Olen kahden alle 2 vuotiaan lapsen äiti ja ikääkin minulla on vasta 21, ja minulla on todettu masennus lääkärissä, mutta en hakenutkaan minkään laista terapia apua silloin kun minulla todettiin se ajattelin että kyllä minä itse pärjään ja pääsen tästä yli. nyt kun minulla juuri syntyi toinen lapsi ja olen huomannutt kuinka paljon molemmat minua tarvitsevat ja kuinka paljon minä haluaisin viettää molempien kanssa hauskan päivän viedä edes ulos keinumaan, mutta ei jaksais. En kyllä jaksaisi enää huutakaan ja itkeä päivästä toiseen. Nyt olen vakavissani miettinyt että entä jos olisin rohkea lasteni vuoksi ja myös mieheni ja menisin psykoterapiaan, mutta kuinkas paljon sellainen sitten maksaa? Ja kuka se maksaa??? Ihme jos riittää nytkään rahat kun kumpikaan meistä ei ole töissä ja ainoa mistä sitä rahaa saa on sossu ja kela. Voisiko kela korvata jonkun verran? Ja olen myös miettinyt että entäs sitten kun olen terapiassa. Kuinka vaitiolovelvollinen terapeutti on? uskallanko oikeasti puhua kaiken mitä mielessäni on vai voiko olla pelkoa että hän on yhteydessä sosiaali viranomaisiin? Ja jos käyn terapiassa rupeeko sossua ja kelaa kiinnostaa perheen asiat muutenkin ja rupevat utelemaan kaikkea? Uskaltaako sitä oikeasti mennä ja olla masentunut ai onko vain parempi pitää piilossa koko asia vielä kunes pääsen töihin jossain vaiheessa ja olisi sitten varaa itse maksaa ehkä?? terapia...?
joku joka tietää jotain?
2
72
Vastaukset
- Apua on
Kannattaa mennä, siitä on apua, jos itse sitä todella haluat. Terapeuteilla on täydellinen vaitiolovelvollisuus, eli mistään muusta he eivät kerro eteenpäin, kuin henkeä uhkaavista ja rikollisista asioista. Terapiassa käynti ei voi olla mikään peruste lastensuojeluviranomaisten toiminnalle myöskään.
Mä tiedän vain tästä yksityisen puolen terapiasta, mutta eipä ole ollut valittamista. Julkisella oli pitkä jono, kun itsellä oli todella paha olla ja soitin. Ei tuntunut hyvältä idealta odottaa.
Kela korvaa huomattavan osan, mutta sitä varten täytyy tehdä kuntoutushakemus, johon tarvitaan psykiatrin lausunto vähintään 3 kuukauuden seuranta-ajalta(eli ota ensin psykiatriin yhteys ja selvitä hänen kanssaan asiat alulle, saat kaikki tarvittavat neuvot, jos et siis jo tätä ollut tehnyt). Psykiatrilla ei tarvitse käydä montaakaan kertaa sen kolmen kuukauden aikana, vaan käyntien tarkoitus on selvittää oletko todella ja masentunut ja onko se vain todella lyhytaikaista.
Terapiaa varten tarvitset toisen henkilön, psykoterapeutin. Psykiatri voi suositella tietämiään lähialueen psykoterapeutteja. Kun olet sopinut hoitosuhteen mahdollisesta aloittamisesta psykoterapeutin kanssa, laitetaan hakemus ja odotetaan päätöstä tuen saamisesta.
Tukea voi saada alle 26-vuotias ihan riittävästi, itsellä jää maksettavaksi n. 10 euroa käynniltä. Taulukot ja muutkin löytyy tuolta: http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/050711145452HL?OpenDocument
Terapeuttien taksat tosin vaihtelevat, minun tietääkseni 50 €/45min-100 € /45min. Voi olla isompikin haitari, mutta kannattaa siis olla niiden halvempien kanssa tekemisissä. Ja hinta ei katso laatua, ja jos yksi terapeutti ei tunnu sopivalta, voi vaihtaa.
Toivottavasti auttaa:) - Toivoakin on
Äiti21,
älä huolehdi siitä, alkavatko sossut tai muut utelemaan kaikkea. Tärkeintä on, että huolehdit itsestäsi, jotta jaksat sitten huolehtia myös lapsistasi.
Sinä olet tärkeä, ja sinun hyvinvointisi on tärkeää. Olet arvokas ihminen.
Kerroit, että olet miettinyt, että olisitko rohkea lastesi vuoksi ja menisit psykoterapiaan. Minusta vaikuttaa siltä, että olet ottanut sen kaikkein rohkeimman askeleen kohti omaa tervehtymistäsi ja omaa psykoterapiaa. Loppu on sitten vain käytännön asioiden hoitamista, kuten psykiatrilla käytniä ja terapeutin etsimistä.
Minusta olisi ainakin hyvä idea, että hakeutuisit psykoterapiaan, jos sinusta itsestäsi tuntuu siltä. Tiedäs itse parhaiten, mikä on sinun jaksamisesi.
Pääset terapiaan esim. tällaista kaavaa pitkin: menet ensin terveyskeskuslääkärille ja kerrot, että voit huonosti ja olet masentunut. Pyydät lähetettä psykiatrille. Voit mennä myös paikkakuntasi mielenterveystoimistoon, jos siellä on sellainen. Psykiatri kirjoittaa sinulle lausunnon Kelan psykoterapiatukea varten ja etsit itsellesi terapeutin. Konginiitinen psykoterapia on todettu parhaimmaksi terapiaksi masennuksen hoidossa. Löydät terapeuttien yhteystietoja netistä (http://www.kognitiivinenpsykoterapia.fi/?page_id=339)
Uskoisinpa että sossu tukee terapiaasi (sitä osaa, jota Kela ei korvaa). Minusta voit myös luottaa sossuun, hehän ovat sinuakin varten tekemässä omaa tukemistyötään. Ja koska lapsesi ovat pieniä, uskon että saat apua ja tukea.
Minusta on parempi, ettet näyttele ja piilottele masennustasi, sekin on varmasti hyvin raskasta. Ja psykoterapeutille voit kertoa aivan kaiken, mikä sinua painaa: hänellä on täysi vaitiolovelvollisuus ja voit luottaa häneen.
Pidä huolta itsestäsi ja etsi itsellesi sellainen tuki, jota tarvitset. Olet ansainnut vain hyvää elämääsi ja lapsillesi, luota itseesi ja omiin tunteisiisi. Voi hyvin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse704505Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1053759Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1273426Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.351958Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575691911Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891209- 94979
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.125922- 55905
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä25827