Sosiaalityö pääsykokeet 2012

bumtsibum

Onko muita hakemassa lukemaan sosiaalityötä Kuopion yliopistoon? Tai muihin yliopistoihin? Itse haen ensimmäistä kertaa. Lukemisen aloitin pari päivää sitten ja kirjan luin läpi. Oli erittäin mielenkiintoinen kirja sekä hyvin selkeä.. Kirja myös vahvisti entisestään halujani alalle. Itsellä tosin pieni mutka matkassa, laskettu aika pääsykokeiden tienoilla..Sormet ristissä, etten ole vielä silloin synnyttänyt tai olen siinä kunnossa, että kykenen osallistumaan pääsykokeisiin. Katselin muuten viime vuoden hakijatilastoja ja pääsykokeisiin Kuopiossa osallistunut 107, joista 41 otettu sisään. Aika hyvä sisäänpääsyprosentti.

42

1789

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cxcxc2

      Joo,se on Itä-Suomen yliopisto,Kuopion kampus tätä nykyä nimeltään...Sisälle on tosiaan helppoa päästä. Kyseinen putiikki on Lapin ohella suurimpia sostyön koulutusyksiköitä,eli proffia ja opettajia on paljon.

    • bumtsibum

      Heh, hyvät mahdollisuudet minulla sisäänpääsyyn, kun ei edes yliopiston nimeä tiedä ;-D

      Tiesin kyllä ettei sosiaalityötä ole mahdottomuus päästä lukemaan, mutta että noin helppo..tosin itse en ole YO pohjalta, vaan ammattikoulun käynyt (lukiosta puolet ja pakolliset kurssit käyty..onneksi edes ne, koska siellä opin kirjoittamaan suht kunnollisia esseitä). Pääsykoe kirjaa lukiessani kuitenkin huomasin, että aiheet sivuavat myös sosiaali- ja terveysalaa (josta olen siis valmistunut), joten tuttua sinällään. Toki akateemisella puolella mennään paljon "syvämmälle" aiheisiin, amiskan puolella käydää lähinnä perusteorioita ja raapaistaan "pinnalta".

    • cjtyödläö
    • ninnuuu

      Olen hakemassa! Kirjaa en ole vielä saanut käsiini, pian sen pitäisi tipahtaa postiluukusta. Miten aiotte aloittaa lukemisen? Heti 8h/päivä vai aluksi rauhallisemmin?

    • bumtsibum

      Mä olen lukenut nyt 2h päivässä, ei oikein parempaan pysty, kun olen kotona lapsen kanssa. Yksi aihealue per päivä, puolet päivällä ja puolet illalla. Huhtikuussa miehellä on viikon loma, silloin luen enemmän.. Kun olen lukenut kirjan 3-5 kertaa läpi, teen tietokoneelle itse muistiinpanot kirjasta. En tiedä, miltä tämä suunnitelmani teistä muista kuullostaa?

      Osaatteko arvioida ollenkaan, että voisikohan sama kirja olla myös ensi vuonna pääsykoekirjana? Eikös edellinen kirja ollut monta vuotta? Mulla voi todellakin käydä niin, että en pääsykokeisiin pääse..harmittaa hiukan, jos olen sitten turhaan lukenut. Voi myös käydä, niin että pääsykokeet menevät mönkään univajeen takia, mutta ei mahda mitään..

      cjtyödläö, kiitti vinkistä. Käyn tuolla pääsykoe osiossa, kun en sinne aiemmin eksynyt.. Yliopiston sivut olen jo tarkkaan katsellut :)

    • Sos.työn opiskelija

      Kaikki nuo Kuopiossa kokeeeseen osallistuvathan ei tarkoita sitä, että vain he ilmoittautuivat Kuopioon hakijoiksi. Koska sosiaalityössä on valtakunnallinen haku, jotkut tietysti tekivät kokeen muualla, vaikka hakivatkin Kuopioon, ja jotkut, jotka tekivät kokeen Kuopiossa, eivät välttämättä hakeneet sinne. Tässä löytyy oikeat tilastot: http://www.koulutusnetti.fi/index.php?file=277#Syksy 2011
      Tuon mukaan 215 ois osallistunu silloin kokeisiin ja 42 hyväksytty. Ite olin yksi heistä:)

    • bumtsibum
    • Sos.työn opiskelija

      Joo, kannattaa myöskin katsoa noita pistemääriä, millä on päässy sisään. Eli vaikka puolet ois päässy sisään, mutta alimmat hyväksytyt pistemäärät on korkeita, niin sehän tarkoittais sitä, että koekin on ollut aika vaikee.

      Avoimen yliopiston väylän kautta on ainakin aikasemmin päässy tosi harva sisään, ja käsittääkseni siihen vaaditaan aineopintojen lukeminen, mihin taitaa mennä pari vuotta (toki nopeemminkin kai voi tehä, JOS on aikaa ja ahkeruutta). Avoimen opinnot on aina iltaisin ja viikonloppusin, ne kun on suunniteltu niin, että myös päivätöissä käyvät pääsee niihin osallistumaan.

    • bumtsibum

      Kävi katomassa hyväksymispisteitä ja 2011 41/60 oli alin pistemäärä, jolla pelkän valintakokeen perusteella päässyt. Sos.työnopiskelija, onko tuo susta alhainen? Itsehän olen ollut siinä luulossa, että mun pitää tähdätä melkein täysiin pistemääriin, jos haluan sisälle päästä, joten siinä valossa tuo pistemäärä ei ole suuri. Minulla ei tosin ole mitään käsitystä yliopiston pääsykokeista.

      Pistemääriä katselin vielä enemmän:

      2010: 40/60
      2009: 38/72
      2008: 46/72
      2007: 47/72

      • Sos.työn opiskelija

        No se vähän riippuu.Eipä tuo nyt niin kovin korkeakaan ole, muttei siihen "alhaisuuteen" kannata ehkä tuudittautua. Aineistokokeeseen kannattaa yrittää jotenkin varautua, kirjaosio kun on käsittääkseni ollut aina helpompi ja jyvät akanoista karsitaan juurikin aineistokokeessa. Viime vuonna kyseessä oli muistaakseni 15-sivunen aineisto, josta piti kirjaa soveltamalla tehdä essee.


    • bumtsibum

      Juu, en tuudittaudu. Tähtään maksimipisteisiin ja siihen, että osaan kirjan ulkoa.


      Olisiko jotain vinkkejä aineistokokeeseen? Miten voisin valmistautua siihen lisää? Olen itsekin ajatellut, että se tulee olemaan itselleni kaikista hankalin..Jotakin hyötyä amiskan sos- ja terveysalasta, meillä kirjalliset kokeet olivat pelkkää soveltamista. Tokihan vaatimustaso oli aivan eri luokkaa.

      • kio

        Viime vuonna pisterajat:

        Hki 49, Kuopio 42, Jyväskylä 43, Lappi 39, Tampere 47, Pori 46, Turku 49


    • Aikuinen pyrkijä

      Itse olen juuri saamassa valmiiksi melko turhan maisterin tutkinnon, ja keväällä olen aikeissa pyrkiä opiskelemaan sosiaalityötä. Sitä kautta ainakin pitäisi töitä löytyä.

      Vielä en ole aloittanut lukemaan, mutta kirjan omaksumisen pitäisi sujua ihan helposti, olenhan jo käytännössä ammattimainen "lukija". Saan nähdä, miten kokeessa käy.

    • kjjkjk

      Voin suositella Lapin yliopistoa lämpimästi. Kun vertaa esim. Kuopiossa opiskelevaan ystävääni, ero on valtava. Lapissa panostetaan laatuun, opiskelijoiden tyytyväisyyteen yms. Olen ollut erittäin tyytyväinen esim. vapaaseen sivuaineoikeuteen ja muutenkin yliopistoon. Kaverini taas ei ole. tosin nämä ovat johtuvia henkilökohtaisista mielipiteistä yliopistojen taloustilanteestakin (miten voivat panostaa opiskelijoihin)

    • bumtsibum

      Valitettavasti minulla ainakaan ei ole mahdollisuutta muuttaa Lappiin eikä oikeastaan muuttaa yhtään muuttaa yhtään minnekään, asun siis Kuopiossa. Kuopiossako ei ole vapaata sivuaineoikeutta? Mitä se tarkalleenottaen tarkoittaa?

      Oletteko muuten käyttäneet hyväksenne itseopiskelumateriaalia näiltä valmennusyrityksiltä? Ajattelin itse, että jos en nyt sisälle pääse/ en pääse kokeeseen, niin voisin ehkä harkita noita ensi vuonna. Aineistoaineen kirjoittamista minun pitää vielä hiukan kerrata, olen viimeksi kunnollisen aineistoaineen kirjoittanut lukiossa ja siitä on vuosia. Tuleeko mieleen hyviä sivustoja?

      Ensi viikolla aion alkaa alleviivaamaan kirjasta tärkeimpiä asioita sekä alan kirjoittamaan muistiinpanoja tietokoneelle :-)

    • vuvuvuvu

      Höpönlöpön, tietysti Kuopiossa on vapaa sivuaineoikeus ja ohjausta piisaa. Faktat selville ennekuin aletaan huutelemaan.

    • Sos.työn opiskelija

      No se kyllä täytyy tuohon sivuainejuttuun sanoa, että Kuopiossa itsessään on aika surkeet sivuainevalikoimat imo. UEF:issa niitä löytyy, mutta suurin osa sosiaalityön opiskelijoille sopivista taitaapi vaan olla Joensuussa.

      Tuosta pääsykokeeta vielä, että oon ehkä vähän huono siitä neuvomaan, kun on aikasempiakin yliopisto-opintoja takana, kokeisiin luin viikon (true story). Aineistokoe kun tuppas oleen semmonen, että siinä oli tosiaan paljon hyötyä siitä, jos on ikinä vastaavaa tehnyt. Kannattaa varmaan vaikka lukea sosiaalityön artikkeleita.

    • bumtsibum

      Mistä aiheesta se aineistokoe oli? En tiedä, et antaisko hoitoalan koulutus ja työkokemus ollenkaan lisää mahiksia..No, on sentäs jo jotain kokemusta asiakkaiden kohtaamisesta jne..

    • Mertsaa

      Itsekin olen hakemassa. Osaako joku sanoa, että meneekö M:n paperit vielä 1. väylän kautta vai onko turvauduttava siihen valintakoeväylään? Ja mitä mieltä olette tästä järjestyksestä: Helsinki, Kuopio, Tampere? Ajattelin, että jos pistän sen Helsingin ykköseksi ja sinne pääsen, niin se olisi mahtavaa, koska sitä nyt on turha laittaa muille sijoille.

      Oon itse opiskelemassa ekaa vuotta sosionomiksi, mutta lukion jälkeen jäi lukuinto päälle, joten akateeminen koulutus olisi kyllä aivan mainio. Sosiaalialan olen tässä vuoden aikana kyllä omaksunut aika hyvin, ja onneksi meillä on käsitelty aika paljon juurikin noita asioita, joita tuo pääsykoekirja (ilmeisesti) käsittelee. Kirja tulossa ensi viikolla postista. Nyt olen valmistautunut siihen lueskelemalla Pro graduja Helsingin yliopistostosta ja muutaman muunkin aihetta tukevan kirjan olen lainannut.

      Ajattelin itse lukea kirjan muutamaan otteeseen läpi, koska kirjoituksissa pärjäsin kirja päivässä- lukutaktiikalla ihan ok. Nyt tosin on jonkun verran tutumpi aihe kyseessä. :)

      Miksi muuten tuolla ei ole mitään haastattelua tai vastaavaa? :O Voisi kuvitella että sosiaalialalle hakevilla olisi edes jonkinlaiset psykologiset testit tai vastaavaa. :O

      • Mietintöjä

        Kannattaa etsiä noita alimpia pistemääriä, niin siitä saa vähän paremman kuvan, missä kiintiössä voi päästä sisään... Yliopistossa harvoin on mitään psykologisia testejä mihinkään (opettajapuolelle taitaapi jonkinmoinen haastattelu olla), edes esim. lääkikseen. Se on asia sitten erikseen, onko se fiksua vai ei. Mutta amk ja yo eroo aika paljon toisistaan muutenkin... Tsemppia urakkaan!

        Tuosta järjestyksestä vielä: ne kannattaa laittaa siihen järjestykseen, mihin haluaa mennä. Jos siis Hesa kiinnostaa eniten, niin se tietty ykköseks!


    • Sos.työn opiskelija
      • Mertsaa

        Hei kiitos! Tuohon en ookkaan vielä törmännyt! Mahtavaa!! :)


    • En tajuu

      Onko google liian vaikee käyttää?

    • bumtsibum

      Naurettavaa muuten tuo, ettei sosiaalityöntekijäksi tai lääkäriksi pääsyyn edellytetä psykogolisia testejä..varsinkaan lääkäriksi! Itse kun olen hoitoalalta, niin meillä oli psykologiset testit, matemaattinen testi sekä ryhmätilanne. Kyllä samanlaiset pitäisi olla myös lääkäriksi pyrkiville ainakin ja mielellään myös esim..sosiaalityöntekijöille.

      • öout8

        Nämä testit ovat ihan naurettavia, eikä niillä pystytä karsimaan pois luonnehäiriöisiä. Päin vastoin, niissä pärjää usein narsistiset persoonallisuudet.


      • Jonnekin päässyt
        öout8 kirjoitti:

        Nämä testit ovat ihan naurettavia, eikä niillä pystytä karsimaan pois luonnehäiriöisiä. Päin vastoin, niissä pärjää usein narsistiset persoonallisuudet.

        Heh, vähän samaa mieltä. Tai no, ite hain sosionomiksi, en päässyt, mutta yo:n puolella nappasi sos.työ. Eli parempi sinänsä niin; pal parempi työllisyystilanne ja palkkakin.


    • miten sujuu???

      Täällä myös yksi sosiaalityötä opiskelemaan hakeva. Maanantaina heti lähti haku, Kuopio tosin vasta kolmannella sijalla hakuvaihtoehdoista. Kuinkas lukeminen sujuu?? Onko kirja ollut mielestänne helppo jne?

      • Hakija

        Mihin muualle hait?


      • miten sujuu???
        Hakija kirjoitti:

        Mihin muualle hait?

        Ensimmäisenä vaihtoehtona Helsinki ja toisena Tampere...


    • kaikki auki

      Voiko siis sosiaalityötä hakea opiskelemaan jos ei ole ylioppilas ? Ala kiinnostaisi kovasti, mutta en ole käynyt lukioo, vaan olen merkonomi ! En taida muutenkaan tähän hakuun ehtiä, lukeminen ois varmaan pitänyt aloittaa jo !

      Olikos pääsykokeeseen siis yksi kirja ?

      • ...

        Kyllä voi hakea, kun on toisen asteen tutkinto. Juu vain yksi kirja on, joten vielä kerkeät aloittamaan lukemisen. Tsemppi päälle vaan! :)


      • valmennuskurssille

        Kyllä sitä ehtii vielä aloittaa, miulla loppuu kirjoitukset ensi viikolla, joten silloin mie aloitan vasta lukemisen :)


    • riverscuomo

      Kiinnostaisi kyllä periaatteessa, mutta tässä on pieni ongelma.. olen nimittäin mies! Onko liian outoa, opiskeleeko sosiaalityössä edes miehiä? Tykkään kyllä naisseurasta, mutta en nyt välttämättä haluaisi olla tyyliin ainoa miesopiskelija. Ja Tampereelle tai Helsinkiin meinasin siis, mutta vähän epävarmat fiilikset vielä.

      Miten miessossuihin oikein suhtaudutaan? Olisiko kenelläkään miehellä kokemuksia alan opiskelusta?

      • Opiskelija

        Kyllä niitä miehiäkin joka vuosi aloittaa, ei mitenkään outoa. Ja miehisyys olisi varmaan aika hyvä myyntivaltti työmarkkinoilla.


      • ...

        Todella hienoa, että olet kiinnostunut alasta. Miehistä varmasti huutava pula työmarkkinoilla. Voisin kuvitella, että etenkin kriminaalihuoltoon ja päihdepalveluiden puolelle tarvitaan miehiä, eikä ole kyllä laisinkaan outoa, että näillä sektoreilla on myös miehiä. Tietysti myös muille alueille tarvitaan!! Tässä siis oma suhtautumiseni. :) Miesten hakijamääristä en tosin tiedä varmuudella, mutta eräs miespuolinen sosiaalityöntekijä sanoi, että hakijoita on vain muutamia vuosittain ja niistäkään harva jaksaa panostaa pääsykokeisiin...


    • phallo

      On siellä miehiä ja heihin suhtaudutaan hyvin.Duuni mikä duuni.

    • paikka merkitsee

      Miehiä ei juuri sossuopiskelijoissa ole ja miessukupuolesta on hyötyä sossutyössä. Miehet erottuvat joukosta jo opiskelijapolitiikassa ja saavat helpommin esim. sosiaalijohtajan pestejä.
      Paha julkisuuteen noussut tyriminen esim. perätön insestisyyte , turha huostaanotto tms. voi kylläkin viedä mahdollisuudet, vaikka vika olisikin ollut koko päätöksen tehneen ryhmän eikä yksittäisen sosiaalityöntekijän.
      On siis tosi tärkeää minkälaisessa työporukassa sossutyötä tekee. Lapin, Vaasan, Tampereen ja Helsingin alueilta ei tule niin usein ja niin paljon pahoja sähläyksiä kuin muilta alueilta.

      • riverscuomo

        Siis mitä sä oikein yrität selittää? Eli jos tiimini mokaa siitä syytetään miestä eli minua?

        Ja millä kokemuksella määrittelet Lapin, Vaasan, Tampereen ja Helsingin alueiksi joilla tehdään korkeatasoisempaa sosiaalityötä?


    • ///

      sosiaalityötä tekee kyllä persoona instansissa, vaikka olisi opiskellut missä. Kai te sen verran olette sisäistäneet Juhilan Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaana-kirjan sisältöä? Sosiaalityö on "vaikea" aine, sillä siihen liittyy juuri paljon eettistä pohdintaa. Pitää pystyä reflektoimaan ja ymmärtämään poliittisia painotuksia, kuten miten esimerkiksi uusliberalismi tai NPM- vaikuttaa sosiaalityön asiakastyöhön. Itse olen elämänkouluja käynyt, henkilökohtaiset kriisit läpi käynyt ja sosiaalityöstä sivuaineet tehnyt ja haen sosiaalityötä edelleen opiskelemaan pääaineena hyvän työllisyyden vuoksi. Ihmiset on niin paljon opiskelleet etten osaa sanoa miten suoriudun seuraavsta pääsykokeesta.

    • 7+6

      Voisiko joku pääsykokeessa käynyt kertoa, mitä kokeessa (noin suurin piirtein) kysyttiin. Saisi ehkä vähän osviittaa, kun ajattelin ensi vuonna pyrkiä...

    • avoimessa lukenut

      7 6, oli kaksi oikein/väärin-tehtävää kirjan yksityiskohtaisemmista tiedoista, suhteellisen hallittavia kaikki mutta vääristä vastauksista miinustettiin pisteitä. Lisäksi piti nimetä vuorovaikutuksessa rakentuvan suhteen menetelmät ja Fookin kriittisen menetelmän 4 kohtaa.Sitten oli artikkeli aiheesta moraalinen järkeily Juhilan sosiaalityön asiantuntijuudet. Unohdinkohan jotain? No, tulevat varmaan nettiin samoihin aikoihin, kun tuloksetkin. Ja artikkeli oli Januksesta otettu, joten niiden lueskelusta on varmaan ollut apua. Aiheesta oli toinenkin keskusteluketju, mutta kun satuin viestisi lukemaan, niin laitoin myös tänne tietoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      459
      4950
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1762
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1488
    4. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1377
    5. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1369
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1258
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1085
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1030
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      905
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      62
      904
    Aihe