Kuriton chihuahua

sandon

Heips. Mulla on 8 kk:n ikäinen chihunarttu joka on todella kuriton luonteeltaan, ollut ensimmäisestä päivästä lähtien. Alkuperäisessä kodissaan lapset olivat totuttaneet siihen että saa purra ihmisiä, pitäneet sitä hassuna. Joten koira purikin sitten, hyökkäsi muristen ja tosissaan ja yritti purra aina naamaan. Sain tämän tavan siltä pois.

Mutta kuitenkin lukuisia pahoja tapoja on jäänyt, tai on, se ei anna kissojen syödä vaan komentaa ne pois, ei anna kissojen tulla mun lähellekään, hyökkää niiden kimppuun. Haukkuu ja räksyttää vieraille ihmisille, on todella mahdoton. Jos vapaana, seuraa ihmisiä ja juoksee ja räksyttää ja pomppii lahkeissa vaikka kuinka kauan.

Lenkkeilytän ja yritän pitää kuria, koira ei vain tunnu uskovan mua, lainkaan. On se tietenkin myös omalla tavallaan ihana koira, nukkuu vieressä jne mutta on myös todella rasittava. En mielestäni ole missään nimessä lellinyt koiraa, chihu on mulle koira siinä kuin mikä tahansa muukin rotu. Kuulin sitten jälkeenpäin että pentuni isä on myös samanlainen, pahempi jopa. Liekö sitten periytynyt luonne.

Joka tapauksessa, kuinka saisin koirani tottelevaisemmaksi?

4

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oooooooooooooooooooo

      Kannattaisi mennä pentu/koiran käytöskoulutukseen, sieltä(kin) saa varmasti hyviä neuvoja.

      Jos koirasi koittaa ajaa kissat pois läheltäsi, kiellä sitä (toistoa, toistoa ja toistoa, mikään ei muutu yhdessä yössä) napakka kielto ääni pätee ainakin jokaiselle koiralle, jota olen kieltänyt tekemästä jotain ja valtava ylenpalttinen kehuminen kun tämä tottelee (korosta mahdollisesti vielä makupalalla), oli se sitten vahingossa taikka ei.

      8kk on kuitenkin vielä pentu, joten se pitää myös ottaa huomioon. Lahkeessa roikkumisen olen itse saanut loppumaan, kun kiellän ja pysähdyn paikoilleni, vaikeassa tapauksessa jotkut ovat käyttäneet kukkasuihkua tehosteena, mutta itse en katso sitä niin pahaksi jos silloin tällöin innostuu riekkumaan lahkeessani, kun kuitenkin lopettaa kun kiellän.

      Muista myös leikkiä pennun kanssa ja aivojen aktivoimista, aktivointipallojen sekä pelien myötä. Opeta tottelevaisuutta, käskyjä ja ihan sen aktivoinnin vuoksi, opeta pysymään paikalla, istumaan, maassa oloa, tänne-käskyä, makupalan kanssa.

      Vapaana koiria ei saisikaan pitää yleisillä alueilla, joten se jääköön kommentoimatta... Muista kuitenkin, että vapaana ollessaan pentu saattaa altistua agressiivisen koiran hyökkäykseen ja se on sitten menoa se...

    • sandon

      kiitos vastauksesta! selvennän vielä että olen pitänyt koissua vapaana metsässä josta se lähtenyt pihalla kulkevien ihmisten perään, vaikkakin aika syvällä metäs ollaan oltu.. enpä sitä siis enää pidä näinkään vapaana.

    • oooooooooooooooooooo

      Kannattaa ensin opettaa pentu tulemaan luo, ihan vaikka pitkän hihnan kanssa siellä metsässä ja makupalat mukaan. Opeta pentu aluksi tietoon, että namia saa sinulta :) (jos motivoituu makupaloista).

      Itse olen käynyt jokaisen chihuni kanssa pentukurssin, vaikka pystyisinkin itse opettamaan pentua kotona, on kuitenkin eri käydä hallissa muiden koirien läsnäollessa ja täten pentukin oppii toisiin koiriin sekä ihmisiin.

      Iloista koulutusta teille ja uskon, että kärsivällisyydellä sekä toistolla saat pennustasi mallikelpoisen chihun!

    • .-.-.-.-.-.-.-.-.-.

      Just niinkuin meidän rekku. Meni hevosen turvan viereen, kun oli laiduntamassa laittamaan pollea järjestykseen. Ei onnistunut - valtava pettymys - ei enää kiinnostunut hevosista.
      Chihuahuan ego on koiramailman suurimpia ja se mikä näiden pikkuriiviöiden kohdalla usein unohtuu, on sosiaalistaminen. Eli se pikku rääpäleen pitäisi pentuiässä saada tutustua ja tottua mahdollisimman monenlaisiin tilanteisiin, ihmisiin, eläimiin ja asioihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      85
      4550
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3958
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2521
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      197
      1535
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1243
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1198
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1193
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1153
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1065
    Aihe