Heips. Mulla on 8 kk:n ikäinen chihunarttu joka on todella kuriton luonteeltaan, ollut ensimmäisestä päivästä lähtien. Alkuperäisessä kodissaan lapset olivat totuttaneet siihen että saa purra ihmisiä, pitäneet sitä hassuna. Joten koira purikin sitten, hyökkäsi muristen ja tosissaan ja yritti purra aina naamaan. Sain tämän tavan siltä pois.
Mutta kuitenkin lukuisia pahoja tapoja on jäänyt, tai on, se ei anna kissojen syödä vaan komentaa ne pois, ei anna kissojen tulla mun lähellekään, hyökkää niiden kimppuun. Haukkuu ja räksyttää vieraille ihmisille, on todella mahdoton. Jos vapaana, seuraa ihmisiä ja juoksee ja räksyttää ja pomppii lahkeissa vaikka kuinka kauan.
Lenkkeilytän ja yritän pitää kuria, koira ei vain tunnu uskovan mua, lainkaan. On se tietenkin myös omalla tavallaan ihana koira, nukkuu vieressä jne mutta on myös todella rasittava. En mielestäni ole missään nimessä lellinyt koiraa, chihu on mulle koira siinä kuin mikä tahansa muukin rotu. Kuulin sitten jälkeenpäin että pentuni isä on myös samanlainen, pahempi jopa. Liekö sitten periytynyt luonne.
Joka tapauksessa, kuinka saisin koirani tottelevaisemmaksi?
Kuriton chihuahua
4
193
Vastaukset
- oooooooooooooooooooo
Kannattaisi mennä pentu/koiran käytöskoulutukseen, sieltä(kin) saa varmasti hyviä neuvoja.
Jos koirasi koittaa ajaa kissat pois läheltäsi, kiellä sitä (toistoa, toistoa ja toistoa, mikään ei muutu yhdessä yössä) napakka kielto ääni pätee ainakin jokaiselle koiralle, jota olen kieltänyt tekemästä jotain ja valtava ylenpalttinen kehuminen kun tämä tottelee (korosta mahdollisesti vielä makupalalla), oli se sitten vahingossa taikka ei.
8kk on kuitenkin vielä pentu, joten se pitää myös ottaa huomioon. Lahkeessa roikkumisen olen itse saanut loppumaan, kun kiellän ja pysähdyn paikoilleni, vaikeassa tapauksessa jotkut ovat käyttäneet kukkasuihkua tehosteena, mutta itse en katso sitä niin pahaksi jos silloin tällöin innostuu riekkumaan lahkeessani, kun kuitenkin lopettaa kun kiellän.
Muista myös leikkiä pennun kanssa ja aivojen aktivoimista, aktivointipallojen sekä pelien myötä. Opeta tottelevaisuutta, käskyjä ja ihan sen aktivoinnin vuoksi, opeta pysymään paikalla, istumaan, maassa oloa, tänne-käskyä, makupalan kanssa.
Vapaana koiria ei saisikaan pitää yleisillä alueilla, joten se jääköön kommentoimatta... Muista kuitenkin, että vapaana ollessaan pentu saattaa altistua agressiivisen koiran hyökkäykseen ja se on sitten menoa se... - sandon
kiitos vastauksesta! selvennän vielä että olen pitänyt koissua vapaana metsässä josta se lähtenyt pihalla kulkevien ihmisten perään, vaikkakin aika syvällä metäs ollaan oltu.. enpä sitä siis enää pidä näinkään vapaana.
- oooooooooooooooooooo
Kannattaa ensin opettaa pentu tulemaan luo, ihan vaikka pitkän hihnan kanssa siellä metsässä ja makupalat mukaan. Opeta pentu aluksi tietoon, että namia saa sinulta :) (jos motivoituu makupaloista).
Itse olen käynyt jokaisen chihuni kanssa pentukurssin, vaikka pystyisinkin itse opettamaan pentua kotona, on kuitenkin eri käydä hallissa muiden koirien läsnäollessa ja täten pentukin oppii toisiin koiriin sekä ihmisiin.
Iloista koulutusta teille ja uskon, että kärsivällisyydellä sekä toistolla saat pennustasi mallikelpoisen chihun! - .-.-.-.-.-.-.-.-.-.
Just niinkuin meidän rekku. Meni hevosen turvan viereen, kun oli laiduntamassa laittamaan pollea järjestykseen. Ei onnistunut - valtava pettymys - ei enää kiinnostunut hevosista.
Chihuahuan ego on koiramailman suurimpia ja se mikä näiden pikkuriiviöiden kohdalla usein unohtuu, on sosiaalistaminen. Eli se pikku rääpäleen pitäisi pentuiässä saada tutustua ja tottua mahdollisimman monenlaisiin tilanteisiin, ihmisiin, eläimiin ja asioihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1226292Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631584020Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503335Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4772839Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2771838Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde341516- 871426
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151366Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1691348Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja141293