alkoholi ja thyroxin-lääkitys

utelias

Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja joudun syömään päivittäin thyroxiinia.
Voiko ottaa alkoholia kun on thyroxin lääkitys?Joka aamu otan thyroxin tabletin ja harvoin voin ottaa alkoholi paukun tai kaksi ja joskus otan myös olutta jonkun verran.
Onko siitä mitään haittaa ja onko ollut mitään oireita? Ja sopiiko alkoholi ja lääkitys yhteen?

30

24114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vajis

      alkoholia voi ottaa tyroksiinin kanssa.
      Thyroxinhan on ja ei ole lääke,se on samalla tavalla lääke kuin insuliini,eli hormooni,synteettinen hormooni jota joudutaan ottamaan kun oma elimistö ei sitä tarpeeksi tuota.
      Mitään kontraindikaatiota alkon kanssa ei ole.

    • vajis

      Itse olen joutunut vähentämään olemattomiin alkoholin juomisen. Mulla pulssi kiihtyy ja rytmihäiriöt lisääntyy selvästi. Krapulassa luulen kuolevani oireisiin. Että aika selviä päiviä on mulla tulevaisuudessa odotettavissa. Eihän tuo juominen nyt mikään välttämätön juttu ole. Mutta kyllä sitä joskus haluttaisi viiniä lipitellä!

    • thyroxin

      nimim.utelias! Minulla myös on kilpirauhasen vajaatoiminta,ollut viisi vuotta.Thyroxin tabl.otan joka aamu.En ole koskaan huomannut että alkoholin tai oluen ottaminen vaikuttaisi mitenkään.Muistaakseni olen kysynyt joskus lääkäriltä että vaikuttaako se jos ottaa joskus alkoholia.Meiltähän itseasiassa puuttuu tämä thyroxiinihormoni ja sen me saamme lääkkeestä nimeltä Thyroxin.

    • Riffraff

      Pienissä määrissä en ole huomannut harmia, mutta vältän isompia alkoholimääriä. Muuten menee viikko toipumiseen.

      • anni

        Tiedän että joillekin alkoiholi aiheuttaa pahoja jälkioireita jopa tosiaan viikoksi, mutta kilpirauhasen kanssa asialla ei ole mitään tekemistä. Joskus nuorempana tuli kätyetyksi vähän enemmän alkoholia, mutta jälkioireet menivät päivässä parissa ohi.
        Luulen että toisilla alkoholi vaikuttaa enemmän noihin aivojen välittäjäaineisiin, ja niiden normalisoituminen kestää kauemmin. Eräs tuntemani ihminen on siksi ihan itsesuojelullisisita syistä vähentänyt alkoholinkäytön minimiin, lasi pari viiniä juhla-aterialla, kaksi siideriä illanistujaisissa.


      • Happo

        ...on tietysti kyllä tapauskohtasta...


      • asta
        Happo kirjoitti:

        ...on tietysti kyllä tapauskohtasta...

        Kiitos valaisevasta vastauksesta


    • Tyroksi

      Lähinnä alkoholilla on lihottava vaikutus jos sairastaa kilpirauhasen vajaatoimintaa. Silloinhan ihmisen aineenvaihduntakin tietääkseni on hitaampi kuin terveellä ihmisellä. Alkoholi on muutenkin lihottavaa ja kun aineenvaihdunta on hidas niin seurauksena on lihominen. Ainakin jos käyttää alkoholia runsaammin. Ei "normaali" alkoholinkäyttö kai muuten ole vaarallista jos on kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavasta henkilöstä kyse. Ja tämä normaali alkoholinkäyttö on sillointällöin tapahtuvaa. Jokainen ihminen lihoo jos käyttää alkoholia esimerkiksi päivittäin vaikkei sairastaisikaan kilpirauhasen vajaatoimintaa. Mutta tämä sairaus vaikuttaa sen että lihoo siis helpommin. Myös ruoka lihottaa helpommin jos aineenvaihdunta ei ole normaali jollei ole lääkitystä tuohon vajaatoimintaan. Lääkitys normalisoi myös aineenvaihdunnan normaalitasolle silloin kun lääkitys on kohdallaan.

