outo f-liitin

sadasda

11

1083

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ????

      miksi tuommosen kytkisit????

      • tiedoksesi

        F-liittimiä käytetään hyvin yleisesti antennikytkennöissä! Parempilaatuiset antennivahvistimet, jaottimet, haaroittimet, tiltit (=taajuuskorjaimet), vaimentimet, multiswitch-kytkimet, satelliittiantennien mikropäät, satelliittivastaanottimet jne. käyttävät etupäässä juuri F-liittimiä.


    • asdasdfyf

      Mitä varten tuo sitten on? Ajattelin antenniin pistää

    • F-liitin on yleinen

      Kuvassa oleva F-liitin on puristettavaa mallia joten siihen tarvitaan erityiset pihdit. Tässä esimerkki pihdeistä:
      http://www.netab.fi/puristuspihdit-fliittimelle-p-2084.html

      Puristettavat F-liittimet on yleensä parempia koska ne eivät irtoa kaapelista niin herkästi kuin kierrettävät.

      F-liittimet ei ole mitään outoja lintuja vaan hyvin yleisiä antennikytkennöissä, mm. satelliittivastaanottomissa niitä käytetään pääsääntöisesti, samoin paremmissa antennivahvistimissa (halvoissa edelleen IEC-liittimet).

      On myös olemassa adaptereita joilla IEC-liitin muunnetaan F-liitännäksi ja toisinpäin.

      Se miten puristettava F-liitin sitten liitetään kaapeliin, niin sen ohjeistamisen jätän jollekulle jolla sana on paremmin hallussa. Itse osaan sen tehdä, vaan en osaa tarpeeksi seikkaperäisesti neuvoa sen liittämistä jotta ummikkokin asian tajuaisi.

    • asdasdagfgf

      En saa tota koksia mitenkään mahtumaan ton sisään. Pitääkö se sisempi eriste ottaa myöskin pois?

      • F-liitin on yleinen

        Ei, sisempää eristettä kuoritaan vain noin sentin verran niin että kaapelin "kuuma karva" eli se jäykkä keskijohdin tulee sen verran näkyviin. Oletko varma että kaapelisi ja F-liittimet on mitoitettu toisilleen sopivaksi? Kaapeleita on eri paksuuksia, samoin on F-liittimiä eri paksuisille kaapeleille. Noissa pitää siis olla tosi tarkkana.


    • adsfsafsadfas

      No tossa puristettavassa f-liittimessä on toi rengas ja se on paksumpi kuin toi kaapeli.

      Miten se pitäs laittaa jos kerran toi koksikaapeli on liian paksu f-liittimelle?

      • F-liitin on yleinen

        Se irrallinen rengas tulee koko helahoidon päälle ja puristetaan kiinni tuohon liittimeen, toimii vedonpoistajana. Se liittimessä kiinni oleva keskimmäinen "rengas" tukee sitä keskijohtoa eristävää eristettä ja kun olet kuorinut kaapelin niin että keskijohdinta on noin 1 sentti näkyvillä ja sen eristettä suunnilleen saman verran, niin käännät sen maadoituksena toimivan kuparisen verkon sen mustan tai valkoisen ulomman eristeen päälle ja sitten ujutat ensin sen irrallaan olevan renkaan kaapeliin ja sitten ujutat johdon niin että keskijohdin eristeineen menee liittimessä kiinteästi olevan "renkaan" sisälle ja keskijohdin tulee liittimestä näkyville, sen jälkeen viet sen irrallisen renkaan koko helahoidon päälle ja puristat pihdeillä kiinni liittimeen.

        Tätä on pirun vaikea selostaa sanallisesti ja siksi olisin mielummin jättänyt neuvomisen muille koska en ole hyvä neuvomaan näissä käytännön rakenteluasioissa. Vaikka itse osaakin liittimet kaapeliin kytkeä jne niin neuvominen on kokonaan eri asia.

        Onko sulla muuten sopivat pihdit tarkoitukseen? Mitkään abiko-pihdit tai linjapihdit ei tuohon sovi vaan ne pitää olla nimenomaan pihdit jotka on tarkoitettu noille F-liittimille ja vieläpä sopivaa kokoa, mieluiten jos on mahdollista niin vaihdettavilla päillä olevat pihdit.


      • fsdfdsfdsfdsf
        F-liitin on yleinen kirjoitti:

        Se irrallinen rengas tulee koko helahoidon päälle ja puristetaan kiinni tuohon liittimeen, toimii vedonpoistajana. Se liittimessä kiinni oleva keskimmäinen "rengas" tukee sitä keskijohtoa eristävää eristettä ja kun olet kuorinut kaapelin niin että keskijohdinta on noin 1 sentti näkyvillä ja sen eristettä suunnilleen saman verran, niin käännät sen maadoituksena toimivan kuparisen verkon sen mustan tai valkoisen ulomman eristeen päälle ja sitten ujutat ensin sen irrallaan olevan renkaan kaapeliin ja sitten ujutat johdon niin että keskijohdin eristeineen menee liittimessä kiinteästi olevan "renkaan" sisälle ja keskijohdin tulee liittimestä näkyville, sen jälkeen viet sen irrallisen renkaan koko helahoidon päälle ja puristat pihdeillä kiinni liittimeen.

        Tätä on pirun vaikea selostaa sanallisesti ja siksi olisin mielummin jättänyt neuvomisen muille koska en ole hyvä neuvomaan näissä käytännön rakenteluasioissa. Vaikka itse osaakin liittimet kaapeliin kytkeä jne niin neuvominen on kokonaan eri asia.

        Onko sulla muuten sopivat pihdit tarkoitukseen? Mitkään abiko-pihdit tai linjapihdit ei tuohon sovi vaan ne pitää olla nimenomaan pihdit jotka on tarkoitettu noille F-liittimille ja vieläpä sopivaa kokoa, mieluiten jos on mahdollista niin vaihdettavilla päillä olevat pihdit.

        otimpa kuvan tosta
        http://aijaa.com/004739320828

        Pitääkö toi liitin työntää tonne uloimman eristeen sisään ja sitten puristaa kiinni toi rengas? Vai miten?


      • jaa-as..
        fsdfdsfdsfdsf kirjoitti:

        otimpa kuvan tosta
        http://aijaa.com/004739320828

        Pitääkö toi liitin työntää tonne uloimman eristeen sisään ja sitten puristaa kiinni toi rengas? Vai miten?

        olenkohan väärässä, mutta onko tuo liitin malli, jossa kaapeli viilletään sivusta auki, siis valkoiseen päällysmuoviin viilto. sitten ujutetaan liitin sen sisälle, "sormus" päälle ja prässätään. noita kun on erilaisia olemassa.


    • sdgasdfasdfdasvgd

      osta kierrettäviä! ellet motonetista saa, honkkarin tavarataloista ainakin saat.
      ei nimittäin ole järkeä ostaa monen kympin pihtejä muutamaa puristusta varten.
      hukkaat ne kuitenkin ennen kuin seuraavan kerran tarvitset.
      eri asia sitten jos ammatiksesi hommaa teet, niin kyllä nuo puristettavat nopeampia asentaa lopulta on ja pysyvät kiinni paremmin. mutta kukas sitä johtoa siellä antennissa nykii, korkeintaan varpunen istuu päälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1087
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      860
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      825
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      68
      559
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Jos saisit olla

      Kaivattusi kanssa päivän niin mitä tekisit?
      Ikävä
      50
      463
    Aihe