Tullakseni toimeen psykopaatin kanssa....

...kuinka minun tulee menetellä?

Viimeaikaisesta psykopaattikeskustelusta johtuen tämä on seurausta, kuinka voisimme toimia kun käymme aikaa psykopaattisen persoonan kanssa.

Kuinka toimin provosoimatta häntä?

Samalla pyrin suojelemaan läheisiä ihmisiä tai ympäristöä; kuinka voin turvata heidän hyvinvointinsa?

42

564

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M.B.

Pari "omituista" ihmistä kohdanneena ovat mielestäni reagoineet rivakasti omaan säikähdykseeni/pelkooni kohtaamistilanteessa ja sellaisten korjausliikkeeseen..

Eli ei pelkoa eikä mielistelyksi luokiteltavaa, edes lievää. Kait??

Mielenkiintoinen kysymys.. Olisi myös mielenkiintoista saada psykopaatin vastaus kysymykseen..

• miksi pitäisi?

Psykopaatin kanssa ei pidä olla mitenkään läheisesti tekemisissä eikä miettiä sitä että miten sellaisen kanssa tulisi toimeen.

• Ehkä ei. Pitää myös muistaa että psykopaatteja on eri levelillä eikä kaikista välttämättä ole henkilökohtaista harmia. Mutta joskus se on välttämätöntä joidenkin kohdalla. Esimerkiksi sellaisen ihmisen, johon ei ole tunne- tai muuta sidettä. Olosuhteiden pakosta vaikkapa.

• elisakettu kirjoitti:

Ehkä ei. Pitää myös muistaa että psykopaatteja on eri levelillä eikä kaikista välttämättä ole henkilökohtaista harmia. Mutta joskus se on välttämätöntä joidenkin kohdalla. Esimerkiksi sellaisen ihmisen, johon ei ole tunne- tai muuta sidettä. Olosuhteiden pakosta vaikkapa.

Sequnda sosio-psykopaattina ilmoitan mitä kieroimmasti (savolaisena ketkuna) etten suuttuisi e-ketulle varmaan mistään syystä.
        Taattuvarmasti jotkut rikolliset tyypit on lanseeranneet käsitteen tunnesiirto. Menin sitten onneton sisäistämään sen.
        E-ketsu on hyvis, sukua pyhimyksille! No. Menen sinne kuuluisille nokisille parsille ens. Siellä vertaillaan edesottamuksiamme 'tuolla alhaalla'.

• capt.cöpenick kirjoitti:

Sequnda sosio-psykopaattina ilmoitan mitä kieroimmasti (savolaisena ketkuna) etten suuttuisi e-ketulle varmaan mistään syystä.
        Taattuvarmasti jotkut rikolliset tyypit on lanseeranneet käsitteen tunnesiirto. Menin sitten onneton sisäistämään sen.
        E-ketsu on hyvis, sukua pyhimyksille! No. Menen sinne kuuluisille nokisille parsille ens. Siellä vertaillaan edesottamuksiamme 'tuolla alhaalla'.

Kiitos capu :) Itkettää ja naurattaa, kommenttisi, kaikesta huolimatta.

(sivulauseena; sua ei ole näkynyt pitkään aikaan, mutta olen iloinen kun tulit )

Minä en ole pyhimys enkä sukua. Mutta en ole huolissani itseni puolestasi. Totuus on silti se, että mahdollisesti olen helvetin kusessa. Ja se vaikuttaa muihin ihmisiin ja erittäin suorastikin niihin muihin ihmisiin, jotka ovat osallisia.

• A
        elisakettu kirjoitti:

Ehkä ei. Pitää myös muistaa että psykopaatteja on eri levelillä eikä kaikista välttämättä ole henkilökohtaista harmia. Mutta joskus se on välttämätöntä joidenkin kohdalla. Esimerkiksi sellaisen ihmisen, johon ei ole tunne- tai muuta sidettä. Olosuhteiden pakosta vaikkapa.

Ei ole yhtä ainoaa keinoa. Pitää vain olla tilanteen tasalla.

Virkavallasta on usein apua. Poliisi on ystävä.

• A kirjoitti:

Ei ole yhtä ainoaa keinoa. Pitää vain olla tilanteen tasalla.

Virkavallasta on usein apua. Poliisi on ystävä.

Tiedän.

Kiitos A

• pakene heti

Jos epäilet että joku on psykopaatti, esim joku työkaverisi niin älä jää ihmettelemään vaan eroa heti työstäsi, vaihda nimesi ja muuta jonnekin kauas jotta psykopaatti ei saa sinuun enää yhteyttä.

• lk

Ainakin semmoisen ohjeen noin niinkun yleisenä lähestymistapana olen kuullut että se suositeltava olisi ihan 100% asialinja ja rehellisyys. Ei kaveeraamista. Siis jos joutuu jonkin esim. työtehtävän kautta olemaan tekemisissä olemaan tekemisissä. Jos taas kaverina on psykopaatti niin varmaan sitä on ehtinyt jo huomata miten kaverinsa kanssa tulee toimeen.

• Kohtaamani tunnekylmät tyypit ovat järjestelmällisesti päätyneet uhkaamaan henkeäni, jos asiat eivät ole menneet heidän tahtonsa mukaisesti. Ja tilannehan menee ohi, kun tekee niin kuin tunnekylmä tyyppi haluaa. Hieman tilanteesta riippuen voi olla parempi jättää anteeksipyytely jne pois, koska niillä ei ole mitään merkitystä ja anteeksipyynnön sisältämä tunnepuoli vain hämmentää. Kiitos ja nähdään taas! - toimii paremmin.

Arkisen pragmaattinen asenne auttaa.

Jos edellisestä tulee itselle paha olo tai fyysisiä oireita myöhemmin: käsien tärinää, ahdistuskohtauksia, painajaisia jne... voi pohtia onko tyypin kanssa mitään järkeä olla tekemisissä.

• Tempun fani

Temppu kyllä kohtaa elämässään epäilyttävän paljon narsisteja ja psykoja... ettei olisi omat vainoharhat vähän selättänyt tai sitten temppu on huomiohakuisin ihminen tällä palstalla ja puhuu vain satuja saadakseen asiantuntijan titteliinsä kiiltoa.

• Tempun fani kirjoitti:

Temppu kyllä kohtaa elämässään epäilyttävän paljon narsisteja ja psykoja... ettei olisi omat vainoharhat vähän selättänyt tai sitten temppu on huomiohakuisin ihminen tällä palstalla ja puhuu vain satuja saadakseen asiantuntijan titteliinsä kiiltoa.

En ole asiantuntija. Huomionhakuinen, joo, johan nimimerkkinikin sitä edellyttää ;)

• M.B.
        temppuilija kirjoitti:

En ole asiantuntija. Huomionhakuinen, joo, johan nimimerkkinikin sitä edellyttää ;)

Mä en ole ihan varma taas mutta musta tuntuu, että esimerkiksi tämän maan presidentti tapaa epäilyttävän paljon kuninkaallisisa ja muita ns. "korkeassa" asemassa olevia.. Yrittääköhän se päteä jotenkin kertomalla juttuja tapaamisistaan kaiken maailman valtiovieraitten kyläilyistä. Ihan hirmu epäilyttävää, en ainakaan osallistu pressanvaaleihin, hämärää sakkia nuo pressat..

Tempulle terveisiä

• M.B. kirjoitti:

Mä en ole ihan varma taas mutta musta tuntuu, että esimerkiksi tämän maan presidentti tapaa epäilyttävän paljon kuninkaallisisa ja muita ns. "korkeassa" asemassa olevia.. Yrittääköhän se päteä jotenkin kertomalla juttuja tapaamisistaan kaiken maailman valtiovieraitten kyläilyistä. Ihan hirmu epäilyttävää, en ainakaan osallistu pressanvaaleihin, hämärää sakkia nuo pressat..

Tempulle terveisiä

Kiitti. Takaisin kans

• xcch

Tutkin vähän aikaa sitten psykopaatti asiantuntija lausuntoja netistä. Yllätyin, kerrotiin että kaikki psykopaatit ei ole pahoja ja erään amerikkalaisen asintuntijan mukaan amerikkalaisissa yrityksissä on neljässä prosentissa johtajana psykopaatti.

Psykopaatti poikkeaa nph narsistista siinä hänellä on vielä vähemmän tunteita kuin narsistilla ja on äärimmäisen hyvä matkimaan tunteita, parempi kuin narsisti jonka painolastina on heikko itsetunto häpeäntunteineen. Joka psykopaatilta puuttua, tämän takia "kiltin" psykopaatin kanssa voi tulla toimeen paljon helpommn kuin narsistin.

Mutta pahimillaan täysin tunteettomia murhaajia.. :/
      Tuossa vähän oireita..

"Hän tekee fyysisesti ja psyykkisesti normaalin vaikutuksen: hän on yleensä hauskannäköinen, ystävällinen ja puoleensavetävä.
      Hän esiintyy auktoriteettina ja on autoritaarinen.
      Hän haluaa olla huomion kohteena.
      Hän alistaa jokaisen, joka suostuu siihen.
      Hän ostaa liittolaisia ja rakkautta ja käyttää toisia hyväkseen.
      Hän on epäluuloinen eikä luota kehenkään.
      Hän ei koskaan kadu, masennu, häpeä eikä ole syyllinen.
      Hän muuttaa kantaansa, unohtaa lupauksensa ja syyllistää muut.
      Hän ei koskaan anna anteeksi kokemaansa loukkausta.
      Hänellä on mahtava käsitys omasta itsestään."

"Kaikki tällaiset ihmiset eivät suinkaan kulje murhaamassa muita ihmisiä. Missä he ovat ja mitä he tekevät? Osa päätyy rikollisiksi ja huijareiksi. Huijareina he erikoistuvat avuttomien ihmisten puijaamiseen. "

"Kuitenkin valtaosa psykopaateista on kuitenkin hyvissä asemissa yhteiskunnan eri alueilla. Luultavasti huomattava osa talousrikollisista kuuluu tähän ryhmään."

Tuosta linkistä poimin...

http://www.uta.fi/laitokset/psyk/opiskelu/opetus/opetusmateriaalia/psyhair_1999/a7_6.htm

• lk

Joo, ite oon tehny semmosen yhteenvedon lukemastani et valtaosa psykopaateista ei olis ammatti- tai taparikollisia.

Ja tuo tavallaan kiltteys ja pahuushan on aina vähän suhteellista kaikessa, itse en usko että yksikään ihminen on varsinaisesti paha, kyse on vaan itsekkyydestä. Jokainen ajaa omaa etuaan niillä lähtökohdilla ja uskomuksilla mitä omaa. Siis oma mielipide tämä vain.

• Huijatuksi tullut

Järjestöissä olen tavannut kuvaamasi kaltaisia työntekijöitä, etenkin johtopaikoilla. Jotkut tarjoavat "palveluita", jotka muodoltaan muistuttavat yhteikunan tarjoamia, mutta laatu jää kauas taakse ja tavoitteett voivat olla päinvastaiset yhteiskunnan tajoamille.

• xcch:n listaan voisi lisätä vielä yhden jutun. En tiedä, mainitaanko sitä missään, mutta irl:ssä havaittu paikkansapitäväksi.

Ei suvaitse toisten onnellisuutta. Loukkaantuu, raivostuu ja on äärettömän kateellinen, pahansuopa ja penseä; ikäänkuin toisen onni olisi itseltä pois.

Muistatko sen kun juteltiin niistä juhlapyhistä, joulusta esim? Tälläinen voi olla hyvin liikkeellepaneva voima joillekin asioille.

• Kiitos teille kaikille tähän asti.

Minä haluan kertoa teille sen, että tällä jutulla on akuuttipohjaa. Kerron myös sen, että minulla ja Kumppanilla on harvinaisen paskempi veemäisen paska päivä.

Ehkä siksi en ota osaa muihin ketjuihin juuri nyt. Kiitos osallistumisestanne.

Jatkamme silti. :)

• Jäitä hattuun ( mulla ne on aina ). Käyttäydy/puhu, kuten hän.
      Eipä muuta...

• Tuohon viskiltä lemuavaan kommenttiini lisäten vielä...
        Kaikki muu johtaa takuuvarmaan provosoitumiseen.
        Mutta tosin sellainen jatkuva mielistelykään ei pidemmän päälle toimi, vaan muutut toisen silmissä heikoksi. ( jonka voi polkea, vaikka maanrakoon )
        Johtopäätös= Et voi olla provosoimatta, tai saamatta sontaa niskaasi ennemmin, tai myöhemmin. Et, vaikka olisit maailman täydellisin ihminen.
        Ainoa mitä voit oikeasti tehdä, niin varautua siihen paskasateeseen tarpeeksi kestävällä sateenvarjolla. :D

• dizel kirjoitti:

Tuohon viskiltä lemuavaan kommenttiini lisäten vielä...
        Kaikki muu johtaa takuuvarmaan provosoitumiseen.
        Mutta tosin sellainen jatkuva mielistelykään ei pidemmän päälle toimi, vaan muutut toisen silmissä heikoksi. ( jonka voi polkea, vaikka maanrakoon )
        Johtopäätös= Et voi olla provosoimatta, tai saamatta sontaa niskaasi ennemmin, tai myöhemmin. Et, vaikka olisit maailman täydellisin ihminen.
        Ainoa mitä voit oikeasti tehdä, niin varautua siihen paskasateeseen tarpeeksi kestävällä sateenvarjolla. :D

...Tai sitten voit tehdä, kuten minä ja kehoittaa vetämään pussin päähän, että kehtaa kävellä ulkona ( eikä säikytä ihmisiä. )

• "Samalla pyrin suojelemaan läheisiä ihmisiä tai ympäristöä; kuinka voin turvata heidän hyvinvointinsa? "

Valehtelemalla, ettei sulla sellaisia olekaan. ;P

• Dizel; jos kenen, niin sinun kommenttiasi luulen tarvitsevani. Sinun siksi, kun tiedät.

Kiitos. Ja

• M.B.
        elisakettu kirjoitti:

Dizel; jos kenen, niin sinun kommenttiasi luulen tarvitsevani. Sinun siksi, kun tiedät.

Kiitos. Ja

Kumman exä on enemmän psyko?

• M.B. kirjoitti:

Kumman exä on enemmän psyko?

Juteltiin tästä ja ajateltiin että voi olla hyväkin valottaa mitä irl:ssä on tapahtunut.

Kumppanin ex on suoraviivaisempi; useiden tappo- ym erilaisten uhkausten ja -yrityksenkin suhteen sekä räikeämmän käyttäytymisen perusteella on aika paha tapaus. Ei ole ollut vaivaksi viime aikoina.

Mulla on ns hiljaisempi. Ei ota suoraa kontaktia; mutta hiipparoi esim viime kesänä ympäriinsä jättäen merkkejä ja yksi mahdollinen myrkytysyritys. Sanotaan nyt näin, että kuuma kesä pelasti henkemme. Nyt talvella ei ole kuulunut mitään. Kesää odotellessa :)

Taustalla häärii vielä eräs hyvin loukkaantunut henkilö. Ns älyllinen N, joka ei uhkaile, mutta sanoisinko m i e l i p a h a a aiheuttanut tai yrittänyt.

Jotenkin tuntuu että eihän tämä voi olla mahdollistakaan. Mutta asiat ovat noin ja jatkamme silti eteenpäin, eihän muutakaan vaihtoehtoa ole. Eläminen päivän kerrallaan ja siinä hetkessä saavat merkityksensä.

Tiedämme senkin, että on ihmisiä, joiden kohdalla on vielä pahemmin. Suhteellistettuna eihän meillä edes mitään hätää ole.

• elisakettu kirjoitti:

Juteltiin tästä ja ajateltiin että voi olla hyväkin valottaa mitä irl:ssä on tapahtunut.

Kumppanin ex on suoraviivaisempi; useiden tappo- ym erilaisten uhkausten ja -yrityksenkin suhteen sekä räikeämmän käyttäytymisen perusteella on aika paha tapaus. Ei ole ollut vaivaksi viime aikoina.

Mulla on ns hiljaisempi. Ei ota suoraa kontaktia; mutta hiipparoi esim viime kesänä ympäriinsä jättäen merkkejä ja yksi mahdollinen myrkytysyritys. Sanotaan nyt näin, että kuuma kesä pelasti henkemme. Nyt talvella ei ole kuulunut mitään. Kesää odotellessa :)

Taustalla häärii vielä eräs hyvin loukkaantunut henkilö. Ns älyllinen N, joka ei uhkaile, mutta sanoisinko m i e l i p a h a a aiheuttanut tai yrittänyt.

Jotenkin tuntuu että eihän tämä voi olla mahdollistakaan. Mutta asiat ovat noin ja jatkamme silti eteenpäin, eihän muutakaan vaihtoehtoa ole. Eläminen päivän kerrallaan ja siinä hetkessä saavat merkityksensä.

Tiedämme senkin, että on ihmisiä, joiden kohdalla on vielä pahemmin. Suhteellistettuna eihän meillä edes mitään hätää ole.