    • En oo huomannu

      Ei kait niilä ole mitään yhteyttä,mulla on ollut aina lääkitys,ja otan vähän joskus...

    • Pulssi nousee

      Thyroxin nosti minulla pulssia paljon. Sen takia en voi juoda viiniä kuin ihan minimaalisesti, sillä alkoholi nostaa minulla pulssia. Yhteisvaikutuksena tulee liian korkea pulssi. En ole liikalääkitty vaan arvot viitteissä. Thyroxin alkoi nostaa pulssia ihan heti.

    • ¢¢¢

      Jos pulssi on korkea, olet liikatoiminnan puolella sanoivat arvot mitä tahansa. Annostustasi tulisi vähän alentaa. Vajista pitää hoitaa ottaen huomioon niin labra-arvot kuin oireet eikä vain toiset.

    • jemppula

      Minulla ilpparin vajaatoimintaa alettiin lääkitä viime kesänä. Sen jälkeen olen huomannut, että vaikka en ole juonut kuin muutaman oluen, saattaa olla muistikatkoja. Pieniä hetkiä ja asioita jää pois mielestä. Olen kuullut samaa muiltakin kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavilta.

    • Onko annos oikea?

      Kilpirauhasen vajaatoimintaa liittyvillä muistikatkoilla ei ole yhteyttä alkoholiin vaan siihen, että Thyroxin-annostuksesi on liian pieni ja olet vajaalla. Mieti, mitä muita vajiksen oireita yhä podet lääkityksestä huolimatta? Jos annoksen pieni, varovainen nosto tuo liikatoiminnan oireita ennenkuin olet päässyt edes kaikista vajiksen oireista, hanki Liothyronin Thyroxinin rinnalle.

      Jos niitä drinksuja kuitenkin on tullut otettua vähän liikaa, muistinmenetys johtuu niistä. Kannattaa juoda väliin ja ennen nukkumaan menoa iso lasillinen tai kaksi vettä. Ja syödä vähän jotain hiilihydraattipitoista.

      • Moosestelijabee

        Jos huomasit, niin jemppula mainitsi juoneensa muutaman oluen ja hänelle on tullut muistikatkoja. Ja huomasitko senkin, että ylempänä ovat maininneet jotkut myös hyvin pieniä määriä alkoholia juotuaan tulleen samanlaisia katkoja.

        Olen aivan varma, että asialla on yhteys Thyroxinin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan kanssa. Nämä eivät ole ensimmäiset kommentit, joita olen lukenut tai kuullut vastaavasta tilanteesta.


      • suttura3

        Liothyroniinia ei niin vain saa.


      • Onko annos oikea?
        suttura3 kirjoitti:

        Liothyroniinia ei niin vain saa.

        Kaikki eivät Lioa tarvitse vaan tulevat oireettomiksi pelkällä Thyroxinilla. Jos kuitenkaan mikään Thyroxin-annostus ei poista hypotyreoosin oireita, on syytä saada Lioa sen rinnalle. Kilpirauhasliitto julkaisi hiljattain tutkimuksen hypotyreoosin eri lääkehoitojen vaikutuksista. Tulokset ovat erittäin selkeät Lion hyödyllisyydestä. Valistapa lääkäriäsi tästä ja Suomen endrologien yhdistyksen hypotyreoosilausunnosta, niin eiköhän Lio-resepti vaadittava erikoislupahakemus irtoa. Ne saa kirjoittaa kuka tahansa lääkäri, vaikka netissä liikkuu huhuja muusta. Lääkärin ei diis tarvitse olla erikoislääkäri.

        Lue tutkimuksesta:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12105662

        Printtaa lääkärin vastaanotolle mukaan endrologien lausunto googlaamalla ja klikkaamalla:
        hypotyreoosilausunto_030613_final


      • Onko annostus oikea?
        Moosestelijabee kirjoitti:

        Jos huomasit, niin jemppula mainitsi juoneensa muutaman oluen ja hänelle on tullut muistikatkoja. Ja huomasitko senkin, että ylempänä ovat maininneet jotkut myös hyvin pieniä määriä alkoholia juotuaan tulleen samanlaisia katkoja.

        Olen aivan varma, että asialla on yhteys Thyroxinin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan kanssa. Nämä eivät ole ensimmäiset kommentit, joita olen lukenut tai kuullut vastaavasta tilanteesta.

        Thyroxinin tehtävä on poistaa muistikatkoja, ei aiheuttaa niitä. Jos annostus on liian pieni, katkoja syntyy ilman alkoholiakin, sillä ne ovat kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita. Syllinen ei siis ole lääke vaan sairaus.

        Olen joutunut nauttimaan Thyroxinia kymmeniä vuosia, joista vajaa kymmen Lion kanssa. Muisti on pätkinyt useinkin, kun lääkitysannostus on ollut alakantisssa. Omatoiminen.hienosäätö ylöspäin on silloin auttanut. Juoda olen saanut reippaasti ilman, että filmi olisi katkennut. - Kyllä huomasin, että edellinen kirjoittaja oli maininnut juoneensa vain pari olutta, mutta alkoholin määrässä jos missä ihmisen muisti pettää helposti. ;)


      • SanelmaP.
        Onko annostus oikea? kirjoitti:

        Thyroxinin tehtävä on poistaa muistikatkoja, ei aiheuttaa niitä. Jos annostus on liian pieni, katkoja syntyy ilman alkoholiakin, sillä ne ovat kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita. Syllinen ei siis ole lääke vaan sairaus.

        Olen joutunut nauttimaan Thyroxinia kymmeniä vuosia, joista vajaa kymmen Lion kanssa. Muisti on pätkinyt useinkin, kun lääkitysannostus on ollut alakantisssa. Omatoiminen.hienosäätö ylöspäin on silloin auttanut. Juoda olen saanut reippaasti ilman, että filmi olisi katkennut. - Kyllä huomasin, että edellinen kirjoittaja oli maininnut juoneensa vain pari olutta, mutta alkoholin määrässä jos missä ihmisen muisti pettää helposti. ;)

        Olenkin ihmetellyt, mistä johtuvat ne joittenkin asioitten "katoamiset" mielestä. JOkin hetki saattaa olla itseltä täysin hukassa, ja sitten joku muu alkaa puhua asiasta, niin on tosi noloa, kun ei tiedä koko jutusta mitään. Ei ne katkot varmaan pitkiä osuuksia kata, ehkä muutaman minuutin pituisia asioita. Mua on vähän puistattanut, kun olen jo ajatellut sairastavani ties mitä kilpirauhasen vajaatoiminnan lisäksi.


      • Toipuva
        Moosestelijabee kirjoitti:

        Jos huomasit, niin jemppula mainitsi juoneensa muutaman oluen ja hänelle on tullut muistikatkoja. Ja huomasitko senkin, että ylempänä ovat maininneet jotkut myös hyvin pieniä määriä alkoholia juotuaan tulleen samanlaisia katkoja.

        Olen aivan varma, että asialla on yhteys Thyroxinin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan kanssa. Nämä eivät ole ensimmäiset kommentit, joita olen lukenut tai kuullut vastaavasta tilanteesta.

        Hei, kun minulla oli hoitamaton/diagnosoimaton kilpirauhasen vajaatoiminta, kaikkine oireineen, myös alkoholin sietokyky oli romahtanut tosi huonoksi. Samoin krapula oli aivan kamala, kohtuullisesta alkoholimäärästä huolimatta!

        Nyt on onneksi vajaatoiminta todettu, puoli vuotta sitten. Vielä en ole "testannut", onko alkoholin sieto parantunut Tyroxinin myötä, mutta oletan niin käyvän sitten kun lääkitys on tasapainossa ja elimistö toipunut vuosien vajeesta.


