omat keinot riitä, kannattaa käydä lääkärin pakeilla. Reseptivalmisteilla päästään parempaan lopputulokseen. Ks esim www.terveyskirjasto.fi artikkeli: Sormenpääihottuma.
- maisara
Hei oletko kokeillut sormenpääihottomaan seuraavaa? Taita nelinkerroin pieni harsokappale ja kostuta vedellä. Laita kortisoonia mitä sinulla on sormenpäähän ja aseta harsokappale sen päälle. Leikkaa "HYPAFIX" laastarista pari suikaletta ja kiinnitä harso sillä peukalon päähän. Sidos voi olla sormessa 1-2 päivää, mutta vähintään yli yön. Itselläni paha käsi-ihottoma ja tämä konsti auttaa.
Olen kokeillut vaikka mitä. Tämän neuvon olen saanut ihotautilääkäriltäni. - Nainen 40 +
maisara kirjoitti:
Hei oletko kokeillut sormenpääihottomaan seuraavaa? Taita nelinkerroin pieni harsokappale ja kostuta vedellä. Laita kortisoonia mitä sinulla on sormenpäähän ja aseta harsokappale sen päälle. Leikkaa "HYPAFIX" laastarista pari suikaletta ja kiinnitä harso sillä peukalon päähän. Sidos voi olla sormessa 1-2 päivää, mutta vähintään yli yön. Itselläni paha käsi-ihottoma ja tämä konsti auttaa.
Olen kokeillut vaikka mitä. Tämän neuvon olen saanut ihotautilääkäriltäni.Kiitos vastauksista ja neuvoista. Kokeilin maisaran ohjeistusta. Haavaumat menevät teippauksen sisällä umpeen ja varpaan kovettuma alkaa murtua (terveesti). Ongelmana vain on saada ihoa vahvistumaan niin, ettei se taas heti aukeaisi. Mikä esim. olisi tähän vaiheeseen sopiva rasva? Muita keinoja?
Nainen 40 + kirjoitti:
Kiitos vastauksista ja neuvoista. Kokeilin maisaran ohjeistusta. Haavaumat menevät teippauksen sisällä umpeen ja varpaan kovettuma alkaa murtua (terveesti). Ongelmana vain on saada ihoa vahvistumaan niin, ettei se taas heti aukeaisi. Mikä esim. olisi tähän vaiheeseen sopiva rasva? Muita keinoja?
Apteekissa on perusvoiteita, joissa on keramideja (pitkäketjuisia rasvoja), joita kuivasta, halkeilevasta ihosta puuttuu. Niitä kannattaa kokeilla. Parin viikon aurinkomatka olisi yksi ratkaisu. Saattaa 10-15 kerran solariumjaksostakin olla apua. UV-säteily nimittäin lisää ihon oman keramidin tuotantoa.
- Anonyymi00003
Aikanaan kuulin tai luin jostain että jotkut kaukomailta maahantuodut käsineet aiheuttaisivat kipeitä halkeamia sormenpäihin ja tämän tiedon seurauksena kokeilin eri hanskoja ja totesin että todentotta niissä oli eroja sen suhteen. Jotkut aiheuttivat ja niitä ei sitten enää hankita. Kyse siis työkäsineistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuolemanrangaistus
Mielestäni kuolemanrangaistus on väärin kaikissa tilanteissa. Vaikka joku olisi murhannut 10 ihmistä, hänen surmaaminen1247097Miksi persut eivät häädä mamuja pois Suomesta?
Sitä vartenhan persut äänestettiin valtaan. Nyt valta on persuilla. Mamut nostaa työttömyyskorvauksia. Persut huutaa mam674865Riikka Purra ei estä tehomaksun käyttöönottoa
Sähkön hinnoittelua koskevan määräyksen on määrä astua voimaan vuoden 2029 alusta, Energiavirastosta kerrotaan. Määräyk733771Sinä olet minun forEver
Sinä olet minun sielussain, sydämessäin, huulillain, sinä olet ain, Sinä olet vieressäin, kainalossain, sylissäin, ain,272904Sanna Marinille pedataan paluuta pääministeriksi?
Näyttäisi mylly lähteneen käyntiin nyt toden teolla. Nykyiset oikeistodemarit haukutaan vasemmistodemareiden toimesta ni432559Jos kaikki lopulta kuolevat, onko edes pahimmillakaan rikoksilla mitään väliä?
Kaikki kuolevat lopulta. Siksi ihmisten tekemillä rikoksillakaan ei lopulta ole mitään merkitystä. Joidenkin mielestä t241967Mies joka vetäytyy osoittaa teoillaan
Ettei halua olla tekemisissä. Mies joka ei vastaa viesteihin, ei halua sua. Mies joka jättää sut epätietoisuuteen, ei2091495Martinan prinsessahäät peruuntui
Seiska uutisoi Kauneus ja Terveyslehden artikkeliin perustuen mihin nämä häät kosahti.3191284Vakavasti psyykkisesti sairas on pakkohoidossa - Ja asuu silti kotona
Miten käy, kun vakavasti psyykkisesti sairas "hoidetaan" kotona? Norjassa psyykkisesti sairaiden vuodepaikkojen määrä on421095Läski nainen.
Epävarmuus ei haittaa. Vaikka se paistaa sinussa syvältä, en aio iskeä heikoimpiin kohtiin, tai rutistaa en läskeistä.58962