Olen niin pirun kyllästynyt kaikenmaailman painoindekseihin ja "normaalin painon" tavoitteluun! Ristiin rastiin tulee ohjelmaa laihduttamisesta ja kuntoilusta ja samaan aikaan Nätti nakuna; olet täydellinen nainen sellaisena kuin olet huttua. Välillä tuntuu, että elämän tärkein asia on kuulua täydellisten ihmisten täydelliseen massaan ja jos et kuulu siihen niin lääkäri huohottaa niskaan, että olis syytä laihduttaa. Itse on muodokas nainen, painoindeksillä 31, enkä koe millään tavalla olevani, kuten määritelmä kuuluu, merkittävän liikapainoinen. Käyn salilla ja jumpissa 5 kertaa viikossa, takana yli kymmenen vuoden urheilutausta. Myönnän, että muutamia ylimääräisiä kiloja on, mutta silti olen sitä mieltä, että nuo painoindeksi jutut todella ovat vain ihmisille, jotka eivät esimerkiksi urheile, eivätkä omaa minkäänlaista lihaksistoa. Olen todella niin lopun uupunut tähän laihdutus-karppaus yhteiskuntaan!
Painoindeksit luotettavia!?
8
201
Vastaukset
- ...
Näinhän se on, että painoindeksit eivät pidä paikkaansa lihaksikkaiden ihmisten kohdalla. Jos lääkäri inisee "ylipainosta" niin kannattaa kertoa rasva- ja lihasprosentti.
- Suuntaa näyttävä
Painoindeksi on tosiaan kohdallaan keskivertoihmisellä ja antaa rasvan suhteen väärää tietoa lihaksikkailla ihmisillä. Mutta kyllä keskivertoihmiselläkin on lihaksia. Toisaalta aika moni sellainen, joka vetoaa tähän, tai "raskaisiin luihin", pettää lähinnä itseään. Salilla tai jumpissa käynti ei sinällään kerro muusta kuin olinpaikasta sillä hetkellä. Oleellista on, mitä ja miten siellä itseä rääkätään. Ja syöminen tietysti toinen tärkeä juttu.
Entiset urheiljat näytävät tosiaan olevan aikamoisessa riskissä ylipainon suhteen. Aktiiviaikana on totuttu syömään ja kuluttamaan paljon, mutta harrastuksen loputtua jää vain syömisvaihde päälle. Sen näkee erityisen selvästi, kun katsoo entisiä jääkiekkoilijoita. - jeps...
Eiväthän painoindeksit tosiaan yksistään ole mikään luotettavin mittari...kyllä siihen mittanauhaa, vaakaa, rasva- yms. prosentteja mukaan tarvitsee. Esimerkiksi tuossa taannoin jostain toiselta keskustelupalstalta luin ketjua tyyliin "arvaa painoni kuvan perusteella" ja siinäpä oli sitten nainen, jonka painoindeksi taisi loppujen lopuksi olla sitten se 21-22 (tai jotain, sieltä hoikemmasta päästä kuitenkin) mutta kyllä helposti minun silmääni näytti kymmenen kiloa painavammalta ja muistaakseni samansuuntaisia arvauksia oli aika monella muullakin.
Toki sinullakin saattaa muutama ihan läskikilo olla, mutta jos urheilutaustaa on noinkin kauan ja nykyiselläänkin liikut noin paljon, niin kyllä lihaksista taitaa muodostua aika merkittävä osa kehosi painosta. - totuus ´´´´
Ketä luulet huijaavasi?
Painoindeksillä 31 sinussa on vähintään 15 kg ylimääräistä rasvaa, vaikka kuinka olisit lihaksikas. BMI:n 25-26 voisi vielä ymmärtää, jos olet todella vankkarakenteinen ja harrastat lihasmassaa rutkasti kerryttävää lajia.
Läski mikä läski eikä mikään "muodokas".Mutta jos viihdyt kropassasi, niin mitäpä siinä muilla on sanomista. Ei tuo indeksiluku vielä terveysongelmia välttämättä tuo muassaan varsinkin, kun liikut paljon.- vcxvxvv
Täyttä asiaa ja luonnollisesti tällä palstalla saat kommentillesi miinusta.
Ikävää katsoa kun ihmiset huijaavat itseään.
- hiton nätti nakuna
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1538286/arvaa_painoni_ei_herkille/sivu/2
Tuossa on toi sivusto, missä on juuri kuva ja "arvaa painoni" meininki, mutta ikävä kyllä joudun kertomaan edelliselle kirjoittajalle, että vaikka painoindeksini onkin sama, niin mahdun koon 40 vaatteisiin (kyllä, pursuamatta). Ja koska, et ole minua nähnyt, et voi ketään läskiksi haukkua.- Mitattu ja punnittu
Joudun työni puolesta ottaman selville ihmisten todellisia painoja (sairaalassa, leikkauksia varten), ja on kovin yleistä, että ylipainoisten omat ilmoitukset tuppaavat jäämään alakanttiin. Sitä enemmän, mitä enemmän kiloja löytyy. Naisille maaginen raja on 100 kg. Ilmeisesti kolminumeroinen luku on itsellekin niin pelottava tai hävettävä, että sitä ei tohdita julki kirjoittaa. Ilmoitetut painot ovat harvoin esim. 102 tai 104 kiloa, van säännönmukaisesti 97-99, vaikka oikea paino huitelee jo 110 kg:n huonommalla puolella. Kirjoituksen opetus on se, että ilmoitettuihin painoihin ei kannata luottaa eikä perustaa niihin mitään sen pitemmälle meneviä väittämiä, arvioita tai johtopäätöksiä.
- Keizei
Kunhan ei vyötärönympärys ylitä paljolla 80:tä, niin en sinua vakavasti ylipainoiseksi kutsuisi. Se vyötärörasva on vaarallisinta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7202870Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3572537Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o452308Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä262282Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581868Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181399Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121392- 721303
- 551250
Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?91229