pakkaspäivänä puuhaa

talven ensimmäisenä oikeana pakkaspäivänä tänään on päivä kulunut rattoisasti sisälämpömittareita tarkkaillen ja niiden mukaan lämmönsäästötoimia kohdentaen

valitettavasti (vaiko onneksi?) muinaisen vapaakiertoisen patteriverkoston SÄÄTÖmahdollisuudet loppuivat kesken, joten viilenevissä huoneissa olen etsiskellyt lämmönkulutuksen SÄÄSTÖmahdollisuuksia. Onneksi oli styroxia löytyneisiin kylmiin pintoihin sisäpuolelle viriteltäväksi. Vähän on tarvittu tiivistysten tehostamistoimiakin

eräänlaista lämmityksen tasapainottamista siis

8

345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nokinenä nokinenä

      Uretaani on hyvä säästötoimi kans, sitä aina siihen nurkkaan tai saumaan mistä vinkka käy niin jo loppuu vinkka.
      Uretaani on siitä helppoa että sen kuivuttua se on helppo leikata puukolla tasaiseksi ja eikun sutilla valkoista halpaa sisämaalia päälle niin ei heti pistä silmään..
      eikai siinä, taas pannuhuoneeseen hoitamaan tätä helppoa ja edullista lämmitystä joten olen takaisin linjoilla tuossa ennen puolta yötä....

    • switrdfkjgnfm

      Jos ensimmäisenä pakkaspäivänä lämmitystarve kohoaa samaa vauhtia kun pihalla viilenee on syytä epäillä ettei asunto ole ollenkaan eristetty...

    • Hiihtämään..

      Itse lähdon hiihtämään ja jätän tuon tarkkailun ja säätämisen automatiikalle. En viitsi mittareita vahtia :-)

    • En keksinyt.

      Kesällä kait yleensä noita eristyshommia kannattaisi tehdä? Ja tietysti kunnolla.

      • eljii

        menneinä vuosikymmeninä kun noita lämmityksen tasapainotuksia teetettiin, piti odotella sopivia muutaman asteen pakkasia

        nyttemmin tasapainotusta (linja- ja patteriventtiilien perussäätöjä) tehdään laskennallisesti, ei tarvi odotella useamman päivän tasaista pikkupakkasta


    • S. Äätäjä.

      Ja usein niitä joudutaan jälkikäteen sitten muuttamaan niitä säätöjä :-)

      • eljii

        > ... usein niitä joudutaan jälkikäteen sitten muuttamaan niitä säätöjä :-)

        varsinkin kun vuosien varrella tasapaino hiljalleen muuttuu

        mutta tasapainotus kannattaa silti, takavuosina Ruotsissa Byggforskningsrådet tutkituttaessaan selvitti että pelkin patteritermostaatein jää 5-20 prosentitia turhaa kulutusta


    • öljymies

      Muinaiseen patteriverkostoon voisi laittaa kiertovesipumpun ja patteritermostaatit niin riittäisi säätömahdollisuudet niin ettei tarttisi styroxia työntää huoneisiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe