Maatuvat kertakäyttövaipat

Vaihtoehdot

Kokemuksia:aluksi käytin lapsella kestovaippoja,mutta kun pienet tilat,niin varsinkin talvella ikävää,kun olohuoneessa jatkuva liputus.Ja on ne kömpelöitä sirolla lapsella.No,kun ekologinen halusin olla,siirryin niihin luonnossa hajoaviin vaippoihin.Olen ollut tyytyväinen,eivät falskaa ja kohtuu hintaisia,tosin eivät koskaan tarjouksessa.Ja kun ovat kuitenkin hieman kalliimpia,on se motivoinut äitiä potan tarjoamiseen,ehkäpä paremmin,kuin jos olisi käytetty muita vaippoja.
Eivät maadu kompostorissa ainakaan samassa ajassa kuin muu tavara.Olen yksinkertaisesti kerännyt pari sankollista ja kuopannut maahan.Kaupunkialueella tämä ei luultavasti ole luvallista,mutta täällä maalla.Oma veikkaukseni on,että nämä vaipat ovat ratkaisu jäteongelmaan,mikäli ne voisi kerätä erillään sekajätteestä ja maaduttaa kompostinomaisesti.Ehkä volyymi pitäisi olla isompi,että erilliskeräys kannattaa.
Maissista kai se "muovi"vaipoissa valmistetaan,samaa tavaraa,kuin biohajoavat hedelmäpussit.Mikä lie ympäristörasitus valmistusvaiheessa,mutta käyttövaiheessa jää pois puhtaan veden ja sähkön kulutus,joka on kestovaippojen rasite.

2

307

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuinka suuri ero

Mua kiinnostaisi tietää, kuinka hyvin ne maatuu?

Natyn sivuilla sanotaan, että ne ei ole 100% biohajoavia, Sitä ei kerrota, kuinka paljon jää maatumatta. Onko imumassa muissakin vaipoissa yhtä maatuvaa? Natyjen sisäpuoli vaikuttaa minusta aika muoviselle, samanlaiselle kuin tavallisissa vaipoissa. Heräsi epäilys, onko erona vain tuon ulkomuovin materiaali. Surffaamalla en ole saanut oikein mitään vastauksia näihin kysymyksiin.

Käytän noita vaippoja silti, jos ne nyt kuitenkin on parempi vaihtoehto. Pampersit on silti paremmin istuvia ja pehmeämpiä ja käyttäisin niitä jos tietäisin että ero ei ole suuri.

Tietääkö joku tästä jotain? Onko ap:lla kokemusta, ootko kaivanu ylös noita hautaamiasi vaippoja :) ?

• Vaihtoehdot

Se aine,joka imee vaipassa kosteuden,ei tunnu maatuvan,vaan turpoaa valtavasti,sellaiseksi ryynimäiseksi massaksi,jos saa lisää kosteutta.Mutta olen lukenut,että se olisi samaa,oliko mineraalia,jota käytetään erikoiskukkamullassa sitomaan kosteutta ja vapauttamaan sitä sitten vähitellen kasvien käyttöön.Siis kaikissa vaipoissa olisi näitä "kastelukiteitä",jotka ei näytä muuttuvan miksikään.Muut osat kyllä näyttäisi hajoavan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      126
      2668
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      56
      2137
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      24
      1721
    4. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      129
      1528
    5. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      364
      1288
    6. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      68
      1283
    7. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      71
      1210
    8. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1055
    9. VIELÄKIN NAURATTAA

Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      90
      979
    10. 128
      931
    Aihe