      • alkoholivajis
        Toipuva kirjoitti:

        Hei, kun minulla oli hoitamaton/diagnosoimaton kilpirauhasen vajaatoiminta, kaikkine oireineen, myös alkoholin sietokyky oli romahtanut tosi huonoksi. Samoin krapula oli aivan kamala, kohtuullisesta alkoholimäärästä huolimatta!

        Nyt on onneksi vajaatoiminta todettu, puoli vuotta sitten. Vielä en ole "testannut", onko alkoholin sieto parantunut Tyroxinin myötä, mutta oletan niin käyvän sitten kun lääkitys on tasapainossa ja elimistö toipunut vuosien vajeesta.

        Minulla ainakin sieto parani huomattavasti. Alkoholi ei sovi ollenkaan vajaatoiminnassa olevalle. Pahimmassa vaiheessa tuli sydämen tykytyksiä ja pulssin kiihtymystä, jopa paniikkioireita eikä tarvinnut edes juoda niin paljoa.


      • Varovainen
        alkoholivajis kirjoitti:

        Minulla ainakin sieto parani huomattavasti. Alkoholi ei sovi ollenkaan vajaatoiminnassa olevalle. Pahimmassa vaiheessa tuli sydämen tykytyksiä ja pulssin kiihtymystä, jopa paniikkioireita eikä tarvinnut edes juoda niin paljoa.

        Sama juttu oli minulla myös. Vajaatoiminta oli vielä diagsoimatta ja olin ihmetellyt, kun kohtuullinen alkoholimäärä oli alkanut vaikuttamaan todella voimakkaasti, ihan muistin menetykseen asti!

        Kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin vajaa vuosi sitten ja edelleenkin thyroksiini-annostusta säädellään.
        Alkoholia en ole ottanut lainkaan noin kahteen vuoteen, sillä säikähdin todella kovasti sen ylivaikutusta silloin, kun vajista ei vielä ollut todettu.

        Nyt varmaankin voisi jo varovasti uskaltautua kokeilemaan. Onhan se mukavaa ja rentouttavaa ottaa edes pari ystävien seurassa, ainakin juhlatilaisuudessa!


      • Anonyymi
        Onko annostus oikea? kirjoitti:

        Thyroxinin tehtävä on poistaa muistikatkoja, ei aiheuttaa niitä. Jos annostus on liian pieni, katkoja syntyy ilman alkoholiakin, sillä ne ovat kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita. Syllinen ei siis ole lääke vaan sairaus.

        Olen joutunut nauttimaan Thyroxinia kymmeniä vuosia, joista vajaa kymmen Lion kanssa. Muisti on pätkinyt useinkin, kun lääkitysannostus on ollut alakantisssa. Omatoiminen.hienosäätö ylöspäin on silloin auttanut. Juoda olen saanut reippaasti ilman, että filmi olisi katkennut. - Kyllä huomasin, että edellinen kirjoittaja oli maininnut juoneensa vain pari olutta, mutta alkoholin määrässä jos missä ihmisen muisti pettää helposti. ;)

        Tänä vuonna 2021 on jo tiedossa, että levotyroksiini (kauppanimi Thyroxin) on melko huono ja osalle potilaista jopa hyödytön lääke, joka pahimmassa tapauksessa saattaa potilaan huonompaan kuntoon tai sairaalakeikalle. Pahinta tässä onkin, että jopa erikoislääkärit ovat täysin tietämättömiä (ja haluavat kumartaa valviraa ja endokrinologiliiton tietämättömiä ”suosituksia”) ja haluttomia hoitamaan potilaitaan kuntoon. Potilaat joutuvat itse selvittämään lääketieteelliset keinot hoitaa itseään, etteivät joudu työkyvyttömiksi. Siinä teille faktaa, verovaroin kustannetusta terveydenhuollosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänä vuonna 2021 on jo tiedossa, että levotyroksiini (kauppanimi Thyroxin) on melko huono ja osalle potilaista jopa hyödytön lääke, joka pahimmassa tapauksessa saattaa potilaan huonompaan kuntoon tai sairaalakeikalle. Pahinta tässä onkin, että jopa erikoislääkärit ovat täysin tietämättömiä (ja haluavat kumartaa valviraa ja endokrinologiliiton tietämättömiä ”suosituksia”) ja haluttomia hoitamaan potilaitaan kuntoon. Potilaat joutuvat itse selvittämään lääketieteelliset keinot hoitaa itseään, etteivät joudu työkyvyttömiksi. Siinä teille faktaa, verovaroin kustannetusta terveydenhuollosta.

        Itselläniki ikäviä muistoja välinpitämättömistä ja kilpirauhassairausosaamattomista työterveyslääkäreistä. HUOKAUS.


    • Itselläni on kilpirauhasen vajaatoiminta ja lääkkeenä Thyroxin. Hoitotasapaino on löytynyt ja lääkeannos sopiva.
      Nuo muistikatkot vaikuttavat tutuilta. En lainkaan epäile, etteikö asiassa olisi perää. Jollain toisella foorumilla oli näistä mainintoja, kun googlettelin.

      • Anonyymi

        Onks pakko juoda ?


    • EspressoDoppio

      Nuo muistikatkot jo ihan muutaman oluen juomisesta voin vahvistaa minäkin. Thyroxin annostus on lähimpänä oikeaa mitä nyt on reilun puolen vuoden hakemisella saatu, mutta siitä huolimatta olen varma ettei pelkkä Thyroxin itselläni riitä koska kaikki vajiksen oireet edelleen jäljellä, vaikka onkin hieman pahimmasta tasoittunut. T3-lääkitystä olen lääkäriltä pyytänyt, mutta en ole sitä saanut kun vielä pitäisi kuulemma ensin poissulkea psyykkisten oireiden, ts masennuksen mahdollisuus menemällä psykolle ja vetämällä mielialalääkkeitä teis kuinka kauan ja sitten vasta jos ei nekään auta niin saisi lähetettä endolle, jonka kanssa on sitten taas varmaan ihan oma taistelunsa sitä T3:sta metsästäessä. Että aika perinteistä llinjaa... Mutta mukava kuulla etten sitten ole ainoa jolle toi thyroxin aiheuttaa muistikatkoja! :)

      • Harmistunut

        En usko, että Thyroxin aiheuttaa muistikatkoja, vaan se vajaalla toimiva kilpirauhanen! Thyroxin valitettavasti korvaa vain yhden, tosin tärkeän osan kilpirauhasen tuottamista hormooneista.
        Mielestäni onkin väärin, että luonnonmukaista, eläinperäistä kilpirauhashormoonia, joka vastaa kaikilta osin ihmisenkin kilpirauhasen tuottamia hormooneja, on lähes mahdoton saada.
        Ja jos yksityiseltä hyvällä tuurilla onnistuisi saamaan kyseisen reseptin, on lääke maksettava itse, ilman Kelan korvauksia. Hinta noin 50 euroa/kk. Eihän se suuri summa ole sinänsä, mutta esim. työttömälle se on liikaa.


      • ödöirir

        No sun lääkäri onkin ollut järkevä eikä määräillyt mutulla lääkkeitä.

        Mikä ihmeen paha siinä on ettei voi edes tsekata olisko psyykkistä?


    • yx tapaus

      Olen eläinperäisellä, mutta siltikään ei kärsi viinaa kiskoa niin kuin ennenvanhaan. Joku ainakin omalla kohdalla on, että vajaatoiminta heikensi alkoholin sietoa. Muutaman paukun voi huoletta ottaa, mutta sitten mennään harmaalle alueelle. Muisti ei mene koskaan, mutta pahoinvointia tulee helpommin, kuin aikoinaan.

      • Anonyymi

        Olen huomannut vajaatoimintaa sairastavasta kaveristani, että hänellä on muistikatkoja. On muutenkin, mutta varsinkin alkoholin nauttimisen yhteydessä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe