Hajuste- ja kosketusallergia

Herkkänahkainen

Hei,
minulle tehtiin allergiatestit ja myös hajusteallergia todettiin. Yläluomet ovat joskus semoiset mollukkamaiset ja ajoittain punoittavat, lähinnä semmoinen viivavaimen aristava kohta luomissa. lisäksi silmien ympärysihossa punaista kirvelevää ihottumaa. Kosmetiikkaa en käytä silmissä ja kuivan ihon vuoksi kasvoihin laitan apeekista saatavaa hajusteetonta kosteusvoidetta, kuten Essex. Tiedän henkilöitä keillä tuo hajusteallergia, mutta heillä oireena yleensä päänsärkyä. Siksi kysyisinkin, voiko hajusteallergia aiheuttaa iho-oireita, joskun kaulaanikin tulee pientä nokkosmaista ihottumaa ? Voiko jonkinmoista kortisonivoidetta käyttää yläluomiin ja silmien ympärysiholle ? Lisäksi, jos iho on erittäin herkkä ja esim. lääkelaastarit aiheuttavat voimakkaita oireita, onko olemassa tähän tarkoitukseen jonkinmoista voidemaista tmv. allergialääkettä, joka estäisi ihon turvotusta, punaisuutta, jonka avulla lääkelaastarin käyttöä voisi jatkaa ?

5

271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihottuma silmien ympärillä voi olla atooppista ekseemaa tai tali-ihottumaa, joskus ihottumassa on mukana molemmat komponentit. Hydrokortisoni sopii alle viikon mittaiseen hoitoon. Hankalampia ihottumia hoidetaan pimekrolimuusi- tai takrolimuusvoiteella, jotka ovat reseptilääkkeitä. Kumpaakin ihottumaa on useilla myös muualla kasvoissa ja kaulassa, joskus päänahassakin. Tarkalla diagnoosilla ei ole väliä, sillä hoito on sama.
      Hajusteyliherkkyyttä on kahdenlaista. Kosketusallergia ilmenee ihottumana alueella, jolla hajustettua tuotetta on käytetty. Ns. tuoksuyliherkkyys ei ole allergiaa. Siinä on mm. nuhaa, päänsärkyä ja pahaa oloa.
      Laastariallergia on yleensä hartsiallergiaa laastarin liiman hartseille. Ihoteipeissä liimana on jokin tekohartsi, jolle allergia on hyvin harvinaista.

      • Kysymys lääkkeistä

        Kävin lukaisemassa aiheita ja kiinnostuin ylläolevasta kirjoituksesta. Kirjoittaja ei maininnut mikä laastari kyseessä. Itselläni kokemusta Kentera-lääkelaastarista. Tämä aiheutti erittäin pahan reaktion. Kävin allergiatesteissä (yläselkään laitettiin eri aineita) ja tulos oli niin voimakas, että ihotautilääkäri valokuvasi kohdan, jossa Kenteran vaikuttavaa ainetta oli. Jos kyseessä lääkelaastari, joka aiheuttaa oireita (kuten kirjoittajallekin), ottaisin kyllä ensin selville, ettei mitään yliherkkyyttä taustalla, ennen kun uskaltaisin jatkaa sen käyttöä. Laitan samalla oman kysymykseni. Olen lisäksi allerginen penisiliinille, sekä kefalosporiinille, joka selvisi myöhemmin. Olin ilmoittanut terveyskeskuslääkärille olevani allerginen penisiliinille ja tämän vuoksi hän määräsi Zinnat-kuurin, hieman ihmettelin kun lääke haisi samanlaiselle kuin penisiliini ?! Kuurin ehdin melkein syödä kokonaan, sitten minulle tuli niin paha allerginen reaktio, että jouduin sairaalahoitoon. Pitääkö paikkansa, että kefalosporiinia ei edes pitäisi määrätä jos on allerginen penisiliinille ?
        Erään kysymyksen vastauksessa mainitsitte, että histamiineja voi käyttää tarv. pidemmänkin aikaa. Mitä kannattaisi kesällä käyttää, kun ongelmanani on parin vuoden ajan voimistuneet oireet hyönteisten pistoista. Pistosalueella voimakasta kutinaa, punoitusta ja turvotusta ?
        Kiitollinen neuvoistanne


      • Kysymys lääkkeistä kirjoitti:

        Kävin lukaisemassa aiheita ja kiinnostuin ylläolevasta kirjoituksesta. Kirjoittaja ei maininnut mikä laastari kyseessä. Itselläni kokemusta Kentera-lääkelaastarista. Tämä aiheutti erittäin pahan reaktion. Kävin allergiatesteissä (yläselkään laitettiin eri aineita) ja tulos oli niin voimakas, että ihotautilääkäri valokuvasi kohdan, jossa Kenteran vaikuttavaa ainetta oli. Jos kyseessä lääkelaastari, joka aiheuttaa oireita (kuten kirjoittajallekin), ottaisin kyllä ensin selville, ettei mitään yliherkkyyttä taustalla, ennen kun uskaltaisin jatkaa sen käyttöä. Laitan samalla oman kysymykseni. Olen lisäksi allerginen penisiliinille, sekä kefalosporiinille, joka selvisi myöhemmin. Olin ilmoittanut terveyskeskuslääkärille olevani allerginen penisiliinille ja tämän vuoksi hän määräsi Zinnat-kuurin, hieman ihmettelin kun lääke haisi samanlaiselle kuin penisiliini ?! Kuurin ehdin melkein syödä kokonaan, sitten minulle tuli niin paha allerginen reaktio, että jouduin sairaalahoitoon. Pitääkö paikkansa, että kefalosporiinia ei edes pitäisi määrätä jos on allerginen penisiliinille ?
        Erään kysymyksen vastauksessa mainitsitte, että histamiineja voi käyttää tarv. pidemmänkin aikaa. Mitä kannattaisi kesällä käyttää, kun ongelmanani on parin vuoden ajan voimistuneet oireet hyönteisten pistoista. Pistosalueella voimakasta kutinaa, punoitusta ja turvotusta ?
        Kiitollinen neuvoistanne

        Penisilliiniallergista 1-2 % reagoi myös kefalosporiineihin. Penisilliinissä ja kefalosporiineissa on sama runko, ns. beetalaktaamirunko. Allergia on siis ns. ryhmä- tai ristiallergiaa. Kun melkein kaikki penisilliiniallergiset voivat käyttää kefalosporiineja mahdollista ristiallergiaa ei oteta huomioon lääkkeitä määrättäessä. Antiboottivalikoima supistuisi kohtuuttomasti, jos pientenkin riskien takia jätettäisiin tärkeitä lääkkeitä käyttämättä.


    • Hajusteallergikko

      Hei,
      minulle todettiin hajusteallergia viime keväänä. Kyseessä on ns. kosketusallergia, jolloin iho ei saa olla kosketuksessa minkään hajusteen kanssa.
      Ennen kuin minulle todettiin hajusteallergia, ihoni oli kauttaaltaan punoittava ja hyvin herkän oloinen. Lopulta kainaloalueelle muodostui nokkosmaista ihottumaa, mistä "Herkkänahkainenkin" kirjoitat. Iho meni kainaloiden ja käsivarsien kohdalta rikki ja niistä valui paljon kudosnestettä.
      Yksityisen yleislääkärin kautta pääsin ihotautilääkärille, eikä lääkäri ensin tiennyt, mikä allergiani voisi aiheuttaa. Monet allergiatestit otettiin, kunnes epikutaanitestit osoittivat minulla olevan hajusteallergia. Näin jouduin jättämään kaikki hajusteet pois (vaihtamaan kosmetiikkatuotteet, pesuaineet ym.)
      Koomisinta tilanteessa oli se, että aluksi minua hoidettiin kortisonivoiteilla. Kunnes todettiin, että olen myös kortisonille allerginen.
      Kortisonivoidettahan ei suositella kasvoille. Kannattaisi kääntyä lääkärin puoleen, ennen kuin kokeilee mitään kyseisenlaisia lääkeaineita. Etenkin jos iho on herkkä, kuten "Herkkäihoinen" nimensä mukaisesti kirjoittaa. Lääkäri voi kirjoittaa myös reseptin voiteelle, joka mixataan apteekissa (itse tällaisen reseptin sain ennen kuin kortisoniallergiaani tiedettiin).
      Yksi hyvä keino lievittää hajusteallergian alkuoireita on syödä allergialääkkeitä. Itselleni Kestine toimi parhaiten.

    • Tyytyväinen

      Hei,
      kiitos paljon vinkeistäsi, täytyypä kokeilla allergialääkettä ja muutettava pesuaineet, samoin reseptitse saatavia voiteita silmien ympäryksiin, jotka tri Hannuksela mainitsee vastauksessaan.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      86
      1637
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      118
      1290
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1287
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1196
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1074
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      883
    7. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      386
      803
    8. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      802
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      795
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      133
      766
    Aihe