Huh hah hei... itse tiedän vuoden vainon kohteena oltuani että tuollainen on aika rasittavaa. Se todellakin voi olla mahdollista.
        Onneksi oma tapaus muutti tarpeeksi kauas pakon edessä ja näin asiat järjestyivät lopullisesti vaikka sitä kuriin saatiinkin.
        Totta kai yrittää sieltä vieläkin melkein 10 vuoden jälkeen vaikuttaa mutta who cares.

Onneksi suurin osa uhoajista on aika harmittomia loppujen lopuksi ja joskus tuntuu että nuo stalkkarit ovat pahempia sillä onhan ihan tutkittukin, että heidän riskinsä äityä mm väkivaltaiseksi on keskimäärin suurempi.

Tyyntä myrskyn edellä...

• lynett kirjoitti:

Huh hah hei... itse tiedän vuoden vainon kohteena oltuani että tuollainen on aika rasittavaa. Se todellakin voi olla mahdollista.
        Onneksi oma tapaus muutti tarpeeksi kauas pakon edessä ja näin asiat järjestyivät lopullisesti vaikka sitä kuriin saatiinkin.
        Totta kai yrittää sieltä vieläkin melkein 10 vuoden jälkeen vaikuttaa mutta who cares.

Onneksi suurin osa uhoajista on aika harmittomia loppujen lopuksi ja joskus tuntuu että nuo stalkkarit ovat pahempia sillä onhan ihan tutkittukin, että heidän riskinsä äityä mm väkivaltaiseksi on keskimäärin suurempi.

Tyyntä myrskyn edellä...

On jokseenkin koomista, kun kaikki vuorollamme toivotamme voimia uhreille ja kehoitamme heitä pysymään hevon kuusen kaukana kiusaajasta. Oma lehmä ojassa ja silti saappaat sen alle jääneinä; yritys hyvä kymmenen silti :)

Mietittiin tässä mainitsemaasi irtipäästämisongelmaa, joka on tyypillistä NPH:lle. Sitäkään ei varsinaisesti ole missään piirrelistassa, vaikka tuodaan esille joissain asiayhteyksissä. Monet ovat puhuneet siitä palstallakin. Itse en varsinaisesti ole joutunut sen kohteeksi, mutta jutut mitä on kuultu/luettu on tosi ahdistavia. Eräs tuttavani versio on; "kerran omaisuutta, aina omaisuutta".

• kivaa.

Tein testin näin perjantai illan ratoksi..

You Are 84% Sociopath

You're so manipulative, you could make Hannibal Lector your bitch.
      You feel superhuman - and you certainly lack human empathy.

Bonuksena myös..

You Are 96% Impulsive

You are beyond impulsive. You're wild, rash, and totally unpredictable.
      You don't think about consequences much. You figure life is uncertain, so you might as well go for what's exciting.
      And while your friends love your party persona, it's disconcerting that you're always ready for a good time.
      Slow it down a little. While you aren't missing out on fun, you are missing out on the rest of life!

• Meillä on EK täällä kylillä yksi tuollainen diagnosoitu paatti ja sitten paljon muita taparikollisia ja sekoilijoita.

Mutta tuosta paatista...

Mä jouduin sen kanssa jossain vaiheessa napit vastakkain ja tiukkaa teki.
      Mutta mikä auttoi ?

Julkituominen.
      Saman kielen ja tapojen käyttäminen koska "ei ymmärrä" ns normaalia viestintää johon joku tavis reagoisi kyllä.
      Välinpitämätön ja päättäväinen "uhma" sekä vastustus.

Pelkoa ei saa koskaan paljastaa. Ei koskaan.
      Niin kauan kun se ei onnistu, näyttele.

• Pelko. Tästä onkin tärkeä keskustella. Toisetkin toi sen esille.

Mä oon varmaan psyko siinäkin mielessä, etten osaa pelätä itseni puolesta. Saapasjalkakin silminpistävästi hermostui minuun kerran juuri siksi: "ethän sä edes pelkää mua". Se oli hänelle vaikea hetki. :D Muistan silloin ihmetelleeni mielessäni reagointia, joka tuntui oudolle. En ole hirveästi muutellut asioita tämän tapauksen jälkeen, mutta joitakin varotoimia on tehty. Ja asiasta tietää riittävän moni, tarvittaessa puuttuvat asiaan tai osaavat viedä eteenpäin.

Ei silti, olen joskus elämässäni pelännytkin. Aika paljon.

Nyt olen vain väsynyt. Tosi väsynyt. Vaikka olen ns tavis ja vietän tod taviselämää, en muista, että rauhallisia tai seesteisiä ajanjaksoja olisi koskaan ollut. Aina on jokin shitcase menossa jossain mielessä. Se että koen niin, kertoo taas siitä, miten paljon työtä on vielä tehtävä, että saa tämän tunnemaailmansa kuntoon. Notkahdus taas. Jos uutta ei tule, ylösnousu voi tapahtua nopeastikin. Tarvitsen niitä voimia ollakseni tukena duunikavereille. Onneksi on vasta lauantai. Positiiviset asiat löytyvät joskus pienistä asioista, narssipäivinäni tarvitaan suurempia. Niin, ja joku toinen meni tekemään lumityöt :)

• elisakettu kirjoitti:

Pelko. Tästä onkin tärkeä keskustella. Toisetkin toi sen esille.

Mä oon varmaan psyko siinäkin mielessä, etten osaa pelätä itseni puolesta. Saapasjalkakin silminpistävästi hermostui minuun kerran juuri siksi: "ethän sä edes pelkää mua". Se oli hänelle vaikea hetki. :D Muistan silloin ihmetelleeni mielessäni reagointia, joka tuntui oudolle. En ole hirveästi muutellut asioita tämän tapauksen jälkeen, mutta joitakin varotoimia on tehty. Ja asiasta tietää riittävän moni, tarvittaessa puuttuvat asiaan tai osaavat viedä eteenpäin.

Ei silti, olen joskus elämässäni pelännytkin. Aika paljon.

Nyt olen vain väsynyt. Tosi väsynyt. Vaikka olen ns tavis ja vietän tod taviselämää, en muista, että rauhallisia tai seesteisiä ajanjaksoja olisi koskaan ollut. Aina on jokin shitcase menossa jossain mielessä. Se että koen niin, kertoo taas siitä, miten paljon työtä on vielä tehtävä, että saa tämän tunnemaailmansa kuntoon. Notkahdus taas. Jos uutta ei tule, ylösnousu voi tapahtua nopeastikin. Tarvitsen niitä voimia ollakseni tukena duunikavereille. Onneksi on vasta lauantai. Positiiviset asiat löytyvät joskus pienistä asioista, narssipäivinäni tarvitaan suurempia. Niin, ja joku toinen meni tekemään lumityöt :)

"Aina on jokin shitcase menossa jossain mielessä"

Jos näin on, se kertoo jostain kaavasta johon vain sinä voit vaikuttaa. Toisiin ihmisiin kun ei voi.
        Monilla on tuo ongelma, että tiedostamattaankin hakeutuu actionin äärelle vaikka siinä siipeensä saisikin.

Väsyminen on ihan normaalia ja silloin sinä olet prioriteetti numero yksi, vaikka se itsekkäältä voikin tuntua.
        Jos et pidä huolta itsestäsi, et voi pitää huolta kenestäkään muusta.

Älä pelkää notkahduksia ja repsahduksia - ne vahvistaa vain jatkamaasi tietä ja lopputulosta ja mielestäni ne ovat jopa välttämättömiä kestävälle kehitykselle.

Jotenkin tulee tekstistä mieleeni, että olet työntänyt oman hyvinvointisi syrjään. Älä tee sitä. Jos niin teet, kärsii siitä sinun lisäksesi myös lähiympäristösi.
        Deal ?

• lynett kirjoitti:

"Aina on jokin shitcase menossa jossain mielessä"

Jos näin on, se kertoo jostain kaavasta johon vain sinä voit vaikuttaa. Toisiin ihmisiin kun ei voi.
        Monilla on tuo ongelma, että tiedostamattaankin hakeutuu actionin äärelle vaikka siinä siipeensä saisikin.

Väsyminen on ihan normaalia ja silloin sinä olet prioriteetti numero yksi, vaikka se itsekkäältä voikin tuntua.
        Jos et pidä huolta itsestäsi, et voi pitää huolta kenestäkään muusta.

Älä pelkää notkahduksia ja repsahduksia - ne vahvistaa vain jatkamaasi tietä ja lopputulosta ja mielestäni ne ovat jopa välttämättömiä kestävälle kehitykselle.

Jotenkin tulee tekstistä mieleeni, että olet työntänyt oman hyvinvointisi syrjään. Älä tee sitä. Jos niin teet, kärsii siitä sinun lisäksesi myös lähiympäristösi.
        Deal ?

Minä tiedän että puhut järkeä. Nyt olen vain niin sokea, että en näe itseäni, minkä saattaisin havaita toisessa.

Puhuminen tai rehellisyys, vaikka se kipeää tekeekin, näyttää myös todellinen itsensä, on rankkaa puuhaa mutta lievittää tilannetta.

Kiitos sisko.

*aloittaa päikkäreistä*

• elisakettu kirjoitti:

Minä tiedän että puhut järkeä. Nyt olen vain niin sokea, että en näe itseäni, minkä saattaisin havaita toisessa.

Puhuminen tai rehellisyys, vaikka se kipeää tekeekin, näyttää myös todellinen itsensä, on rankkaa puuhaa mutta lievittää tilannetta.

Kiitos sisko.

*aloittaa päikkäreistä*

Kun on sokea, tarvitsee jonkun joka opastaa.
        En varmasti ole siihen paras henkilö koska jokainen tietää mitä tapahtuu kun sokea johdattaa toista sokeaa ;)

Mutta, väärässä en tuossa ollut - you are number uuuuuno etkä sitä ennen voi auttaa tai välittää kenestäkään haluamallasi tavalla.
        Terveeseen narsismiin kuuluu itsestään huolehtiminen ja jos sitä ei tee, siinä on jokin särö joka vaatii hiontaa.

Myös fyysiset perusasiat ovat jonon kärkipäässä ; lepo, ravinto, liikunta.
        Pidä huolta sosiaalisista suhteista joissa et ole vain auttajana tai otettuna.

Totuus on kivulias, varsinkin kun huomaa toisten kaltoinkohtelun alla tai sekamelskassa, että vain itse on se joka voi parantaa. Joskus tarvitaan apua mutta työn joutuu tekemään kuitenkin itse.

You will make it.

Kauniita unia =)

• A
        lynett kirjoitti:

En varmasti ole siihen paras henkilö koska jokainen tietää mitä tapahtuu kun sokea johdattaa toista sokeaa ;)

Mutta, väärässä en tuossa ollut - you are number uuuuuno etkä sitä ennen voi auttaa tai välittää kenestäkään haluamallasi tavalla.
        Terveeseen narsismiin kuuluu itsestään huolehtiminen ja jos sitä ei tee, siinä on jokin särö joka vaatii hiontaa.

Totuus on kivulias, varsinkin kun huomaa toisten kaltoinkohtelun alla tai sekamelskassa, että vain itse on se joka voi parantaa. Joskus tarvitaan apua mutta työn joutuu tekemään kuitenkin itse.

You will make it.

Kauniita unia =)

Kaunis katsella sisarten leikkiä ja toinen toisensa tukemista.

Jatkakaa. Älkää peljätkö.

• lynett kirjoitti:

You will make it.

Kauniita unia =)

Joskus yksittäisillä kommenteilla tai sanoilla voi suurempi merkitys kuin antaja voi käsittääkään. Tässä esimerkissä Lynsky herätti minua, ja A antoi mulle mahdollisuuden kohtaamaan häpeäni.

Mietin sitä mikä väsymykseni takana todella on, ne todelliset syyt jotka kuormittaa. Asiat tarpeeksi pitkälle mennessään.... no sitten tulee vain poks päivä, kun on niin täynnä, että yksittäiset lisätapahtumat saavat lopulta polvilleen. Ajattelin pari päivää sitten, että nyt mun pää räjähtää lopullisesti, takki ei ota enää mitään vastaan. Viikko ei ollut helpoimmasta päästä.

Voimavarat ei riitä uusiin haasteisiin, kun sietokyky ei ota enää vastaan. Silloin ne eväät psykotaistelussakin ovat laihanlaiset.

Olen kuitenkin itse vastuussa siitä, mitä teen asioiden hyväksi. Olen hemmetin hyvä piilottamaan omia ongelmia maton alle. Ja sitten jäämiä siitä vanhasta totutusta - kuvitellusta vahvuudesta (joka ei ole oikeaa vahvuutta vaan sairas malli). Tuota kuvitelmaa olen hiljaisesti tukenut ympäristöön nähden; mistä kukaan tietää olla kuormittamatta ellei kuormattava itse sano, että nyt riittää?

Tietenkään en haluaisi olla heikko, mutta sen tunnustaminen ja avun vastaanottaminen on silti paras palvelus itselleni. Vaikka tuon kanssa olen tehnyt töitä, ei sitä vielä ole tehty riittävästi. Siksi notkahduksiakin tulee. Annan asioiden vain mennä liian pitkälle. Kun ei tässä mikään supersankari tarvitse olla, miksi edes pyrkiä siihen?

Ja käytän turhaa energiaa, jos alan syyttämään olosuhteita mikä tuota kuormaa on lisännyt. Miettiessäni juttuja, huomaan päätyväni vain siihen, että muutokset tulee vain itseni esittämänä ja vaatimana. Aloittamalla muutokset ensin itsestä.

Luulisin että voimakkaaksi tullaan oman heikkoden myötä.

• A
        elisakettu kirjoitti:

Joskus yksittäisillä kommenteilla tai sanoilla voi suurempi merkitys kuin antaja voi käsittääkään. Tässä esimerkissä Lynsky herätti minua, ja A antoi mulle mahdollisuuden kohtaamaan häpeäni.

Mietin sitä mikä väsymykseni takana todella on, ne todelliset syyt jotka kuormittaa. Asiat tarpeeksi pitkälle mennessään.... no sitten tulee vain poks päivä, kun on niin täynnä, että yksittäiset lisätapahtumat saavat lopulta polvilleen. Ajattelin pari päivää sitten, että nyt mun pää räjähtää lopullisesti, takki ei ota enää mitään vastaan. Viikko ei ollut helpoimmasta päästä.

Voimavarat ei riitä uusiin haasteisiin, kun sietokyky ei ota enää vastaan. Silloin ne eväät psykotaistelussakin ovat laihanlaiset.

Olen kuitenkin itse vastuussa siitä, mitä teen asioiden hyväksi. Olen hemmetin hyvä piilottamaan omia ongelmia maton alle. Ja sitten jäämiä siitä vanhasta totutusta - kuvitellusta vahvuudesta (joka ei ole oikeaa vahvuutta vaan sairas malli). Tuota kuvitelmaa olen hiljaisesti tukenut ympäristöön nähden; mistä kukaan tietää olla kuormittamatta ellei kuormattava itse sano, että nyt riittää?

Tietenkään en haluaisi olla heikko, mutta sen tunnustaminen ja avun vastaanottaminen on silti paras palvelus itselleni. Vaikka tuon kanssa olen tehnyt töitä, ei sitä vielä ole tehty riittävästi. Siksi notkahduksiakin tulee. Annan asioiden vain mennä liian pitkälle. Kun ei tässä mikään supersankari tarvitse olla, miksi edes pyrkiä siihen?

Ja käytän turhaa energiaa, jos alan syyttämään olosuhteita mikä tuota kuormaa on lisännyt. Miettiessäni juttuja, huomaan päätyväni vain siihen, että muutokset tulee vain itseni esittämänä ja vaatimana. Aloittamalla muutokset ensin itsestä.

Luulisin että voimakkaaksi tullaan oman heikkoden myötä.

*Hakee ketun sisälle kiristyneestä pakkasesta, kietoo villapaitaan joka oli alun perin terrierille tarkoitettu, nostaa varovasti korituoliin, keittää kaakaota ja laittaa levyn soimaan*

Nyt olet siinä etkä mieti kaikkea. Ajatukset syntyvät kaakaosta.

Myöhemmin saat pelata muiden tyttöjen kanssa lautapeliä. Nyt lepäät!

• lk

Valehteleminen ihmiselle joka on elämäntapavalehtelija ei ole yleensä oikein kovin hyvä ratkaisu koska siinä ollaan jo lähtökohtaisesti altavastaajan asemassa. Itsevarma käytös on varmasti suositeltavaa.

• Mun neuvo sen sijaan tuollaisessa tilanteessa olisi päinvastainen...Valehtele niin paljon, kuin ehdit.
      En ymmärrä, mitä hyötyä totuudenpuhumisesta voisi olla, muuta kuin, että toinen voi käyttää silloin helpommin hyväksi.

Itsevarmuus ja pelottomuus on ehdottomia...Jos ei tähän kykene, ei kannata olla tekemisissä ollenkaan, ellei halua pomppupalloksi. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4336
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      184
      2489
    3. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1627
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      25
      1260
    5. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1187
    6. Toivoisin etten jännittäisi

niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      922
    7. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      113
      918
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      904
    9. Junan kylkeen autolla

Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä
      Pyhäjärvi
      74
      885
    10. Oletko päättänyt

Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa
      Ikävä
      72
      830
    Aihe