talven ensimmäisenä oikeana pakkaspäivänä tänään on päivä kulunut rattoisasti sisälämpömittareita tarkkaillen ja niiden mukaan lämmönsäästötoimia kohdentaen
valitettavasti (vaiko onneksi?) muinaisen vapaakiertoisen patteriverkoston SÄÄTÖmahdollisuudet loppuivat kesken, joten viilenevissä huoneissa olen etsiskellyt lämmönkulutuksen SÄÄSTÖmahdollisuuksia. Onneksi oli styroxia löytyneisiin kylmiin pintoihin sisäpuolelle viriteltäväksi. Vähän on tarvittu tiivistysten tehostamistoimiakin
eräänlaista lämmityksen tasapainottamista siis
pakkaspäivänä puuhaa
8
345
Vastaukset
- nokinenä nokinenä
Uretaani on hyvä säästötoimi kans, sitä aina siihen nurkkaan tai saumaan mistä vinkka käy niin jo loppuu vinkka.
Uretaani on siitä helppoa että sen kuivuttua se on helppo leikata puukolla tasaiseksi ja eikun sutilla valkoista halpaa sisämaalia päälle niin ei heti pistä silmään..
eikai siinä, taas pannuhuoneeseen hoitamaan tätä helppoa ja edullista lämmitystä joten olen takaisin linjoilla tuossa ennen puolta yötä.... - switrdfkjgnfm
Jos ensimmäisenä pakkaspäivänä lämmitystarve kohoaa samaa vauhtia kun pihalla viilenee on syytä epäillä ettei asunto ole ollenkaan eristetty...
- Hiihtämään..
Itse lähdon hiihtämään ja jätän tuon tarkkailun ja säätämisen automatiikalle. En viitsi mittareita vahtia :-)
- En keksinyt.
Kesällä kait yleensä noita eristyshommia kannattaisi tehdä? Ja tietysti kunnolla.
- eljii
menneinä vuosikymmeninä kun noita lämmityksen tasapainotuksia teetettiin, piti odotella sopivia muutaman asteen pakkasia
nyttemmin tasapainotusta (linja- ja patteriventtiilien perussäätöjä) tehdään laskennallisesti, ei tarvi odotella useamman päivän tasaista pikkupakkasta
- S. Äätäjä.
Ja usein niitä joudutaan jälkikäteen sitten muuttamaan niitä säätöjä :-)
- eljii
> ... usein niitä joudutaan jälkikäteen sitten muuttamaan niitä säätöjä :-)
varsinkin kun vuosien varrella tasapaino hiljalleen muuttuu
mutta tasapainotus kannattaa silti, takavuosina Ruotsissa Byggforskningsrådet tutkituttaessaan selvitti että pelkin patteritermostaatein jää 5-20 prosentitia turhaa kulutusta
- öljymies
Muinaiseen patteriverkostoon voisi laittaa kiertovesipumpun ja patteritermostaatit niin riittäisi säätömahdollisuudet niin ettei tarttisi styroxia työntää huoneisiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1901965
- 1131053
- 1141046
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa20757- 52704
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä32643ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42608Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175557Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45528- 9482