Erikoinen kysymys

ratamaisteri

En oikeastaan edes tiedä onko tämä tekijänoikeuskysymys, mutta aloitan täältä ja ehkä saan edes vinkkiä missä mennään tai mistä tiedustella vastausta.

Aapeli.com on suomalainen pelisivusto, jossa on tukku erilaisia selaimella pelattavia erittäin simppeleitä pelejä. Yksi peleistä on minigolf, jossa hiiren tähtäimellä voi valita suunnan sekä voimakkuuden lyöntiin ja tarkoitus on luonnollisesti selvittää rata minimilyönnein. Mitä kovempaa yrität lyödä sitä enemmän lyöntiin tulee sattumanvaraisuutta ja lyönti ei siis aina lähde samaan paikkaan vaikka tähtäin olisikin samassa paikassa. Pelissä tulee siis taktinen puoli esiin kun pitää osata arvioida minkälaisia riskejä ottaa milloinkin ja paremmat pelaajat oppivat arvioimaan onnistumisprosentteja eri lyönneille. Haastetta lisää erilaiset elementit, joita radoissa on pelaamista hankaloittamassa. Ratoja on tuhansia ja sitä voi pelata yksin koittaen tehdä ennätyksiä tai sitten moninpelein, jolloin vähiten tietyn määrän ratoja pelannut voittaa simple as that. Peli on ollut olemassa kohta 10 vuotta ja koukuttanut suhteellisen ankeasta visuaalisesta ulkonäöstään ja yksinkertaisuudestaan huolimatta vuosien saatossa tuhansia ja tuhansia pelaajia.

http://www.youtube.com/watch?v=G21104tPCP0 antaa esimerkin pelistä yksinpelinä...

Sitten itse asiaan...

Ratojen tekemiseen Aapelin (Playforia Inc) ylläpidon omat resurssit ja aika eivät ole riittäneet oikeastaan enää vuoden 2004 jälkeen vaan he ovat "rekrytoineet" aktiivisia käyttäjiään suunnitelemaan ratoja, itse olen yksi noin kymmenestä ratojen tekijästä. Käytännössä homma toimi niin, että sain sähköpostitse linkin ja salasanat verkossa olevaan editoriin, jossa radat tehdään ja testataan sekä tallennetaan ylläpidon julkaistavaksi itse peliin silloin kun he itse parhaaksi sen näkevät. Editori on melko alkeellinen, jossa rata tehdään tietyistä valmiista palikoista tietynkokoiselle tyhjälle alustalle. Aikaa ja mielikuvitusta käyttämällä näistä palikoista saattaa saada ihan silmää viehättäviäkin teoksia, mutta tärkeintä on hyvä pelattavuus ja oikean tasoinen haastavuus pelin pelaajille.

Saadessani oikeudet tehdä ratoja emme sopineet aapelin väen kanssa oikeastaan mistään, en lupautunut mihinkään eikä minulta vaadittu mitään. En saa minkäänlaista korvausta enkä ole allekirjoittanut mitään papereita koskien ratojen käyttöoikeutta tai niiden luovuttamista, yhtään mitään. Ainoa kontakti heihin on ollut kun lähettivät minulle linkin ja salasanan sähköpostilla.

Minulta on julkaistu pelattavaksi yhteensä 326 rataa ja hyväksyntää odottamassa on noin 80 lisää. Aapeli on pelipaikkana muuttanut profiiliaan viime vuosien aikana radikaalisti ja käyttäjäkunta on muuttunut siinä sivussa. Pelejä on tullut roppakaupalla lisää niihin aikoihin verrattuna kun aloitin ratojen tekemisen ja minigolf pelinä oli sivuston lippulaiva. Nykyään kuvioon on tullut erilaiset rahastamiskeinot ja useat pelit omaavat toimintoja, jotka maksaa ja osa peleistä on suoraan maksullisia. Ostat niin sanottuja taateleita eli krediittejä, joilla voit ostaa pelejä, pelimerkkejä tai esim. vaatteita tai muuta tyhjänpäiväistä tilpehööriä omalle pelihahmollesi.

Kaiken rahastuksen lomassa oma ja ainut kiinnostuksen kohteeni minigolf on jäänyt täysin jalkoihin ja ylläpitoa ei ole kiinnostanut pitkiin aikoihin enää kehittää peliä tai kuunnella sen pelaajien esiintuomia kehitysehdotuksia. Tästä johtuen olen miettinyt, että pyytäisin ylläpitoa poistamaan tekemäni ja pelattavaksi julkaistut radat ja julkaisua odottavat radat kokonaan sivustolta, koska en halua edustaa tätä pelisivustoa omalla panoksellani.

Näillä tiedoilla, mitä te asioista enemmän perillä olevat uskotte, onko aapeli velvoitettu poistamaan radat minun niin halutessani? Aapelin ylläpidolta on turha alkaa tiedustelemaan, koska jättäisivät vastaamatta. Jos minulla olisi varmuus "oikeuksistani" voisin vaatimuksiani esittää suuremmalla tarmolla ja panostaa siihen myös aikaa.

Vastaan mielelläni lisäkysymyksiin, jos tästä sekavasta selvityksestä ei tarpeeksi tietoa irronnut...

2

99

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gruffispuffis

Neuvoisin kysymään tekijänoikeusjärjestöiltä tai järjestöjen yhdessä perustamalta Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus ry:ltä. Saat virallisempaa vastausta, johon voit vedota.

• minni+

...vaan he ovat "rekrytoineet" aktiivisia suunnitelemaan ratoja, itse olen yksi noin kymmenestä ratojen tekijästä. ...

Miten tämä rekrytointi sitten tapahtui, jos ette ole sopineet mistään?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      292
      6396
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2019
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      180
      1780
    4. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      119
      1241
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      14
      1235
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      168
      1143
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1116
    8. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1011
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      50
      991
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      962
    Aihe