Synnytyksen jälkeinen olotila

epätoivoinen isä

Osaako joku kertoa oikeasti, että johtuuko perheessämme äidin yliherkkä hermoistuneisuus jostain synnytyksen jälkeisestä hormooni erityksen epätasapainosta ja onko se yleistäkin.
Äiti saa aivan karmeita raivokohtauksia pienimmistäkin asioista ja nyt on jo ehdoteltu eroa.
Kauankohan moista yliherkkää hermon menetystä mahtaa kestää ?
Vauvamme on 4 kk.

8

838

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta löytyy x4

Ihan normaalia, koita kestää, kyllä se ohi menee :)

• luultavasti se johtuu hormooneista, jotka on menneet sekaisin synnytyksen jälkeen. oletko naisesi kanssa puhunut moisesta? se on normaalia, ei kannata huolestua. :> ohimenevä kausi on, mutta yleensä ottaen se helpottaa kun yrittää ymmärtää ja ottaa huomioon äitiä.

• Suvari82

Minulle on kerrottu neuvolassa, että synnytyksen jälkeen naisen ruumis erittää edelleen samoja hormoneja kuin raskaanaoloaikana, imetyksen takia. Tilanne jatkuu todennäköisesti niin kauan kuin imetys jatkuu. Jos hermo tahtoo mennä koko ajan ja/tai masentaa tai on nukkumisvaikeuksia, kannattaa ehdottomasti käydä lääkärin juttusilla. Kyseessä on todennäköisesti ns. baby blues (kannattaa googlata), joka on äidin herkistymistä, jotta hän paremmin erottaisi lapsensa viestit ja kykenisi vastaamaan tämän tarpeisiin. Joskus se voi äityä kuitenkin synnytyksenjälkeiseksi masennukseksi, joka voi olla hoitamatta vakavaakin. Itse sain synnytyksenjälkeisen masennuksen diagnoosin, vaikken kärsinyt varsinaisesti masennuksesta vaan pelkästään univaikeuksista. En kyennyt nukkumaan vaikka mahdollisuus oli. Sain kevyen masennuslääkityksen ja niillä ollaan jaksettu.

Tapauksessa, jossa mielialat hyppii noin radikaalisti, voi tosin olla kyse myös ihan hormonien epätasapainostakin. Siihen on käsittääkseni olemassa pätevät lääkitykset, ja hormonitason voi pyytää tarkistuttamaan lääkärillä.

• ..

On ihan yleistä ja normaalia, mutta kannattaa silti ottaa puheeksi vaikka neuvolassa.

• Apua masennukseen...

Todennäköisesti synnytyksen jälkeinen masennus/mielialavaihtelut.
      Mene vaikka yksin ammattiauttajan luo, jos äiti ei suostu tulemaan mukaan.
      Hae apua HETI!

• Lapsi turvaan !

Meillä sama homma erottiin kun lapsi oli 12kk.
      Kannattaa erota ja viedä lapsi pois näkemästä niitä raivareita.
      Lapsi asui minun luona kokonaan ei edes nähnyt äitiään 1-1,5 vuotiaana. Nyt äiti on kuntoutuksen ja lääkityksen jälkeen sen verran voimissaan näkee lastaan jokatoinen viikonloppu

• huiohgj

Aika karua ... toivottavasti asiat ei mene tuohon pisteeseen.

• hormonikierukka

Olin ihan samanlainen, mutta otin hormonikierukan ja nää raivarit hävisi ja seksiäkin voi turvallisesti harrastaa...En ole vuosiin ollut näin tasapainoinen, kuin nyt, kun on hormonikierukka. Ei erota kannata.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      172
      1147
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      857
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      793
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      738
    5. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      37
      551
    6. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      549
    7. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      296
      538
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      489
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      49
      487
    10. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      482
    Aihe