Kokemuksia:aluksi käytin lapsella kestovaippoja,mutta kun pienet tilat,niin varsinkin talvella ikävää,kun olohuoneessa jatkuva liputus.Ja on ne kömpelöitä sirolla lapsella.No,kun ekologinen halusin olla,siirryin niihin luonnossa hajoaviin vaippoihin.Olen ollut tyytyväinen,eivät falskaa ja kohtuu hintaisia,tosin eivät koskaan tarjouksessa.Ja kun ovat kuitenkin hieman kalliimpia,on se motivoinut äitiä potan tarjoamiseen,ehkäpä paremmin,kuin jos olisi käytetty muita vaippoja.
Eivät maadu kompostorissa ainakaan samassa ajassa kuin muu tavara.Olen yksinkertaisesti kerännyt pari sankollista ja kuopannut maahan.Kaupunkialueella tämä ei luultavasti ole luvallista,mutta täällä maalla.Oma veikkaukseni on,että nämä vaipat ovat ratkaisu jäteongelmaan,mikäli ne voisi kerätä erillään sekajätteestä ja maaduttaa kompostinomaisesti.Ehkä volyymi pitäisi olla isompi,että erilliskeräys kannattaa.
Maissista kai se "muovi"vaipoissa valmistetaan,samaa tavaraa,kuin biohajoavat hedelmäpussit.Mikä lie ympäristörasitus valmistusvaiheessa,mutta käyttövaiheessa jää pois puhtaan veden ja sähkön kulutus,joka on kestovaippojen rasite.
Maatuvat kertakäyttövaipat
2
285
Vastaukset
- kuinka suuri ero
Mua kiinnostaisi tietää, kuinka hyvin ne maatuu?
Natyn sivuilla sanotaan, että ne ei ole 100% biohajoavia, Sitä ei kerrota, kuinka paljon jää maatumatta. Onko imumassa muissakin vaipoissa yhtä maatuvaa? Natyjen sisäpuoli vaikuttaa minusta aika muoviselle, samanlaiselle kuin tavallisissa vaipoissa. Heräsi epäilys, onko erona vain tuon ulkomuovin materiaali. Surffaamalla en ole saanut oikein mitään vastauksia näihin kysymyksiin.
Käytän noita vaippoja silti, jos ne nyt kuitenkin on parempi vaihtoehto. Pampersit on silti paremmin istuvia ja pehmeämpiä ja käyttäisin niitä jos tietäisin että ero ei ole suuri.
Tietääkö joku tästä jotain? Onko ap:lla kokemusta, ootko kaivanu ylös noita hautaamiasi vaippoja :) ? - Vaihtoehdot
Se aine,joka imee vaipassa kosteuden,ei tunnu maatuvan,vaan turpoaa valtavasti,sellaiseksi ryynimäiseksi massaksi,jos saa lisää kosteutta.Mutta olen lukenut,että se olisi samaa,oliko mineraalia,jota käytetään erikoiskukkamullassa sitomaan kosteutta ja vapauttamaan sitä sitten vähitellen kasvien käyttöön.Siis kaikissa vaipoissa olisi näitä "kastelukiteitä",jotka ei näytä muuttuvan miksikään.Muut osat kyllä näyttäisi hajoavan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72508- 1181746
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill371469Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1221388Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1641292- 1461250
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1521241- 521188
- 591127
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.471005