Kissani pelkää feromonisuihketta?

Kiskiskis

Minulla on kissani kanssa hieman outo ongelma: kun kaivan kaapista feromonisuihkepullon (Feliway) ja etenkin kun alan suihkuttaa sitä asuntoon, kissa luikkii hyvin nopeasti sängyn alle.

Mietin pelkääkö kissa, että suihkin ainetta sitä päin vai yhdistääkö kissani mahdollisesti Feliwayn ikäviin tapahtumiin ja ajattelee, että nyt on taas jokin kurja tapahtuma edessä kun tartun feromonipulloon? Olen nimittäin käyttänyt Feliwaysuihketta stressaavien tapahtumien yhteydessä (automatkat, eläinlääkärikäynnit, väliaikainen poissaoloni ja kissan hoidossa oleminen). En myöskään tiedä reagoiko kissa enemmänkin siihen, että ylipäätään suihkuttelen jotain ympäriinsä vai reagoiko se Feliwayn tuoksuun.

Äsken käsittelin asunnon Feliwaylla ja kissa juoksi sängyn alle. Nopeasti se kuitenkin tuli sieltä pois ja nukkuu nyt levollisesti sängyn päällä. Edessä olisi muutto ja tämä feromoniaihe on sen vuoksi ajankohtainen kun olin ajatellut käyttäväni feromonia muuttostressin lievittämiseen. Olen kuitenkin miettinyt voiko kissani oikeasti stressaantua Feliwayn käytöstä? En oikein haluaisi kissaa enää säikytellä tällä tavalla, tarkoitus kun olisi kuitenkin helpottaa, eikä suinkaan pahentaa kissan oloa. En tiedä toimisiko pistorasiaan laitettava feromonihaihdutin sitten paremmin.

Onko kellään mielipiteitä tai kommentoitavaa? Olen hieman hämilläni asian kanssa.

12

604

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haihdutin

      Kyllä se pistorasiaan laitettava on parempi monellakin tapaa. Se toimii koko ajan tasaisesti, eikä ole tarvetta suihkutella ainetta.

      Kissa voi pelätä suihketta monestakin syystä - ääni, hajun voimakkuus, nesteen kosketus kissaan jne. Suihke toimii haihduttimen lisänä, esim. kuljetuskoppaan ennen matkaa tai johonkin tiettyyn kohteeseen suihkutettuna.

    • Kiskiskis

      Niin, kyllähän tuollainen pistorasiaan laitettava olisi varmaan hyvä vaihtoehto. Hinta vaan on sitä luokkaa, ettei meinaa köyhällä olla varaa. :( Toisaalta, jos tuo haihdutin kissan oloa helpottaisi, voin tarvittaessa karsia omista menoistani haihduttimen hinnan verran. Täytyypäs apteekista katsoa hintoja kun kohta olen sinne menossa. Tosin varmaan jostain eläinklinikalta tuollaisen saisi halvemmalla. Eläinkaupoista en viitsi edes kysyä, sillä suihkeen hintakin oli niissä todella korkea.

      Mutta riittääkös yksi haihdutin 56:n neliön kaksioon? Vai tarvittaisiko haihduttimia kaksi?

      • Karkkikisut

        Olen samaa mieltä ensimmäisen vastaajan kanssa. Kyllä yksi riittää 56 neliön kaksioon. Tällä hetkellä Zooplussalla näyttää olevan haihdutinsetti tarjouksessa hintaan 26,90. Jos se olisi eka tilauksesi, niin siitä saa vielä jonkun alennuksenkin. Kun tilaus on yhteensä 39,90 e, se tulee vieläpä rahtivapaasti. Eli Suomen apteekin tai eläinkaupan hintaan verrattuna saat vielä muuta tavaraa "kaupan päälle".
        Ja kannattaa niitä hintoja netistä katsella muualtakin.


    • Kiskiskis

      Karkkikisut, mainittakoon ensin, että tunnistin nimimerkkisi heti. Kirjoitin kesällä/syksyllä kissani ummetusongelmasta nimimerkillä "Kisun hoivaaja" ja vastailit minulle ketjuun. Vaihdoin nimimerkkiä nyt kun en pidä tuosta edellisestä. No, eipä tämä uusikaan järin fiksu ole. ;)

      Mutta sitten asiaan: kävinpä juuri Zooplussan sivuilla ja huomasin tuon tarjouksen. Tehtiin veljeni kanssa kimppatilaus ja itse tilasin tuon haihduttimen. Hyvä juttu, jos yksi riittää, niin ei tarvitse toista hankkia. :) Osaisikohan kukaan neuvoa missä vaiheessa vekotin kannattaisi tökätä seinään. Uuden kodin avaimet saadaan muutama päivä ennen muuttoa, joten haihdutin olisi mahdollista laittaa pistorasiaan jo ennen varsinaista muuttopäivää. Kuinkakohan aikaisin se siis kannattaisi laittaa?

      • pari päivää

        Yleensä 2-3 päivää ennen on hyvä aika laittaa seinään, jos etukäteen pääsee laittamaan. Yksi pullo taisi riittää n. 70 neliölle ja kestää noin 4 viikkoa, sitten ostaa vain täyttöpullon eli uuden pelkän pullon. Haihtumiseen vaikuttaa huoneen tai tilan tuuletus/ilmanvaihto, eli jos on kova ilmanvaihto niin haihtuminen on nopeampaa. Kannattaa seurata sitä pullon tyhjenemistä, on sitten aikaa ostaa uusi pullo tilalle ennen kuin edellinen loppuu.


      • Karkkikisut

        Jep - siirrä se haihdutin tosiaankin pari pv ennen muuttoa uuteen asuntoon. Vanhassahan voi sitten vaikka suihkutella sillöä sprayllä kissan oleilupaikkoja tms. sillä aikaa kun haihdutin on jo uudessa asunnossa. Kertoisitko lyhyesti, kuinka se kisun kakkaongelma hoitui ja onko nyt kyse samasta kisusta. Jää nuo jutut vaivaamaan...
        Ei järin fiksu nimimerkki mullakaan, mutta se tulee noista meidän kattien nimistä :-)


    • Kiskiskis

      Kiitos neuvoista! Laitan tosiaan haiduttimen asuntoon pari päivää ennen muuttoa. Vanhaan asuntoon ajattelin tosiaan sitä suihketta suihkutella kun ei rahatilanne anna periksi ostaa tännekin haihdutinta.

      Kyse on siis samasta kissasta, jonka ongelmasta tuli pitkä ketju. Kisun kakkaongelma ei kokonaan hoitunut, mutta helpottui. Hirveän eläinlääkärisirkuksen jälkeen löydettiin vihdoin lääkäri, joka antoi kissani sairaudelle nimen ja antoi asianmukaista hoitoa. Kissaani vaivaa siis (ilmeisesti hermovaurion aiheuttama) paksusuolen hypomotiliteetti. Suolessa ei ole siis tarpeeksi liikettä. Syksyllä suunniteltiin jo kissalle paksusuolenpoistoleikkausta kun kakka ei tullut kuin peräruiskeiden avulla ja tilanne oli oikeasti epätoivoinen. Kissa alkoi sitten kuitenkin ulostaa aivan itse parin, kolmen päivän välein. Suunnitelma leikkauksesta jäi, mutta on hyvä tietää, että sellainen on olemassa, jos tilanne jälleen huononee. Kissani on jatkuvalla lääkityksellä (Prepulsid ja Levolac).

      Hieman pelkään miten suolen toiminnan kanssa käy muuttohässäkässä. Ettei vaan oireilu pahentuisi, jos kissa stressaa. No, nähtäväksi jää kuinka tässä käy. Säälittää stressata kissaa muutolla kun se koki reppana niin kovia tuossa syksyllä. :(

      Tämä nyt ei ehkä ollut lyhyesti selitetty, mutta selitetty kuitenkin :D Toivotaan, että Feliway auttaa. Yritän muutenkin tehdä muutosta kissan kannalta mahdollisen vähän stressaavan.

    • Karkkikisut

      Kiitos!
      Jatkuva huolihan se noista karvakasoista on. Meilläkin se verikakkaongelma pulpahtaa aina silloin tällöin esiin. Siis koko ajan sitä on vähän niinkuin varpaillaan ja pelkää pahinta.
      Onneksi olette kuitenkin päässeet jonkinlaiseen tasapainoon kisun kanssa, eikä mitään dramaattisia toimenpiteitä ole tarvinnut tehdä.
      Kaikkea hyvää teille jatkossa ja onnea uuteen kotiin :-)

    • Kiskiskis

      Kiitos Karkkikisut! :) Huolihan lemmikeistä on, rakkaita kun ovat. Tiedän kokemuksesta hyvin tuon varpaillaan olon. Hyvää jatkoa sinnekin ja kisuille hyviä vointeja! :)

    • Kiskiskis

      Hei, kysyisin vielä voiko feromonihaihdutinta siirtää kesken sen käytön? Siis laitanko ensin sen vanhaan kotiin ja siirrän uuteen vai laitanko suoraan uuden kodin pistorasiaan sen? Jostain muistan lukeneeni, ettei sen siirtämistä suositella. Mitenköhän tämän asian kanssa nyt sitten on? Ehkä googlettelemalla selviäisi, mutta kysyn nyt vielä täältä tätä kuitenkin.

      • voi siirtää

        Kyllä sen voi siirtää, mutta sen pitäisi mieluiten olla siellä uudessa kodissa 2-3 päivää toiminnassa, muuten koko kodin "hajustaminen" feromonilla kestää.

        Kyllä minä ainakin olen siirrellyt haihdutinta eri pistorasioihin ja välillä ottanut kokonaan käytöstä pois ja laittanut uudestaan jos on tarvetta. Tosin aina niin, että annan mennä loppuun pullon jos pidän taukoa. Siirto toiseen kotiin muutaman tunnin viiveellä ei ole sellainen tauko, että pullon pitäisi olla loppu kokonaan.

        Haihduttimen periaatehan on se, että haihduttimessa on "putki" joka imee nestettä itseensä ja pistorasiassa ollessaan laite lämpenee, jolloin neste haihtuu putkesta huoneilmaan. Kun laite otetaan pistorasiasta pois, se lakkaa lämpenemästä ja haihtuminen hidastuu.


    • Kiskiskis

      Ok. Kiitos informaatiosta! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5564
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2486
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1967
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      56
      1704
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1269
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe