Victoza-lääke?

Muumimamma78

Hei! Osaisiko joku kertoa minkä hintaiseksi tulee kyseinen lääke, eli Victoza? Minulla on 2001 todettu DM2 ja nyt ei enää auta tablettihoito, annostus on Janumet 1g kahdesti ja sitten lisänä menee Levemir 16ky. Lääkärin kanssa keskusteltiin tuon Vicozan aloittamisesta, mutta ei kuulu viel erityiskorvauksen piiriin? Itselläni on painoindeksi 45 ja kela-kortissa 103-koodi.

Tiedosta kiitollinen!

39

10767

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lellu 48v

      Olen itse aloittamassa ko. lääkkeen käytön ja kävin sitä varten apteekissa alustavasti kyselemässä mitä lääke maksaa jne. jotta lääke korvattaisiin edes kohtuullisen hyvin, tarvitset B-lausunnon ja kelakorttiin uuden koodin, en nyt muista mikä numero se oli, mutta alkoi 3:lla...

    • Tietoja etsinyt

      Hinnat löytyvät Kelan lääkehausta ja sieltä löytyi kolmen kynän pakkauksen hinnaksi 194,76 €. Tuosta saa rajoitetun peruskorvauksen (42 % alennus) mikäli on hakenut korvattavuutta lääkärin kirjoittamalla B-todistuksella ja Kela on sen myöntänyt. Perusteet löytyy tästä linkistä (samoin korvauskoodi):
      http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/alias/laake346
      Esimekiksi painoindeksi pitää olla riittävän suuri ennen kuin korvaus myönnetään.

      Ellei korvausta ole myönnetty, joutuu maksamaan täyden maksun kolmen kynän pakkauksesta. Ohjeiden perusteella täydellä annostuksella yhdestä kynästä saa 10 päiväannosta, joten tuo yksi pakkaus riittää kuukauden käyttöön.

      • Tietoja etsinyt

        Vielä jatkoa...
        Oletko keskustellut lääkärisi kanssa Victozasta nimenomaan painonpudotusta silmällä pitäen kun lääkityksessäsi olisi ehkäpä lisäämisenkin varaa. Itselläni lääkityksenä on Januvia 100 mg (vastaa tuota käyttämääsi annostusta) ja Metforem 2500 mg/vrk (eli vähän enemmän kuin lääkityksessäsi). Lisäksi minulla menee Lantusta (vastaa käyttämääsi insuliinia) 40 yksikköä kerran vuorokaudessa, minulla tuollainen 16 yksikköä ei vaikuttanut vielä mitään.


      • Tietoja etsinyt kirjoitti:

        Vielä jatkoa...
        Oletko keskustellut lääkärisi kanssa Victozasta nimenomaan painonpudotusta silmällä pitäen kun lääkityksessäsi olisi ehkäpä lisäämisenkin varaa. Itselläni lääkityksenä on Januvia 100 mg (vastaa tuota käyttämääsi annostusta) ja Metforem 2500 mg/vrk (eli vähän enemmän kuin lääkityksessäsi). Lisäksi minulla menee Lantusta (vastaa käyttämääsi insuliinia) 40 yksikköä kerran vuorokaudessa, minulla tuollainen 16 yksikköä ei vaikuttanut vielä mitään.

        Tietoja etsineelle:
        Insuliinia voi lisätä ja lisätä ja lisätä. Miksi siis Victoza? Victoza laihduttaa todella komeasti ja insuliini lihottaa pahimmillaan todella komeasti, ellei osata hakea oikeaa annosta. Ihan merkittävä ero.


    • Ilman KELA-korvausta annos 0,6 mg/vrk maksaa 2,30 E/vrk. Tämä on aloitusannos. Normaali annos on 1,2 mg/vrk ja se maksaa siis tuplat. Saat todennäköisesti KELA-korvauksen, koska olet jo kahta tablettilääkettä kokeillut eli Janumet sisältää kahta tabl. lääkettä, ja on edetty insuliiniin ja olet ylipainoinen tarpeeksi.
      KELA-korvauksella hinta putoaa 42%. Ei mene nollille.
      Victozan paketti täytyy ostaa kerralla eli noin 190 E, joka sisältää kolmen kuukauden lääkkeet annoksella 0,6 mg. KELA-korvauksella hinta putoaa siis 42% eli jotain 112E maksaa silloin kolme kk aloitusannoksella.
      Tässä tätä. Olen tänäänkin kirjoittanut lukuisia Victoza-reseptejä, koska olen diabeteslääkärinä keskussairaalassa. En valitettavasti vastaa jatkokysymyksiin, koska en viitsi jatkaa poliklinikkaa kotonani, mutta näin se korvaus menee.
      Metformiinin max annos päivässä on 3 g, jonka lääkärisi harkinnan mukaan voisi koittaa, jos vain maha kestää. Monella ei kestä. Januviaa otetaan vain 100mg vuorokaudessa eli sitä Janumetin janu-osaa. Siinä Janumet-lääkkeessä on yhdessä kaksi lääkettä.
      Tsempillä. Mielestäni Victoza on loistava lääke, mutta edellyttää omaa insuliinin tuotantoa kyllä toimiakseen. B-todistusta vain kelaan, jos lääkäri lääkettä sinulle suosittelee.

      • Diabetespoliklinikka käyttää insuliinia ja Victozaa yhdessä myös tarvittaessa, joilloin usein insuliinin annosta voidaan puolittaa tai vieläkin vähentää ja painon pudotus helpottuu.


      • Lellu 48v

        Kiitos kattavasta tietopaketista!


      • saxomatti
        boxi kirjoitti:

        Diabetespoliklinikka käyttää insuliinia ja Victozaa yhdessä myös tarvittaessa, joilloin usein insuliinin annosta voidaan puolittaa tai vieläkin vähentää ja painon pudotus helpottuu.

        Heippa Boxi,
        osaatko kertoa, mika diabetespoliklinikka antaa ohjeita Victozan ja insulinin
        yhteiskaytosta? Onko Sinulla ko kokemuksia?


    • fiukps

      Laskikohan farmaseutti tänään jotain väärin.. Sain lääkäristä Victozareseptin kouraan ja marssin apteekkiin. Annostus on 0,6mg/vrk viikon ja sen jälkeen 1,2mg/vrk. Pyysin kuukauden lääkkeitä kerralla. Lääkäri oli varoitellut hinnasta, että noin 6e tulee päivässä maksamaan. No farmaseutti teki laskutoimituksia ja kantoi pöydälle kaksi kolmen kynän pakkausta. Hinta melkein 400e. Katseli kauhistunutta ilmettäni ja kysyi, että tahdonko vain yhden paketin aluksi. Näin tehtiin. Eli farmaseutin mukaan tuo kolmen kynän pakkaus riittäisi minulla tuon lääkärin ohjeen mukaan vain kaksi viikkoa. Ja hintaa n. 190e.

      • Lisa7

        Tarkennuksena edelliseen: YKSI kynä riittää 1,2 m annoksella noin 6 viikkoa, eli sillä yhdellä 3 kynän pakkauksella kyllä pärjää 4,5 kk!


      • Ritu520
        Lisa7 kirjoitti:

        Tarkennuksena edelliseen: YKSI kynä riittää 1,2 m annoksella noin 6 viikkoa, eli sillä yhdellä 3 kynän pakkauksella kyllä pärjää 4,5 kk!

        Tarkennuksena Lisa7, 3 kynän pakkaus Victozaa 1.2mg annoksella kestää 1½ kk, ei 4,5 kk. Yksi kynä riittää 15 kpl 1.2 mg ja tämä siis 3x15= 1½kk.


    • Lellu 48v

      Huh huh, jopa oli kallista! Aivan älytöntä! Oletko varma, että et voi saada lääkkeeseen mitään korvausta?

    • fiukps

      Laskeskelin lääkkeen riittävyyttä ja tulin siihen tulokseen, että farmaseutti laski itse väärin. Eli tuo ostamani yksi kolmen kynän pakkaus tulee riittämään vähän yli kuukauden, eikä vaan kahta viikkoa, kuten farmaseutti sanoi. Hintavahan tuo lääke silti on, 190e/kk.. Jos Victoza tehoaa minulla, niin lääkäri tekee sitten B-lausunnon ja hakee peruskorvattavuutta Kelalta. Kelalla on kuitenkin erinäisiä ehtoja tuolle korvattavuudelle.. BMI pitää olla yli 35 yms. Peruskorvaus on 42% lääkkeen hinnasta, joten yli satanen tuosta jäisi silti maksettavaa kuukaudessa. Kallista on, ei muuta voi sanoa.

      • tyttö valkoisissa

        Kallista on,mutta kun on saannut tuon kela korvauksen,sen jälkeen se lasketaan mukaan lääkekattoon,eli vuodessa kun lääkkeitä on ostanut noin 700 e loput on melkein ilmaisia,muutaman euron ja kaikki kelan korvauksen piiriin kuuluvat resepti lääkkeet kartuttavat lääkekuluja.
        Eli max 700,-e vuodessa on kakki lääkekulut. eli rapiat päälle 50,- kuukaudessa.


    • sokri pois

      Miksi ennen lääkkeitä ei kokeilla täyskieltoa nopeille hiilihydraateille, etenkin sokereille ja makeasta poisoppimiseen ei käytetä psykoterapiaa?

      Lihavuusleikatut joutuvat noudattamaan VHH:ta

    • Lellu 48v

      No vähän varmaan lohdutti farmaseutin virhe, mutta niin kuin sanoit, kallista on!

      Minulla on kelakortissa korvattavuus Victozaan, mutta en ole vielä rohjennut aloittaa sitä, ja minunkin kohdalla pikkuisen joustettin BMI:ssä jne. joten pyydä ihmeessä korvattavuutta jos lääke vaikuttaa hyvältä.

      Hyvää jatkoa!

    • .

      "Lääketeollisuus on jo oivaltanut, että suoliston kautta voidaan vaikuttaa lihavuuteen. Uudesta diabeteslääkkeestä (Victoza) ollaan kehittelemässä uutta laihdutuslääkettä. Sivuvaikutuksista ollaan tietysti hiljaa. Victoza aiheuttaa haimatulehduksia, munuaisten vajaatoimintaa ja lisää kilpirauhassyöpäriskiä, väittää Kuluttajansuojajärjestö Public Citizen ja vaatii poistamaan lääkkeen markkinoilta."
      http://blogit.iltalehti.fi/varpu-tavi/2012/07/10/kukkiva-suolisto-ja-muuta-kaunista/

      • noöljöoikjoi

        jokaisessa lääkkeessä on omat huonot puolensa. joillekin tulee sivuoireita ja toisille taas.jopa aspiriinikin voi olla vaarallinen.


      • hanki_tietoa

        Victoza on tappajana ihan toistaluokkaa kuin aspiriini. Etsi hyvä ihminen muu keino painon pudotukseen., ellet halua sairastaa, elää kivuliasta elämää, tosin sitä ei kestä kauaa. todennäköisesti diabeteksesi katoaa, kun laihdut. Tosin silloin pitää insuliinia ja hilareita vähentää. Lihomiseen todennäköisesti vaikuttaa ylilääkitys. Tutki tarkkaan, mitä lääkkeitä syöt.


    • laura

      Onko kellään Victozan käyttäjällä tullut iho reaktioita posto kohtiin? Itse olen aloittanut noin 3 viikkoa sitten lääkkeen käytön ja nyt on tullut pisto kohtiin isoja punasia ihottuma kohtia.

    • SillyTilli

      Sain labratuloksissa juuri TSH kilppariarvon 40 ja olen hakemassa Victozaan erityiskorvattavuutta, B-lausunto on vielä viemättä Kelaan. Kun on tiedossa, että lääkitys vaikuttaa munuaisiin ja kilpirauhassyövän syntyyn niin arveluttaa kyllä kovasti sittenkin... vaikka itse lääkitystä toivoinkin. Munuaskiviäkin syntyy helposti. Mitä ihmettä sitä tekisi? On tämä tylsää ja rasittavaa.

      • Ei onnistu

        Victozaan ei saa erityiskorvattavuutta. Peruskorvauksenkin saa vain erityisehdoin ja ainakin joltakin pakkauskoolta tipahtaa sekin pois kuun vaihteessa.


    • sasse2

      Victozasta on saanut peruskorvausta tietyin edellytyksin. Tuo peruskorvauskin POISTUU 1.2.2013! Eli Victoza ei kerrytä edes vuotuista lääkekattoa enää ensi kuun alusta.

      • T2D

        Täytyy kokeilla Byettaa. Sillähän säilyy persukorvaus rajoitetuin edellytyksin.


      • Mette54

        Niin on ! Olen aloittanut Victozaa 22.1 ja sain B-todistuksen MUTTA siitä ei nyt sitten jatkossa ole hyötyä. Apteekissä sanottiin että he luule että tämä korvaus on vain "pausilla" jonkun ajan ja tulee sitten takaisin. Toivottavasti näin on !


      • Lisää etua
        T2D kirjoitti:

        Täytyy kokeilla Byettaa. Sillähän säilyy persukorvaus rajoitetuin edellytyksin.

        Byetta siirtyy erityiskorvattavaksi rajoitetuin edellytyksin 1.4. alkaen. Käyttäjän kannalta todella suuri etu (hinta asiakaalle 3 € / 3kk huhtikuusta alkaen).


    • kälk kälk

      Hintalautakun (Hila) on suuressa viisaudessaan poistanut Victoza korvaukset. Yhtenä syynä on se kun lääketukku pitää sillä niin kovaa hintaa.
      Tällä hetkellä pakkauskoko 3 x 3 ei saa korvausta. Mietinnässä on pakkauskoko 2 x 3 josko sille myönnetään korvaus. (Katso Hilan sivuilta viimeiset tiedotukset asiasta).
      On se julmaa ajatella että nyt kuhn maksaa kolmesta victoza lootasta reilunb 300 e korvauksen kanssa, niin seuraavaksi ehkä maksaakin 600 e...huh huh. Ja kun se on tehokas lääke vielä, niin itkuksi laittaa, jos joutuu takaisin insuliineille.

      • ........

        Kelan lääkehakusivustolla 3x3 kynän pakkauksen hinnaksi ilmoitetaan 196,55 €, ilmeisesti tarkoitat tuolla kolmella lootalla vuoden tarvetta (3 kpl 3x3 kynän pakkausta). Kelakorvattunahan sitä on saanut vain yhden pakkauksen kerrallaan.

        Samalla Kelan sivulla (päivitetty 1.2.2013) ilmoitetaan ettei myöskään 2x3 kynän pakkauksellakaan ole kelakorvausta ja tämän perusteellahan apteekki toimii.


      • joo minä
        ........ kirjoitti:

        Kelan lääkehakusivustolla 3x3 kynän pakkauksen hinnaksi ilmoitetaan 196,55 €, ilmeisesti tarkoitat tuolla kolmella lootalla vuoden tarvetta (3 kpl 3x3 kynän pakkausta). Kelakorvattunahan sitä on saanut vain yhden pakkauksen kerrallaan.

        Samalla Kelan sivulla (päivitetty 1.2.2013) ilmoitetaan ettei myöskään 2x3 kynän pakkauksellakaan ole kelakorvausta ja tämän perusteellahan apteekki toimii.

        Itse kyllä ostan tuota Victozaa ja pakkauskoko on kolme (3) kynää pakkauksessa ja hinta on suurin piirtein se 196 egee/pakkaus. 1,2 mg:n vuorokausiannostuksella pakkaus kestää reilun kuukauden.


    • Läski-Mooses

      Jos lääke laihduttaa tehokkaasti, siitä kannattaa maksaa. Muuten ei. Kakkostyypin diabeteksessa veren sokeriarvot pystytään kyllä pitämään alhaalla halvemmillakin keinoilla, tai parhaassa tapauksessa jopa tienaten! Eli kun jätetään leipä pääosin pois ruokavaliosta, niin sen verran säästää, ja veren sokeriarvot laskevat kohisten, ja painokin putoaa!

      • 171

      • Viimeinen keino
        171 kirjoitti:

        Tällä tavalla maha pois ja verensokeritkin kuntoon ilman lääkkeitä.

        http://www.mattikaki.fi/lihavuusleikkaus/

        Lihavuusleikkaukseen pääsee vasta kun muut laihdutuskeinot on käyty läpi. Todennäköisesti osa laihtuu tuossa kokeilussa niin paljon että ei täytä enää leikkauskriteereitä. Itse en täytä tälläkään hetkellä tuota diabeetikon vaatimusta (BMI 35) joten pitää laihtua muilla keinoilla ja olenkin välillä päässyt lukemaan 26 kohtuullisella liikunnalla ja ruokamääräär vähentämällä. Eli ei mitään mahdollisuuksia lihavuusleikkaukseen.

        Lihavuusleikkaus on aika rankka ratkaisu ja se muuttaa jopa ruokailutapojakin ratkaisevasti. Se onkin aina viimeinen vaihtoehto kun mikään muu ei enää auta.


    • Tillytant

      Lihavuusleikkauksiin tarvitaan varmaan koekaniineja... eipä ole juur mistään kuullut vielä mitä mieltä potilaat ovat 10 vuoden jälkeen leikkauksesta? Onko se ihmisen elämää että syöt desilitran kerrallaan ruokaa loppu elämäsi ja juot jättimääriä pienin kulauksin, siis lähes koko ajan. Idioottimaista kokeilua johon etsitään tarpeeksi tolloja ihmisiä joiden omaiset eivät paljon perään kyselisi jos... Menisinkö itse siihen? EN. Ottaisin mieluummin Victozan ilmaiseksi noin 10 000 euron edestä jonka lihavuusleikkaus tulisi maksamaan. Eivätkö ihmiset osaa enää ajatella? Lääkärini ei tiennyt edes Byetan ja Victozan korvattavuusista, erikoislääkäri jolle sai jonottaa yli kolme kuukautta, vaan tuskinpa oli endokrinologi. Eukko oli vaihdettu minulta lupaa kysymättä toiseen. Nykyään saa olla itse itsensä lääkäri ja opetella tekemään yhteenvetoja sairauksista, lääkkeistä ja pinnistellä pois siitä jonosta johon ovat mätkäisseet ja joka johtaa kuolemaan mitä pikimmiten. Se on näitä säästötoimenpiteitä sekin. Olkaapa tarkkoja.

    • lihavuuspois

      Miksi et yritä laihduttaa? Ihan tosissaan? Jos tuo nimimerkin 78 on syntymävuotesi niin mietipä, että olet vielä nuori ja sinulla on elämä edessäsi. Haluatko viettää tulevaisuutesi sairaana ja lihavana? Vielä ehdit muuttaa elintapojasi. Jos se ei onnistu yksin, hae apua.

      • älä-hukkaa-elämää

        Minulla meni polvi niin huonoon kuntoo (nivelrikko) sekä paino alkoi tuntua jo lonkissa, että jotakin oli tehtävä. Painoindeksi meni juuri yli 35 ja sokeriarvot alkoivat huonontua. Viimein terkkarissa oli nuori alaansa inostunut lääkäri ja otti asiani todesta ja oli vielä suomalainen.

        Nyt olen käyttänyt viktozaa vajaan neljä kuukautta ja paino no on pudonnut 19 kg. (aamupaino)Olin alussa pahoinvoiva aika kauan ja ajattelin jo, ettei tule mitään, mutta kyllä se siitä alkoi tasaantua. Insuliiniä menee 30 yks. päivässä (lantus) sokeriarvot ovat laskeneet. Nyt painon pudotus tapahtuu hitaammin ja hyvä niin.

        Rasvainen ruoka inhottaa ja liha ei oikein maistu. Kasviskeitot maistuvat ja niihin voi lisätä mitä haluaa esim. vuohenjuustoa. HUOM! ruoan määrää on rajoitettava edelleenkin tosin vatsalaukku on pienentynyt ettei sinne mahdu hirveitä määriä. Alkoholia en käytä enää. Eikä sitä vatsalaukkua pidä suurentaa muutenkaan siidedereillä tai kaljalla.

        Pidän itseäni tosi tyhmänä, kun en aloittanut tätä rumpaa jo 2010, kun lääke tuli markkinoille. Ehdin hankkia nivelrikon ja hukkasin monta vuotta siihen ettei jaksa. Toivottavasti saan muutaman elinvuoden tilalle, sillä olen iäkäs jo.


      • yredjgfyrfhg
        älä-hukkaa-elämää kirjoitti:

        Minulla meni polvi niin huonoon kuntoo (nivelrikko) sekä paino alkoi tuntua jo lonkissa, että jotakin oli tehtävä. Painoindeksi meni juuri yli 35 ja sokeriarvot alkoivat huonontua. Viimein terkkarissa oli nuori alaansa inostunut lääkäri ja otti asiani todesta ja oli vielä suomalainen.

        Nyt olen käyttänyt viktozaa vajaan neljä kuukautta ja paino no on pudonnut 19 kg. (aamupaino)Olin alussa pahoinvoiva aika kauan ja ajattelin jo, ettei tule mitään, mutta kyllä se siitä alkoi tasaantua. Insuliiniä menee 30 yks. päivässä (lantus) sokeriarvot ovat laskeneet. Nyt painon pudotus tapahtuu hitaammin ja hyvä niin.

        Rasvainen ruoka inhottaa ja liha ei oikein maistu. Kasviskeitot maistuvat ja niihin voi lisätä mitä haluaa esim. vuohenjuustoa. HUOM! ruoan määrää on rajoitettava edelleenkin tosin vatsalaukku on pienentynyt ettei sinne mahdu hirveitä määriä. Alkoholia en käytä enää. Eikä sitä vatsalaukkua pidä suurentaa muutenkaan siidedereillä tai kaljalla.

        Pidän itseäni tosi tyhmänä, kun en aloittanut tätä rumpaa jo 2010, kun lääke tuli markkinoille. Ehdin hankkia nivelrikon ja hukkasin monta vuotta siihen ettei jaksa. Toivottavasti saan muutaman elinvuoden tilalle, sillä olen iäkäs jo.

        Laihtumisen tehokkuus perustuu Victozalla aika suurelta osin tuosta ruokahaluttomuudesta. Laihtumisen pysähtyminen on tyypillistä ja valmistajakin ilmoittaa että Victoza laihduttaa vain rajoittuneesti.

        Victozalle on tulossa kilpailija, mutta myyntiin tulo kestää vielä pitkään koska nyt kerätään vasta testiryhmää lääkkeen testaukseen ("piikittäjät" eivät kelpaa testiin).


    • Tynnnyri

      Ilman kela korvausta noin 200,00e 3 kynän pakkaus ja kela korvauksen kanssa painoindeksi tullee olla 35

    • eh62

      mulla rupesi paino putoomaan victoza ansiosta tosi nopeesti että jo huolestuin kun 2kk jo melkein 8kiloa

      • Anonyymi

        Oma painoindeksi 25, mutta ongelmana korkeat verensokerit(vähäinen humalogin pistäminen lihomisen pelossa), helposti ruoasta turpoava elimistö(lapsuudesta asti) ja ajoittainen(ei päivittäinen) suolaisen tai makean ylensyöminen. Toki kuukautiskierrollakin oma vaikutuksensa hormonitasapainoon, jolla ollut suuri vaikutus syömiseen ja verensokereihin. Taustalla happomyrkytykset ja insuliinishokit.

        Paino tulee nousemaan väistämättä, jos pistän säännöllisesti.

        Mietin vakavasti Victozan tai vastaavan kokeilua.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      59
      5869
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3717
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1988
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1799
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1219
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      1027
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      53
      970
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      899
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe